Nadanie statutu Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy.
Monitor Polski
M.P.1950.A-72.829
Akt utracił moc Wersja od: 22 czerwca 1950 r.
ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 26 maja 1950 r.
w sprawie nadania statutu Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy.
Na podstawie art. 14 ustawy z dnia 4 kwietnia 1950 r. o utworzeniu Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (Dz. U. R. P. Nr 17, poz. 139) zarządza się w porozumieniu z Ministrami: Pracy i Opieki Społecznej oraz Zdrowia, co następuje:
Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy nadaje się statut w brzmieniu jak w załączniku do niniejszego zarządzenia.
ZAŁĄCZNIK
STATUT
STATUT
CENTRALNEGO INSTYTUTU OCHRONY PRACY
ROZDZIAŁ I.
Postanowienia ogólne.
Postanowienia ogólne.
§ 1.
Centralny Instytut Ochrony Pracy, zwany dalej w skróceniu "Instytut", działa na podstawie ustawy z dnia 4 kwietnia 1950 r. o utworzeniu Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (Dz. U. R. P. Nr 17, poz. 139) oraz niniejszego statutu.§ 2.
Instytut posiada osobowość prawną.§ 3.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem zawierającym nazwę: "Centralny Instytut Ochrony Pracy" w otoku.§ 4.
Siedzibą Instytutu jest m.st. Warszawa.§ 5.
Zadaniem Instytutu jest prowadzenie i organizowanie prac naukowo-badawczych z dziedziny ochrony pracy, a w szczególności: 1)
organizowanie i prowadzenie prac naukowo-badawczych, dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz środków technicznych i urządzeń zapobiegających chorobom zawodowym; 2)
koordynowanie planów prac innych placówek naukowo-badawczych oraz zakładów szkół wyższych w zakresie określonym w pkt 1; 3)
współdziałanie z władzami: ochrony pracy, przemysłowymi, rolnymi, leśnymi, morskimi i służby zdrowia w zakresie określonym w pkt 1, oraz ze związkami zawodowymi; 4)
opracowywanie i ustalanie na zlecenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego wiążących wytycznych w zakresie określonym w pkt 1) dla działalności przedsiębiorstw i instytucji państwowych, do zakresu działania których należy:a)
wydawanie opracowań naukowych i popularnych z zakresu ochrony pracy lubb)
produkowanie urządzeń i sprzętu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapobiegania chorobom zawodowym.ROZDZIAŁ II.
Władze Instytutu.
Władze Instytutu.
§ 6.
Zwierzchni nadzór nad Instytutem sprawuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.§ 7.
Władzami Instytutu są: Rada Naukowo-Społeczna i Dyrekcja.§ 8.
1.
Rada Naukowo-Społeczna składa się z członków powołanych na okres lat dwóch w liczbie co najmniej 12 osób spośród przedstawicieli nauki, przemysłu, związków zawodowych, Związku Samopomocy Chłopskiej i wybitnych znawców różnych specjalności.2.
Przewodniczącego, jego zastępcę oraz członków Rady Naukowo-Społecznej powołuje i odwołuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.3.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego powoła do Rady Naukowo-Społecznej co najmniej po dwóch przedstawicieli spośród osób wskazanych przez Ministra Zdrowia, Ministra Pracy i Opieki Społecznej oraz Centralną Radę Związków Zawodowych i Związek Samopomocy Chłopskiej.4.
Członkowie Dyrekcji nie mogą wchodzić w skład Rady Naukowo-Społecznej.§ 9.
Do zakresu działania Rady Naukowo-Społecznej należy: 1)
ustalanie wytycznych i kierunków prac Instytutu; 2)
uchwalanie preliminarza budżetowego i programu prac Instytutu; 3)
wydawanie opinii na wniosek Dyrekcji instytutu; 4)
nadzór nad działalnością Dyrekcji; 5)
opiniowanie sprawozdań z działalności i zamknięć rachunkowych Instytutu.§ 10.
1.
Posiedzenia Rady Naukowo-Społecznej zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy lub na żądanie:Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,
Ministra Zdrowia,
Ministra Pracy i Opieki Społecznej,
Centralnej Rady Związków Zawodowych lub Związku Samopomocy Chłopskiej.
2.
Ponadto Przewodniczący Rady Naukowo-Społecznej zwołuje posiedzenie Rady na wniosek Dyrektora Naczelnego lub na żądanie 1/4 członków Rady.§ 11.
1.
Rada Naukowo-Społeczna powinna odbywać swe posiedzenia co najmniej 2 razy w ciągu roku budżetowego.2.
Do ważności uchwał Rady konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.3.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości rozstrzyga głos przewodniczącego.4.
Członkowie Dyrekcji biorą udział w posiedzeniach Rady bez prawa głosowania.§ 12.
Udział w Radzie Naukowo-Społecznej nie stoi na przeszkodzie w wykonywaniu prac specjalnych lub wyrażaniu opinii indywidualnych na podstawie umowy zawartej z Instytutem.§ 13.
Członkowie Rady Naukowo-Społecznej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie według stawek ustalonych przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrem Finansów.§ 14.
Dyrekcja kieruje całokształtem prac Instytutu i reprezentuje go na zewnątrz.§ 15.
1.
W skład Dyrekcji wchodzą: Dyrektor Naczelny, reprezentujący Dyrekcję samodzielnie oraz podlegli mu dwaj Dyrektorzy Naukowi i Dyrektor Administracyjno-Finansowy.2.
Naczelnego Dyrektora i na jego wniosek pozostałych członków Dyrekcji powołuje i odwołuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.§ 16.
1.
Dyrektor Naczelny wyznacza jednego z podległych mu Dyrektorów na swego zastępcę.2.
Dyrektorzy Naukowi pełnią funkcje powierzone im przez Dyrektora Naczelnego.3.
Dyrektor Administracyjno-Finansowy kieruje sprawami finansowymi i administracyjnymi Instytutu.§ 17.
1.
Zobowiązania finansowe Instytutu, polecenia wypłat, weksle i czeki oraz potwierdzenia odbioru wpływów majątkowych podpisuje dwóch członków Dyrekcji, w tym jednym z nich powinien być Dyrektor Administracyjno-Finansowy.2.
Uprawnienia określone w ust. 1 mogą być przelewane na wyznaczonych przez Dyrekcję pracowników Instytutu.ROZDZIAŁ III.
Organizacja Instytutu.
Organizacja Instytutu.
§ 18.
Dyrektor Naczelny może tworzyć zakłady, wzorcownie i warsztaty, niezbędne do prowadzenia prac naukowo-badawczych.ROZDZIAŁ IV.
Zasady Gospodarki Finansowej.
Zasady Gospodarki Finansowej.
§ 19.
1.
Instytut ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego oddanego mu protokólarnie przez Skarb Państwa.2.
Instytut może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swoim użytkowaniu.3.
Instytut może we własnym imieniu nabywać i zbywać majątek ruchomy oraz zaciągać inne zobowiązania.4.
Za zobowiązania, zaciągnięte przez Instytut, niezależnie od odpowiedzialności Instytutu, odpowiada według zasad ustalonych obowiązującymi przepisami Skarb Państwa, do wysokości wartości majątku nieruchomego, zarządzanego i użytkowanego przez Instytut§ 20.
Majątek nieruchomy Skarbu Państwa, znajdujący się w zarządzie i użytkowaniu Instytutu wykazuje się w aktywach Instytutu tak jak gdyby stanowił jego własność.§ 21.
1.
Budżet Instytutu zatwierdza Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrem Finansów.2.
Budżet Instytutu jest częścią budżetu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.3.
Wpływy Instytutu składają się z:a)
dochodów z posiadanego majątku oraz ze sprzedaży własnych wydawnictw,b)
dopłat ze Skarbu Państwa,c)
wpływów z umów o dzieło,d)
dochodów z innych źródeł.§ 22.
Okresem budżetowym Instytutu jest okres budżetowy, przyjęty w administracji państwowej.§ 23.
Za każdy miniony okres budżetowy Instytut sporządza sprawozdanie oraz zamknięcie rachunkowe, które po zaopiniowaniu przez Radę Naukowo-Społeczną powinno być przedłożone Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego do zatwierdzenia w terminach przez niego ustalonych.§ 24.
Instytut prowadzi rachunkowość i sporządza preliminarze budżetowe według zasad ustalonych przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »