Nadanie statutu Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy.

Monitor Polski

M.P.1952.A-59.901

Akt utracił moc
Wersja od: 12 lipca 1952 r.

UCHWAŁA Nr 482
RADY MINISTRÓW
z dnia 21 czerwca 1952 r.
w sprawie nadania statutu Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy.

Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. z 1951 r. Nr 5, poz. 38 i z 1952 r. Nr 6, poz. 38) i w związku z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. o szkolnictwie wyższym i o pracownikach nauki (Dz. U. R. P. z 1952 r. Nr 6, poz. 38) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy, utworzonemu na podstawie ustawy z dnia 4 kwietnia 1950 r. o utworzeniu Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (Dz. U. R. P. Nr 17, poz. 139) i przystosowanemu do przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. z 1951 r. Nr 5, poz. 38 i z 1952 r. Nr 6, poz. 38) zarządzeniem Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 5 maja 1952 r. (Monitor Polski Nr A-30, poz. 446), nadaje się statut stanowiący załącznik do uchwały.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT CENTRALNEGO INSTYTUTU OCHRONY PRACY

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Centralny Instytut Ochrony Pracy, zwany dalej w skróceniu "instytutem", działa na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. z 1951 r. Nr 5, poz. 38 i z 1952 r. Nr 6, poz. 38) oraz zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 5 marca 1952 r. w sprawie przystosowania organizacji Centralnego Instytutu Ochrony Pracy do przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Monitor Polski Nr A-30, poz. 446).
§  2.
Siedzibą instytutu jest m. st. Warszawa.
§  3.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  4.
Zwierzchni nadzór nad instytutem sprawuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  5.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem, zawierającym nazwą instytutu w otoku.
§  6.
1.
Zadaniem instytutu jest prowadzenie i organizowanie prac naukowo-badawczych z dziedziny ochrony pracy, a w szczególności:
1)
organizowanie i prowadzenie prac naukowo-badawczych dotyczących higieny i bezpieczeństwa pracy oraz środków technicznych i urządzeń zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym;
2)
koordynowanie planów prac innych placówek naukowo-badawczych oraz zakładów szkół wyższych w dziedzinach, określonych w pkt 1;
3)
współdziałanie z władzami: ochrony pracy, przemysłowymi, rolnymi, morskimi, leśnymi i służby zdrowia w zakresie określonym w pkt 1 oraz ze związkami zawodowymi.
2.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z właściwym ministrem może zlecić instytutowi ustalanie wiążących wytycznych w zakresie określonym w ust. 1 pkt 1 dla działalności przedsiębiorstw państwowych, do których zakresu działania należy:
1)
wydawanie opracowań naukowych i popularnych z zakresu ochrony pracy lub
2)
produkowanie urządzeń i sprzętu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Rozdział  II.

Dyrektor i Rada Naukowa.

§  7.
1.
Na czele instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza instytutem przy pomocy dwóch zastępców do spraw naukowo-badawczych. Zastępcy mają przydzielony sobie zakres pracy, za który odpowiadają przed dyrektorem.
3.
Dyrektora i jego zastępców powołuje i odwołuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  8.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych instytutu;
2)
przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu;
3)
przedstawianie Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego do zatwierdzenia planów prac i preliminarzy dochodów i wydatków (pkt 2);
4)
tworzenie w ramach instytutu za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego zakładów badawczych i doświadczalnych;
5)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych;
6)
przedstawianie Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego sprawozdań z działalności instytutu.
§  9.
Przy instytucie działa Rada Naukowa.
§  10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz 12 członków, powołanych przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego na okres 3 lat spośród przedstawicieli nauki, organów ochrony pracy, służby zdrowia, przemysłu, rolnictwa, związków zawodowych i znawców zagadnień wchodzących w zakres działania instytutu.
2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca oraz członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji.
3.
Dyrektor i pracownicy instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.
§  11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
2)
opiniowanie planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu;
3)
wypowiadanie się w sprawach dotyczących organizacji i działalności instytutu;
4)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego lub na wniosek przewodniczącego Rady.
§  12.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwoływać posiedzenia Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust. 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady:
1)
na żądanie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;
2)
na żądanie dyrektora instytutu;
3)
na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.
4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor instytutu lub wyznaczony przez niego zastępca, bez prawa udziału w głosowaniu.
§  13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego, jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Uchwały Rady może uchylić Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w całości lub części z urzędu lub na wniosek dyrektora instytutu.
§  14.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Rozdział  III.

Organizacja instytutu.

§  15.
1.
Komórki organizacyjne instytutu dzielą się na naukowe i usługowe.
2.
Komórki naukowe realizują zasadnicze zadania instytutu określone w § 6 statutu, a komórki usługowe wykonują funkcje pomocnicze w stosunku do komórek naukowych, w szczególności załatwiają sprawy: personalne, budżetowo-rachunkowe i gospodarcze.
§  16.
1.
Organizacja wewnętrzna instytutu jest następująca:

A. dyrektor instytutu,

dwóch zastępców dyrektora do spraw naukowo-badawczych;

B.
1) Dział Personalny,

2) Dział Planowania i Koordynacji,

3) Dział Administracyjno-Gospodarczy,

4) Dział Budżetowo-Rachunkowy,

5) Dział Opracowań Redakcyjnych,

6) Dział Dokumentacji,

7) Dział Popularyzacji,

8) Samodzielna Sekcja Higieny i Fizjologii Pracy,

9) Samodzielna Sekcja Normalizacji,

10) Samodzielna Sekcja Rolna,

11) Samodzielna Sekcja Wdrażania,

12) Dział Urządzeń Przemysłowych.

2.
Ponadto w skład instytutu wchodzą następujące zakłady naukowo-badawcze:
1)
Zakład Ochron Osobistych,
2)
Zakład Szkodliwości Chemicznych,
3)
Zakład Konstrukcyjny,
4)
Zakład Urządzeń Elektrycznych,
5)
Zakład Wietrzenia i Klimatyzacji,
6)
Zakład Urządzeń Transportowych,
7)
Zakład Urządzeń Mechanicznych,
8)
Zakład Rolnictwa,
9)
Zakład Nowa Huta,
10)
Zakład Przedsiębiorstw Morskich,
11)
Zakład Włókiennictwa.

Rozdział  IV.

Zasady gospodarki finansowej.

§  17.
Ogół dochodów i wydatków instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  18.
1.
Do składania w imieniu instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępcy i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępcy dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  19.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami, jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i starszy księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  20.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności poszczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych instytutu.
§  21.
Likwidację instytutu na podstawie uchwały Rady Ministrów zarządza Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrem Finansów.