Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Żegluga Przybrzeżna w Gdańsku".

Monitor Polski

M.P.1949.A-57.776

Akt utracił moc
Wersja od: 23 sierpnia 1949 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 6 maja 1949 r.
w sprawie nadania statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "ŻEGLUGA PRZYBRZEŻNA W GDAŃSKU".

Na podstawie art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) zarządza się w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego co następuje:
Przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "ŻEGLUGA PRZYBRZEŻNA W GDAŃSKU", utworzonemu zarządzeniem Ministra Żeglugi z dnia 8 lutego 1949 r. wydanym w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania (Monitor Polski Nr A-25, poz. 400) nadaje się statut, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "Żegluga Przybrzeżna w Gdańsku".

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą "Żegluga Przybrzeżna w Gdańsku" - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - zwane dalej "przedsiębiorstwo", utworzone zarządzeniem Ministra Żeglugi z dnia 8 lutego 1949 r., wydanym w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania (Monitor Polski Nr A-25, poz. 400) działa na podstawie dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) oraz niniejszego statutu.
§  2.
Przedsiębiorstwo posiada osobowość prawną. Prowadzone jest w ramach narodowego planu gospodarczego, według zasad gospodarki handlowej na podstawie planu finansowo-gospodarczego.
§  3.
Przedsiębiorstwo ma siedzibę w Gdańsku.
§  4.
Przedmiotem działania przedsiębiorstwa jest wykonywanie przewozów morskich między portami polskiego wybrzeża w rejonie od Darłowa do Braniewa.

Rozdział  II.

Władze przedsiębiorstwa.

§  5.
Przedsiębiorstwo podlega Ministrowi Żeglugi, który sprawuje nad nim nadzór i kontrolę.
§  6.
Organem zarządzającym przedsiębiorstwa jest Dyrekcja, powoływana i zwalniana przez Ministra Żeglugi, składająca się z Dyrektora reprezentującego Dyrekcję samodzielnie oraz z podległego Dyrektorowi Zastępcy Dyrektora.
§  7.
1.
Do ważności zobowiązań zaciąganych przez przedsiębiorstwo wymagane jest współdziałanie:
a)
dwóch członków Dyrekcji łącznie, albo
b)
jednego członka Dyrekcji łącznie z pełnomocnikiem handlowym w granicach jego pełnomocnictwa, albo
c)
dwóch pełnomocników handlowych łącznie w granicach ich pełnomocnictw.
2.
Przepisy powyższe nie uchybiają możności udzielania pełnomocnictw samodzielnych lub łącznych do dokonywania poszczególnych czynności prawnych lub czynności określonego rodzaju.
3.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie dotyczą weksli, czeków, dokumentów stwierdzających zaciągnięcie lub udzielenie kredytu pieniężnego oraz udzielnie pełnomocnictw do tych czynności. Powinny one być podpisywane przez dwie osoby wskazane w ust. 1, przy czym jedną z nich musi być osoba określona w § 8.
§  8.
Minister Żeglugi powierzy jednemu z członków Dyrekcji lub pełnomocników handlowych kierownictwo finansowe ustanawiając w razie potrzeby również innych pełnomocników, bądź do czasowego zastępowania kierownika finansowego, bądź do wykonywania określonych czynności wchodzących w zakres kierownictwa finansowego.
§  9.
1.
Niezależnie od odpowiedzialności Dyrektora kierownik finansowy odpowiedzialny jest za przestrzeganie przepisów normujących gospodarkę finansową przedsiębiorstwa, a w szczególności za stan księgowości, sporządzanie planu finansowego oraz za właściwe i terminowe sporządzanie bilansów i innych sprawozdań finansowych.
2.
Jeżeli kierownik finansowy uzna, że czynność przedsiębiorstwa jest niezgodna z przepisami normującymi gospodarkę finansową, przedstawia swoją opinię na piśmie do wiadomości Dyrekcji, a w przypadku nieuwzględnienia tej opinii - Ministrowi Żeglugi i bankowi finansującemu.
3.
W przypadkach zamierzonego dokonania czynności, nie wyłączając przewidzianych w § 7 ust. 3, które kierownik finansowy uznał za niezgodne z przepisami normującymi gospodarkę finansową, powinien on zastosować się do otrzymanego na piśmie polecenia Dyrektora, jednocześnie przesyłając swoją opinię Ministrowi Żeglugi i bankowi finansującemu.
4.
Regulamin ustali, kiedy Dyrekcja winna zasięgnąć opinii kierownika finansowego co do zamierzonych czynności, sposób postępowania przy zastępowaniu przedsiębiorstwa przez inne osoby poza Dyrektorem oraz sposób postępowania, gdy kierownika finansowego zastępuje inna osoba spośród wymienionych w § 8.
§  10.
Do Dyrekcji przedsiębiorstwa należy prowadzenie wszystkich spraw przedsiębiorstwa. Dyrekcja przedsiębiorstwa pełni swe czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami, niniejszym statutem i regulaminem oraz jest odpowiedzialna za prowadzenie spraw przedsiębiorstwa.
§  11.
Zatwierdzenia Ministra Żeglugi wymagają sprawy dotyczące:
a)
regulaminów w zakresie struktury przedsiębiorstwa i podziału czynności,
b)
otwierania, dzielenia lub łączenia poszczególnych oddziałów przedsiębiorstwa i zakładów pracy oraz ich zwijania,
c)
ustanawiania pełnomocników handlowych podlegających wpisaniu do rejestru handlowego,
d)
warunków i zakresu działania projektowanych układów zbiorowych w stosunku do pracowników przedsiębiorstwa.
§  12.
Przy przedsiębiorstwie powołana będzie Rada Nadzoru Społecznego, której zakres działania, sposób powoływania i odwoływania jej członków, organizację i sposób wykonywania jej czynności określają obowiązujące przepisy.

