Nadanie statutu Instytutowi Jedwabiu Naturalnego.
Monitor Polski
M.P.1952.A-11.112
Akt utracił moc Wersja od: 5 lutego 1952 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU LEKKIEGO
z dnia 27 października 1951 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Jedwabiu Naturalnego.
Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr 5, poz. 38) oraz w związku z postanowieniem § 5 zarządzenia Ministra Przemysłu Lekkiego z dnia 27 października 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Jedwabiu Naturalnego (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-11, poz. 111) nadaje się temu instytutowi statut w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.
ZAŁĄCZNIK
STATUT INSTYTUTU JEDWABIU NATURALNEGO
STATUT INSTYTUTU JEDWABIU NATURALNEGO
Rozdział I.
Postanowienia ogólne.
Postanowienia ogólne.
§ 1.
Instytut Jedwabiu Naturalnego, zwany dalej w skróceniu "instytutem", działa na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P Nr 5, poz. 38) oraz zarządzenia Ministra Przemysłu Lekkiego z dnia 27 października 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Jedwabiu Naturalnego (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-11, poz. 111).§ 2.
Siedzibą instytutu jest m. Milanówek.§ 3.
Instytut posiada osobowość prawną.§ 4.
Zwierzchni nadzór nad instytutem sprawuje Minister Przemysłu Lekkiego, zwany dalej w skróceniu "Ministrem".§ 5.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem, zawierającym nazwę instytutu w otoku.§ 6.
Zadaniem instytutu jest:A.
prowadzenie prac naukowo-badawczych i doświadczeń nad postępem technicznym oraz gospodarczym w dziedzinach: 1)
uprawy morwy dla potrzeb hodowli jedwabnika oraz w celu wszechstronnego jej wykorzystania, a w szczególności w zakresie:a)
aklimatyzacji gatunków morwy, sprzyjających racjonalnej hodowli jedwabnika,b)
szkółkarstwa morwowego, przemysłowej produkcji nasion oraz przemysłowych plantacji morwy,c)
zwalczania chorób i szkodników morwy; 2)
hodowli jedwabnika, a w szczególności:a)
aklimatyzacji właściwych gatunków jedwabnika,b)
racjonalnej hodowli jedwabnika na skalę przemysłową,c)
właściwych metod przemysłowej produkcji oraz dystrybucji greny,d)
zwalczania chorób i szkodników jedwabnika; 3)
techniki i technologii produkcyjnej artykułów z jedwabiu naturalnego, a w szczególności:a)
metod zamarzania oprzędów,b)
rozmotowywania oprzędów,c)
produkcji przędzy, tkanin, farbiarstwa i wykończalnictwa; 4)
wykorzystywania odpadów i produktów ubocznych;B.
przemysłowa produkcja nasion i sadzonek morwy oraz greny na zaspokojenie potrzeb ogólnokrajowych z uwzględnieniem planowanego rozwoju jedwabnictwa naturalnego do czasu przekazania jej właściwym zakładom przemysłowym;C.
opracowywanie podręczników i wydawnictw z zakresu uprawy morwy, hodowli jedwabnika i technologii produkcyjnej jedwabiu naturalnego oraz współdziałanie z właściwymi jednostkami w zakresie instruowania i szkolenia kadr naukowych i pracowniczych;D.
przeprowadzanie ekspertyz dla potrzeb hodowli i przemysłu oraz innych prac zleconych technicznych i naukowo-badawczych.Rozdział II.
Dyrektor - Rada Naukowa.
Dyrektor - Rada Naukowa.
§ 7.
1.
Na czele instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością instytutu i jest za nią odpowiedzialny.2.
Dyrektor zarządza instytutem przy pomocy dwóch zastępców. Zastępcy mają przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiadają przed dyrektorem.3.
Dyrektora i jego zastępców powołuje i odwołuje Minister.§ 8.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności: 1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych - i organizacyjno-administracyjnych instytutu; 2)
przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu; 3)
przedstawianie Ministrowi do zatwierdzenia planów prac i preliminarzy dochodów i wydatków (pkt 2); 4)
tworzenie w ramach instytutu - za zgodą Ministra - zakładów badawczych i doświadczalnych; 5)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych; 6)
przedstawianie Ministrowi sprawozdań z działalności instytutu.§ 9.
Przy instytucie działa Rada Naukowa.§ 10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz ośmiu członków, powoływanych przez Ministra na okres lat 3 spośród przedstawicieli nauki i znawców zagadnień, wchodzących w zakres działania instytutu.2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca oraz członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji.3.
Dyrektor i pracownicy instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.§ 11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy: 1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych; 2)
opiniowanie planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu; 3)
wypowiadanie się w sprawach dotyczących organizacji instytutu; 4)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Ministra lub na wniosek przewodniczącego Rady.§ 12.
l. Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.2.
Przewodniczący obowiązany jest zwoływać posiedzenia Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady. 1)
na żądanie Ministra; 2)
na żądanie dyrektora instytutu; 3)
na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor Instytutu lub wyznaczony przez niego zastępca bez prawa brania udziału w głosowaniu.§ 13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.3.
Uchwały Rady może uchylić Minister w całości lub części z urzędu lub na wniosek dyrektora instytutu.§ 14.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Ministra w porozumieniu z Ministrem Finansów.Rozdział III.
Organizacja instytutu.
Organizacja instytutu.
§ 15.
1.
Komórki organizacyjne instytutu dzielą się na naukowe i usługowe.2.
Komórki naukowe realizują zasadnicze zadania instytutu, określone w § 6 statutu, a komórki usługowe wykonują funkcje pomocnicze w stosunku do komórek naukowych, a w szczególności załatwiają sprawy: personalne, budżetowo-rachunkowe i gospodarcze.§ 16.
Organizacja wewnętrzna instytutu jest następująca: 1)
dyrektorowi instytutu podlegają bezpośrednio:a)
Dział Planowania,b)
Sekcja Personalna,c)
Dział Budżetowo-Rachunkowy,d)
Dział Administracyjno-Gospodarczy,e)
Referat Ochrony Przemysłu; 2)
zastępcy dyrektora do spraw naukowo-badawczych podlegają bezpośrednio:a)
Dział Dokumentacji,b)
Sekcja Szkolenia Zawodowego,c)
Dział Morwy,d)
Dział Jedwabnika,e)
Dział Technologii; 3)
zastępcy dyrektora do spraw naukowo-technicznych podlegają bezpośrednio:a)
Technik Inwestycji orazb)
Zakład Doświadczalno-Produkcyjny w Żółwinie,c)
Stacja Doświadczalna Genetyki i Celkowej Produkcji Greny w Krakowie.d)
Stacja Doświadczalna Uprawy Morwy i Hodowli Jedwabnika w Elblągu,e)
Zakład Doświadczalno-Produkcyjny w Otmuchowie.§ 17.
Wszelkie zmiany struktury wewnętrznej instytutu mogą być przeprowadzane wyłącznie za zgodą Ministra w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.Rozdział IV.
Zasady gospodarki finansowej.
Zasady gospodarki finansowej.
§ 18.
Ogół dochodów i wydatków instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.§ 19.
1.
Do składania w imieniu instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępcy i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępcy dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.3.
Minister ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępców dyrektora i pełnomocników jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.§ 20.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i główny (starszy) księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.§ 21.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowychinstytutu.
Rozdział V.
Likwidacja instytutu.
Likwidacja instytutu.
§ 22.
Likwidację instytutu zarządza Minister w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »