Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Państwowe Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych Nr 3 - Roboty Wodne".

Monitor Polski

M.P.1949.A-21.342

Akt utracił moc
Wersja od: 22 grudnia 1949 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 18 marca 1949 r.
wydane w porozumienia z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania o nadaniu statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Państwowe Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych. Nr 3 - Roboty Wodne".

Na podstawie art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) i § 10 zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 17 lutego 1949 r., wydanego w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "Państwowe Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych Nr 3 - Roboty Wodne" (Mon. Pol. Nr A-12, poz. 146), zarządza się co następuje:
Przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Państwowe Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych Nr 3 - Roboty Wodne", utworzonemu zarządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 17 lutego 1949 r. wydanym w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "Państwowe Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych Nr 3 - Roboty Wodne" (Mon. Polski Nr A-12, poz. 146) nadaje się statut, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

STATUT

przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "Państwowe Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych Nr 3 - Roboty Wodne".

ROZDZIAŁ  1.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą "Państwowe Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych Nr 3 - Roboty Wodne - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione", utworzone zarządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 17 lutego 1949 r. (Monitor Polski Nr A-12, poz. 146) jako przedsiębiorstwo wydzielone z ogólnej administracji państwowej, działa na podstawie dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) oraz niniejszego statutu.
§  2.
Przedsiębiorstwo posiada osobowość prawną. Prowadzone jest według zasad rozrachunku gospodarczego w ramach narodowych planów gospodarczych na podstawie planu finansowo-gospodarczego.
§  3.
Przedsiębiorstwo ma siedzibę w m. st. Warszawie.
§  4.
Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa jest wykonywanie lub organizowanie robót i budowli inżynieryjno-wodnych w zakresie zleconym przez Ministra (Ministerstwo) Komunikacji i przez podległe mu urzędy, instytucje i przedsiębiorstwa.

ROZDZIAŁ  2.

Władze przedsiębiorstwa.

§  5.
Przedsiębiorstwo podlega Ministrowi Komunikacji, który sprawuje nad nim zwierzchni nadzór i kontrolę.
§  6.
Bezpośrednie koordynowanie, nadzorowanie, stałe kontrolowanie działalności przedsiębiorstwa oraz ogólne kierownictwo nim należy do Centralnego Zarządu Przedsiębiorstw Robót Komunikacyjnych. Przedsiębiorstwo obowiązane jest stosować się do zarządzeń i wytycznych Centralnego Zarządu Przedsiębiorstw Robót Komunikacyjnych, wydanych w zakresie jego właściwości, ustalonej jego statutem jak również statutem niniejszym.
§  7. 1
Organem zarządzającym przedsiębiorstwa jest Dyrekcja, powoływana i zwalniana przez Ministra Komunikacji, składająca się z dyrektora reprezentującego Dyrekcję samodzielnie oraz z podległych dyrektorowi dwóch wicedyrektorów.
§  8.
1.
Do ważności zobowiązań zaciąganych przez przedsiębiorstwo wymagane jest współdziałanie:
1)
dwóch członków Dyrekcji, albo
2)
jednego członka Dyrekcji łącznie z pełnomocnikiem handlowym w granicach jego pełnomocnictwa, albo
3)
dwóch pełnomocników handlowych w granicach ich pełnomocnictw.
2.
Przepisy ust. 1 nie uchybiają możności udzielania pełnomocnictw samodzielnych lub łącznych do dokonywania poszczególnych czynności prawnych lub czynności określonego rodzaju.
3.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie dotyczą weksli, czeków i dokumentów stwierdzających zaciągnięcie lub udzielenie kredytu pieniężnego oraz udzielania pełnomocnictw do tych czynności. Powinny je podpisywać dwie osoby wskazane w ust. 1, przy czym jedną z nich musi być osoba określona w § 9.
§  9. 2
Minister Komunikacji powierzy jednemu z wicedyrektorów lub pełnomocników handlowych kierownictwo finansowe, ustanawiając w razie potrzeby również innych pełnomocników bądź do czasowego zastępowania kierownika finansowego, bądź do wykonywania określonych czynności, wchodzących w zakres kierownictwa finansowego.
§  10.
1.
Niezależnie od odpowiedzialności dyrektora kierownik finansowy jest odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów normujących gospodarkę finansową przedsiębiorstwa, w szczególności za stan księgowości, sporządzanie planu finansowego oraz za właściwe i terminowe sporządzanie bilansów i innych sprawozdań finansowych.
2.
Jeżeli kierownik finansowy uzna, że czynność przedsiębiorstwa jest niezgodna z przepisami normującymi gospodarkę finansową, przedstawia swoją opinię na piśmie do wiadomości Dyrekcji, a w razie nieuwzględnienia opinii przez Dyrekcję Ministrowi Komunikacji i Centralnemu Zarządowi Przedsiębiorstw Robót Komunikacyjnych oraz bankowi finansującemu przedsiębiorstwo.
3.
W razie zamierzonego dokonania czynności, nie wyłączając przewidzianych w § 8 ust. 3, które kierownik finansowy uznał za niezgodne z przepisami normującymi gospodarkę finansową, powinien on zastosować się do otrzymanego na piśmie polecenia dyrektora, lecz jednocześnie przesłać swoją opinię Ministrowi Komunikacji i Centralnemu Zarządowi Przedsiębiorstw Robót Komunikacyjnych oraz bankowi finansującemu.
4.
Regulamin ustali, kiedy Dyrekcja winna zasięgnąć opinii kierownika finansowego co do zamierzonych czynności, sposób postępowania przy zastępowaniu przedsiębiorstwa przez inne osoby poza dyrektorem oraz sposób postępowania w przypadkach, gdy kierownika finansowego zastępuje inna osoba, spośród osób wymienionych w § 9.
§  11.
Do Dyrekcji przedsiębiorstwa należy prowadzenie wszystkich spraw przedsiębiorstwa. Dyrekcja pełni swe czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami, niniejszym statutem i regulaminem oraz jest odpowiedzialna za prowadzenie przedsiębiorstwa.
§  12.
Zatwierdzenia Ministra Komunikacji wymagają sprawy dotyczące:
1)
regulaminów w zakresie struktury przedsiębiorstwa i podziału czynności,
2)
otwierania, dzielenia lub łączenia poszczególnych oddziałów przedsiębiorstwa i zakładów pracy oraz ich zwijania,
3)
ustanawiania pełnomocników handlowych podlegających wpisaniu do rejestru handlowego,
4)
warunków i zakresu działania układów zbiorowych w stosunku do pracowników przedsiębiorstwa,
5)
powoływania, zwalniania i przenoszenia pracowników, zajmujących stanowiska kierownicze w Biurze Dyrekcji oraz kierowników oddziałów i zakładów pracy podległych bezpośrednio Dyrekcji.
§  13.
Przy przedsiębiorstwie powołana będzie Rada Nadzoru Społecznego, której zakres działania, sposób powoływania i odwoływania jej członków, organizację i sposób wykonywania jej czynności określi rozporządzenie Rady Ministrów.

ROZDZIAŁ  3.

Majątek i rachunkowość przedsiębiorstwa.

§  14.
Rokiem operacyjnym przedsiębiorstwa jest rok kalendarzowy.
§  15.
Przedsiębiorstwo dokonuje wpłat na rzecz Centralnego Zarządu Przedsiębiorstwa Robót Komunikacyjnych według norm, określonych przez Ministra Komunikacji.
§  16.
1.
Przedsiębiorstwo ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego, oddanego mu protokólarnie w imieniu Skarbu Państwa.
2.
W ramach planu gospodarczego i finansowego przedsiębiorstwo może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swym użytkowaniu.
3.
Majątek ruchomy przeznaczony dla przedsiębiorstwa wyodrębnia się protokólarnie z ogólnego majątku Skarbu Państwa i przekazuje przedsiębiorstwu na własność.
4.
Przedsiębiorstwo może we własnym imieniu nabywać i zbywać majątek ruchomy, tudzież zaciągać zobowiązania.
5.
Majątek nieruchomy Skarbu Państwa, znajdujący się w zarządzie i użytkowaniu przedsiębiorstwa, wykazuje się w aktywach przedsiębiorstwa tak, jakby stanowił jego własność.
6.
Za zobowiązania zaciągnięte przez przedsiębiorstwo, niezależnie od odpowiedzialności przedsiębiorstwa jego majątkiem, jest odpowiedzialny Skarb Państwa do wysokości majątku nieruchomego, stanowiącego własność Skarbu Państwa, użytkowanego i zarządzanego przez przedsiębiorstwo.
§  17.
1.
Przedsiębiorstwo przedstawia do zatwierdzenia Centralnemu Zarządowi Przedsiębiorstw Robót Komunikacyjnych bilans, sprawozdania z działalności, wnioski o podziale zysków lub pokryciu strat oraz plany finansowo-gospodarcze i inwestycyjne.
2.
Zasady prowadzenia księgowości, terminy sporządzania bilansów, planów finansowo-gospodarczych i inwestycyjnych oraz tryb ich zatwierdzania jak również sposób podziału zysków lub pokrycia strat, zasady tworzenia funduszów specjalnych oraz sposobu ich użycia i deponowania ustalają odrębne przepisy, rozporządzenia i zarządzenia właściwych władz.
§  18.
Centralnemu Zarządowi Przedsiębiorstw Robót Komunikacyjnych służy prawo zawieszania w czynnościach członków Dyrekcji.
§  19.
1.
Niezależnie od stałej kontroli, wykonywanej przez Centralny Zarząd Przedsiębiorstw Robót Komunikacyjnych, przeprowadzana będzie kontrola przedsiębiorstwa przez Ministra Komunikacji jako władzę nadzorczą. Kontrola ta dotyczyć będzie w szczególności:
1)
zgodności działania przedsiębiorstwa z planem finansowo-gospodarczym,
2)
przestrzegania obowiązujących przepisów rachunkowych,
3)
przestrzegania wytycznych i poleceń władz nadzorczych.
2.
Kontrola działalności przedsiębiorstwa, przewidziana przepisami specjalnymi, dokonywana będzie zgodnie z tymi przepisami.

ROZDZIAŁ  4.

Likwidacja i przekształcenie przedsiębiorstwa.

§  20.
Likwidacja lub przekształcenie przedsiębiorstwa następuje na podstawie zarządzenia Ministra Komunikacji, wydanego w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania.
1 Załącznik nr 1 § 7 zmieniony przez § 2 pkt 1 zarządzenia z dnia 28 listopada 1949 r. (M.P.49.A-101.1194) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 grudnia 1949 r.
2 Załącznik nr 1 § 9 zmieniony przez § 2 pkt 2 zarządzenia z dnia 28 listopada 1949 r. (M.P.49.A-101.1194) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 grudnia 1949 r.