Nadanie statutu Instytutowi Łączności.

Monitor Polski

M.P.1951.A-91.1262

Akt utracił moc
Wersja od: 26 października 1951 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA POCZT I TELEGRAFÓW
z dnia 18 września 1951 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Łączności.

Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr 5, poz. 38) oraz w związku z postanowieniem § 5 zarządzenia z dnia 18 września 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Łączności (Monitor Polski Nr A-91, poz. 1261) nadaje się temu Instytutowi statut w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU ŁĄCZNOŚCI

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Instytut Łączności, zwany dalej w skróceniu "Instytutem", działa na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr 5, poz. 38) oraz zarządzenia Ministra Poczt i Telegrafów z dnia 18 września 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Łączności (Monitor Polski Nr A-91, poz. 1262).
§  2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.
§  3.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  4.
Zwierzchni nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Poczt i Telegrafów, zwany dalej "Ministrem".
§  5.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem zawierającym nazwę Instytutu w otoku.
§  6.
Zadaniem Instytutu jest planowanie, organizowanie i prowadzenie badań naukowych teoretycznych i doświadczeń w zakresie urządzeń radio- i teletransmisyjnych celem podniesienia ich stanu technicznego oraz racjonalnego ich wykorzystania do potrzeb gospodarczych, administracyjnych i politycznych kraju, a w szczególności:
1)
opracowywanie centralnego planu prac naukowo-badawczych w zakresie eksploatacji urządzeń radio- i teletransmisyjnych oraz racjonalnego ich wykorzystania i podniesienia ich stanu technicznego;
2)
prowadzenie, nadzorowanie i koordynowanie prac naukowo-badawczych, teoretycznych i doświadczalnych w zakresie wymienionym w pkt 1;
3)
śledzenie postępu nauki, techniki, telekomunikacji i metodyki pracy w innych krajach, a w szczególności w Z.S.R.R. i krajach demokracji ludowej, oraz przystosowanie ich zdobyczy dla własnych potrzeb;
4)
prowadzenie prac badawczych, teoretycznych i doświadczalnych nad nowymi urządzeniami dla potrzeb teletransmisji łącznie z opracowaniem modeli laboratoryjnych oraz wykonaniem pojedynczych egzemplarzy i małych serii;
5)
współpraca z przemysłem przy opracowaniu warunków technicznych do produkcji urządzeń wykonywanych dla potrzeb telekomunikacji;
6)
współpraca ze wszystkimi ośrodkami krajowymi mającymi w eksploatacji urządzenia telekomunikacyjne i teletransmisyjne;
7)
prowadzenie dokumentacji naukowej, dotyczącej zagadnień radio- i teletransmisyjnych;
8)
popularyzowanie wiedzy radio- i telekomunikacyjnej w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych pracowników przez organizowanie kursów, odczytów, wykładów, nawiązanie ścisłego kontaktu z pracownikami eksploatacyjnymi oraz otoczenie specjalną opieką ruchu racjonalizatorskiego i wynalazczości;
9)
opracowywanie książek, pism, instrukcji technicznych itp., które służyłyby jak najszerszym masom pracowników telekomunikacji.

Rozdział  II.

Dyrektor i Rada Naukowa.

§  7.
1.
Na czele Instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy dwóch zastępców. Zastępcy mają przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiadają przed dyrektorem.
3.
Dyrektora i jego zastępców powołuje i odwołuje Minister.
§  8.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych Instytutu;
2)
przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków Instytutu;
3)
przedstawianie Ministrowi do zatwierdzenia planów prac i preliminarzy dochodów i wydatków (pkt 2);
4)
tworzenie w ramach Instytutu za zgodą Ministra zakładów badawczych i doświadczalnych;
5)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych;
6)
przedstawianie Ministrowi kwartalnych i rocznych sprawozdań z działalności Instytutu.
§  9.
Przy Instytucie działa Rada Naukowa.
§  10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz 8 członków powoływanych przez Ministra Poczt i Telegrafów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz Ministrem Szkół Wyższych i Nauki na okres 3 lat spośród przedstawicieli nauki i znawców zagadnień wchodzących w zakres działania Instytutu oraz organizacji pracowników telekomunikacyjnych.
2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca oraz członkowie mogą być odwoływani przed upływem kadencji.
3.
Dyrektor i pracownicy Instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.
§  11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
2)
opiniowanie planów prac i preliminarzy dochodów i wydatków Instytutu oraz ocena ich wykonania;
3)
wypowiadanie się w sprawach dotyczących organizacji Instytutu;
4)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Ministra lub na wniosek przewodniczącego Rady.
§  12.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwoływać posiedzenia Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust. 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady:
1)
na żądanie Ministra;
2)
na żądanie dyrektora Instytutu;
3)
na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.
4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor Instytutu lub wyznaczony przez niego zastępca bez prawa brania udziału w głosowaniu.
§  13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Minister może uchylić uchwałę Rady w całości lub w części z urzędu lub na wniosek dyrektora Instytutu.
§  14.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Ministra w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Rozdział  III.

Organizacja Instytutu.

§  15.
1.
Komórki organizacyjne Instytutu dzielą się na naukowe i usługowe.
2.
Komórki naukowe realizują zasadnicze zadania Instytutu określone w § 6 statutu, a komórki usługowe wykonują funkcje pomocnicze w stosunku do komórek naukowych, w szczególności zaś załatwiają sprawy: personalne, planowania, budżetowo-rachunkowe i gospodarcze.
§  16.
1.
Organizacja wewnętrzna Instytutu jest następująca:
1)
dyrektorowi Instytutu podlegają bezpośrednio:

Samodzielna Sekcja Personalna,

Kancelaria Tajna,

Dział Planowania,

Dział Administracyjno-Gospodarczy,

Samodzielna Sekcja Rachunkowo-Budżetowa;

2)
I zastępcy dyrektora do spraw radiotechnicznych podlegają bezpośrednio:

Zakład Radiokomunikacji,

Zakład Miernictwa,

Zakład Telewizji,

Zakład Urządzeń Zasilających;

3)
II zastępcy dyrektora do spraw teletechnicznych podlegają bezpośrednio:

Zakład Transmisji Przewodowej,

Zakład Techniki Łączenia,

Dział Opracowań Technicznych,

Warsztat Konstrukcyjny.

§  17.
Wszelkie zmiany struktury wewnętrznej Instytutu mogą być przeprowadzone wyłącznie za zgodą Ministra w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

Rozdział  IV.

Zasady gospodarki finansowej.

§  18.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Poczt i Telegrafów.
§  19.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępca i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępca dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  20.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i starszy księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  21.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Instytutu.
§  22.
Likwidację Instytutu zarządza Minister w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.