Nadanie statutu Najwyższej Izbie Kontroli.

Monitor Polski

M.P.1995.45.510

Akt utracił moc
Wersja od: 15 grudnia 1996 r.

UCHWAŁA
PREZYDIUM SEJMU
z dnia 29 sierpnia 1995 r.
w sprawie nadania statutu Najwyższej Izbie Kontroli.

Na podstawie art. 25 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 1995 r. Nr 13, poz. 59), na wniosek Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezydium Sejmu uchwala, co następuje:
Najwyższej Izbie Kontroli nadaje się statut w brzmieniu ustalonym w załączniku do uchwały.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli dostosuje - w terminie 3 miesięcy - organizację wewnętrzną Najwyższej Izby Kontroli do niniejszego statutu oraz zadań wynikających z ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  1

STATUT NAJWYŻSZEJ IZBY KONTROLI

§  1.
Organizacja wewnętrzna Najwyższej Izby Kontroli jest jednostopniowa; departamenty i delegatury stanowią równorzędne jednostki organizacyjne.
§  2.
1.
Jednostkami organizacyjnymi Najwyższej Izby Kontroli, wykonującymi w szczególności zadania w zakresie postępowania kontrolnego, są następujące departamenty:
1)
Administracji Publicznej,
2)
Budżetu Państwa,
3)
Edukacji, Nauki i Kultury,
4)
Finansów i Bankowości,
5)
Gospodarki i Integracji Europejskiej,
6)
Kontroli Doraźnych,
7)
Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Państwa,
8)
Ochrony Środowiska i Budownictwa,
9)
Pracy i Spraw Socjalnych,
10)
Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej,
11)
Skarbu Państwa i Prywatyzacji,
12)
Transportu, Gospodarki Morskiej i Łączności,
13)
Zdrowia i Kultury Fizycznej.
2.
Jednostkami organizacyjnymi Najwyższej Izby Kontroli, wykonującymi w szczególności zadania w zakresie postępowania kontrolnego, są delegatury z siedzibami w:
1)
Białymstoku - dla województw: białostockiego, łomżyńskiego i suwalskiego,
2)
Bydgoszczy - dla województw: bydgoskiego, toruńskiego i włocławskiego,
3)
Gdańsku - dla województw: gdańskiego i elbląskiego,
4)
Katowicach - dla województw: katowickiego i bielskiego,
5)
Kielcach - dla województw: kieleckiego i tarnobrzeskiego,
6)
Koszalinie - dla województw: koszalińskiego i słupskiego,
7)
Krakowie - dla województw: krakowskiego, nowosądeckiego i tarnowskiego,
8)
Lublinie - dla województw: lubelskiego, bialskopodlaskiego, chełmskiego i zamojskiego,
9)
Łodzi - dla województw: łódzkiego, piotrkowskiego, sieradzkiego i skierniewickiego,
10)
Olsztynie - dla województw: olsztyńskiego, ciechanowskiego i ostrołęckiego,
11)
Opolu - dla województw: opolskiego, częstochowskiego i kaliskiego,
12)
Poznaniu - dla województw: poznańskiego, konińskiego i pilskiego,
13)
Rzeszowie - dla województw: rzeszowskiego, krośnieńskiego i przemyskiego,
14)
Szczecinie - dla województw: szczecińskiego i gorzowskiego,
15)
Warszawie - dla województw: warszawskiego, płockiego, radomskiego i siedleckiego,
16)
Wrocławiu - dla województw: wrocławskiego, jeleniogórskiego, legnickiego i wałbrzyskiego,
17)
Zielonej Górze - dla województw: zielonogórskiego i leszczyńskiego.
3.
Jednostkami organizacyjnymi Najwyższej Izby Kontroli, wykonującymi w szczególności zadania w zakresie organizacji i obsługi jej funkcjonowania, są departamenty:
1)
Gospodarczy,
2)
Informacji i Analiz Systemowych,
3)
Kadr i Szkolenia,
4)
Organizacyjny,
5)
Planowania i Koordynacji,
6)
Prawny,
7)
Rachunkowości.
§  3.
W jednostkach organizacyjnych Najwyższej Izby Kontroli mogą być tworzone wydziały lub sekcje.
§  4.
Jednostki organizacyjne Najwyższej Izby Kontroli używają nazw:
1)
"Najwyższa Izba Kontroli Departament...",
2)
"Najwyższa Izba Kontroli Delegatura w...".
§  5.
1.
Departamenty, o których mowa w § 2 ust. 1, przeprowadzają postępowanie kontrolne w naczelnych i centralnych organach państwowych w zakresie swojej właściwości rzeczowej; w uzasadnionych przypadkach mogą, w porozumieniu z właściwą terytorialnie delegaturą, przeprowadzać postępowanie kontrolne w organach i jednostkach terenowych. Departamenty te są jednostkami koordynującymi kontrole.
2.
Delegatury przeprowadzają postępowanie kontrolne w organach i jednostkach terenowych w zakresie swojej właściwości terytorialnej, określonej w § 2 ust. 2; w uzasadnionych przypadkach mogą, w porozumieniu z właściwym rzeczowo departamentem, przeprowadzać postępowanie kontrolne w naczelnych i centralnych organach państwowych. Prezes Najwyższej Izby Kontroli może powierzyć delegaturze wykonywanie zadań jednostki koordynującej kontrole.
3.
Departamenty, o których mowa w § 2 ust. 3, mogą w granicach określonych przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli uczestniczyć w postępowaniu kontrolnym, w szczególności wykonywać zadania w zakresie przygotowywania kontroli, rozpatrywania zastrzeżeń oraz przygotowywania informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli i innych opracowań pokontrolnych.
§  6.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może, w uzasadnionych przypadkach, wyznaczyć do przeprowadzenia postępowania kontrolnego jednostkę organizacyjną z pominięciem jej właściwości rzeczowej lub terytorialnej.
§  7.
1.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli kieruje jej działalnością przy pomocy wiceprezesów oraz dyrektora generalnego.
2.
Wiceprezesi Najwyższej Izby Kontroli sprawują bieżący nadzór nad działalnością określonych przez Prezesa departamentów i delegatur, w szczególności w zakresie wykonywania zadań w postępowaniu kontrolnym.
3.
Dyrektor generalny Najwyższej Izby Kontroli zapewnia warunki do sprawnego funkcjonowania Najwyższej Izby Kontroli; Prezes może powierzyć dyrektorowi generalnemu sprawowanie bieżącego nadzoru nad działalnością określonych departamentów.
§  8.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może, w formie pisemnej, upoważnić wiceprezesów, dyrektora generalnego oraz dyrektorów jednostek organizacyjnych do załatwiania spraw w jego imieniu, w tym do podejmowania określonych decyzji; w uzasadnionym przypadku takie upoważnienie może być wydane także innemu pracownikowi Najwyższej Izby Kontroli.
§  9.
1.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli zwołuje posiedzenia Kolegium z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 1/3 członków Kolegium, zaprasza osoby nie wchodzące w skład Kolegium do wzięcia w nich udziału oraz proponuje porządek dzienny posiedzeń; posiedzeniom przewodniczy Prezes Najwyższej Izby Kontroli lub wyznaczony przez niego wiceprezes.
2.
Sekretarz Kolegium zapewnia sprawną organizację i dokumentowanie prac Kolegium.
3.
Z posiedzenia Kolegium sporządza się protokół.
§  10.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może powoływać zespoły o charakterze stałym lub doraźnym, jako jednostki opiniodawcze lub doradcze, określając ich nazwy, skład osobowy oraz zakres i tryb działania.
§  11.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli określa, w drodze zarządzenia, szczegółową organizację wewnętrzną jednostek organizacyjnych Najwyższej Izby Kontroli oraz ich właściwość, a także wprowadza zmiany w tym zakresie.
1 Załącznik § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 uchwały z dnia 5 listopada 1996 r. (M.P.96.71.659) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 15 grudnia 1996 r.