Rozdział  III.

Majątek i rachunkowość przedsiębiorstwa.

§  13.
Rokiem operacyjnym przedsiębiorstwa jest rok kalendarzowy.
§  14.
1.
Przedsiębiorstwo ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego oddanego mu protokólarnie w imieniu Skarbu Państwa.
2.
W ramach planu gospodarczego i finansowego przedsiębiorstwo może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swym użytkowaniu.
3.
Majątek ruchomy przeznaczony dla przedsiębiorstwa wyodrębnia się protokólarnie z ogólnego majątku Skarbu Państwa i przekazuje się przedsiębiorstwu na własność.
4.
Przedsiębiorstwo może we własnym imieniu nabywać i zbywać majątek ruchomy tudzież zaciągać zobowiązania.
5.
Majątek nieruchomy Skarbu Państwa, znajdujący się w zarządzie i użytkowaniu przedsiębiorstwa, wykazuje się w aktywach przedsiębiorstwa tak, jak gdyby stanowił jego własność.
6.
Za zobowiązania zaciągnięte przez przedsiębiorstwo niezależnie od odpowiedzialności przedsiębiorstwa jego majątkiem jest odpowiedzialny Skarb Państwa do wysokości majątku nieruchomego stanowiącego własność Skarbu Państwa, użytkowanego i zarządzanego przez przedsiębiorstwo.
§  15.
1.
Przedsiębiorstwo przedstawia do zatwierdzenia Ministra Żeglugi bilans, sprawozdania z działalności, wnioski o podziale zysków lub pokrycia strat, plany finansowo-gospodarcze i inwestycyjne.
2.
Zasady prowadzenia księgowości, terminy sporządzania balansów, planów finansowo-gospodarczych i inwestycyjnych oraz tryb ich zatwierdzania, jak również sposób podziału zysków lub pokrycia strat, zasady tworzenia funduszów specjalnych oraz sposobu ich użycia i deponowania, ustalają odrębne przepisy rozporządzenia i zarządzenia właściwych władz.
§  16.
1.
Kontrola przedsiębiorstwa przeprowadzana będzie przez Ministra Żeglugi jako władzę nadzorczą. Kontrola ta dotyczyć będzie w szczególności:
a)
zgodności działania przedsiębiorstwa z planem finansowo-gospodarczym,
b)
przestrzegania obowiązujących przepisów rachunkowych,
c)
przestrzegania wytycznych i poleceń władz nadzorczych.
2.
Kontrola działalności przedsiębiorstwa, przewidziana przepisami specjalnymi, dokonywana będzie zgodnie z tymi przepisami.

Rozdział  IV.

Likwidacja lub przekształcenie przedsiębiorstwa.

§  17.
Likwidacja lub przekształcenie przedsiębiorstwa następuje na podstawie zarządzenia Ministra Żeglugi, wydanego w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.