Nadanie statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Monitor Polski

M.P.1999.11.159

Akt utracił moc
Wersja od: 31 marca 1999 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 15 marca 1999 r.
w sprawie nadania statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Na podstawie art. 9d ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106 poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT CENTRALNEJ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ

§  1.
Centralna Komisja Egzaminacyjna, zwana dalej "Komisją", jest państwową jednostką budżetową.
§  2.
Siedzibą Komisji jest miasto stołeczne Warszawa.
§  3.
1.
Działalnością Komisji kieruje dyrektor powoływany i odwoływany przez Ministra Edukacji Narodowej.
2.
Wicedyrektorów Komisji powołuje i odwołuje Minister Edukacji Narodowej na wniosek dyrektora Komisji.
3.
Zakres zadań wicedyrektorów określa dyrektor Komisji.
§  4.
1.
W skład Komisji wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Wydział Sprawdzianów dla Uczniów Szkół Podstawowych,
2)
Wydział Egzaminów dla Uczniów Gimnazjów,
3)
Wydział Matur,
4)
Wydział Egzaminów Zawodowych,
5)
Wydział Badań, Analiz i Ewaluacji,
6)
Wydział Ewidencji Egzaminatorów i Programów Doskonalenia Nauczycieli,
7)
Wydział Ekonomiczno-Administracyjny.
2.
W wydziałach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, mogą być tworzone jako komórki organizacyjne pracownie i zespoły do wykonywania określonych zadań należących do zakresu działania wydziału.
3.
W Komisji tworzy się samodzielne stanowiska pracy:
1)
główny księgowy,
2)
radca prawny.
§  5.
Do zadań wydziałów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1-4, należy:
1)
opracowywanie propozycji standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania odpowiednio sprawdzianów lub egzaminów,
2)
współpraca z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi,
3)
wykonywanie zadań wynikających z przepisów w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów.
§  6.
Do zadań Wydziału Badań, Analiz i Ewaluacji należy:
1)
inspirowanie badań naukowych, eksperymentów i innowacji w dziedzinie oceniania i egzaminowania,
2)
analizowanie wyników sprawdzianów i egzaminów,
3)
przygotowywanie corocznych sprawozdań o poziomie osiągnięć uczniów na poszczególnych etapach kształcenia,
4)
opracowywanie wzorów dokumentów i procedur umożliwiających analizowanie danych ze sprawdzianów i egzaminów,
5)
prowadzenie ewaluacji sprawdzianów i egzaminów.
§  7.
Do zadań Wydziału Ewidencji Egzaminatorów i Programów Doskonalenia Nauczycieli należy:
1)
prowadzenie ewidencji egzaminatorów okręgowych komisji egzaminacyjnych,
2)
rozpoznawanie potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie diagnozowania i oceniania,
3)
przygotowywanie i upowszechnianie programów doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania i oceniania.
§  8.
Do zadań Wydziału Ekonomiczno-Administracyjnego w szczególności należy:
1)
prowadzenie obsługi administracyjnej i finansowej Komisji,
2)
przygotowywanie projektu budżetu Komisji,
3)
analiza kosztów działalności Komisji.
§  9.
1.
Organem doradczym dyrektora Komisji jest Rada Programowa. Członków Rady Programowej powołuje i odwołuje Minister Edukacji Narodowej.
2.
Przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego Rady Programowej powołuje Minister Edukacji Narodowej, na wniosek Rady Programowej, spośród jej członków.
§  10.
Do zadań Rady Programowej należy w szczególności:
1)
opiniowanie propozycji standardów wymagań,
2)
opiniowanie planów pracy Komisji,
3)
analizowanie sprawozdań o poziomie osiągnięć uczniów na poszczególnych etapach kształcenia,
4)
wnioskowanie o podjęcie określonych prac badawczych i ewaluacyjnych.
§  11.
1.
W Komisji zatrudnia się pracowników na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych i na stanowiskach administracyjno-obsługowych.
2.
Ustala się następujący wykaz stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych:
1)
dyrektor Komisji,
2)
wicedyrektor Komisji,
3)
kierownik wydziału, zespołu, pracowni,
4)
zastępca kierownika wydziału, zespołu, pracowni,
5)
starszy ekspert,
6)
ekspert.
3.
Przepis ust. 2 nie dotyczy pracowników Wydziału Ekonomiczno-Administracyjnego.
§  12.
Szczegółową organizację wewnętrzną Komisji określa regulamin organizacyjny nadany przez dyrektora Komisji.
§  13.
Zasady gospodarki finansowej Komisji określają odrębne przepisy.
§  14.
Komisja używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.