Memorandum of Understanding wdrażania Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego na lata 2009-2014.
M.P.2011.81.820
Akt utracił mocMEMORANDUM OF UNDERSTANDING
wdrażania Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego na lata 2009-2014 pomiędzy Islandią, Księstwem Liechtensteinu i Królestwem Norwegii a Rzecząpospolitą Polską
MEMORANDUM OF UNDERSTANDING
WDRAŻANIA MECHANIZMU FINANSOWEGO EOG
NA LATA 2009-2014
pomiędzy
ISLANDIĄ,
KSIĘSTWEM LIECHTENSTEINU,
KRÓLESTWEM NORWEGII,
zwanymi dalej "Państwami - Darczyńcami"
a
RZECZĄPOSPOLITĄ POLSKĄ,
zwaną dalej "Państwem - Beneficjentem"
zwanymi dalej łącznie "Stronami",
ZWAŻYWSZY, że Protokół 38b do Umowy o EOG, włączony do umowy o EOG za pośrednictwem Umowy pomiędzy Unią Europejską, Islandią, Księstwem Liechtensteinu oraz Królestwem Norwegii w sprawie Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2009-2014, ustanawia mechanizm finansowy (zwany dalej "Mechanizmem Finansowym EOG na lata 2009-2014"), za pomocą którego Państwa - Darczyńcy przyczyniać się będą do zmniejszania różnic gospodarczych i społecznych w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
ZWAŻYWSZY, że Mechanizm Finansowy EOG na lata 2009-2014 ma na celu umocnić stosunki pomiędzy Państwami - Darczyńcami a Państwem - Beneficjentem, ku obopólnej korzyści ich mieszkańców;
ZWAŻYWSZY, że decyzją Stałego Komitetu Państwa EFTA Nr 5/2011/SC z dnia 9 grudnia 2010 Państwa - Darczyńcy upoważniły Komitet Mechanizmu Finansowego EOG, ustanowiony na podstawie decyzji Stałego Komitetu Państwa EFTA Nr 4/2004/SC z dnia 3 czerwca 2004, do zarządzania Mechanizmem Finansowym EOG na lata 2009-2014;
ZWAŻYWSZY, że wzmocniona współpraca pomiędzy Państwami-Darczyńcami a Państwem-Beneficjentem będzie przyczyniać się do zapewnienia stabilnej, spokojnej i dostatniej Europy, opartej na dobrym rządzeniu, instytucjach demokratycznych, przepisach prawa, poszanowaniu praw człowieka i zrównoważonym rozwoju;
ZWAŻYWSZY, że Strony zgodziły się na ustanowienie ram współpracy w celu zapewnienia skutecznego wdrażania Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2009-2014;
STRONY UZGODNIŁY co następuje:
Cele
Badania naukowe mogą kwalifikować się do wsparcia finansowego w zakresie, w jakim ukierunkowane są na jeden lub więcej obszarów priorytetowych.
Ramy prawne
Niniejsze Memorandum of Understanding jest stosowane łącznie z następującymi dokumentami, które razem z niniejszym Memorandum of Understanding stanowią ramy prawne dla Mechanizmu Finansowego na lata 2009-2014:
Ramy finansowe
Zakres funkcji i obowiązków
Wyznaczenie instytucji odpowiedzialnych
Państwo-Beneficjent upoważnia Krajowy Punkt Kontaktowy do działania w jego imieniu. Krajowy Punkt Kontaktowy ponosi całkowitą odpowiedzialność za osiąganie celów wyznaczonych dla Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2009-2014 oraz za realizację Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2009-2014 w Państwie-Beneficjencie zgodnie z Regulacjami. Zgodnie z artykułem 4.2 Regulacji w Załączniku A wskazano instytucje pełniące funkcje Krajowego Punktu Kontaktowego, Instytucji Certyfikującej, Instytucji Audytu oraz krajowej instytucji odpowiedzialnej za przygotowywanie oraz przedkładanie raportów o nieprawidłowościach.
Wieloletnie ramy programowe
Spotkania roczne
Zgodnie z artykułem 2.3 Regulacji spotkania roczne będą organizowane z udziałem KMF i Krajowego Punktu Kontaktowego. Spotkania roczne umożliwią KMF i Krajowemu Punktowi Kontaktowemu zbadanie postępu we wdrażaniu Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2009-2014 poczynionego w ostatnim okresie sprawozdawczym i uzgodnienie, jakie działania należy podjąć.
Zmiana Załączników
Kontrola i dostęp do informacji
Komitet Mechanizmu Finansowego EOG, Komisja Audytorów EFTA i ich przedstawiciele mają prawo do przeprowadzenia kontroli merytorycznej lub finansowej, koniecznej, ich zdaniem, do wypełniania warunków planowania, wdrażania i monitorowania programów i projektów, jak również wykorzystania środków. Państwo-Beneficjent zapewni wszelką konieczną pomoc, informacje i dokumentację.
Zasady Zarządzania
Wejście w życie
Niniejsze Memorandum of Understanding wchodzi w życie w dniu następującym po dniu jego podpisania przez ostatnią ze Stron.
* * * * * * * *
Niniejsze Memorandum of Understanding zostało podpisane w czterech egzemplarzach w języku angielskim.
Podpisane w ............................ w dniu ........... Podpisane w ............................ w dniu
W imieniu Islandii W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
........................................ ........................................
Podpisane w ............................ w dniu ...........
W imieniu Księstwa Liechtensteinu
........................................
Podpisane w ............................ w dniu ...........
W imieniu Królestwa Norwegii
........................................
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK A
Krajowe struktury zarządzania i kontroli
Krajowe struktury zarządzania i kontroli
1.
Krajowy Punkt Kontaktowy
Krajowy Punkt Kontaktowy
Zakres funkcji i obowiązków Krajowego Punktu Kontaktowego został określony w Regulacjach, w szczególności w artykule 4.3. Ponadto, mając na uwadze treść artykułu 4.2 ust. 3 Regulacji, zakres obowiązków Krajowego Punktu Kontaktowego obejmuje następujące zadania:
1) przedkładanie do KMF poświadczonych finansowych raportów okresowych dla programów i raportów końcowych dla programów, o których mowa odpowiednio w artykułach 8.3 i 5.12 Regulacji, które potwierdzają, że:
i) zestawienie wydatków kwalifikowalnych zgłoszonych przez Operatora Programu jest w pełni zgodne z załączonymi dokumentami;
ii) załączona dokumentacja została zweryfikowana i potwierdzono jej autentyczność, poprawność i prawidłowość;
iii) zestawienie wydatków kwalifikowalnych opiera się na weryfikowalnych danych rachunkowych zgodnych z ogólnie przyjętymi zasadami i metodami w zakresie rachunkowości;
iv) zestawienie wydatków kwalifikowalnych obejmuje wydatki kwalifikowalne w ramach Regulacji;
v) wydatki zostały poniesione w ramach realizacji Programu zgodnie z umową w sprawie programu;
vi) istnieje właściwa ścieżka audytu oraz że
vii) zostało wniesione współfinansowanie na rzecz programu;
2) uwzględnianie na potrzeby certyfikacji wyników wszystkich audytów przeprowadzonych przez lub na odpowiedzialność Instytucji Audytu,
3) zagwarantowanie, by płatności były przekazywane na rzecz Operatorów Programów zgodnie z artykułem 8.1 ust. 2 Regulacji,
4) przedłożenie do KMF szczegółowego opisu systemu zarządzania i kontroli dla instytucji krajowych zaangażowanych we wdrażanie Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2009-2014 oraz systemu zarządzania i kontroli dla Operatora Programu i opis jego zadań.
Obok zadań Instytucji Certyfikującej wyraźnie przypisanych do Krajowego Punktu Kontaktowego zgodnie z niniejszym rozdziałem, poniżej wskazane przepisy Regulacji wskazujące na Instytucję Certyfikującą odnoszą się do Krajowego Punktu Kontaktowego:
1) Artykuł 4.7 ust. 1 lit. m,
2) Artykuł 5.12,
3) Artykuł 7.9,
4) Artykuł 7.13,
5) Artykuł 8.3, oraz
6) Artykuł 8.8.
Podczas wdrażania Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2009-2014 niezmienione pozostaną hierarchia i ścieżki raportowania między Krajowym Punktem Kontaktowym a Instytucją Certyfikującą w ramach Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i ich rozdział, zgodnie ze schematem organizacyjnym zawartym w rozdziale 7 niniejszego Załącznika.
2.
Instytucja Certyfikująca
Instytucja Certyfikująca
Zakres funkcji i obowiązków Instytucji Certyfikującej został określony w Regulacjach, w szczególności w Artykule 4.5, z wyłączeniem zadań przypisanych Krajowemu Punktowi Kontaktowemu zgodnie z rozdziałem 1 niniejszego Załącznika.
3.
Instytucja Audytu
Instytucja Audytu
Zakres funkcji i obowiązków Instytucji Audytu został określony w Regulacjach, w szczególności w artykule 4.6. Ponadto, Instytucja Audytu jest odpowiedzialna za przygotowanie i przedłożenie raportów o nieprawidłowościach, zgodnie z postanowieniami rozdziału 4 niniejszego Załącznika.
Instytucja Audytu powinna być organizacyjnie niezależna od Krajowego Punktu Kontaktowego oraz Instytucji Certyfikującej.
4.
Krajowa instytucja publiczna odpowiedzialna za przygotowywanie i przedkładanie raportów o nieprawidłowościach
Krajowa instytucja publiczna odpowiedzialna za przygotowywanie i przedkładanie raportów o nieprawidłowościach
Zakres zadań i obowiązków Instytucji Audytu w związku z raportowaniem o nieprawidłowościach został określony w Regulacjach, w szczególności w artykule 11.3.
5.
Komitet Monitorujący
Komitet Monitorujący
6.
Raport Strategiczny oraz spotkanie roczne
Raport Strategiczny oraz spotkanie roczne
Strony podejmą starania w celu organizowania spotkań rocznych w czerwcu każdego roku.
ZAŁĄCZNIK B
Ramy wdrażania
Ramy wdrażania
1.
Finansowe aspekty Ram wdrażania
Finansowe aspekty Ram wdrażania
Rzeczpospolita Polska | Środki Mechanizmu Finansowego EOG |
Obszar programowy | |
Różnorodność biologiczna i działania na rzecz ekosystemów | 20.000.000 EUR |
Monitoring środowiska oraz zintegrowane planowanie i kontrola | 15.000.000 EUR |
Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii | 75.000.000 EUR |
Fundusz dla Organizacji Pozarządowych | 37.000.000 EUR |
Lokalne i regionalne inicjatywy na rzecz zmniejszenia nierówności i promowania spójności społecznej | 9.544.500 EUR |
Inicjatywy na rzecz ochrony zdrowia | 10.000.000 EUR |
Konserwacja i rewitalizacja dziedzictwa kulturowego i naturalnego | 60.000.000 EUR |
Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej w ramach europejskiego dziedzictwa kulturowego | 10.000.000 EUR |
Fundusz Stypendialny | 5.000.000 EUR |
Pozostałe alokacje | |
Fundusz Pomocy Technicznej dla Państwa - Beneficjenta (Art. 1.9) | 4.003.500 EUR |
Fundusz Współpracy Dwustronnej na poziomie krajowym (Art. 3.5.1) | 1.334.500 EUR |
Alokacja netto przyznane Rzeczypospolitej Polskiej | 246.882.500 EUR |
2.
Kwestie szczególne
Kwestie szczególne
Podczas oceny propozycji programów zostaną wzięte pod uwagę kwestie poszanowania praw człowieka (wynikające m.in. z Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności) oraz standardy dobrego rządzenia ustanowione przez Radę Europy (jak te monitorowane przez CPT, GRECO, GRETA, ECRI, itd.).
3.
Merytoryczne aspekty ram wdrażania
Merytoryczne aspekty ram wdrażania
A. Obszar programowy: Różnorodność biologiczna i działania na rzecz ekosystemów (obszar programowy nr 2)
Program: Ochrona różnorodności biologicznej i ekosystemów
Rezultaty: Zwiększony potencjał dla efektywnego zarządzania obszarami Natura 2000 i ich monitorowania
Zwiększony potencjał lokalnych ekosystemów przeciwko obcym gatunkom inwazyjnym
Wzrost świadomości społecznej oraz edukacji nt. różnorodności biologicznej i działań na rzecz ekosystemów, włączając w to wzrost świadomości społecznej oraz edukacji dot. powiązań pomiędzy różnorodnością biologiczną a zmianami klimatu oraz ekonomiczną wyceną ekosystemów
Wzmocniona integracja czynników dot. różnorodności biologicznej z politykami sektorowymi oraz ustawodawstwem
Zwiększony potencjał ekologicznych organizacji pozarządowych promujących różnorodność biologiczną
Operator Programu: Ministerstwo Środowiska z pomocą Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Projekt(y) predefiniowane: Różnorodność biologiczna i działania na rzecz ekosystemów - ogólnokrajowa kampania informacyjna podnosząca świadomość nt. różnorodności biologicznej
Fundusz małych grantów: Fundusz małych grantów dla organizacji pozarządowych zostanie ustanowiony w ramach niniejszego programu
B. Obszar programowy: Monitoring środowiska oraz zintegrowane planowanie i kontrola (obszar programowy nr 3)
Program: Wzmocnienie monitoringu środowiska oraz działań kontrolnych
Rezultaty: Wzmocnienie potencjału władz, w zakresie których znajdują się kompetencje dot. środowiska w relacji do zintegrowanego planowania i kontroli
Pełniejsze informacje na temat wpływu, stanu i tendencji w zakresie ochrony środowiska
Zwiększona świadomość na temat monitorowania środowiska oraz zintegrowanego planowania i kontroli oraz edukacja w tym zakresie
Operator Programu: Ministerstwo Środowiska z pomocą Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Partner programu
z krajów darczyńców: Norweska Agencja ds. Klimatu i Zanieczyszczeń (KLIF)
Projekt(y) pre-definiowane: 1) Wzmocnienie systemu oceny jakości powietrza w Polsce w oparciu o doświadczenia norweskie (Norweski Instytut Badań Powietrza (NILU))
2) Wzmocnienie potencjału technicznego Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska poprzez zakup urządzeń pomiarowych, sprzętu laboratoryjnego i narzędzi informatycznych (Norweski Instytut Badań Powietrza (NILU))
3) Monitorowanie efektów realizacji projektu PL100 "Wzrost efektywności działalności Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska na podstawie doświadczeń norweskich" (Norweska Agencja ds. Klimatu i Zanieczyszczeń (KUF))
4) Model bazy danych przestrzennych dotyczących środowiska przyrodniczego wraz z systemem zarządzania w aspekcie kartograficznych opracowań tematycznych (Główny Urząd Geodezji i Kartografii i Norweski Urząd ds. Kartografii (Norwegian Mapping Authority))
C. Obszar programowy: Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii (Obszar programowy 5 i 6)
Program: Oszczędzanie energii i promowanie odnawialnych źródeł energii
Cel: Zmniejszone emisje gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza
Rezultaty: Polepszona efektywność energetyczna w budynkach
Zwiększona produkcja energii ze źródeł odnawialnych
Rozbudowane strategie w celu polepszenia wykorzystania schematu zielonych inwestycji
Polepszona zdolność do tworzenia rozwiązań dla odnawialnych źródeł energii na poziomach: krajowym, regionalnym i lokalnym
Wzrost świadomości społecznej i edukacji w zakresie odnawialnych źródeł energii
Wzrost świadomości społecznej i edukacji w zakresie kwestii dotyczących efektywności energetycznej
Operator Programu: Ministerstwo Środowiska z pomocą Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Projekt(y) pre-definiowany(e): Działania edukacyjne i promocyjne w zakresie efektywności energetycznej oraz wykorzystania odnawialnych źródeł energii, włączając ideę domów przyjaznych środowisku
D. Obszar programowy: Fundusz dla Organizacji Pozarządowych (Obszar programowy nr 10)
Program: Fundusz dla Organizacji Pozarządowych
Cel:: Wzmocnienie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego oraz zwiększenie wkładu w sprawiedliwość społeczną, demokrację i zrównoważony rozwój
Rezultat: Do uzgodnienia
Operator Programu: Zostanie wyłoniony w procedurze konkursowej przez Krajowy Punkt Kontaktowy po konsultacjach z Państwami - Darczyńcami
Kwestia(e) szczególna(e): Zakres zostanie uzgodniony
E. Obszar programowy: Lokalne i regionalne inicjatywy na rzecz zmniejszenia nierówności i promowania spójności społecznej (Obszar programowy nr 12)
Program: Lokalne i regionalne inicjatywy na rzecz zmniejszenia nierówności i promowania spójności społecznej
Operator Programu: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Projekt predefiniowany: Projekt predefiniowany, wdrażany w partnerstwie pomiędzy Związkiem Władz Lokalnych i Regionalnych w Norwegii i Związkiem Miast Polskich (współdziałającym z innymi krajowymi organizacjami samorządowymi) przyczynia się do wzmocnienia kompetencji samorządu lokalnego w obszarze współpracy międzygminnej, jak również służy opracowaniu projektów, które zostaną złożone w naborze otwartym, organizowanym przez Operatora w ramach Programu.
Kwestia szczególna: Dla przedmiotowego Programu, zadania dotyczące certyfikacji wniosków o płatność będą wykonywane przez Instytucję Certyfikującą
F. Obszar programowy: Inicjatywy na rzecz ochrony zdrowia (Obszar programowy nr 13)
Program: Poprawa i lepsze dostosowanie ochrony zdrowia do trendów demograficzno - epidemiologicznych
Rezultaty: Zwiększone zasoby dla wszystkich poziomów opieki zdrowotnej (w tym opieki zdrowotnej w zakresie problemów związanych ze starzeniem się społeczeństwa)
Zwiększony dostęp do usług zdrowotnych i ich lepsza jakość, w tym opieki w zakresie zdrowia reprodukcyjnego i profilaktyki dzieci, jak również opieki zdrowotnej w zakresie problemów związanych ze starzeniem się społeczeństwa
Zapobieganie lub zmniejszanie zachorowalności na choroby związane ze stylem życia
Operator Programu: Ministerstwo Zdrowia
Kwestia szczególna: Program będzie wdrażany łącznie z programem nr 1 objętym finansowaniem w ramach Obszaru programowego 27 Norweskiego Mechanizmu Finansowego
G. Obszar programowy: Konserwacja i rewitalizacja dziedzictwa kulturowego i naturalnego (Obszar programowy nr 16)
Program: Konserwacja i rewitalizacja dziedzictwa kulturowego i naturalnego
Rezultaty: Odbudowane, odnowione, zabezpieczone dziedzictwo kulturowe
Udokumentowana historia kultury
Dalszy rozwój społeczności lokalnych i stworzenie zrównoważonych pod względem gospodarczym warunków do życia poprzez rewitalizację dziedzictwa kulturowego i naturalnego
Powszechne udostępnienie dziedzictwa kulturowego
Operator Programu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Projekt(y) predefiniowane: Możliwość realizacji projektu(ów) predefiniowanego/ych we współpracy z Norweskim Dyrektoriatem ds. Dziedzictwa Kulturowego (RA)
Kwestie szczególne: 5% alokacji powinno zostać przeznaczone na dokumentację historii kultury, także dotyczącej mniejszości narodowych i etnicznych.
H. Obszar programowy: Promowanie różnorodności w kulturze i sztuce w ramach europejskiego dziedzictwa kulturowego (Obszar programowy nr 17)
Program: Promocja różnorodności w kulturze i sztuce w ramach europejskiego dziedzictwa kulturowego (program partnerski z darczyńcami)
Rezultaty: Zaprezentowanie kultury i sztuki szerokiej publiczności
Wzrost świadomości dotyczącej różnorodności kulturowej oraz umocnienie dialogu międzykulturowego
Operator Programu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Partnerzy programu z krajów Norweska Rada Sztuki (NKR) przy wsparciu Norweskiego
darczyńców: Dyrektoriatu ds. Dziedzictwa Kulturowego (RA)_
Projekt(y) predefiniowane: Projekt(y) predefiniowane możliwe do realizacji we współpracy z Norweskim Dyrektoriatem ds. Dziedzictwa Kulturowego
Kwestie szczególne: Około 70% alokacji z Programu będzie przeznaczone na wsparcie dużych projektów, włączając w to projekty dotyczące współpracy instytucjonalnej, a pozostałe 30% będzie przeznaczone na wsparcie małych projektów dotyczących wymiany kulturalnej
I. Obszar programowy: Fundusz stypendialny (Obszar programowy nr 19)
Program: Program stypendialny EOG (program partnerski z darczyńcami)
Rezultaty: Zwiększona mobilność studentów oraz pracowników szkolnictwa wyższego pomiędzy Państwem- Beneficjentem a państwami EFTA-EOG
Rozszerzona i wzmocniona współpraca instytucjonalna na wszystkich poziomach sektora edukacji (edukacja szkolna, szkolnictwo wyższe, kształcenie zawodowe i osób dorosłych) pomiędzy Państwem - Beneficjentem a państwami EFTA-EOG
Zwiększona mobilność pracowników sektora edukacji ze wszystkich poziomów edukacji pomiędzy Państwem - Beneficjentem a państwami EFTA- EOG.
Operator Programu: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Partnerzy programu z krajów Norweskie Centrum Współpracy Międzynarodowej w
darczyńców: Szkolnictwie Wyższym (SIU), Islandzkie Centrum Badań (RANNIS) oraz Agencja ds. Kształcenia Międzynarodowego (AIBA) w Liechtensteinie
Kwestia(e) szczególna(e): Program będzie wdrażany razem z Obszarem programowym 24 Norweskiego Mechanizmu Finansowego
10% alokacji Programu będzie wykorzystane na stypendia z zakresu kultury
Fundusz Współpracy Dwustronnej na poziomie krajowym
Fundusz ma na celu ułatwienie działań w zakresie nawiązywania współpracy oraz tworzenia sieci współpracy pomiędzy Operatorami Programów i partnerami programów z krajów darczyńców lub potencjalnymi partnerami projektów z Państw-Darczyńców, przed lub w trakcie przygotowania propozycji programu i w trakcie jego realizacji. Krajowy Punkt Kontaktowy będzie zarządzał wykorzystaniem środków przedmiotowego Funduszu. Dla Funduszu będą alokowane środki na poziomie 0,5% alokacji Mechanizmu Finansowego EOG, które będą dostępne od momentu podpisania pierwszego Memorandum of Understanding przez ostatnią ze stron.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »