Minimum programowe wychowania przedszkolnego oraz zestaw dopuszczonych do użytku programów wychowania przedszkolnego.
M.P.1992.12.86
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 11 kwietnia 1992 r.
w sprawie minimum programowego wychowania przedszkolnego oraz zestawu dopuszczonych do użytku programów wychowania przedszkolnego.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
MINIMUM PROGRAMOWE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA DZIECI 3-6 LETNICH
MINIMUM PROGRAMOWE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA DZIECI 3-6 LETNICH
I.
Założenia ogólne
Założenia ogólne
2. Placówki przedszkolne pełnią zadania w ścisłym współdziałaniu z rodziną, pomagając jej w wychowaniu dzieci.
3. Podstawowe kierunki pracy pedagogicznej placówki przedszkolnej powinny być określane przez potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci, a także potrzeby środowiska lokalnego. Nauczyciel w swojej pracy powinien w szczególności:
1) dbać o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,
2) wspierać rozwój aktywności poznawczej dziecka, nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej, wzbogacającej zasób jego własnych doświadczeń,
3) inicjować poczucie tożsamości dziecka z wzorami i normami postępowania oraz uczyć współodpowiedzialności za własne zachowanie,
4) zapewniać warunki do rozwoju potencjalnych możliwości dziecka, tym samym przygotowywać je do efektywnego korzystania z nauki szkolnej,
5) otaczać szczególną troską dzieci niepełnosprawne, wymagające oddziaływania stymulacyjno-kompensacyjnego, oraz zaspokajać potrzeby dzieci wyróżniających się uzdolnieniami i zainteresowaniami.
II.
Treści programowe
Treści programowe
1. Poznawanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim, ze szczególnym uwzględnieniem elementarnych zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.
2. Budzenie świadomości dotyczącej zdrowia i jego zagrożeń.
3. Wyrabianie nawyków związanych z ochroną zdrowia, higieną osobistą i higieną życia codziennego.
4. Kształtowanie prawidłowej postawy fizycznej.
5. Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz podejmowane spontanicznie przez dzieci.
Dziecko - rodzina - środowisko
1. Rozwijanie pozytywnego obrazu własnej osoby przez poznawanie i wyrażanie własnych uczuć, dostrzeganie swoich problemów i możliwości.
2. Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną.
3. Inspirowanie aktywnej postawy dziecka wobec środowiska w bezpośrednich kontaktach z przyrodą i życiem społecznym najbliższego otoczenia.
4. Budzenie poczucia więzi z krajem rodzinnym i wspólnotą ogólnoludzką.
Aktywność intelektualna - rozwój umysłowy
1. Poznawanie otoczenia społecznego, technicznego i przyrodniczego, nabywanie określonych doświadczeń, wiedzy i umiejętności praktycznych.
2. Rozwijanie mowy i myślenia dzieci w toku zabaw i zajęć, a w szczególności:
- kształtowanie umiejętności językowych; wzbogacanie słownictwa, poprawności fonetycznej i gramatycznej, wyrażania relacji, prowadzenie dialogu, układania opowiadań, wyrażania uczuć;
- kształtowanie sprawności umysłowych: porównywania, klasyfikowania, analizy i syntezy, uogólnienia i wnioskowania.
3. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających nabywaniu i rozwijaniu umiejętności czytania i pisania a w szczególności:
- kształtowanie motywacji do samodzielnego czytania,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej,
- zapoznawanie z istotą symbolu graficznego,
- rozpoznawanie liter drukowanych i pisanych wielkich i małych,
- doskonalenie orientacji przestrzennej,
- doskonalenie sprawności manualnych w trakcie różnorodnych, działań, a także celowo organizowanych ćwiczeń,
- czytanie wyrazów, zdań oraz krótkich tekstów,
- próby pisania, podejmowane z inicjatywy dzieci.
4. Kształtowanie elementarnych pojęć matematycznych dotyczących:
- orientacji w przestrzeni, wielkości przedmiotów, określania ciężaru, pojemności i czasu,
- zapoznawania z figurami geometrycznymi,
- tworzenie zbiorów, ich klasyfikacji jakościowej i ilościowej,
- dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych w zakresie 10 (posługiwanie się znakami).
Wrażliwość estetyczna - aktywność twórcza
1. Budzenie wrażliwości estetycznej dzieci w kontaktach z przyrodą, techniką, sztuką.
2. Umożliwianie dzieciom kontaktu z literaturą, teatrem, plastyką, filmem, muzyką.
3. Rozwijanie różnorodnych form twórczości dziecięcej, z uwzględnieniem prób łączenia różnych rodzajów ekspresji słownej, ruchowej, muzycznej i plastycznej.
4. Kształtowanie umiejętności posługiwania się różnorodnymi materiałami, przyborami i narzędziami w działalności plastyczno-konstrukcyjnej.
5. Wdrażanie do organizowania i wykonywania pracy.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ZESTAW PROGRAMÓW WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
ZESTAW PROGRAMÓW WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
1) Program wychowania w przedszkolu nr DKO-4013-1/92,
2) Program pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi sześcioletnimi objętymi jednorocznym oddziaływaniem przedszkolnym nr DKO-4013-2/92,
3) Program wychowania w przedszkolu nr DKO-4013-3/92.
Teksty programów stanowią odrębne wydawnictwa.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »