Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: "Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno-Morskich".

Monitor Polski

M.P.1948.A-67.518

Akt jednorazowy
Wersja od: 20 sierpnia 1948 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 15 czerwca 1948 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania w sprawie nadania statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: "Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno-Morskich".

Na podstawie art. 3 pkt. 1 dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr. 8, poz. 42) i § 8 zarządzenia Ministra Żeglugi z dnia 20 kwietnia 1947 r. wydanego w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno-Morskich" (Monitor Polski Nr. 91, poz. 611) - nadaje się temu przedsiębiorstwu statut w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno-Morskich"

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą "Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno-Morskich" utworzone zarządzeniem Ministra Żeglugi z dnia 20 kwietnia 1947 r. wydanym w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania (Monitor Polski Nr. 91, poz. 611) działa na podstawie dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr. 8, poz. 42), oraz niniejszego statutu.
§  2.
Przedsiębiorstwo posiada osobowość prawną.

Prowadzone jest na zasadach handlowych w ramach narodowego planu gospodarczego na podstawie swojego planu finansowo-gospodarczego.

§  3.
Przedsiębiorstwo ma siedzibę w Gdańsku.
§  4.
Przedmiotem działania przedsiębiorstwa jest budownictwo morskie, portowe, inżynieryjno-wodne oraz wszelkie roboty inżynieryjne z tym związane.

Rozdział  II.

Władze przedsiębiorstwa.

§  5.
Przedsiębiorstwo podlega Ministrowi Żeglugi, który sprawuje nad nim zwierzchni nadzór i kontrolę.
§  6.
Organem zarządzającym przedsiębiorstwa jest Dyrekcja, powoływana i zwalniana przez Ministra Żeglugi, składająca się z Dyrektora reprezentującego Dyrekcję samodzielnie oraz zastępcy Dyrektora.
§  7.
1.
Do ważności zobowiązań zaciąganych przez przedsiębiorstwo wymagane jest działanie:
a)
dwóch członków Dyrekcji, albo
b)
jednego członka Dyrekcji łącznie z pełnomocnikiem handlowym w granicach jego pełnomocnictwa, albo
c)
dwóch pełnomocników handlowych łącznie - w granicach ich pełnomocnictw.
2.
Przepisy powyższe nie uchybiają możności udzielania pełnomocnictw samodzielnych do dokonywania poszczególnych czynności prawnych lub czynności określonego rodzaju.
3.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie dotyczą weksli, czeków, dokumentów stwierdzających zaciągnięcie lub udzielenie kredytu pieniężnego oraz udzielania pełnomocnictw do tych czynności. Powinny one być podpisywane przez dwie osoby wskazane w ust. 1, przy czym jedną z nich musi być osoba określona w § 8.
§  8.
Zastępca Dyrektora jest jednocześnie kierownikiem finansowym przedsiębiorstwa.

Władza powołująca Dyrekcję ustanowi w razie potrzeby pełnomocników bądź do czasowego zastępowania kierownika finansowego, bądź do dokonywania określonych czynności wchodzących w zakres kierownictwa finansowego.

§  9.
1.
Niezależnie od odpowiedzialności Dyrektora, kierownik finansowy odpowiedzialny jest za przestrzeganie przepisów normujących gospodarkę finansową przedsiębiorstwa, a w szczególności za stan księgowości, sporządzanie planu finansowego oraz za właściwe i terminowe sporządzanie bilansów i innych sprawozdań finansowych.
2.
Kierownik finansowy, gdy uzna, że czynność przedsiębiorstwa jest niezgodna z przepisami normującymi gospodarkę finansową, przedstawia swoją opinię na piśmie do wiadomości Dyrekcji, a w przypadku nieuwzględnienia tej opinii - Ministrowi Żeglugi oraz bankowi finansującemu.
3.
W przypadkach zamierzonego dokonania czynności, nie wyłączając przewidzianych w § 7 ust. 3, które kierownik finansowy uznał za niezgodne z przepisami normującymi gospodarkę finansową, powinien on zastosować się do otrzymanego na piśmie polecenia Dyrektora, jednocześnie przesyłając swoją opinię Ministrowi Żeglugi oraz bankowi finansującemu.
4.
Regulamin ustali, kiedy Dyrekcja winna zasięgnąć opinii kierownika finansowego co do zamierzonych czynności, sposób postępowania przy zastępowaniu przedsiębiorstwa przez inne osoby poza Dyrektorem oraz sposób postępowania, gdy kierownika finansowego zastępuje inna osoba spośród wymienionych w § 8.
§  10.
Do Dyrekcji przedsiębiorstwa należy prowadzenie wszystkich spraw przedsiębiorstwa.

Dyrekcja przedsiębiorstwa pełni swe czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami, niniejszym statutem i regulaminem zatwierdzonym przez Ministra Żeglugi, oraz jest odpowiedzialna za prowadzenie przedsiębiorstwa.

§  11.
Zatwierdzania Ministra Żeglugi wymagają sprawy dotyczące:
a)
regulaminów w zakresie struktury przedsiębiorstwa, podziału czynności i sposobu ich wykonania,
b)
otwierania, dzielenia lub łączenia poszczególnych oddziałów przedsiębiorstwa i zakładów pracy oraz ich zwijanie,
c)
ustanawiania pełnomocników handlowych podlegających wpisaniu do rejestru handlowego,
d)
warunków i zakresu działania umów zbiorowych w stosunku do pracowników przedsiębiorstwa.
§  12.
Przy przedsiębiorstwie powołana będzie Rada Nadzoru Społecznego, której zakres działania, sposób powoływania i odwoływania jej członków, organizację i sposób wykonywania jej czynności określają obowiązujące przepisy.

Rozdział  III.

Majątek i Rachunkowość Przedsiębiorstwa.

§  13.
Rokiem operacyjnym przedsiębiorstwa jest rok kalendarzowy.
§  14.
1.
Przedsiębiorstwo ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego oddanego mu protokolarnie w imieniu Skarbu Państwa.
2.
W ramach planu gospodarczego i finansowego przedsiębiorstwo może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swym użytkowaniu.
3.
Majątek ruchomy przedsiębiorstwa wyodrębnia się protokolarnie z ogólnego majątku Skarbu Państwa i przekazuje się przedsiębiorstwu na własność.
4.
Przedsiębiorstwo może we własnym imieniu nabywać i zbywać majątek ruchomy, tudzież zaciągać zobowiązania.
5.
Majątek nieruchomy Skarbu Państwa znajdujący się w Zarządzie i użytkowaniu przedsiębiorstwa, wykazuje się w aktywach przedsiębiorstwa tak, jak gdyby stanowił jego własność.
6.
Za zobowiązania zaciągnięte przez przedsiębiorstwo, niezależnie od odpowiedzialności przedsiębiorstwa jego majątkiem, jest odpowiedzialny Skarb Państwa do wysokości majątku nieruchomego, stanowiącego własność Skarbu Państwa, użytkowanego i zarządzanego przez przedsiębiorstwo.
§  15.
1.
Przedsiębiorstwo przedstawia do zatwierdzenia Ministra Żeglugi bilans, sprawozdanie z działalności, wnioski o podziale zysków lub pokryciu strat, plany finansowo-gospodarcze i inwestycyjne.
2.
Zasady prowadzenia księgowości, terminy sporządzania bilansów, planów finansowo-gospodarczych i inwestycyjnych oraz tryb ich zatwierdzania jak również sposób podziału zysków lub pokrycia strat, zasady tworzenia funduszów specjalnych oraz sposobu ich użycia i deponowania, ustalają odrębne przepisy, rozporządzenia i zarządzenia właściwych władz.
§  16.
Kontrola nad przedsiębiorstwem przeprowadzana będzie przez właściwego Ministra jako władzę nadzorczą. Kontrola ta dotyczyć będzie:

1. zgodności działania przedsiębiorstwa z planem finansowo-gospodarczym,

2. przestrzegania obowiązujących przepisów rachunkowych,

3. przestrzegania wytycznych i poleceń władz nadzorczych.

Kontrola działalności przedsiębiorstwa, przewidziana przepisami specjalnymi, dokonywana będzie zgodnie z tymi przepisami.

Rozdział  IV.

Likwidacja i przekształcenie przedsiębiorstwa.

§  17.
Likwidacja lub przekształcenie przedsiębiorstwa następuje na podstawie zarządzenia Ministra Żeglugi wydanego w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania.