Nadanie statutu Instytutowi Gospodarki Komunalnej.

Monitor Polski

M.P.1951.A-87.1205

Akt utracił moc
Wersja od: 8 października 1951 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 20 września 1951 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Gospodarki Komunalnej.

Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr 5, poz. 38) oraz w związku z § 5 zarządzenia Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 20 września 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Gospodarki Komunalnej (Monitor Polski Nr A-87, poz. 1204) nadaje się Instytutowi Gospodarki Komunalnej statut w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU GOSPODARKI KOMUNALNEJ

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Instytut Gospodarki Komunalnej, zwany dalej w skróceniu "Instytutem", działa na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr 5, poz. 38), zarządzenia Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 20 września 1951 r. W sprawie utworzenia Instytutu Gospodarki Komunalnej (Monitor Polski Nr A-87, poz. 1204) oraz niniejszego statutu.
§  2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.
§  3.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  4.
Zwierzchni nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Gospodarki Komunalnej, zwany dalej w skróceniu "Ministrem".
§  5.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem, zawierającym nazwę Instytutu w otoku.
§  6.
Zadaniem Instytutu jest prowadzenie w dziedzinie technicznej, organizacyjnej i ekonomicznej prac naukowo-badawczych w zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, mających na celu postęp techniczny i gospodarczy, a w szczególności w zakresie:
a)
stosunków i warunków mieszkaniowych pod kątem widzenia eksploatacji budynków mieszkalnych, ich remontu i konserwacji oraz organizowania urządzeń, mających na celu zbiorowe zaspakajanie potrzeb mieszkańców;
b)
urządzeń, służących do zaopatrzenia ludności w wodę, do usuwania i utylizacji nieczystości, do zabezpieczenia czystości gleby, wody i powietrza w osiedlach, jak również urządzeń kąpielowych i pralniczych;
c)
urządzenia, utrzymania i oświetlenia dróg, ulic, placów i innych obiektów komunikacyjnych w osiedlach;
d)
urządzenia i utrzymywania parków, skwerów, zieleńców, ogrodów działkowych, ogrodów jordanowskich i innych miejsc wypoczynku i rozrywki na świeżym powietrzu;
e)
urządzenia i utrzymywania cmentarzy oraz zakładów pogrzebowych;
f)
urządzeń komunikacji miejskiej i podmiejskiej;
g)
urządzeń, służących do zaopatrzenia ludności w gaz, elektryczność i ogrzewanie;
h)
urządzeń, służących do zapobiegania pożarom i walki z pożarami;
i)
urządzeń hotelowych;
j)
innych urządzeń komunalnych jak również urządzeń pomocniczych, służących bezpośrednio gospodarce komunalnej.

Rozdział  II.

Dyrektor i Rada Naukowa.

§  7.
1.
Na czele Instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy dwóch zastępców. Zastępcy mają przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiadają przed dyrektorem.
3.
Dyrektora i jego zastępców powołuje i odwołuje Minister.
§  8.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych Instytutu;
2)
przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków Instytutu;
3)
przedstawianie Ministrowi do zatwierdzenia planów prac i preliminarzy dochodów i wydatków (pkt 2);
4)
tworzenie w ramach Instytutu za zgodą Ministra zakładów badawczych i doświadczalnych;
5)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych;
6)
przedstawianie Ministrowi sprawozdań z działalności Instytutu.
§  9.
Przy Instytucie działa Rada Naukowa.
§  10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy i 9 członków powołanych na okres 3 lat spośród przedstawicieli nauki i znawców zagadnień wchodzących w zakres działania Instytutu. Przewodniczącego i jego zastępcę oraz 6 członków powołuje Minister Gospodarki Komunalnej, 1 członka powołuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, po 1 członku zaś Ministrowie Budownictwa Miast i Osiedli oraz Budownictwa Przemysłowego w porozumieniu z Ministrem Gospodarki Komunalnej. Przedstawicieli nauki powołuje Minister Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Ministrem Szkół Wyższych i Nauki.
2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca oraz członkowie mogą być odwoływani przed upływem kadencji.
3.
Dyrektor i pracownicy Instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.
§  11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy.
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
2)
opiniowanie planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków Instytutu;
3)
wypowiadanie się w sprawach dotyczących organizacji Instytutu;.
4)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Ministra lub na wniosek przewodniczącego Rady.
§  12.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwoływać posiedzenie Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego,
3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust. 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady:
1)
na żądanie Ministra;
2)
na żądanie dyrektora Instytutu;
3)
na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.
4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor lub wyznaczony przez niego zastępca bez prawa udziału w głosowaniu.
§  13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowa ogólnej liczby członków.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Uchwały Rady może uchylić Minister w całości lub części z urzędu bądź na wniosek dyrektora Instytutu.
§  14.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Ministra w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Rozdział  III.

Organizacja Instytutu.

§  15.
1.
Komórki organizacyjne Instytutu dzielą się na naukowe i usługowe.
2.
Komórki naukowe realizują zasadnicze zadania Instytutu, określone w § 6 statutu.
3.
Komórki usługowe wykonują funkcje pomocnicze w stosunku do komórek naukowych, a w szczególności załatwiają sprawy personalne, budżetowo-rachunkowe i gospodarcze.
§  16.
Organizacja Instytutu jest następująca:
1)
dyrektorowi Instytutu podlegają bezpośrednio:
a)
sekcja planowania,
b)
sekcja dokumentacji naukowej,
c)
samodzielny referent personalny,
d)
dział administracyjno-gospodarczy oraz
e)
zastępca dyrektora do spraw ekonomiki komunalnej i mieszkaniowej,
f)
zastępca dyrektora do spraw techniki komunalnej;
2)
zastępcy dyrektora do spraw ekonomiki komunalnej i mieszkaniowej podlegają bezpośrednio:
a)
dział ekonomiki komunalnej,
b)
dział ekonomiki mieszkaniowej;
3)
zastępcy dyrektora do spraw techniki komunalnej podlegają bezpośrednio:
a)
dział techniki sanitarnej,
b)
dział techniki komunalnej.
§  17.
Wszelkie zmiany struktury wewnętrznej Instytutu mogą być przeprowadzane tylko za zgodą Ministra udzieloną w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

Rozdział  IV.

Zasady gospodarki finansowej.

§  18.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Gospodarki Komunalnej.
§  19.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępcy i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępcy dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępców dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  20.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami, jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i starszy księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  21.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielanie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Instytutu.

Rozdział  V.

Likwidacja Instytutu.

§  22.
Likwidację Instytutu zarządza Minister w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.