Memorandum o Porozumieniu dotyczącym utworzenia, administracji i działania Centrum Eksperckiego Policji Wojskowych NATO. Norfolk.2013.12.11.
M.P.2014.850
Akt obowiązującyMEMORANDUM O POROZUMIENIU
między Ministrem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, Ministerstwem Obrony Republiki Bułgarii, Ministerstwem Obrony Republiki Chorwacji, Ministerstwem Obrony Republiki Czeskiej, Federalnym Ministerstwem Obrony Republiki Federalnej Niemiec, Ministrem Obrony Królestwa Niderlandów, Ministerstwem Obrony Narodowej Rumunii dotyczące utworzenia, administracji i działania Centrum Eksperckiego Policji Wojskowych NATO,
podpisane w Norfolk dnia 11 grudnia 2013 r.
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział 1: Definicje
Rozdział 2: Cel
Rozdział 3: Misja i obowiązki
Rozdział 4: Organizacja i relacje
Rozdział 5: Plan przedsięwzięć
Rozdział 6: Personel
Rozdział 7: Zwolnienia podatkowe Państwa Ramowego
Rozdział 8: Wsparcie Państwa Ramowego
Rozdział 9: Dodatkowe obowiązki Uczestnika
Rozdział 10: Podział kosztów
Rozdział 11: Postanowienia finansowe
Rozdział 12: Ustalenia finansowe
Rozdział 13: Roszczenia
Rozdział 14: Bezpieczeństwo
Rozdział 15: Ustalenia prawne
Rozdział 16: Przyjęcie nowych Uczestników
Rozdział 17: Wycofanie się Uczestników
Rozdział 18: Rozstrzyganie sporów
Rozdział 19: Zmiany i rejestr zmian
Rozdział 20: Rozwiązanie
Rozdział 21: Wejście w życie
Załączniki:
Załącznik A: Struktura i wykaz stanowisk
Uzupełnienie 1 do Załącznika A: Tabela z wykazem stanowisk NATO MP COE
Załącznik B: Zakres kompetencji Komitetu Sterującego
Załącznik C: Zakres kompetencji dyrektora NATO MP COE
Załącznik D: Koszty wspólne
Załącznik E: Wsparcie Państwa Ramowego
Załącznik F: Struktura NATO MP COE
Załącznik G: Wzór Noty o Przystąpieniu
Załącznik H: Rejestr zmian
WSTĘP
Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej,
Ministerstwo Obrony Republiki Bułgarii,
Ministerstwo Obrony Republiki Chorwacji,
Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej,
Federalne Ministerstwo Obrony Republiki Federalnej Niemiec,
Minister Obrony Królestwa Niderlandów,
Ministerstwo Obrony Narodowej Rumunii -
Zwani dalej Uczestnikami -
PRAGNĄC połączyć wysiłki na rzecz wspólnej obrony w coraz bliższej współpracy w realizacji Traktatu Północnoatlantyckiego z dnia 4 kwietnia 1949 r.;
UWZGLĘDNIAJĄC, że zgodnie z MC 324/2 (wersja końcowa) "Wojskowa Struktura Dowodzenia NATO", z dnia 16 lutego 2010 r. oraz MCM-236-03 "Koncepcja MC w sprawie Centrów Eksperckich", z dnia 4 grudnia 2003 r., Porozumienia Dowodzenia NATO (NCA) wspierane są przez sieć Centrów Eksperckich (COE), które oferują możliwości podniesienia poziomu edukacji i szkolenia, w celu poprawy interoperacyjności oraz zdolności, wspierania rozwoju doktryn oraz testowania i zatwierdzania koncepcji w drodze eksperymentowania;
UWZGLĘDNIAJĄC, że Naczelnemu Sojuszniczemu Dowódcy Transformacji (SACT), zgodnie z MC 58/3 "Zakres kompetencji Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji", z dnia 17 maja 2004 r., powierzono ogólną odpowiedzialność za koordynację oraz wykorzystanie COE w ramach NATO;
UWZGLĘDNIAJĄC list Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego do SACT, z dnia 11 grudnia 2009 r., oferujący Centrum Eksperckie Policji Wojskowych NATO (NATO MP COE) jako COE na rzecz NATO;
UWZGLĘDNIAJĄC następnie odpowiedź SACT, z dnia 1 lutego 2010 r., w której SACT docenia ofertę NATO MP COE oraz jej Koncepcję na rzecz NATO, jako stanowiące znaczny wkład we wzmocnienie zdolności NATO w obszarze policji wojskowych;
UZNAJĄC zamiar zawarcia MOU w sprawie relacji funkcjonalnej w odniesieniu do NATO MP COE z Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji (HQ SACT) (MOU Relacji Funkcjonalnej NATO MP COE);
UWZGLĘDNIAJĄC Koncepcję NATO MP COE, która zapewnia wkład w postaci wartości dodanej do wysiłków transformacyjnych i operacyjnych NATO w obszarze policji wojskowych;
UWZGLĘDNIAJĄC, że jak wyszczególniono w MCM-236-03, COE powinno zapewnić wymierną poprawę zdolności NATO i tym samym być istotnym dla wysiłków transformacyjnych NATO;
UWZGLĘDNIAJĄC postanowienia Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych (NATO SOFA), z dnia 19 czerwca 1951 r., Protokołu dotyczącego statusu międzynarodowych dowództw wojskowych, ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego (Protokół Paryski), z dnia 28 sierpnia 1952 r.; Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego a innymi państwami uczestniczącymi w Partnerstwie dla Pokoju, dotyczącej statusu ich sił zbrojnych (PfP SOFA), z dnia 19 czerwca 1995 r., Kolejnego Protokołu Dodatkowego do Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego a innymi państwami uczestniczącymi w Partnerstwie dla Pokoju, dotyczącej statusu ich sił zbrojnych (Kolejny Protokół Dodatkowy do PfP SOFA), z dnia 19 grudnia 1997 r.;
MAJĄC NA UWADZE fakt, że nie wszyscy Uczestnicy są Stronami Kolejnego Protokołu Dodatkowego do PfP SOFA;
UWZGLĘDNIAJĄC ponadto, że po dokonaniu zatwierdzenia przez Komitet Wojskowy (MC) na mocy MCM-236-03, Rada Północnoatlantycka (NAC) może przyznać akredytowanemu NATO COE status organizacji NATO zgodnie z artykułem 14 Protokołu Paryskiego;
UZNAJĄC, że Państwo Ramowe (FN), działające w imieniu innych Uczestników i we współpracy z HQ SACT, złoży wniosek do NAC o aktywację NATO MP COE jako Organu Wojskowego NATO oraz przyznanie mu międzynarodowego statusu jako IMO zgodnie z artykułem 14 Protokołu Paryskiego
i
PRAGNĄC ustanowić NATO MP COE w celu usprawnienia transformacji w obszarze policji wojskowych w ramach ogólnych wysiłków transformacyjnych NATO,
osiągnęły następujące porozumienie:
DEFINICJE
DEFINICJE
CEL
CEL
MISJA I OBOWIĄZKI
MISJA I OBOWIĄZKI
ORGANIZACJA ORAZ RELACJE
ORGANIZACJA ORAZ RELACJE
PLAN PRZEDSIĘWZIĘĆ
PLAN PRZEDSIĘWZIĘĆ
PERSONEL
PERSONEL
ZWOLNIENIA PODATKOWE PAŃSTWA RAMOWEGO
ZWOLNIENIA PODATKOWE PAŃSTWA RAMOWEGO
WSPARCIE PAŃSTWA RAMOWEGO
WSPARCIE PAŃSTWA RAMOWEGO
DODATKOWE OBOWIĄZKI UCZESTNIKA
DODATKOWE OBOWIĄZKI UCZESTNIKA
oraz
PODZIAŁ KOSZTÓW
PODZIAŁ KOSZTÓW
POSTANOWIENIA FINANSOWE
POSTANOWIENIA FINANSOWE
USTALENIA FINANSOWE
USTALENIA FINANSOWE
ROSZCZENIA
ROSZCZENIA
BEZPIECZEŃSTWO
BEZPIECZEŃSTWO
USTALENIA PRAWNE
USTALENIA PRAWNE
PRZYJĘCIE NOWYCH UCZESTNIKÓW
PRZYJĘCIE NOWYCH UCZESTNIKÓW
WYCOFANIE SIĘ UCZESTNIKÓW
WYCOFANIE SIĘ UCZESTNIKÓW
ROZSTRZYGANIE SPORÓW
ROZSTRZYGANIE SPORÓW
ZMIANY I REJESTR ZMIAN
ZMIANY I REJESTR ZMIAN
ROZWIĄZANIE
ROZWIĄZANIE
WEJŚCIE W ŻYCIE
WEJŚCIE W ŻYCIE
Niniejsze MOU, zwane również "MOU Operacyjnym NATO MP COE" składa się z dwudziestu jeden rozdziałów i ośmiu załączników. Załączniki stanowią integralną część niniejszego MOU.
Niniejsze MOU zostało podpisane w jednym egzemplarzu w języku angielskim. Oryginał niniejszego MOU zostanie zdeponowany u FN, które przekaże potwierdzone odpisy każdemu Uczestnikowi oraz HQ SACT oraz NATO MP COE, podając datę jego wejścia w życie.
POWYŻSZE STANOWI POROZUMIENIE UZGODNIONE POMIĘDZY UCZESTNIKAMI:
Wzór - blok podpisów:
Zważywszy na konieczność wywiązania się z obowiązków wynikających z wewnętrznej krajowej procedury, która obowiązuje w Rzeczypospolitej Polskiej, Rzeczpospolita Polska rozumie postanowienia zawarte w punkcie 15.4. niniejszego Memorandum jako zobowiązanie do niepozostawania w sprzeczności z jakimikolwiek innymi postanowieniami wynikającymi z prawa międzynarodowego.
W imieniu Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej
Podpis: (w tym miejscu podpis nieczytelny)
Imię i nazwisko: Gen. Dyw. Dr. Mirosław ROZMUS
Stanowisko: Dowódca Polskiej Żandarmerii Wojskowej
Miejscowość/Data: NORFOLK, VIRGINIA, 11 GRUDNIA 2013 R.
W imieniu Ministerstwa Obrony Republiki Bułgarii
Podpis: (w tym miejscu podpis nieczytelny)
Imię i nazwisko: Ppłk. Radostin Petrov KRASTEV
Stanowisko: Narodowy Przedstawiciel Łącznikowy BGR w Naczelnym Sojuszniczym Dowództwie Transformacji
Miejscowość/Data: NORFOLK, VIRGINIA, 11 GRUDNIA 2013 R.
W imieniu Ministerstwa Obrony Republiki Chorwacji
Podpis: (w tym miejscu podpis nieczytelny)
Imię i nazwisko: Płk. Ivica KRANJČEVIĆ
Stanowisko: Narodowy Przedstawiciel Łącznikowy HRV w Naczelnym Sojuszniczym Dowództwie Transformacji
Miejscowość/Data: NORFOLK, VIRGINIA, 11 GRUDNIA 2013 R.
W imieniu Ministerstwa Obrony Republiki Czeskiej
Podpis: (w tym miejscu podpis nieczytelny)
Imię i nazwisko: Płk. Gabriel KOVÁCS
Stanowisko: Narodowy Przedstawiciel Łącznikowy CZE w Naczelnym Sojuszniczym Dowództwie Transformacji
Miejscowość/Data: NORFOLK, VIRGINIA, 11 GRUDNIA 2013 R.
W imieniu Federalnego Ministerstwa Obrony Republiki Federalnej Niemiec
Podpis: (w tym miejscu podpis nieczytelny)
Imię i nazwisko: Płk. Klaus-Dieter BERMES
Stanowisko: Narodowy Przedstawiciel Łącznikowy DEU w Naczelnym Sojuszniczym Dowództwie Transformacji
Miejscowość/Data: NORFOLK, VIRGINIA, 11 GRUDNIA 2013 R.
W imieniu Ministra Obrony Królestwa Niderlandów
Podpis: (w tym miejscu podpis nieczytelny)
Imię i nazwisko: Kpt. mar. Maarten LUTJE SCHIPHOLT
Stanowisko: MSc - Narodowy Przedstawiciel Łącznikowy NLD w Naczelnym Sojuszniczym Dowództwie Transformacji
Miejscowość/Data: NORFOLK, VIRGINIA, 11 GRUDNIA 2013 R.
W imieniu Ministerstwa Obrony Narodowej Rumunii
Podpis: (w tym miejscu podpis nieczytelny)
Imię i nazwisko: Płk. Daniel PETRESCU
Stanowisko: Narodowy Przedstawiciel Łącznikowy ROU w Naczelnym Sojuszniczym Dowództwie Transformacji
Miejscowość/Data: NORFOLK, VIRGINIA, 11 GRUDNIA 2013 R.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK A
STRUKTURA I WYKAZ STANOWISK
STRUKTURA I WYKAZ STANOWISK
ZASADY
ZASADY
a) Personel wybrany do obsadzenia NATO MP COE będzie spełniał wymagania opisów stanowisk (JD).
b) Stanowiska wojskowe mogą zostać obsadzone personelem cywilnym.
ORGANIZACJA
ORGANIZACJA
2. Struktura organizacyjna NATO MP COE może tymczasowo zostać zmieniona w dowolnym momencie przez Dyrektora NATO MP COE, który może wprowadzić tymczasowy wewnętrzny ponowny przydział na okres nie przekraczający 180 dni kalendarzowych zgodnie z zasadami Dyrektywy ACO 45-001 biorąc pod uwagę wymagania misji, dostępne siły i środki. SC musi udzielić końcowego zatwierdzenia, jeśli zmiany mają być większe lub dłuższe. Tymczasowe zmiany przydziału są możliwe wyłącznie, jeśli stanowi to część szczególnych kompetencji funkcjonalnych eksperta.
OPISY STANOWISK
OPISY STANOWISK
2. JD mogą podlegać zmianom w celu spełniania zmieniających się wymagań. Wszelkie zmiany JD wymagają zatwierdzenia przez SC.
Uzupełnienie 1 do Załącznika A MOU Operacyjnego NATO MP COE
OBSADA ETATOWA NATO MP COE
Lp. | Komórka organizacyjna | Kod stanowiska | Nazwa stanowiska | Stanowisko etatowe | RSZ | Państwo obsadzające |
1. | Kierownictwo | DR 001 | Dyrektor | płk | żw | POL |
2. | Kierownictwo | DR 002 | Zastępca dyrektora | ppłk/płk | żw | DEU |
3. | Kierownictwo | DR 003 | Szef finansów | ppłk | Bez ograniczeń | POL |
4. | Kierownictwo | DR 004 | Referent prawny | ppłk | Bez ograniczeń | POL |
5. | Kierownictwo | DR 005 | Oficer prasowy | kpt. | Bez ograniczeń | POL |
6. | Kierownictwo | DR 006 | Podoficer specjalista | chor. | Bez ograniczeń | POL |
7. | Wydział doktryn i standaryzacji | DSB 001 | Szef wydziału | płk/ppłk | ŻW | CZE |
8. | Sekcja opracowania doktryn i koncepcji | DSB 002 | Szef sekcji | mjr | ŻW | Inny uczestnik |
9. | Sekcja opracowania doktryn i koncepcji | DSB 003 | Starszy oficer | mjr | ŻW | Inny uczestnik |
10. | Sekcja opracowania doktryn i koncepcji | DSB 004 | Starszy oficer | mjr | ŻW | Inny uczestnik |
11. | Sekcja opracowania doktryn i koncepcji | DSB 005 | Młodszy specjalista | kpt. | Bez ograniczeń | POL |
12. | Sekcja standaryzacji i interoperacyjności | DSB 006 | Szef sekcji | mjr | Bez ograniczeń | Inny uczestnik |
13. | Sekcja standaryzacji i interoperacyjności | DSB 007 | Starszy oficer | mjr | Bez ograniczeń | Inny uczestnik |
14. | Sekcja standaryzacji i interoperacyjności | DSB 008 | Młodszy specjalista | kpt. | Bez ograniczeń | Inny uczestnik |
15. | Wydział kształcenia i szkolenia | ETR 001 | Szef wydziału | ppłk | ŻW | BGR |
16. | Sekcja opracowania i realizacji szkolenia | ETR 002 | Szef wydziału/szef sekcji | ppłk | ŻW | Inny uczestnik |
17. | Sekcja opracowania i realizacji szkolenia | ETR 003 | Specjalista | mjr | ŻW | HRF |
18. | Sekcja opracowania i realizacji szkolenia | ETR 004 | Specjalista | mjr | ŻW | NLD |
19. | Sekcja opracowania i realizacji szkolenia | ETR 005 | Starszy oficer | mjr | ŻW | Inny uczestnik |
20. | Sekcja opracowania i realizacji szkolenia | ETR 006 | Młodszy specjalista | kpt. | ŻW | Inny uczestnik |
21. | Sekcja opracowania i realizacji szkolenia | ETR 007 | Podoficer specjalista | st. chor. | ŻW | Inny uczestnik |
22. | Sekcja opracowania i realizacji szkolenia | ETR 008 | Podoficer specjalista | st. chor. | ŻW | DEU |
23. | Sekcja opracowania i realizacji szkolenia | ETR 009 | Podoficer specjalista | chor. | Bez ograniczeń | Inny uczestnik |
24. | Sekcja współpracy oraz oceny kształcenia i szkolenia | ETR 010 | Szef sekcji | mjr | ŻW | ROU |
25. | Sekcja współpracy oraz oceny kształcenia i szkolenia | ETR 011 | Młodszy specjalista | kpt. | ŻW | Inny uczestnik |
26. | Sekcja współpracy oraz oceny kształcenia i szkolenia | ETR 012 | Podoficer specjalista | st. chor. | ŻW | POL |
27. | Sekcja współpracy oraz oceny kształcenia i szkolenia | ETR 013 | Podoficer specjalista | chor. | Bez ograniczeń | Inny uczestnik |
