Nadanie statutu stowarzyszeniu wyższej użyteczności "Towarzystwo Przyjaciół Dzieci".

Monitor Polski

M.P.1957.94.549

Akt utracił moc
Wersja od: 6 grudnia 1957 r.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 listopada 1957 r.
w sprawie nadania statutu stowarzyszeniu wyższej użyteczności "Towarzystwo Przyjaciół Dzieci".

Na podstawie art. 47 ust. 2 prawa o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1932 r. Nr 94, poz. 808 z późniejszymi zmianami) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
Stowarzyszeniu "Towarzystwo Przyjaciół Dzieci", uznanemu na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 1949 r. (Dz. U. Nr 40, poz. 286) za stowarzyszenie wyższej użyteczności, nadaje się statut stanowiący załącznik do uchwały.
Traci moc statut stowarzyszenia "Towarzystwa Przyjaciół Dzieci" ogłoszony w Monitorze Polskim z 1949 r. Nr 47, poz. 632.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Spraw Wewnętrznych oraz zainteresowanym ministrom.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT TOWARZYSTWA PRZYJACIÓŁ DZIECI

Rozdział I.

Przepisy ogólne.

§  1.
Stowarzyszenie nosi nazwę "Towarzystwo Przyjaciół Dzieci" i w dalszych paragrafach statutu będzie zwane w skrócie "Towarzystwem".
§  2.
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
§  3.
Siedzibą władz naczelnych Towarzystwa jest m. st. Warszawa.
§  4.
Towarzystwo jest osobą prawną.

Rozdział  II.

Cel i środki działania.

§  5.
Towarzystwo jest społeczną organizacją opiekuńczo-wychowawczą, pomagającą rodzinie i Państwu w wychowaniu młodego pokolenia na wsi i w mieście.

Towarzystwo jest organizacją postępową, ściśle związaną z klasą pracującą, budującą w Polsce socjalizm.

Celem Towarzystwa jest:

1)
mobilizowanie ogółu obywateli, a przede wszystkim rodziców do społecznej pracy w wychowaniu i opiece nad dziećmi i młodzieżą,
2)
organizowanie działalności opiekuńczej i wychowawczej nad dziećmi i młodzieżą, a w szczególności nad dziećmi pozbawionymi należytej opieki,
3)
współdziałanie z rodziną, szkołą i organizacjami społecznymi w stwarzaniu jak najlepszych warunków rozwoju i wychowania dzieci i młodzieży.
§  6.
Cele określone w § 5 realizowane będą przez:
1)
organizowanie i prowadzenie placówek opiekuńczych i wychowawczych,
2)
organizowanie i prowadzenie wszelkich akcji o charakterze opiekuńczo-wychowawczym,
3)
współdziałanie z władzami państwowymi i organizacjami społecznymi w organizowaniu i prowadzeniu placówek, akcji opiekuńczo-wychowawczych i masowych akcji zdrowotnych dotyczących dzieci,
4)
występowanie z inicjatywą w sprawach organizowania placówek ochrony macierzyństwa i zdrowia dziecka oraz współdziałanie z terenowymi organami służby zdrowia przy nadzorze społecznym nad prawidłowym funkcjonowaniem tych placówek,
5)
prowadzenie akcji uświadamiającej wśród rodziców o właściwym wychowaniu dzieci,
6)
krzewienie oświaty sanitarnej na wsi i w mieście oraz propagowanie walki o zdrowie dziecka,
7)
prowadzenie prac badawczych związanych z rozwojem dziecka, badanie potrzeb dziecka i wskazywanie możliwości zaspokojenia tych potrzeb,
8)
propagandę spraw dziecka wśród rodziców i społeczeństwa oraz prowadzenie akcji wydawniczej z zakresu opieki i wychowania dzieci,
9)
propagowanie wśród społeczeństwa, a zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży, odpowiedniego stosunku do spraw dziecka kalekiego i upośledzonego,
10)
organizowanie i prowadzenie wszelkiej innej działalności o charakterze opiekuńczo-wychowawczym.

Rozdział  III.

Członkowie.

§  7.
Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne. Członków przyjmuje zarząd koła przyjaciół dzieci, terytorialnie właściwego dla ich miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca pracy na podstawie pisemnej deklaracji.
§  8.
Od decyzji odmawiającej przyjęcia na członka kandydat może odwołać się w terminie dni trzydziestu do zarządu właściwego oddziału Towarzystwa, który rozstrzyga ostatecznie.
§  9.
Członkostwo ustaje przez:
1)
dobrowolne ustąpienie, po uregulowaniu zaległych składek i innych zobowiązań wobec Towarzystwa,
2)
skreślenie z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek przez sześć kolejnych miesięcy,
3)
wykluczenie z Towarzystwa, którego może dokonać zebranie członków koła:
a)
za niestosowanie się do uchwał i postanowień władz Towarzystwa,
b)
w razie popełnienia czynów hańbiących.
§  10.
Skreślonemu z listy lub wykluczonemu członkowi służy prawo odwołania się w terminie dni trzydziestu do zarządu oddziału Towarzystwa, który rozstrzyga ostatecznie.

Rozdział  IV.

Prawa i obowiązki członków.

§  11.
Członek Towarzystwa ma prawo:
1)
uczestniczenia w zgromadzeniach i zebraniach Towarzystwa zgodnie z postanowieniami statutu,
2)
czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa,
3)
korzystania ze świadczeń i urządzeń Towarzystwa.

Członkowie będący osobami prawnymi są reprezentowani przez swych pełnomocnych przedstawicieli po jednym od każdej osoby prawnej.

§  12.
Członek Towarzystwa ma obowiązek:
1)
brać udział w realizacji zadań Towarzystwa, w szczególności swoją postawą dawać przykład właściwego stosunku do dziecka, zawsze i wszędzie walczyć z krzywdą dziecka, brać czynny udział w pracy wychowawczej i opiekuńczej nad dziećmi w swoim środowisku,
2)
stosować się do postanowień statutu, uchwał, regulaminów i innych zarządzeń władz Towarzystwa,
3)
opłacać regularnie składki członkowskie.

Rozdział  V.

Budowa i zasady organizacyjne Towarzystwa.

§  13.
Towarzystwo organizacyjnie składa się z kół przyjaciół dzieci, oddziałów i okręgów oraz Zarządu Głównego.
§  14.
Podział organizacyjny na oddziały i okręgi odpowiada w zasadzie podziałowi administracyjnemu Państwa na powiaty i województwa.
§  15.
Uchwały władz Towarzystwa, przewidziane w niniejszym statucie, zapadają zwykłą większością głosów, o ile statut nie stanowi inaczej. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego.
§  16.
Na walnych zebraniach i zjazdach Towarzystwa przewodnictwo spoczywa w rękach przewodniczącego, którego powołuje walne zebranie lub zjazd. W miarę potrzeby walne zebranie lub zjazd prócz przewodniczącego powołuje do prezydium i inne osoby.
§  17.
Z obrad walnych zebrań i zjazdów sporządza się protokoły, które podpisują przewodniczący danego zebrania oraz protokolant.

Z obrad zarządów na wszystkich szczeblach organizacyjnych sporządza się protokoły, które podpisują przewodniczący i protokolant.

Protokoły komisji rewizyjnej podpisują wszyscy członkowie komisji obecni na zebraniu.

Rozdział  VI.

Koło przyjaciół dzieci.

§  18.
Podstawowym ogniwem Towarzystwa jest koło przyjaciół dzieci. Koła organizuje się w poszczególnych wsiach i miastach lub przy poszczególnych zakładach pracy na wniosek przynajmniej 7 zainteresowanych osób.
§  19.
Każde zorganizowane koło podlega zatwierdzeniu przez zarząd oddziału. W razie niezatwierdzenia koła przez zarząd oddziału inicjatorom przysługuje odwołanie do zarządu okręgu, który w ciągu miesiąca od daty wniesienia odwołania wydaje ostateczną decyzję.
§  20.
Zadaniem koła jest realizacja celów Towarzystwa, a w szczególności:
1)
współpraca z rodziną i szkołą w dziele właściwego wychowania młodego pokolenia,
2)
inicjowanie i pomaganie władzom państwowym w zakładaniu i prowadzeniu placówek zbiorowej opieki i wychowania dzieci, jak żłobki, dziecińce, przedszkola, kolonie i półkolonie letnie, ogródki, place zabaw, świetlice, kluby, biblioteki dziecięce itd., a w razie potrzeby i możliwości organizowanie i prowadzenie tychże placówek,
3)
udzielanie pomocy materialnej potrzebującym dzieciom,
4)
organizowanie i prowadzenie akcji higieniczno-lekarskiej, kulturalno-oświatowej i wycieczek dla dzieci,
5)
podejmowanie wszelkich akcji pomocy prawnej w przypadkach niewłaściwej opieki i krzywdy dziecka,
6)
prowadzenie akcji uświadamiającej wśród rodziców o właściwym wychowaniu dzieci przez organizowanie pogadanek, odczytów, filmów itp.,
7)
krzewienie oświaty sanitarnej, współdziałanie we wszelkich masowych akcjach zdrowotnych (np. szczepienia ochronne) oraz współdziałanie z miejscowymi państwowymi placówkami zdrowia i spółdzielniami zdrowia,
8)
gromadzenie funduszów społecznych na cele Towarzystwa,
9)
podejmowanie wszelkiej innej działalności, której wymagać będą miejscowe warunki i dobro dziecka.

Szczegółowy zakres zadań koła, sposób i środki ich realizacji zostaną określone w osobnym ramowym regulaminie, wydanym przez Zarząd Główny.

§  21.
Zarząd koła składa się z trzech osób: przewodniczącego, sekretarza i skarbnika, wybieranych na okres jednego roku na walnym zebraniu członków.

Komisja rewizyjna koła składa się z trzech osób: przewodniczącego i dwóch członków, wybieranych na okres jednego roku na walnym zebraniu członków.

Do zakresu działania zarządu koła należy kierowanie całokształtem pracy członków koła w dziedzinie opieki i wychowania dzieci, przyjmowanie członków koła oraz zbiórka składek członkowskich.

§  22.
Zarząd koła zwołuje raz w roku walne zebranie członków koła dla:
1)
wysłuchania i przyjęcia sprawozdania zarządu koła za okres ubiegły,
2)
dokonania wyboru zarządu i komisji rewizyjnej,
3)
dokonania wyboru delegatów na walne zebranie oddziału,
4)
ustalenia zakresu, sposobu i form realizacji zadań Towarzystwa na dany rok kalendarzowy.

W miarę potrzeby zarząd koła zwołuje z własnej inicjatywy lub na żądanie 1/3 członków koła walne zebranie członków koła.

§  23.
Zarząd koła ma prawo w razie potrzeby zwoływać robocze zebrania członków dla dokonania podziału pracy pomiędzy poszczególnych członków Towarzystwa, załatwienia innych prac zleconych przez zarząd oddziału itp.

Rozdział  VII.

Oddziały Towarzystwa.

§  24.
Oddział Towarzystwa obejmuje swym zasięgiem w zasadzie obszar całego powiatu lub miasta i nosi miano oddziału powiatowego lub miejskiego.
§  25.
Zadaniem oddziału powiatowego jest:
1)
mobilizacja i skupienie czynnika społecznego dla sprawy wychowania i opieki nad dziećmi oraz racjonalna organizacja inicjatywy społecznej w tej dziedzinie,
2)
prowadzenie placówek i akcji o charakterze opiekuńczo-wychowawczym tak w miastach, jak i we wsiach na terenie powiatu,
3)
zbieranie środków materialnych na cele wychowania i opieki nad dziećmi.

Walne zebranie oddziału.

