Art. 13. - Maroko-Polska. Umowa o transporcie morskim. Warszawa.1999.05.20.

Monitor Polski

M.P.2004.31.545

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 maja 2004 r.
Artykuł  13

Wypadki morskie

1.
Jeżeli statek podnoszący banderę jednej Umawiającej się Strony ulegnie wypadkowi lub znajdzie się w innej niebezpiecznej sytuacji na wodach wewnętrznych lub na morzu terytorialnym Państwa drugiej Umawiającej się Strony, to właściwe władze tej Umawiającej się Strony podejmą wszystkie niezbędne kroki w celu udzielenia pomocy i opieki pasażerom, członkom załogi, statkowi i towarom, w tym samym zakresie, w jakim byłaby udzielona statkowi pod własna banderą. Podczas ustalania przyczyn wypadków morskich Umawiające się Strony będą stosować zasady wyrażone w postanowieniach Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz zgodne z ustawodawstwem wewnętrznym obu Stron.
2.
Właściwe organy jednej Umawiającej się Strony, na terytorium Państwa której statek drugiej Umawiającej się Strony doznał wypadku, wymienionego w ustępie 1, powiadomią w możliwie najkrótszym czasie o tym wydarzeniu najbliższy urząd konsularny Państwa drugiej Umawiającej się Strony.
3.
O zaistniałym wypadku lub niebezpiecznej sytuacji statku drugiej Umawiającej się Strony na wodach wewnętrznych lub na morzu terytorialnym zostaną w możliwie najkrótszym czasie poinformowane organy celne. Wyposażenie i urządzenia okrętowe, ładunek, części zamienne i zapasy znajdujące się na uszkodzonym statku nie będą podlegały ocleniu i innym opłatom importowym, jeżeli nie będą one wprowadzone do lokalnego obrotu towarowego.
4.
Postanowienia niniejszego artykułu nie ograniczają jakichkolwiek praw do roszczeń z tytułu ratownictwa, pomocy i opieki udzielonej statkowi, jego pasażerom, załodze i ładunkowi.