Nadanie statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Monitor Polski

M.P.2008.86.760

Akt utracił moc
Wersja od: 14 listopada 2008 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 30 października 2008 r.
w sprawie nadania statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

Na podstawie art. 9d ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
Traci moc zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 4 lutego 2005 r. w sprawie nadania statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (M. P. Nr 14, poz. 249 i Nr 45, poz. 612).
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT CENTRALNEJ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ

§  1.
1.
W skład Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zwanej dalej "Komisją", wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Wydział Sprawdzianów dla Uczniów Szkół Podstawowych;
2)
Wydział Egzaminów dla Uczniów Gimnazjów;
3)
Wydział Matur;
4)
Wydział Egzaminów Zawodowych;
5)
Wydział Egzaminów Eksternistycznych;
6)
Wydział Języków Obcych;
7)
Wydział Badań i Ewaluacji;
8)
Wydział Programów Doskonalenia Nauczycieli;
9)
Wydział Finansowo-Księgowy;
10)
Wydział Administracyjno-Gospodarczy;
11)
Pracownia Informatyczna.
2.
Dyrektor Komisji może tworzyć i znosić samodzielne stanowiska pracy, a także pracownie i zespoły, jeżeli wymagają tego potrzeby Komisji.
3.
Dyrektor Komisji może utworzyć zespół zadaniowy na czas nieokreślony albo na czas wykonania określonego zadania.
§  2.
Do zadań wydziałów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1-6, należy:
1)
opracowywanie propozycji standardów wymagań będących podstawą odpowiednio sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, zwanego dalej "sprawdzianem", egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, zwanego dalej "egzaminem gimnazjalnym", egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych, we współpracy w szczególności z zainteresowanymi ministrami, szkołami wyższymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi, organizacjami pracodawców i samorządami zawodowymi;
2)
przygotowywanie pytań, zadań i testów oraz ustalanie zestawów do przeprowadzania odpowiednio sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych;
3)
opracowywanie, we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi, a w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe również z ministrami właściwymi dla zawodów, oraz ogłaszanie, w tym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Komisji, informatorów dotyczących odpowiednio sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych;
4)
opracowywanie corocznych sprawozdań o poziomie osiągnięć uczniów na poszczególnych etapach kształcenia na podstawie wyników odpowiednio sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz dotyczących wyników egzaminów eksternistycznych;
5)
udział w realizacji zadań związanych z koordynowaniem działalności okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz nadzorowanie ich prac związanych z opracowywaniem propozycji pytań, zadań i testów do przeprowadzenia odpowiednio sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych, a także nadzorowanie prac związanych z ich przeprowadzaniem i ocenianiem prac egzaminacyjnych przez okręgowe komisje egzaminacyjne;
6)
wykonywanie zadań wynikających z przepisów w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych oraz z przepisów w sprawie egzaminów eksternistycznych.
§  3.
Do zadań Wydziału Badań i Ewaluacji należy:
1)
inicjowanie lub organizowanie badań, analiz i innowacji w dziedzinie oceniania i egzaminowania;
2)
prowadzenie ewaluacji sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych;
3)
opracowywanie wzorów dokumentów dotyczących monitorowania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych;
4)
opracowywanie corocznych sprawozdań z prowadzonej ewaluacji.
§  4.
Do zadań Wydziału Programów Doskonalenia Nauczycieli należy:
1)
rozpoznawanie potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie diagnozowania i oceniania oraz przygotowywanie i upowszechnianie programów doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania i oceniania;
2)
przygotowywanie i upowszechnianie programów szkoleń i materiałów szkoleniowych dla kandydatów na egzaminatorów i dla egzaminatorów;
3)
szkolenie kadry do prowadzenia szkoleń egzaminatorów i nauczycieli;
4)
opracowywanie materiałów informacyjnych dotyczących sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych;
5)
przygotowywanie projektów decyzji dyrektora Komisji dotyczących odwołań od decyzji dyrektorów okręgowych komisji egzaminacyjnych w sprawie odmowy wpisu do ewidencji egzaminatorów albo skreślenia z ewidencji egzaminatorów;
6)
udział w realizacji zadań związanych z koordynowaniem działalności okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz nadzorowanie ich prac związanych ze szkoleniami kandydatów na egzaminatorów i egzaminatorów.
§  5.
Do zadań Wydziału Finansowo-Księgowego należy:
1)
prowadzenie gospodarki finansowej Komisji;
2)
przygotowywanie projektu budżetu Komisji;
3)
analiza kosztów działalności Komisji.
§  6.
Do zadań Wydziału Administracyjno-Gospodarczego należy:
1)
obsługa Komisji w zakresie spraw administracyjno-gospodarczych;
2)
prowadzenie spraw kadrowych pracowników Komisji;
3)
współpraca z podmiotami zewnętrznymi w zakresie obsługi administracyjnej i technicznej.
§  7.
Do zadań Pracowni Informatycznej należy:
1)
przygotowywanie opracowań danych dotyczących wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych, zgodnie z zapotrzebowaniem różnych odbiorców;
2)
opracowywanie wzorów dokumentów i procedur umożliwiających zbieranie i przetwarzanie danych ze sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych.
§  8.
1.
Dyrektor Komisji może powołać Radę Naukową jako organ doradczy.
2.
Przewodniczącego Rady Naukowej wybierają członkowie Rady Naukowej spośród swego składu.
3.
Do zadań Rady Naukowej należy:
1)
opiniowanie propozycji standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych;
2)
analizowanie sprawozdań o poziomie osiągnięć uczniów na poszczególnych etapach kształcenia, o których mowa w § 2 pkt 4;
3)
opiniowanie planów pracy Komisji przygotowanych przez dyrektora Komisji;
4)
wnioskowanie o podjęcie prac badawczych i ewaluacyjnych.
§  9.
1.
W Komisji zatrudnia się pracowników na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych i na stanowiskach administracyjno-obsługowych.
2.
Posiadania kwalifikacji pedagogicznych wymaga zajmowanie następujących stanowisk:
1)
dyrektor Komisji;
2)
wicedyrektor Komisji;
3)
kierownik wydziału, zespołu, pracowni;
4)
zastępca kierownika wydziału, zespołu, pracowni;
5)
starszy ekspert;
6)
ekspert.
3.
Na stanowisko dyrektora Komisji może zostać powołana również osoba nieposiadająca kwalifikacji pedagogicznych.
4.
W Komisji tworzy się stanowisko wicedyrektora do spraw ekonomiczno-administracyjnych.
5.
Przepis ust. 2 nie dotyczy stanowiska wicedyrektora do spraw ekonomiczno-administracyjnych, kierowników i pracowników Wydziału Finansowo-Księgowego, Wydziału Administracyjno-Gospodarczego, Pracowni Informatycznej oraz pracowników Wydziału Badań i Ewaluacji.
§  10.
Szczegółową organizację wewnętrzną Komisji określa regulamin organizacyjny nadany przez dyrektora Komisji.
§  11.
Komisja używa pieczęci urzędowej zgodnie z ustawą z dnia 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 235, poz. 2000 oraz z 2006 r. Nr 220, poz. 1600).
1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 216, poz. 1591).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416 i Nr 145, poz. 917.