Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Centralne Biuro Studiów i Projektów Komunikacji".

Monitor Polski

M.P.1949.A-45.606

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1950 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 30 czerwca 1949 r.
o nadaniu statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: "Centralne Biuro Studiów i Projektów Komunikacji". 1

Na podstawie art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) i § 9 zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 30.VI. 1949 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą: "Centralne Biuro Studiów i Projektów Komunikacji" (Monitor Polski Nr A-45, poz. 605) zarządza się w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, co następuje: 2
Przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Biuro Projektów i Studiów Komunikacyjnych" utworzonemu zarządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 30 czerwca 1949 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą: "Centralne Biuro Studiów i Projektów Komunikacji" (Monitor Polski Nr A-45, poz. 605) nadaje się statut, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

STATUT

przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "Centralne Biuro Studiów i Projektów Komunikacji". 4

Rozdział  1.

Postanowienia ogólne.

§  1. 5
Przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą "Centralne Biuro Studiów i Projektów Komunikacji - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione" utworzone zarządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 30 czerwca 1949 r. (Monitor Polski Nr A-45, poz. 605) jako przedsiębiorstwo wydzielone z ogólnej administracji państwowej, działa na podstawie dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) oraz niniejszego statutu.
§  2.
Przedsiębiorstwo posiada osobowość prawną. Prowadzone jest w ramach narodowych planów gospodarczych według zasad rozrachunku gospodarczego na podstawie planu finansowo-gospodarczego.
§  3.
Przedsiębiorstwo ma siedzibę w m. st. Warszawie.
§  4.
1.
Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa jest:
1)
projektowanie budowy nowych i przebudowy istniejących linii kolejowych łącznie z prowadzeniem badań technicznych, związanych z tym pomiarów oraz trasowania na mapach i w terenie;
2)
przeprowadzanie badań nad pracą węzłów i ich przelotnością oraz opracowywanie projektów zadań układu stacji i węzłów, projektowanie przebudowy i rozwoju istniejących stacji i węzłów oraz projektowanie budowy nowych stacji i typowych małych stacji dla nowobudujących się linii kolejowych;
3)
projektowanie dworców kolejowych, lotniczych, dla komunikacji samochodowej i dla żeglugi rzecznej oraz budynków administracyjnych i warsztatowych, hangarów, garaży, budynków gospodarczych i t. p. dla wszystkich działów komunikacji jak również budynków mieszkalnych, prócz projektów zastrzeżonych organom Ministerstwa Budownictwa, jako też opracowywanie projektów typowych w tym zakresie prac, wraz ze ślepymi kosztorysami;
4)
projektowanie łącznie z badaniami w terenie nowo budowanych lub odbudowywanych mostów, wiaduktów, tuneli kolejowych i drogowych przepustów, murów oporowych itp. budowli, inżynierskich konstrukcji budowlanych, jak np. szkieletów budynków hangarów, wież ciśnień, wiązarów dachowych, wiat, kładek dla pieszych nad torami oraz konstrukcji dla obiektów budownictwa wodnego jak np. dla kanałów, śluz, portów itp., jako też opracowywanie projektów typowych w tym zakresie prac wraz ze ślepymi kosztorysami;
5) 6
dokonywanie studiów terenowych i opracowywanie projektów budowy i przebudowy dróg i autostrad, dokonywanie badań geologicznych i gruntoznawczych tras drogowych, opracowywanie typowych projektów budynków drogowych
6) 7
projektowanie budowli inżynierskich w zakresie budownictwa wodnego, jak kanałów, śluz, portów rzecznych, stoczni, warsztatów, zbiorników, przegród rzecznych, zakładów o sile wodnej, regulacji i kanalizacji rzek oraz projektowanie elementów typowych w tym zakresie prac;
7) 8
opracowywanie projektów lotnisk i dróg startowych.
2.
Prace wymienione w ust. 1 opracowuje przedsiębiorstwo na zamówienie właściwych inwestorów lub zlecenie Ministerstwa Komunikacji.

Rozdział  2.

Władze przedsiębiorstwa.

§  5.
Przedsiębiorstwo podlega Ministrowi Komunikacji, który sprawuje nad nim nadzór i kontrolę.
§  6. 9
Organem zarządzającym przedsiębiorstwa jest Dyrekcja, powoływana i zwalniana przez Ministra Komunikacji i składająca się z dyrektora naczelnego, reprezentującego Dyrekcję samodzielnie oraz podległych dyrektorowi naczelnemu dwóch dyrektorów.
§  7.
1.
Do ważności zobowiązań zaciąganych przez przedsiębiorstwo wymagane jest współdziałanie:
1)
dwóch członków dyrekcji łącznie, albo
2)
jednego członka dyrekcji łącznie z pełnomocnikiem handlowym w granicach jego pełnomocnictwa, albo
3)
dwóch pełnomocników handlowych łącznie w granicach ich pełnomocnictw.
2.
Przepisy ust. 1 nie uchybiają możności udzielania pełnomocnictw samodzielnych lub łącznych do dokonywania poszczególnych czynności prawnych lub czynności określonego rodzaju.
3.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie dotyczą weksli, czeków i dokumentów stwierdzających zaciągnięcie lub udzielenie kredytu pieniężnego oraz udzielania pełnomocnictw do tych czynności. Powinny je podpisywać dwie osoby wskazane w ust. 1, przy czym jedną z nich musi być osoba określona w § 8.
§  8. 10
Minister Komunikacji powierzy jednemu z dyrektorów lub pełnomocników handlowych kierownictwo finansowe, ustanawiając w razie potrzeby również innych pełnomocników bądź do czasowego zastępowania kierownika finansowego, bądź do wykonywania określonych czynności wchodzących w zakres kierownictwa finansowego.
§  9.
1. 11
Niezależnie od odpowiedzialności dyrektora naczelnego kierownik finansowy jest odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów normujących gospodarkę finansową przedsiębiorstwa, a w szczególności za stan księgowości, sporządzanie planu finansowego oraz za właściwe i terminowe sporządzanie bilansów i innych sprawozdań finansowych.
2.
Jeżeli kierownik finansowy uzna, że czynność przedsiębiorstwa jest niezgodna z przepisami normującymi gospodarkę finansową, przedstawia swoją opinię na piśmie do wiadomości Dyrekcji, a w razie nieuwzględnienia opinii przez Dyrekcję Ministrowi Komunikacji oraz bankowi finansującemu przedsiębiorstwo.
3. 12
W razie zamierzonego dokonania czynności, nie wyłączając przewidzianych w § 7 ust. 3, które kierownik finansowy uznał za niezgodne z przepisami normującymi gospodarkę finansową, powinien on zastosować się do otrzymanego na piśmie polecenia dyrektora naczelnego lecz jednocześnie przesłać swoją opinię Ministrowi Komunikacji oraz bankowi finansującemu.
4. 13
Regulamin ustali, kiedy Dyrekcja winna zasięgnąć opinii kierownika finansowego co do zamierzonych czynności, sposób postępowania przy zastępowaniu przedsiębiorstwa przez inne osoby poza dyrektorem naczelnym oraz sposób postępowania w przypadkach, gdy kierownika finansowego zastępuje inna osoba spośród wymienionych w § 8.
§  10.
Do Dyrekcji przedsiębiorstwa należy prowadzenie wszystkich spraw przedsiębiorstwa. Dyrekcja pełni swe czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami, niniejszym statutem i regulaminem oraz jest odpowiedzialna za prowadzenie przedsiębiorstwa.
§  11.
Zatwierdzenia Ministra Komunikacji wymagają sprawy dotyczące:
1)
regulaminów w zakresie struktury przedsiębiorstwa i podziału czynności;
2)
otwierania, dzielenia lub łączenia poszczególnych oddziałów przedsiębiorstwa oraz ich zwijania;
3)
ustanawiania pełnomocników handlowych podlegających wpisaniu do rejestru handlowego;
4)
warunków i zakresu działania Układów zbiorowych w stosunku do pracowników przedsiębiorstwa;
5)
powoływania, zwalniania i przenoszenia pracowników zajmujących stanowiska kierownicze w biurze dyrekcji oraz kierowników oddziałów.
§  12.
Przy przedsiębiorstwie powołana będzie Rada Nadzoru Społecznego, której zakres działania, sposób powoływania lub odwoływania jej członków, organizację i sposób wykonywania jej czynności określi rozporządzenie Rady Ministrów.

Rozdział  3.

Majątek i rachunkowość przedsiębiorstwa.

§  13.
Rokiem operacyjnym przedsiębiorstwa jest rok kalendarzowy.
§  14.
1.
Przedsiębiorstwo ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego, oddanego mu protokolarnie w imieniu Skarbu Państwa.
2.
W ramach planu gospodarcze i finansowego przedsiębiorstwo może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swym użytkowaniu.
3.
Majątek ruchomy przeznaczony dla przedsiębiorstwa wyodrębnia się protokólarnie z ogólnego majątku Skarbu Państwa i przekazuje przedsiębiorstwu na własność.
4.
Przedsiębiorstwo może we własnym imieniu nabywać i zbywać majątek ruchomy, tudzież zaciągać zobowiązania.
5.
Majątek nieruchomy Skarbu Państwa, znajdujący się w zarządzie i użytkowaniu przedsiębiorstwa, wykazuje się w aktywach przedsiębiorstwa tak jak gdyby stanowił jego własność.
6.
Za zobowiązania zaciągnięte przez przedsiębiorstwo niezależnie od odpowiedzialności przedsiębiorstwa jego majątkiem, jest odpowiedzialny Skarb Państwa do wysokości majątku nieruchomego, stanowiącego własność Skarbu Państwa, użytkowanego i zarządzanego przez przedsiębiorstwo.
§  15.
1.
Przedsiębiorstwo przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi Komunikacji bilans, sprawozdanie z działalności, wnioski o podziale zysków lub pokryciu strat oraz plany finansowo-gospodarcze i inwestycyjne.
2.
Zasady prowadzenia księgowości, terminy sporządzenia bilansów, planów finansowo-gospodarczych i inwestycyjnych oraz tryb ich zatwierdzania, jak również sposób podziału zysków lub pokrycia strat, zasady tworzenia funduszów specjalnych oraz sposobu ich użycia i deponowania ustalają odrębne przepisy.
§  16.
1.
Kontrola przedsiębiorstwa wykonywana przez Ministra Komunikacji dotyczyć będzie w szczególności:
1)
zgodności działania przedsiębiorstwa z planem finansowo-gospodarczym;
2)
przestrzegania obowiązujących przepisów rachunkowych;
3)
przestrzegania wytycznych i poleceń władz nadzorczych.
2.
Kontrola działalności przedsiębiorstwa, przewidziana przepisami specjalnymi, dokonywana będzie zgodnie z tymi przepisami.

Rozdział  4.

Likwidacja i przekształcenie przedsiębiorstwa.

§  17.
Likwidacja lub przekształcenie przedsiębiorstwa następuje na podstawie zarządzenia Ministra Komunikacji, wydanego w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
1 Tytuł zmieniony przez § 2 zarządzenia z dnia 10 marca 1950 r. (M.P.50.A-30.351) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1950 r.
2 Preambuła zmieniona przez § 2 zarządzenia z dnia 10 marca 1950 r. (M.P.50.A-30.351) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1950 r.
3 § 1 zmieniony przez § 2 zarządzenia z dnia 10 marca 1950 r. (M.P.50.A-30.351) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1950 r.
4 Tytuł Załącznika nr 1 zmieniony przez § 3 pkt 1 zarządzenia z dnia 10 marca 1950 r. (M.P.50.A-30.351) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1950 r.
5 Załącznik § 1 zmieniony przez § 3 pkt 1 zarządzenia z dnia 10 marca 1950 r. (M.P.50.A-30.351) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1950 r.
6 § 4 pkt 5 zmieniony przez § 3 pkt 3 zarządzenia z dnia 10 marca 1950 r. (M.P.50.A-30.351) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1950 r.
7 § 4 pkt 6 według numeracji ustalonej przez § 3 pkt 3 zarządzenia z dnia 10 marca 1950 r. (M.P.50.A-30.351) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1950 r.
8 § 4 pkt 7 według numeracji ustalonej przez § 3 pkt 3 zarządzenia z dnia 10 marca 1950 r. (M.P.50.A-30.351) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1950 r.
9 § 6:

- zmieniony przez § 3 pkt 2 zarządzenia z dnia 10 marca 1950 r. (M.P.50.A-30.351) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1950 r.

- zmieniony przez § 3 pkt 4 zarządzenia z dnia 10 marca 1950 r. (M.P.50.A-30.351) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1950 r.

10 § 8 zmieniony przez § 3 pkt 5 zarządzenia z dnia 10 marca 1950 r. (M.P.50.A-30.351) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1950 r.
11 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 3 pkt 2 zarządzenia z dnia 10 marca 1950 r. (M.P.50.A-30.351) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1950 r.
12 § 9 ust. 3 zmieniony przez § 3 pkt 2 zarządzenia z dnia 10 marca 1950 r. (M.P.50.A-30.351) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1950 r.
13 § 9 ust. 4 zmieniony przez § 3 pkt 2 zarządzenia z dnia 10 marca 1950 r. (M.P.50.A-30.351) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1950 r.