§  26.
W walnym zebraniu oddziału uczestniczą z głosem decydującym delegaci wybrani przez poszczególne koła na walnych zebraniach kół w stosunku 1 delegat na każdych 10 członków.
§  27.
Zwyczajne walne zebranie oddziału odbywa się przynajmniej raz w roku.
§  28.
Zwyczajne walne zebranie oddziału zwołuje zarząd oddziału, zawiadamiając o tym delegatów co najmniej na czternaście dni przed oznaczonym terminem zebrania i zamieszczając o tym, w miarę możności, ogłoszenia w miejscowej prasie. Do prawomocności uchwał walnego zebrania oddziału wymagana jest obecność co najmniej 1/2 uprawnionych delegatów. W razie braku przewidzianej liczby delegatów walne zebranie oddziału odbywa się w drugim terminie z góry ustalonym przez zarząd oddziału przy zwołaniu walnego zebrania. Uchwały powzięte przez walne zebranie oddziału w drugim terminie są prawomocne bez względu na liczbę obecnych delegatów.
§  29.
O terminie zwyczajnego walnego zebrania oddziału powinien być co najmniej na czternaście dni przedtem powiadomiony właściwy terytorialnie zarząd okręgu Towarzystwa.
§  30.
Do zakresu działania zwyczajnego walnego zebrania oddziału należy:
1)
wysłuchanie i przyjęcie sprawozdania zarządu i komisji rewizyjnej oddziału z działalności oddziału za okres ubiegły,
2)
uchwalenie projektu planu pracy na okres następny,
3)
wybory dziewięciu członków zarządu oddziału i trzech zastępców, pięciu członków komisji rewizyjnej oddziału i dwóch ich zastępców oraz wybory delegatów na walne zebranie okręgu w stosunku 1 delegat na 100 członków Towarzystwa,
4)
decydowanie w sprawach przedstawionych przez zarząd i komisję rewizyjną oddziału.
§  31.
Odpis protokołu zwyczajnego walnego zebrania oddziału wraz ze sprawozdaniami i projektem planu pracy powinien być przesłany zarządowi właściwego okręgu Towarzystwa do wiadomości. Plan pracy jest zatwierdzany przez zarząd właściwego okręgu; w razie odmowy zatwierdzenia planu pracy oddziałowi przysługuje prawo odwołania się do Zarządu Głównego Towarzystwa.
§  32.
Prócz zwyczajnych walnych zebrań oddziału zarząd oddziału zwołuje nadzwyczajne walne zebranie oddziału w następujących wypadkach:
1)
z własnej inicjatywy,
2)
na żądanie komisji rewizyjnej oddziału,
3)
na polecenie przełożonych władz Towarzystwa,
4)
na żądanie 1/3 zarządów kół.

Przepisy §§ 28, 29 i 31 statutu mają odpowiednie zastosowanie do nadzwyczajnych walnych zebrań oddziału.

Zarząd oddziału.

§  33.
Zarząd oddziału wybiera spośród siebie prezesa, dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika, którzy tworzą prezydium oddziału.
§  34.
Do zakresu działania zarządu oddziału należy:
1)
reprezentowanie oddziału Towarzystwa na swym terenie,
2)
ustalenie projektu planu pracy, a po zatwierdzeniu przez właściwy zarząd okręgu - jego realizacja,
3)
ustalenie rocznego budżetu, a po zatwierdzeniu przez właściwy zarząd okręgu - gospodarowanie w ramach tego budżetu,
4)
organizowanie i bezpośredni nadzór nad pracą Towarzystwa na swym terenie, sprawowanie kontroli, wizytowanie i udzielanie wskazań i poleceń podległym placówkom w zakresie uprawnień Towarzystwa,
5)
prowadzenie działalności określonej niniejszym statutem, w szczególności placówek opiekuńczo-wychowawczych na terenie miast i wsi,
6)
opracowanie sprawozdania ze swej działalności na zwyczajne walne zebranie oddziału,
7)
wykonywanie czynności zleconych przez władze przełożone Towarzystwa.
§  35.
Zebrania zarządu oddziału powinny odbywać się co najmniej raz na 2 miesiące i są zwoływane przez prezesa lub wiceprezesa zarządu.
§  36.
Do ważności zebrań zarządu oddziału wymagana jest obecność co najmniej 5 jego członków, w tym prezesa lub wiceprezesa.
§  37.
Akty prawne i wszelkie zobowiązania w ramach uprawnień zarządu oddziału wymagają podpisu dwóch członków zarządu, w tej liczbie prezesa lub wiceprezesa.

Czeki podpisuje dwóch członków zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona do tej czynności przez zarząd.

Komisja rewizyjna oddziału.

§  38.
Komisja rewizyjna oddziału wybiera spośród siebie przewodniczącego i sekretarza.
§  39.
Do zakresu działania komisji rewizyjnej oddziału należy:
1)
systematyczne badanie całokształtu działalności zarządu oddziału, a w szczególności strony finansowo-gospodarczej tej działalności,
2)
opracowanie sprawozdania ze swej działalności na zwyczajne walne zebranie oddziału i zgłoszenie na tym zebraniu wniosku w przedmiocie absolutorium dla zarządu oddziału.
§  40.
Zebrania komisji rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeby, jednak co najmniej 2 razy w ciągu roku, i są zwoływane przez przewodniczącego lub w jego zastępstwie przez sekretarza.
§  41.
Do ważności zebrań komisji rewizyjnej wymagana jest obecność co najmniej trzech jej członków.

Rozdział  VIII.

Okręgi Towarzystwa.

§  42.
Okręg Towarzystwa obejmuje swym zasięgiem w zasadzie obszar województwa.

Walne zebranie okręgu.

§  43.
W walnych zebraniach okręgu uczestniczą z głosem decydującym delegaci wybrani przez zwyczajne walne zebranie oddziałów zgodnie z § 30 pkt 3 statutu.
§  44.
Zwyczajne walne zebranie okręgu odbywa się przynajmniej raz na dwa lata.

Zarząd okręgu każdorazowo uzgodni z Zarządem Głównym Towarzystwa terminy, w których walne zebrania okręgu powinny się odbywać.

§  45.
Zwyczajne walne zebranie okręgu zwołuje zarząd okręgu, zawiadamiając o tym poszczególne oddziały i delegatów co najmniej na trzydzieści dni przed oznaczonym terminem zebrania i zamieszczając o tym ogłoszenia w miejscowej prasie.

Do prawomocności uchwał walnego zebrania okręgu wymagana jest obecność co najmniej 1/2 uprawnionych delegatów.

W razie braku przewidzianej liczby delegatów walne zebranie okręgu odbywa się w drugim terminie z góry ustalonym przez zarząd okręgu przy zwołaniu walnego zebrania.

Uchwały powzięte przez walne zebranie oddziału w drugim terminie są prawomocne bez względu na liczbę obecnych delegatów.

§  46.
Do zakresu działania zwyczajnego walnego zebrania okręgu należy:
1)
wysłuchanie i przyjęcie sprawozdania zarządu i komisji rewizyjnej okręgu z działalności okręgu za okres ubiegły,
2)
uchwalenie ogólnego planu pracy na okres następny,
3)
wybór 15 członków zarządu okręgu i 7 ich zastępców, 5 członków komisji rewizyjnej okręgu i 3 ich zastępców oraz delegatów na Krajowe Walne Zjazdy Towarzystwa w stosunku 1 delegat na 500 członków Towarzystwa,
4)
decydowanie w sprawach przedstawionych przez zarząd okręgu, komisję rewizyjną okręgu lub zarządy poszczególnych oddziałów.
§  47.
Odpis protokołu zwyczajnego walnego zebrania okręgu wraz ze sprawozdaniem powinien być przesłany Zarządowi Głównemu Towarzystwa.
§  48.
Prócz zwyczajnych walnych zebrań okręgu zarząd okręgu zwołuje nadzwyczajne walne zebranie:
1)
z własnej inicjatywy,
2)
na żądanie komisji rewizyjnej,
3)
na polecenie Zarządu Głównego Towarzystwa,
4)
na żądanie 1/3 zarządów oddziałów.
§  49.
Przepisy §§ 45 i 47 statutu mają odpowiednie zastosowanie do nadzwyczajnych walnych zebrań okręgu.

Zarząd okręgu.

§  50.
Zarząd okręgu wybiera spośród siebie prezesa, dwóch wiceprezesów, sekretarza, skarbnika i dwóch członków, którzy tworzą prezydium okręgu.
§  51.
Do zakresu działania zarządu okręgu należy:
1)
reprezentowanie okręgu Towarzystwa,
2)
ustalenie rocznego szczegółowego planu działalności według wytycznych Zarządu Głównego i realizacja tego planu,
3)
opracowanie projektu budżetu okręgu i przesłanie tego projektu Zarządowi Głównemu w terminie przez Zarząd Główny wskazanym,
4)
organizowanie i bezpośredni nadzór nad pracą w podległych ogniwach organizacyjnych Towarzystwa na terenie okręgu, sprawowanie kontroli, wizytowanie i udzielanie wiążących wskazań i poleceń podległym władzom Towarzystwa,
5)
gospodarowanie w ramach ustalonego i zatwierdzonego przez Zarząd Główny budżetu,
6)
opracowanie sprawozdania ze swej działalności na zwyczajne walne zebranie okręgu,
7)
przyjmowanie do pracy i zwalnianie z pracy pracowników zarządu oddziału i okręgu w granicach udzielonych mu upoważnień przez Zarząd Główny Towarzystwa,
8)
wykonywanie wszelkich czynności zleconych na podstawie przepisów niniejszego statutu lub postanowień Zarządu Głównego.
§  52.
Zebrania zarządu okręgu powinny odbywać się co najmniej raz na 3 miesiące i są zwoływane przez prezesa lub wiceprezesa.
§  53.
Do ważności zebrań zarządu okręgu wymagana jest obecność co najmniej 8 jego członków, w tym prezesa lub wiceprezesa.
§  54.
Akty prawne i wszelkie zobowiązania w ramach uprawnień zarządu okręgu wymagają podpisu dwóch członków zarządu, w tej liczbie prezesa lub wiceprezesa.

Czeki podpisuje dwóch członków zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona do tej czynności przez zarząd.

Komisja rewizyjna okręgu.

§  55.
Komisja rewizyjna okręgu wybiera spośród siebie przewodniczącego i sekretarza.
§  56.
Do zakresu działania komisji rewizyjnej należy:
1)
systematyczne badanie całokształtu działalności zarządu okręgu, a w szczególności strony finansowo-gospodarczej tej działalności,
2)
opracowanie sprawozdań ze swej działalności na zwyczajne walne zebranie okręgu i zgłoszenie na tym zebraniu wniosku w przedmiocie absolutorium dla zarządu okręgu.
§  57.
Zebrania komisji rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeby, jednak co najmniej 2 razy w ciągu roku, i są zwoływane przez przewodniczącego lub w jego zastępstwie przez sekretarza.
§  58.
Do ważności zebrań komisji rewizyjnej wymagana jest obecność co najmniej 3 jej członków.

Rozdział  IX.

Naczelne organy Towarzystwa.

§  59.
Naczelne organy Towarzystwa stanowią:
1)
Krajowy Walny Zjazd Towarzystwa,
2)
Zarząd Główny Towarzystwa,
3)
Prezydium Zarządu Głównego Towarzystwa,
4)
Główna Komisja Rewizyjna Towarzystwa.

Krajowy Walny Zjazd Towarzystwa.

§  60.
W Krajowym Walnym Zjeździe Towarzystwa uczestniczą z głosem decydującym delegaci, wybrani przez zwyczajne walne zebrania okręgów, zgodnie z § 46 pkt 3 statutu.
§  61.
Zwyczajny Krajowy Walny Zjazd Towarzystwa odbywa się przynajmniej raz na trzy lata.
§  62.
Zwyczajny Krajowy Walny Zjazd Towarzystwa zwołuje Prezydium Zarządu Głównego zawiadamiając o tym poszczególne okręgi i delegatów na Krajowy Zjazd co najmniej na trzydzieści dni przed oznaczonym terminem zebrania i zamieszczając o tym ogłoszenia w prasie.

Do prawomocności uchwał Krajowego Walnego Zjazdu Towarzystwa wymagana jest obecność co najmniej 1/2 uprawnionych delegatów. W razie braku przewidzianej liczby delegatów Krajowy Walny Zjazd Towarzystwa odbywa się w drugim terminie z góry ustalonym przez Prezydium Zarządu Głównego Towarzystwa przy zwołaniu Krajowego Walnego Zjazdu Towarzystwa.

Uchwały powzięte przez Krajowy Walny Zjazd Towarzystwa w drugim terminie są prawomocne bez względu na liczbę obecnych delegatów.

§  63.
Do zakresu działania zwyczajnego Krajowego Walnego Zjazdu Towarzystwa należy:
1)
wysłuchanie i przyjęcie sprawozdania Zarządu Głównego, Prezydium Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej z działalności Towarzystwa za okres ubiegły,
2)
ustalenie i sprecyzowanie podstaw ideologicznych Towarzystwa oraz uchwalenie wytycznych działalności i ogólnego planu pracy na okres następny,
3)
wybór 25 członków Zarządu Głównego i 7 zastępców oraz 5 członków i 3 zastępców Głównej Komisji Rewizyjnej,
4)
decydowanie w sprawach przedstawionych przez Zarząd Główny, Prezydium Zarządu Głównego i Główną Komisję Rewizyjną.
§  64.
Prócz zwyczajnych Krajowych Walnych Zjazdów Towarzystwa Zarząd Główny z własnej inicjatywy lub na żądanie Głównej Komisji Rewizyjnej zleci Prezydium Zarządu zwołanie nadzwyczajnego Krajowego Walnego Zjazdu Towarzystwa.

Przepis § 62 statutu ma tu odpowiednie zastosowanie.

Zarząd Główny Towarzystwa.

§  65.
Zarząd Główny wybiera spośród siebie Prezydium Zarządu Głównego w składzie:
1)
prezes,
2)
dwóch wiceprezesów,
3)
dwóch sekretarzy,
4)
skarbnika,
5)
trzech członków.
§  66.
Zarząd Główny Towarzystwa powołuje jako organ doradczy i opiniodawczy Radę Społeczną Towarzystwa w liczbie 25 członków spośród wybitnych fachowców z dziedziny opieki, zdrowia i wychowania młodego pokolenia. Do zakresu działania Rady Społecznej należy służenie radą i pomocą Zarządowi Głównemu w ustalaniu kierunku i zakresu działalności Towarzystwa.
§  67.
Do zakresu działania Zarządu Głównego należą:
1)
wybór Prezydium Zarządu w składzie wskazanym w § 65; wyboru tego Zarząd Główny dokona na swym pierwszym zebraniu,
2)
sprawowanie ogólnej pieczy rad działalnością Towarzystwa, wytyczanie zasadniczego kierunku pracy i udzielanie wskazań Prezydium Zarządu,
3)
uchwalanie budżetu i ogólnego planu działalności na każdy rok kalendarzowy,
4)
decyzje w sprawie zwołania nadzwyczajnego Krajowego Walnego Zjazdu Towarzystwa,
5)
uchwalanie projektów dotyczących zmiany statutu,
6)
decyzje w sprawie postawienia na porządku obrad Krajowego Walnego Zjazdu Towarzystwa wniosku o likwidację Towarzystwa,
7)
ustalenie wysokości obowiązujących składek członkowskich,
8)
przyjmowanie zapisów, legatów i darowizn oraz decydowanie w sprawach nabywania, zbywania i obciążenia majątku nieruchomego Towarzystwa,
9)
powoływanie dla specjalnych celów komisji o charakterze naukowo-badawczym, komitetów i sekcji do realizacji specjalnych zadań,
10)
zawieszanie w czynnościach i rozwiązywanie w razie potrzeby zarządów niższych organów Towarzystwa,
11)
decydowanie we wszystkich sprawach przedstawianych Zarządowi Głównemu przez Prezydium Zarządu.
§  68.
Zebrania Zarządu Głównego odbywają się co najmniej dwa razy w ciągu roku, a zwoływane są przez prezesa lub jednego z wiceprezesów oraz sekretarza.
§  69.
Imienne zawiadomienia o zebraniu Zarządu Głównego powinny być rozesłane do wszystkich członków Zarządu co najmniej na czternaście dni przed oznaczonym terminem zebrania.
§  70.
Do ważności zebrań Zarządu Głównego wymagana jest obecność co najmniej 13 jego członków.

Prezydium Zarządu Głównego.

§  71.
Skład Prezydium Zarządu Głównego ustalony jest w § 65 statutu.
§  72.
Do zakresu działania Prezydium Zarządu Głównego należy:
1)
reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
2)
ustalenie szczegółowego planu pracy Towarzystwa i jego realizacja,
3)
gospodarowanie w ramach ustalonego budżetu,
4)
wykonywanie nadzoru nad podległymi władzami Towarzystwa na wszystkich szczeblach organizacyjnych, wizytowanie ich i udzielanie wskazań i poleceń,
5)
opracowywanie sprawozdania ze swej działalności na Krajowy Walny Zjazd Towarzystwa,
6)
opracowanie projektu budżetu Towarzystwa,
7)
przyjmowanie do pracy i zwalnianie z pracy pracowników Zarządu Głównego oraz ustalanie zasad przyjmowania i zwalniania pracowników w podległych organach Towarzystwa,
8)
wydawanie regulaminów i instrukcji,
9)
rozstrzyganie spraw przedstawionych przez podległe organy Towarzystwa,
10)
decydowanie we wszystkich sprawach przekraczających kompetencje niższych organów Towarzystwa.
§  73.
W razie zawieszenia w czynnościach lub rozwiązania zarządu niższych organów Prezydium Zarządu Głównego ustanowi pełnomocnika do wykonywania funkcji należących do kompetencji zawieszonego lub rozwiązanego zarządu.

W terminie nie przekraczającym sześciu miesięcy pełnomocnik powinien zwołać walne zebranie właściwego organu dla dokonania wyborów przewidzianych w statucie.

§  74.
Zebrania Prezydium Zarządu Głównego powinny odbywać się co najmniej dwa razy w miesiącu i są zwoływane przez prezesa, jednego z wiceprezesów lub sekretarza.
§  75.
Do ważności zebrań Prezydium Zarządu Głównego wymagana jest obecność co najmniej 5 członków, w tym prezesa lub jednego z wiceprezesów albo sekretarza.
§  76.
Akty prawne i wszelkie zobowiązania w ramach uprawnień Prezydium Zarządu Głównego wymagają dla swej ważności podpisów dwóch członków Prezydium, w tej liczbie prezesa, jednego z wiceprezesów, sekretarza lub skarbnika.

Czeki podpisuje dwóch członków Prezydium lub jeden członek Prezydium i osoba upoważniona do tej czynności przez Prezydium.

§  77.
Prezydium może udzielić pełnomocnictwa do zawierania aktów prawnych, zaciągania zobowiązań w imieniu Towarzystwa i zastępowania Towarzystwa przed władzami sądowymi i administracyjnymi osobom lub osobie spoza swego grona.

Główna Komisja Rewizyjna.

§  78.
Główna Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
§  79.
Do zakresu działania Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
1)
systematyczne badanie i stała kontrola całokształtu działalności Prezydium Zarządu Głównego i podległych organów Towarzystwa, a w szczególności strony finansowo-gospodarczej tej działalności,
2)
opracowanie sprawozdania ze swej działalności na Zwyczajny Walny Zjazd Towarzystwa i zgłoszenie wniosku w przedmiocie absolutorium dla Zarządu Głównego.
§  80.
Główna Komisja Rewizyjna przedstawia swe uwagi, wnioski i polecenia Zarządowi Głównemu i jego Prezydium do wykonania.
§  81.
Zebrania Głównej Komisji Rewizyjnej odbywają się co najmniej raz na kwartał i są zwoływane przez przewodniczącego lub zastępcę przewodniczącego.
§  82.
Do ważności zebrań Głównej Komisji Rewizyjnej wymagana jest obecność co najmniej 3 członków.

Rozdział  X.

Majątek.

§  83.
Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości oraz prawa.
§  84.
Na fundusze Towarzystwa składają się:
1)
składki członkowskie,
2)
ofiary, zapisy, darowizny itp.,
3)
dochody z nieruchomości i zakładów prowadzonych przez Towarzystwo,
4)
dochody z imprez urządzanych przez Towarzystwo,
5)
dotacje od władz państwowych, instytucji gospodarczych, spółdzielni itp.

Wszystkie dochody Towarzystwa będą obracane w całości i wyłącznie na cele wychowawcze i opiekuńcze dla dzieci i młodzieży.

§  85.
Prezydium Zarządu Głównego Towarzystwa w ramach swoich uprawnień w drodze regulaminów i instrukcji określi, jakie placówki i na jakich zasadach mogą być zakładane i prowadzone przez oddziały i okręgi, oraz unormuje gospodarkę finansową i podział funduszów między jednostki organizacyjne Towarzystwa.

Rozdział  XI.

Likwidacja.

§  86.
Wniosek o likwidację Towarzystwa powziąć może Krajowy Walny Zjazd Towarzystwa, jeżeli sprawa ta została postawiona na porządku jego obrad przez Zarząd Główny.

Wniosek wymaga uchwały powziętej większością 2/3 głosów obecnych na Krajowym Walnym Zjeździe.

Likwidatorami są członkowie Prezydium Zarządu Głównego, jeżeli Krajowy Walny Zjazd nie powoła innych likwidatorów.

§  87.
Pozostały po likwidacji majątek stowarzyszenia przekazany będzie na cele opieki nad dzieckiem.

Rozdział  XII.

Przepisy przejściowe.

§  88.
Do zdziałania aktów prawnych, związanych z nabyciem majątku pozostałego po rozwiązaniu stowarzyszenia "Robotnicze Towarzystwo Przyjaciół Dzieci", a przekazanego na rzecz Towarzystwa Przyjaciół Dzieci rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 1949 r. w sprawie rozwiązania stowarzyszenia "Towarzystwo Popierania Budowy Publicznych Szkół Powszechnych" (Dz. U. Nr 40, poz. 285), upoważnieni są dwaj członkowie Prezydium Zarządu Głównego Towarzystwa wybrani przez Prezydium.

Przepis § 67 pkt 8 statutu nie ma w tym wypadku zastosowania.

Rozdział  XIII.

Władze nadzorcze.

§  89.
Nadzór nad Towarzystwem sprawuje Minister Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Oświaty i Ministrem Zdrowia.