Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Państwowa Żegluga Śródlądowa".

Monitor Polski

M.P.1949.A-45.603

Akt utracił moc
Wersja od: 16 lipca 1949 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 18 grudnia 1948 r.
o nadaniu statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Państwowa Żegluga Śródlądowa".

Na podstawie art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) i § 9 zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 18 grudnia 1948 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "Państwowa Żegluga Śródlądowa" (Monitor Polski Nr A-45, poz. 602), zarządza się w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania co następuje:
Przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Państwowa Żegluga Śródlądowa" utworzonemu zarządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 18 grudnia 1948 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "Państwowa Żegluga Śródlądowa" (Monitor Polski Nr A-45, poz. 602) nadaje się statut, stanowiący załącznik niniejszego zarządzenia.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim. Równocześnie tracą moc obowiązującą zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 12 maja 1948 r. wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania:
1)
zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 7 maja 1948 r. o nadaniu statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Państwowa Żegluga na Wiśle" (Monitor Polski Nr A-63, poz. 442).
2)
zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 12 maja 1948 r. o nadaniu statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Państwowa Żegluga na Odrze" (Monitor Polski Nr A-63, poz. 443).

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "Państwowa Żegluga Śródlądowa".

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą "Państwowa Żegluga Śródlądowa" utworzone zarządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 18 grudnia 1948 r. (Monitor Polski Nr A-45, poz. 602) jako przedsiębiorstwo wydzielone z ogólnej administracji państwowej, działa na podstawie dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) oraz niniejszego statutu.
§  2.
Przedsiębiorstwo posiada osobowość prawną. Prowadzone jest na zasadach handlowych w ramach narodowego planu gospodarczego na podstawie swojego planu finansowo-gospodarczego.
§  3.
Przedsiębiorstwo ma siedzibę w m. Wrocławiu.
§  4.
Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa jest wykonywanie wszelkich czynności związanych z prowadzeniem żeglugi na śródlądowych drogach wodnych i eksploatacją państwowych śródlądowych portów handlowych w Państwie oraz budowa i eksploatacja warsztatów pomocniczych dla własnego użytku, tudzież na zlecenie Ministra Komunikacji dla taboru rzecznego innych jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Komunikacji.

Rozdział  2.

Władze przedsiębiorstwa.

§  5.
Przedsiębiorstwo podlega Ministrowi Komunikacji, który sprawuje nad nim nadzór i kontrolę.
§  6.
Organem zarządzającym przedsiębiorstwa jest Dyrekcja, powoływana i zwalniana przez Ministra Komunikacji, składająca się z dyrektora naczelnego reprezentującego Dyrekcję samodzielnie oraz z podległych dyrektorowi naczelnemu trzech dyrektorów.
§  7.
1.
Do ważności zobowiązań zaciąganych przez przedsiębiorstwo wymagane jest współdziałanie:
1)
dwóch członków Dyrekcji, albo
2)
jednego członka Dyrekcji łącznie z pełnomocnikiem handlowym w granicach jego pełnomocnictwa, albo
3)
dwóch pełnomocników handlowych w granicach ich pełnomocnictw.

(brak tekstu § 8 i częściowo § 9)

przez inne osoby poza dyrektorem naczelnym oraz sposób postępowania w przypadkach, gdy kierownika finansowego zastępuje inna osoba spośród osób wymienionych w § 8.

§  10.
Do Dyrekcji przedsiębiorstwa należy prowadzenie wszystkich spraw przedsiębiorstwa. Dyrekcja pełni swe czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami, niniejszym statutem i regulaminem oraz jest odpowiedzialna za prowadzenie przedsiębiorstwa.
§  11.
Zatwierdzenia Ministra Komunikacji wymagają sprawy dotyczące:
1)
regulaminów w zakresie struktury przedsiębiorstwa, podziału czynności i sposobu ich wykonywania;
2)
otwierania, dzielenia lub łączenia poszczególnych oddziałów przedsiębiorstwa i zakładów pracy oraz ich zwijania;
3)
ustanawiania pełnomocników handlowych podlegających wpisaniu do rejestru handlowego;
4)
warunków i zakresu działania umów zbiorowych w stosunku do pracowników przedsiębiorstwa;
5)
powoływania, zwalniania i przenoszenia pracowników, zajmujących stanowiska kierownicze w Biurze Dyrekcji oraz kierowników oddziałów i zakładów pracy podległych bezpośrednio Dyrekcji.
§  12.
Przy przedsiębiorstwie powołana będzie Rada Nadzoru Społecznego której zakres działania, sposób powoływania i odwoływania jej członków, organizację i sposób wykonywania jej czynności określi rozporządzenie Rady Ministrów.

Rozdział  3.

Majątek i rachunkowość przedsiębiorstwa.

§  13.
Rokiem operacyjnym przedsiębiorstwa jest rok kalendarzowy.
§  14.
1.
Przedsiębiorstwo ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego, oddanego mu protokólarnie w imieniu Skarbu Państwa.
2.
W ramach planu gospodarczego i finansowego przedsiębiorstwo może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swym użytkowaniu.
3.
Majątek ruchomy przeznaczony dla przedsiębiorstwa wyodrębnia się protokólarnie z ogólnego majątku Skarbu Państwa i przekazuje przedsiębiorstwu na własność.
4.
Przedsiębiorstwo może we własnym imieniu nabywać i zbywać majątek ruchomy, tudzież zaciągać zobowiązania.
5.
Majątek nieruchomy Skarbu Państwa, znajdujący się w zarządzie i użytkowaniu przedsiębiorstwa, wykazuje się w aktywach przedsiębiorstwa tak jakby stanowił jego własność.
6.
Za zobowiązania zaciągnięte przez przedsiębiorstwo, niezależnie od odpowiedzialności przedsiębiorstwa jego majątkiem, jest odpowiedzialny Skarb Państwa do wysokości majątku nieruchomego, stanowiącego własność Skarbu Państwa użytkowanego i zarządzanego przez przedsiębiorstwo.
§  15.
1.
Przedsiębiorstwo przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi Komunikacji, bilans, sprawozdania z działalności, wnioski o podziale zysków lub pokryciu strat oraz plany finansowo-gospodarcze i inwestycyjne.
2.
Zasady prowadzenia księgowości, terminy sporządzania bilansów, planów finansowo-gospodarczych i inwestycyjnych oraz tryb ich zatwierdzania, jak również sposób podziału zysków lub pokrycia strat, zasady tworzenia funduszów specjalnych oraz sposoby ich użycia i deponowania ustalają odrębne przepisy, rozporządzenia i zarządzenia właściwych władz.
§  16.
1.
Kontrola przedsiębiorstwa wykonywana przez Ministra Komunikacji dotyczyć będzie w szczególności:
1)
zgodności działania przedsiębiorstwa z planem finansowo-gospodarczym,
2)
przestrzegania obowiązujących przepisów rachunkowych,
3)
przestrzegania wytycznych i poleceń władz nadzorczych.
2.
Kontrola działalności przedsiębiorstwa, przewidziana przepisami specjalnymi, dokonywana będzie zgodnie z tymi przepisami.

Rozdział  4.

Likwidacja i przekształcenie przedsiębiorstwa.

§  17.
Likwidacja lub przekształcenie przedsiębiorstwa następuje na podstawie zarządzenia Ministra Komunikacji, wydanego w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania.