Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: Polskie Linie Lotnicze "Lot".

Monitor Polski

M.P.1949.A-95.1142

Akt utracił moc
Wersja od: 7 grudnia 1949 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 30 września 1949 r.
o nadaniu statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: Polskie Linie Lotnicze "Lot".

Na podstawie art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) i § 9 zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 30 września 1949 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Polskie Linie Lotnicze "Lot" (Mon. Pol. Nr A-95, poz. 1141) zarządza się w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Skarbu, co następuje:
Przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: Polskie Linie Lotnicze "Lot", działającemu na podstawie zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 30 września 1949 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Polskie Linie Lotnicze "Lot" (Mon. Pol. Nr A-95, poz. 1141) nadaje się statut stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą: Polskie Linie Lotnicze "Lot".

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą: "Polskie Linie Lotnicze "Lot" - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione" - zwane dalej "przedsiębiorstwem", działa na podstawie dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42), zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 30 września 1949 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Polskie Linie Lotnicze "Lot" (Mon. Pol. Nr A-95, poz. 1141) oraz niniejszego statutu.
§  2.
Przedsiębiorstwo posiada osobowość prawną. Prowadzone jest według zasad rozrachunku gospodarczego w ramach narodowych planów gospodarczych na podstawie planu finansowo-gospodarczego.
§  3.
Przedsiębiorstwo ma siedzibę w m. st. Warszawie.
§  4.
Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa jest:
1)
organizowanie i eksploatowanie linii lotniczych oraz dokonywanie nieregularnych przewozów lotniczych,
2)
zarząd i eksploatacja portów lotniczych,
3)
organizowanie turystyki powietrznej,
4)
współdziałanie w rozwoju żeglugi powietrznej,
5)
dokonywanie wszelkich innych czynności wchodzących w zakres handlowej eksploatacji lotnictwa.

Rozdział  2.

Władze przedsiębiorstwa.

§  5.
Przedsiębiorstwo podlega Ministrowi Komunikacji, który sprawuje nad nim nadzór i kontrolę.
§  6.
Organem zarządzającym przedsiębiorstwa jest Dyrekcja, powoływana i zwalniana przez Ministra Komunikacji, składająca się z dyrektora naczelnego reprezentującego Dyrekcję samodzielnie oraz z podległych dyrektorowi naczelnemu dwóch dyrektorów.
§  7.
1.
Do ważności zobowiązań zaciąganych przez przedsiębiorstwo wymagane jest współdziałanie:
1)
dwóch członków Dyrekcji, albo
2)
jednego członka Dyrekcji łącznie z pełnomocnikiem handlowym, w granicach jego pełnomocnictwa, albo
3)
dwóch pełnomocników handlowych w granicach ich pełnomocnictw.
2.
Przepisy ust. 1 nie uchybiają możności udzielania pełnomocnictw samodzielnych lub łącznych do dokonywania poszczególnych czynności prawnych lub czynności określonego rodzaju.
3.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie dotyczą weksli, czeków i dokumentów stwierdzających zaciągnięcie lub udzielenie kredytu pieniężnego oraz udzielania pełnomocnictw do tych czynności. Powinny je podpisywać dwie osoby wskazane w ust. 1, przy czym jedną z nich musi być osoba określona w § 8.
§  8.
Minister Komunikacji powierzy jednemu z członków Dyrekcji lub jednemu z pełnomocników handlowych kierownictwo finansowe, ustanawiając w razie potrzeby również innych pełnomocników bądź do czasowego zastępowania kierownika finansowego, bądź do wykonywania określonych czynności, wchodzących w zakres kierownictwa finansowego.
§  9.
1.
Niezależnie od odpowiedzialności dyrektora naczelnego kierownik finansowy jest odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów normujących gospodarkę finansową przedsiębiorstwa, w szczególności za stan księgowości, sporządzanie planu finansowego oraz za właściwe i terminowe sporządzanie bilansów i innych sprawozdań finansowych.
2.
Jeżeli kierownik finansowy uzna, że czynność przedsiębiorstwa jest niezgodna z przepisami normującymi gospodarkę finansową, przedstawia swoją opinię na piśmie do wiadomości Dyrekcji, a w razie nieuwzględnienia opinii przez Dyrekcję, Ministrowi Komunikacji oraz bankowi finansującemu przedsiębiorstwo.
3.
W razie zamierzonego dokonania czynności, nie wyłączając przewidzianych w § 7 ust. 3, które kierownik finansowy uznał za niezgodne z przepisami normującymi gospodarkę finansową, powinien on zastosować się do otrzymanego na piśmie polecenia dyrektora naczelnego lecz jednocześnie przesłać swoją opinię Ministrowi Komunikacji oraz bankowi finansującemu.
4.
Regulamin ustali, kiedy Dyrekcja winna zasięgnąć opinii kierownika finansowego co do zamierzonych czynności, sposób postępowania przy zastępowaniu przedsiębiorstwa przez inne osoby poza dyrektorem naczelnym oraz sposób postępowania w przypadkach, gdy kierownika finansowego zastępuje inna osoba spośród osób wymienionych w § 8.
§  10.
1.
Do Dyrekcji przedsiębiorstwa należy prowadzenie wszystkich spraw przedsiębiorstwa.
2.
Dyrekcja pełni swe czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami, niniejszym statutem i wydanym na jego podstawie regulaminem oraz jest odpowiedzialna za prowadzenie przedsiębiorstwa.
§  11.
Zatwierdzenia Ministra Komunikacji wymagają sprawy dotyczące:
1)
tworzenia i zwijania linii lotniczych w regularnym ruchu osobowym i towarowym;
2)
regulaminu przewozu oraz projektów taryf przewozowych, przed zatwierdzeniem tych ostatnich przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów;
3)
regulaminów w zakresie struktury przedsiębiorstwa i podziału czynności;
4)
otwierania, dzielenia lub łączenia poszczególnych oddziałów przedsiębiorstwa i zakładów pracy podległych bezpośrednio Dyrekcji oraz ich zwijania;
5)
ustanawiania pełnomocników handlowych podlegających wpisaniu do rejestru handlowego;
6)
warunków i zakresu działania projektowanych układów zbiorowych w stosunku do pracowników przedsiębiorstwa;
7)
powoływania, zwalniania i przenoszenia pracowników zajmujących stanowiska kierownicze określone przez Ministra Komunikacji.
§  12.
Przy przedsiębiorstwie powołana będzie Rada Nadzoru Społecznego, której zakres działania, sposób powoływania i odwoływania jej członków, organizację i sposób wykonywania jej czynności określi rozporządzenie Rady Ministrów.

Rozdział  3.

Majątek i rachunkowość przedsiębiorstwa.

§  13.
Rokiem operacyjnym przedsiębiorstwa jest rok kalendarzowy.
§  14.
1.
Przedsiębiorstwo ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego, oddanego mu protokólarnie w imieniu Skarbu Państwa.
2.
W ramach planu finansowo-gospodarczego przedsiębiorstwo może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swym użytkowaniu.
3.
Majątek ruchomy przeznaczony dla przedsiębiorstwa wyodrębnia się protokólarnie z ogólnego majątku Skarbu Państwa i przekazuje przedsiębiorstwu na własność.
4.
Przedsiębiorstwo może we własnym imieniu nabywać i zbywać majątek ruchomy, tudzież zaciągać zobowiązania.
5.
Majątek nieruchomy Skarbu Państwa, znajdujący się w zarządzie i użytkowaniu przedsiębiorstwa, wykazuje się w aktywach przedsiębiorstwa tak, jakby stanowił jego własność.
6.
Za zobowiązania zaciągnięte przez przedsiębiorstwo, niezależnie od odpowiedzialności przedsiębiorstwa jego majątkiem, jest odpowiedzialny Skarb Państwa do wysokości majątku nieruchomego, stanowiącego własność Skarbu Państwa, użytkowanego i zarządzanego przez przedsiębiorstwo.
§  15.
1.
Przedsiębiorstwo przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi Komunikacji bilans, sprawozdania z działalności, wnioski o podziale zysków lub pokryciu strat oraz plany finansowo-gospodarcze i inwestycyjne.
2.
Zasady prowadzenia księgowości, terminy sporządzania bilansów, planów finansowo-gospodarczych i inwestycyjnych oraz tryb ich zatwierdzania, jak również sposób podziału zysków lub pokrycia strat, zasady tworzenia funduszów specjalnych oraz sposobu ich użycia i deponowania ustalają odrębne przepisy, rozporządzenia i zarządzenia właściwych władz.
§  16.
1.
Kontrola przedsiębiorstwa wykonywana przez Ministerstwo Komunikacji dotyczyć będzie w szczególności:
1)
zgodności działania przedsiębiorstwa z planem finansowo-gospodarczym,
2)
przestrzegania obowiązujących przepisów rachunkowych,
3)
przestrzegania wytycznych i poleceń władz nadzorczych.
2.
Kontrola działalności przedsiębiorstwa, przewidywana przepisami specjalnymi, dokonywana będzie zgodnie z tymi przepisami.

Rozdział  4.

Likwidacja i przekształcenie przedsiębiorstwa.

§  17.
Likwidacja lub przekształcenie przedsiębiorstwa następuje na podstawie zarządzenia Ministra Komunikacji, wydanego w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Skarbu.