28. | Wydział zbierania doświadczeń | LL 001 | Szef wydziału | ppłk | Bez ograniczeń | POL |
29. | Sekcja analiz i eksperymentowania | LL 002 | Szef sekcji | mjr | ŻW | POL |
30. | Sekcja analiz i eksperymentowania | LL 003 | Starszy oficer | mjr | Bez ograniczeń | Inny uczestnik |
31. | Sekcja analiz i eksperymentowania | LL 004 | Starszy oficer | mjr | ŻW | Inny uczestnik |
32. | Sekcja analiz i eksperymentowania | LL 005 | Młodszy specjalista | kpt. | Bez ograniczeń | Inny uczestnik |
33. | Sekcja oceny | LL 006 | Szef sekcji | mjr | Bez ograniczeń | Inny uczestnik |
34. | Sekcja oceny | LL 007 | Starszy oficer | mjr | Bez ograniczeń | POL |
35. | Sekcja oceny | LL 008 | Podoficer specjalista | chor. | Bez ograniczeń | Inny uczestnik |
36. | Wydział wsparcia bezpieczeństwa i administracji | AS 001 | Szef wydziału/pełnomocnik dowódcy ds. ochrony informacji niejawnych | ppłk | Bez ograniczeń | POL |
37. | Sekcja wsparcia bezpieczeństwa | AS 002 | Szef sekcji/zastępca pełnomocnika dowódcy ds. ochrony informacji niejawnych | mjr | Bez ograniczeń | POL |
38. | Sekcja wsparcia bezpieczeństwa | AS 003 | Podoficer specjalista | st. chor. | Bez ograniczeń | POL |
39. | Sekcja wsparcia bezpieczeństwa | AS 004 | Podoficer specjalista | st. chor. | Bez ograniczeń | POL |
40. | Kancelaria | AS 005 | Kierownik kancelarii | st. chor. | Bez ograniczeń | POL |
41. | Kancelaria | AS 006 | Starszy kancelista | chor. | Bez ograniczeń | POL |
42. | Sekcja administracji | AS 007 | Szef sekcji | mjr | Bez ograniczeń | POL |
43. | Sekcja administracji | AS 008 | Młodszy specjalista | kpt. | Bez ograniczeń | POL |
44. | Sekcja administracji | AS 009 | Młodszy specjalista | kpt. | Bez ograniczeń | POL |
45. | Sekcja administracji | AS 010 | Podoficer | st. sierż. | Bez ograniczeń | POL |
ZAŁĄCZNIK B
ZAKRES KOMPETENCJI KOMITETU STERUJĄCEGO
ZAKRES KOMPETENCJI KOMITETU STERUJĄCEGO
2. Obowiązki i zadania SC będą obejmowały, w szczególności:
a. zatwierdzanie budżetu oraz POW na kolejny rok budżetowy;
b. zatwierdzanie Procedur Księgowo-Finansowych (FAP) oraz określanie wytycznych dla działania NATO MP COE;
c. określanie długoterminowej perspektywy strategicznej działań NATO MP COE;
d. rozpatrywanie i zatwierdzanie dodatkowych, pojawiających się w ciągu roku, wniosków do POW oraz możliwych poprawek budżetu;
e. rekomendowanie warunków uczestnictwa Partnerów w działaniach NATO MP COE oraz zapewnienie odpowiednich porozumień;
f. zatwierdzanie opisów stanowisk personelu NATO MP COE;
g. kierowanie funkcjami audytu oraz przeglądanie raportów z audytu;
h. zajmowanie się innymi zasadniczymi zagadnieniami kadrowymi, prawnymi i innymi administracyjnymi;
i. przeglądanie i odnotowywanie śródterminowego planu finansowego;
j. określanie długoterminowej perspektywy strategicznej oraz dokonywanie przeglądu i zatwierdzenia planu rozwoju NATO MP COE;
k. monitorowanie wykonania misji i zadań NATO MP COE, w tym jego finansowania, zarządzania i przydziału personelu;
l. określanie wytycznych w zakresie relacji funkcjonalnych NATO MP COE z innymi podmiotami;
m. dokonywanie przeglądu i wprowadzanie zmian do Koncepcji NATO MP COE;
n. zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu;
o. zatwierdzanie tymczasowych zmian struktury oraz wykazu stanowisk na wniosek Dyrektora;
p. uwzględnianie sprawozdania Dyrektora dotyczącego jakiejkolwiek procedury, zgodnie z Rozdziałem 17.5. i decydowanie czy obowiązki uczestnika są spełnione;
q. proponowanie Uczestnikom zmian niniejszego MOU i jego Załączników.
3. SC jest uprawniony do:
a. stawiania Dyrektorowi zadań i
b. uzyskiwania wsparcia od NATO MP COE za pośrednictwem Dyrektora.
4. Każdy Uczestnik zapewni swojego przedstawiciela do SC, który ma prawo głosu. Przewodniczący SC NATO MP COE nie ma prawa głosu. Członek personelu NATO MP COE nie może być przedstawicielem własnego Państwa w celu uniknięcia konfliktu interesów. Jeśli zostanie zaproszony, Dyrektor uczestniczy w spotkaniach SC bez prawa głosu.
5. Spotkania SC będą miały miejsce przynajmniej raz w roku. SC określi częstotliwość, miejsce oraz czas trwania spotkań.
6. Przewodniczący SC NATO MP COE ponosi odpowiedzialność za przygotowanie spotkań, w tym terminową dystrybucję agendy wraz z odpowiednimi dokumentami towarzyszącymi. Agendy spotkań SC zostaną sporządzone z wyprzedzeniem i rozprowadzone wraz ze wszystkimi innymi dokumentami dodatkowymi niezbędnymi do podjęcia decyzji, przynajmniej 30 dni przed każdym spotkaniem. Uzgodniony protokół ze spotkania zostanie przekazany członkom SC. Zapis podjętych decyzji zostanie rozdystrybuowany na koniec każdego spotkania.
7. Decyzje SC muszą być podejmowane w drodze konsensusu. Konsensus oznacza, że każdy członek SC musi oddać głos za lub wstrzymać się, aby decyzja została zatwierdzona (przy przynajmniej jednym głosie na tak). Jeśli będzie głos przeciw, to decyzja nie zostanie zatwierdzona.
8. Decyzje SC nie mogą być podejmowane w drodze procedury milczenia. Decyzje mogą być podejmowane przy pomocy innych środków komunikacji niż spotkanie, zgodnie z decyzją SC.
9. Każdy Uczestnik może zapewnić udział innych niezbędnych ekspertów o charakterze doradczym w celu wspierania swojego przedstawiciela w SC.
10. HQ SACT będzie zapraszane do udziału, bez prawa głosu, na właściwe posiedzenia SC by doradzać SC w zakresie wymogów i priorytetów NATO.
11. SC będzie przewodniczył przedstawiciel FN w odpowiednim stopniu.
12. Przewodniczący SC:
a. ponosi odpowiedzialność za prowadzenie spotkań SC;
b. nadzoruje wykonanie decyzji podjętych przez SC;
c. jeśli to konieczne, organizuje podejmowanie decyzji pomiędzy spotkaniami;
d. w sprawach dotyczących niniejszego MOU, utrzymuje współpracę między Dyrektorem NATO MP COE, Uczestnikami oraz HQ SACT;
e. rozpatruje wnioski przychodzące z pominięciem SC, jeśli to właściwe i niezbędne, w ramach zatwierdzonego POW, pod warunkiem, że wnioski te nie wykraczają poza zatwierdzony budżet;
f. reprezentuje SC w relacjach zewnętrznych realizując wyraźne zadania wskazane przez SC w stosunku do konkretnych zagadnień.
ZAŁĄCZNIK C
ZAKRES KOMPETENCJI DYREKTORA NATO MP COE
ZAKRES KOMPETENCJI DYREKTORA NATO MP COE
2. Dyrektor raportuje i otrzymuje zadania od SC NATO MP COE.
3. Dyrektor jest odpowiedzialny za:
a. bieżące zarządzanie NATO MP COE;
b. przygotowywanie i przedkładanie projektów budżetu i POW oraz śródterminowego planu finansowego na pięć kolejnych lat SC celem zatwierdzenia;
c. przedkładanie SC sprawozdania finansowego za poprzedni rok finansowy;
d. składanie sprawozdań i informowanie SC o wszystkich zagadnieniach wymagających uwagi SC lub na wniosek SC;
e. przekazywanie SC dodatkowych, pojawiających się w trakcie roku, wniosków POW oraz skutków finansowych celem rozpatrzenia i zatwierdzenia;
f. zapewnienie wykonania POW i budżetu;
g. tworzenie grup roboczych w celu skutecznego wykonania POW oraz optymalizacji realizacji innych zadań NATO MP COE;
h. procedowanie wniosków o wykonanie zadania w ramach POW pochodzących z HQ SACT, od Uczestników oraz Partnerów;
i. sprawowanie ciągłej koordynacji w zakresie POW z HQ SACT, w tym przedkładanie HQ SACT kwartalnych sprawozdań;
j. dowodzenie i kierowanie (z wyjątkiem zagadnień dyscyplinarnych oraz obowiązków narodowych) wewnątrz NATO MP COE w stosunku do personelu;
k. zatwierdzanie zobowiązań wyłącznie w celu wykonania oraz w ramach limitów zatwierdzonego budżetu;
l. zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego NATO MP COE jako władza bezpieczeństwa NATO MP COE będącego organem NATO.
4. Dyrektor jest upoważniony do:
a. angażowania HQ SACT w opracowanie i wykonanie POW oraz do ustanawiania, we współpracy z HQ SACT, wzajemnych relacji oraz funkcjonalnych uzgodnień bilateralnych z NCS;
b. konsultowania się z NATO, władzami krajowymi oraz innymi właściwymi organizacjami w celu ułatwienia wykonania misji;
c. doradzania HQ SACT oraz - na wniosek - innym podmiotom NATO w sprawach dotyczących policji wojskowych;
d. zgodnie ze stosownymi wytycznymi SC, zawierania porozumień o współpracy z OP oraz dalszych pozostałych porozumień z Uczestnikami i CP;
e. zawierania umów na rzecz NATO MP COE na podstawie zatwierdzonego budżetu oraz FAP;
f. proponowania dodatkowych spotkań SC;
g. tymczasowego przenoszenia personelu na inne stanowisko w ramach NATO MP COE, pod warunkiem, że powiadomiono SC, a zainteresowany przedstawiciel Uczestnika w SC nie wniósł zastrzeżenia w tym zakresie.
ZAŁĄCZNIK D
KOSZTY WSPÓLNE
KOSZTY WSPÓLNE
1. Wydatki administracyjne:
a. koszty łączności;
b. koszty oficjalnych usług bankowych;
c. usług pocztowych;
d. kosztów reprezentacyjnych;
e. dostaw MPS (benzyny, oleju napędowego oraz smarów);
f. kopiowania i druku;
g. przesyłek administracyjnych;
h. dostaw i rejestrów.
2. Obiekty i usługi NATO MP COE:
a. utrzymanie pomieszczeń i laboratoriów;
b. niewielkiej konserwacji obiektów NATO MP COE;
c. wykorzystania sal konferencyjnych i szkoleniowych poza obiektami NATO MP COE;
d. sprzątania;
e. ogrzewania;
f. elektryczności;
g. wody i kanalizacji.
3. Koszty podróży:
a. koszty podróży związane z POW (koszty transportu);
b. kształcenie i szkolenie dotyczące wykonania POW (koszty transportu, opłaty za kursy i seminaria);
c. opłaty konferencyjne związane z POW.
4. POW dotyczące projektów specyficznych dla policji wojskowej:
a. informatyki;
b. łączności;
c. konserwacji i rozbudowy oprogramowania i sprzętu należącego do NATO MP COE;
d. koszty publikacji produktów NATO MP COE.
5. Wydatki na systemy łączności i informatyki (w tym konserwacja i wymiana z wyjątkiem systemów narodowych):
a. infrastruktura systemów łączności i informatyki;
b. oprogramowanie i sprzęt systemów łączności i informatyki;
c. materiały eksploatacyjne do systemów łączności i informatyki i napraw;
d. wynajem materiałów eksploatacyjnych do systemów łączności i informatyki;
e. rozbudowa systemów łączności i informatyki.
6. Konkretny sprzęt laboratoryjny, umeblowanie, materiały eksploatacyjne oraz do konserwacji wynikające z potrzeb realizacji POW.
ZAŁĄCZNIK E
WSPARCIE PAŃSTWA RAMOWEGO
WSPARCIE PAŃSTWA RAMOWEGO
a. Bezpłatnie:
i. wstępne zabezpieczenie w artykuły biurowe,
ii. władza akredytacji bezpieczeństwa (infrastruktura i sprzęt systemów łączności i informatyki),
iii. poczta wojskowa,
iv. wstępny sprzęt łączności i informatyki (sprzęt i oprogramowanie);
b. Infrastruktura oraz usługi bezpieczeństwa.
2. Zabezpieczenie medyczne
Personel NATO MP COE otrzyma dostęp do obiektów medycznych polskich Sił Zbrojnych w ramach opieki medycznej w stanach nagłych na warunkach obowiązujących personel polskich sił zbrojnych.
3. Obiekty rekreacyjne
Personel NATO MP COE otrzyma dostęp do obiektów i usług rekreacyjnych, sportowych i socjalnych na zasadzie dostępności miejsca i na warunkach obowiązujących personel polskich sił zbrojnych.
4. Transport i parking
FN zapewni, odpłatnie, pojazdy transportowe i bezpłatnie dostęp dla pojazdów personelu NATO MP COE do parkingu wojskowego.
5. Inne wsparcie
Na wniosek, personel administracyjny FN będzie wspierał personel NATO MP COE w znalezieniu zakwaterowania, założenia rachunków bankowych oraz realizacji innego wsparcia praktycznego na początku oddelegowania do NATO MP COE.
ZAŁĄCZNIK G
WZÓR NOTY O PRZYSTĄPIENIU
WZÓR NOTY O PRZYSTĄPIENIU
DO MEMORANDUM O POROZUMIENIU MIĘDZY
(LISTA UCZESTNIKÓW)
DOTYCZĄCEGO
UTWORZENIA, ADMINISTRACJI I DZIAŁANIA
CENTRUM EKSPERCKIEGO POLICJI WOJSKOWYCH NATO
(NATO MILITARY POLICE CENTRE OF EXCELLENCE)
Minister/Ministerstwo Obrony/Sztab Generalny (Państwa przystępującego) ...
PODJĄWSZY DECYZJĘ, ŻE zwiększy swój udział w wysiłkach NATO MP,
PODEJMUJE DECYZJĘ O UDZIALE ORAZ O PRZESTRZEGANIU
POSTANOWIEŃ:
"Memorandum o Porozumieniu między (lista Uczestników) dotyczącym utworzenia, administracji i działania Centrum Eksperckiego Policji Wojskowych NATO (NATO Military Police Centre of Excellence)" (MOU Operacyjne NATO MP COE), które weszło w życie z dniem ... , jako Uczestnik zgodnie z definicją w niniejszym MOU. [Jeśli należy umieścić ograniczenia, to można dodać następujące zdanie "z następującymi zastrzeżeniami", a następnie wymienić zastrzeżenia, jeśli to konieczne.]
Ponadto, Ministerstwo Obrony .......... niniejszym przystępuje do TA zawartych między (miejsce na umieszczenie obecnych Uczestników MOU) oraz (miejsce na umieszczenie obecnych Partnerów) z dnia ... .
Podpisano w jednym egzemplarzu w języku angielskim.
W imieniu Ministra/Ministerstwa/Sztabu Generalnego .... (przystępującego państwa)...
Podpis:_________________________
Imię i nazwisko:__________________
Stanowisko:_____________________
Miejscowość/Data:________________
Uczestnicy MOU Operacyjnego NATO MP COE
WITAJĄ zobowiązanie wyrażone przez Ministra/Ministerstwo/Sztab Generalny ....(przystępującego państwa)...,
WYRAŻAJĄ ZGODĘ, aby ... (przystępujące państwo) ... przystąpił/ła jako Uczestnik do MOU Relacji Operacyjnej NATO MP COE na warunkach określonych, w Nocie o Przystąpieniu,
WYRAŻAJĄ zgodę na zmianę MOU Operacyjnego NATO MP COE, tak aby odzwierciedlić porozumienie w sprawie liczby .... przydzielonych stanowisk dla ...(przystępujące państwo).
W imieniu Ministra/Ministerstwa/ Sztabu Generalnego ....(przystępującego państwa)...
Podpis:_________________________
Imię i nazwisko:__________________
Stanowisko:_____________________
Miejscowość/Data:________________
ZAŁĄCZNIK H
REJESTR ZMIAN
REJESTR ZMIAN
DATA ZMIANY | OPIS ZMIANY | DOKUMENT ALBO DECYZJA POWODUJĄCA ZMIANĘ | KOMENTARZ, DATA ROZESŁANIA, NAZWISKO, STANOWISKO I PODPIS OSOBY ROZSYŁAJĄCEJ |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »