Nadanie statutu Instytutowi Jedwabiu Naturalnego.

Monitor Polski

M.P.1952.A-11.112

Akt utracił moc
Wersja od: 5 lutego 1952 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU LEKKIEGO
z dnia 27 października 1951 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Jedwabiu Naturalnego.

Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr 5, poz. 38) oraz w związku z postanowieniem § 5 zarządzenia Ministra Przemysłu Lekkiego z dnia 27 października 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Jedwabiu Naturalnego (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-11, poz. 111) nadaje się temu instytutowi statut w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU JEDWABIU NATURALNEGO

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Instytut Jedwabiu Naturalnego, zwany dalej w skróceniu "instytutem", działa na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P Nr 5, poz. 38) oraz zarządzenia Ministra Przemysłu Lekkiego z dnia 27 października 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Jedwabiu Naturalnego (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-11, poz. 111).
§  2.
Siedzibą instytutu jest m. Milanówek.
§  3.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  4.
Zwierzchni nadzór nad instytutem sprawuje Minister Przemysłu Lekkiego, zwany dalej w skróceniu "Ministrem".
§  5.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem, zawierającym nazwę instytutu w otoku.
§  6.
Zadaniem instytutu jest:
A.
prowadzenie prac naukowo-badawczych i doświadczeń nad postępem technicznym oraz gospodarczym w dziedzinach:
1)
uprawy morwy dla potrzeb hodowli jedwabnika oraz w celu wszechstronnego jej wykorzystania, a w szczególności w zakresie:
a)
aklimatyzacji gatunków morwy, sprzyjających racjonalnej hodowli jedwabnika,
b)
szkółkarstwa morwowego, przemysłowej produkcji nasion oraz przemysłowych plantacji morwy,
c)
zwalczania chorób i szkodników morwy;
2)
hodowli jedwabnika, a w szczególności:
a)
aklimatyzacji właściwych gatunków jedwabnika,
b)
racjonalnej hodowli jedwabnika na skalę przemysłową,
c)
właściwych metod przemysłowej produkcji oraz dystrybucji greny,
d)
zwalczania chorób i szkodników jedwabnika;
3)
techniki i technologii produkcyjnej artykułów z jedwabiu naturalnego, a w szczególności:
a)
metod zamarzania oprzędów,
b)
rozmotowywania oprzędów,
c)
produkcji przędzy, tkanin, farbiarstwa i wykończalnictwa;
4)
wykorzystywania odpadów i produktów ubocznych;
B.
przemysłowa produkcja nasion i sadzonek morwy oraz greny na zaspokojenie potrzeb ogólnokrajowych z uwzględnieniem planowanego rozwoju jedwabnictwa naturalnego do czasu przekazania jej właściwym zakładom przemysłowym;
C.
opracowywanie podręczników i wydawnictw z zakresu uprawy morwy, hodowli jedwabnika i technologii produkcyjnej jedwabiu naturalnego oraz współdziałanie z właściwymi jednostkami w zakresie instruowania i szkolenia kadr naukowych i pracowniczych;
D.
przeprowadzanie ekspertyz dla potrzeb hodowli i przemysłu oraz innych prac zleconych technicznych i naukowo-badawczych.

Rozdział  II.

Dyrektor - Rada Naukowa.

§  7.
1.
Na czele instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza instytutem przy pomocy dwóch zastępców. Zastępcy mają przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiadają przed dyrektorem.
3.
Dyrektora i jego zastępców powołuje i odwołuje Minister.
§  8.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych - i organizacyjno-administracyjnych instytutu;
2)
przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu;
3)
przedstawianie Ministrowi do zatwierdzenia planów prac i preliminarzy dochodów i wydatków (pkt 2);
4)
tworzenie w ramach instytutu - za zgodą Ministra - zakładów badawczych i doświadczalnych;
5)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych;
6)
przedstawianie Ministrowi sprawozdań z działalności instytutu.
§  9.
Przy instytucie działa Rada Naukowa.
§  10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz ośmiu członków, powoływanych przez Ministra na okres lat 3 spośród przedstawicieli nauki i znawców zagadnień, wchodzących w zakres działania instytutu.
2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca oraz członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji.
3.
Dyrektor i pracownicy instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.
§  11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
2)
opiniowanie planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu;
3)
wypowiadanie się w sprawach dotyczących organizacji instytutu;
4)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Ministra lub na wniosek przewodniczącego Rady.
§  12.
l. Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwoływać posiedzenia Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady.
1)
na żądanie Ministra;
2)
na żądanie dyrektora instytutu;
3)
na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.
4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor Instytutu lub wyznaczony przez niego zastępca bez prawa brania udziału w głosowaniu.
§  13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Uchwały Rady może uchylić Minister w całości lub części z urzędu lub na wniosek dyrektora instytutu.
§  14.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Ministra w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Rozdział  III.

Organizacja instytutu.

§  15.
1.
Komórki organizacyjne instytutu dzielą się na naukowe i usługowe.
2.
Komórki naukowe realizują zasadnicze zadania instytutu, określone w § 6 statutu, a komórki usługowe wykonują funkcje pomocnicze w stosunku do komórek naukowych, a w szczególności załatwiają sprawy: personalne, budżetowo-rachunkowe i gospodarcze.
§  16.
Organizacja wewnętrzna instytutu jest następująca:
1)
dyrektorowi instytutu podlegają bezpośrednio:
a)
Dział Planowania,
b)
Sekcja Personalna,
c)
Dział Budżetowo-Rachunkowy,
d)
Dział Administracyjno-Gospodarczy,
e)
Referat Ochrony Przemysłu;
2)
zastępcy dyrektora do spraw naukowo-badawczych podlegają bezpośrednio:
a)
Dział Dokumentacji,
b)
Sekcja Szkolenia Zawodowego,
c)
Dział Morwy,
d)
Dział Jedwabnika,
e)
Dział Technologii;
3)
zastępcy dyrektora do spraw naukowo-technicznych podlegają bezpośrednio:
a)
Technik Inwestycji oraz
b)
Zakład Doświadczalno-Produkcyjny w Żółwinie,
c)
Stacja Doświadczalna Genetyki i Celkowej Produkcji Greny w Krakowie.
d)
Stacja Doświadczalna Uprawy Morwy i Hodowli Jedwabnika w Elblągu,
e)
Zakład Doświadczalno-Produkcyjny w Otmuchowie.
§  17.
Wszelkie zmiany struktury wewnętrznej instytutu mogą być przeprowadzane wyłącznie za zgodą Ministra w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

Rozdział  IV.

Zasady gospodarki finansowej.

§  18.
Ogół dochodów i wydatków instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.
§  19.
1.
Do składania w imieniu instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępcy i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępcy dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępców dyrektora i pełnomocników jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  20.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i główny (starszy) księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  21.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych

instytutu.

Rozdział  V.

Likwidacja instytutu.

§  22.
Likwidację instytutu zarządza Minister w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.