Książki skarg i wniosków w uspołecznionych przedsiębiorstwach i spółdzielniach usługowych oraz ich placówkach i zakładach.

Monitor Polski

M.P.1972.1.10

Akt utracił moc
Wersja od: 15 stycznia 1972 r.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU DROBNEJ WYTWÓRCZOŚCI
z dnia 21 grudnia 1971 r.
w sprawie książek skarg i wniosków w uspołecznionych przedsiębiorstwach i spółdzielniach usługowych oraz ich placówkach i zakładach.

Na podstawie § 38 ust. 2 uchwały nr 151 Rady Ministrów z dnia 30 lipca 1971 r. w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków (Monitor Polski Nr 41, poz. 260) zarządza się, co następuje:
Zarządzenie dotyczy jednostek świadczących usługi określone w klasyfikacji usług, koordynowanych lub nadzorowanych przez:
1)
Komitet Drobnej Wytwórczości,
2)
Ministerstwo Gospodarki Komunalnej,
3)
Ministerstwo Handlu Wewnętrznego, z wyłączeniem zakładów usługowych prowadzonych przez placówki handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego,
4)
Ministerstwo Rolnictwa,
5)
Ministerstwo Komunikacji w zakresie usług motoryzacyjnych,
6)
Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki,
7)
prezydia rad narodowych,
8)
Centralny Związek Spółdzielczości Pracy,
9)
Centralę Rolniczą Spółdzielni "Samopomoc Chłopska",
10)
Związek Spółdzielni Spożywców "Społem",
11)
Centralę Spółdzielni Ogrodniczych,
12)
Związek Spółdzielni Inwalidów,
13)
Centralny Związek Rzemieślniczych Spółdzielni Zaopatrzenia i Zbytu,
14)
organizacje społeczne prowadzące działalność gospodarczą, z wyłączeniem zakładów usługowych zgrupowanych w Centralnym Związku Kółek Rolniczych.
1.
W każdym zakładzie usługowym (punkcie przyjęć) powinna być prowadzona książka do wpisywania skarg i wniosków, zwana dalej "książką".
2.
Książka powinna być umieszczona w widocznym miejscu swobodnie dostępnym. Przy książce powinien być umocowany ołówek kopiowy (długopis), a wewnątrz książki kalka w celu sporządzenia skargi lub wniosku w dwóch egzemplarzach.
3.
Od osoby zamierzającej dokonać w książce wpisu pracownik zakładu usługowego nie może żądać okazania dokumentu tożsamości lub podania danych personalnych.
4.
Opiekę nad książką powinien sprawować kierownik, a w razie jego nieobecności wyznaczony pracownik stale przebywający w zakładzie.
5.
Pracownik zakładu usługowego obowiązany jest udzielić korzystającemu z książki skarg i wniosków niezbędnej pomocy w dokonaniu wpisu (np. wskazać miejsce, gdzie można wpisać skargę lub wniosek).
Kierownik zakładu usługowego obowiązany jest codziennie sprawdzić stan zapisów w książce.
1.
Skargi i wnioski wpisane do książki powinny być załatwiane bezzwłocznie przez kierownika zakładu usługowego.
2.
O sposobie załatwienia skargi lub wniosku należy poinformować wpisującego na piśmie.
3.
Jeżeli skarga lub wniosek są załatwione bezpośrednio po wpisie, należy poinformować wpisującego o sposobie załatwienia, umieszczając w książce odpowiednią adnotację pod treścią skargi lub wniosku.
1.
Skargi i wnioski nie załatwione pozytywnie przez kierownika zakładu usługowego oraz te skargi i wnioski, których załatwienie wykracza poza jego właściwość lub możliwości, jak również skargi i wnioski anonimowe powinny być w terminie 3 dni od daty ich wpisania przekazane dyrektorowi przedsiębiorstwa (zarządowi spółdzielni).
2.
Kierownik zakładu usługowego przekazuje dyrektorowi przedsiębiorstwa (zarządowi spółdzielni) kopię, a jeżeli kopia jest nieczytelna - odpis wpisanej, a nie załatwionej skargi lub wniosku, podając w formie pisemnej przyczyny niezałatwienia oraz własne wyjaśnienia. O przekazaniu skargi lub wniosku do załatwienia dyrektorowi przedsiębiorstwa (zarządowi spółdzielni) kierownik zakładu obowiązany jest zawiadomić pisemnie osobę, która dokonała wpisu. Zawiadomienie powinno zawierać adres dyrekcji przedsiębiorstwa.
1.
Skarga lub wniosek, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być rozpatrzone i załatwione przez dyrektora przedsiębiorstwa (zarząd spółdzielni) w zasadzie niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni.
2.
Skarga lub wniosek wymagające przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz badania akt powinny być rozpatrzone i załatwione najpóźniej w terminie 2 miesięcy od daty ich otrzymania.
1.
Zawiadomienie o załatwieniu skargi lub wniosku powinno zawierać oznaczenie przedsiębiorstwa (spółdzielni), od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób sprawa została załatwiona lub wykorzystana, oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego podpisującego.
2.
Zawiadomienie o negatywnym załatwieniu skargi powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne, a wniosku - uzasadnienie faktyczne i w miarę możliwości prawne.
3.
Zawiadomienie podpisuje dyrektor przedsiębiorstwa (prezes spółdzielni) lub upoważniony przez niego kierownik właściwej komórki organizacyjnej.
4.
Kopia zawiadomienia powinna być przesłana do wiadomości kierownikowi zakładu usługowego, w którym skarga lub wniosek zostały wpisane do książki.
1.
Kontrolę prawidłowości załatwiania skarg i wniosków wpisanych do książek w zakładach usługowych sprawuje jednostka nadrzędna nad przedsiębiorstwem (spółdzielnią) prowadzącym działalność usługową.
2.
Uprawnienie do kontroli przysługuje również przedstawicielom właściwych organów prezydiów rad narodowych, a także innym uprawnionym do tego organom.
3.
W książce należy zamieścić datę przeprowadzenia kontroli, imiona, nazwiska i stanowiska służbowe osób kontrolujących, ich podpisy oraz uwagi i zalecenia przekazane w czasie kontroli.
Analiza wpisanych skarg i wniosków oraz sposobu ich załatwiania powinna być włączona do tematyki narad roboczych w przedsiębiorstwie (spółdzielni) w celu usprawnienia pracy zakładów usługowych.
1.
Dyrekcja przedsiębiorstwa (zarząd spółdzielni) wydaje książkę kierownikowi zakładu usługowego oraz prowadzi ewidencję wydanych książek.
2.
Książkę wydaje się za pokwitowaniem, z ponumerowanymi kartkami i wypełnioną pierwszą stroną zawierającą:
1)
dokładny adres zakładu usługowego, dla którego książka jest przeznaczona, oraz imię i nazwisko kierownika tego zakładu,
2)
odcisk pieczęci przedsiębiorstwa (spółdzielni), któremu zakład podlega, z uwzględnieniem adresu i numeru telefonu,
3)
adres i numer telefonu właściwego organu prezydium powiatowej (miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej,
4)
numer książki.
3.
Wydanie nowej książki następuje po wykorzystaniu i zwróceniu starej książki.
4.
Karty wewnętrzne książki sporządza się według wzoru stosowanego przez uspołecznione placówki handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego.
W każdym zakładzie usługowym powinna znajdować się informacja, w jakich dniach i godzinach odbywają się przyjęcia w sprawach skarg i wniosków przez dyrektora przedsiębiorstwa (prezesa zarządu spółdzielni), z podaniem adresu dyrekcji (zarządu spółdzielni).
Traci moc zarządzenie Przewodniczącego Komitetu Drobnej Wytwórczości z dnia 20 grudnia 1960 r. w sprawie przyjmowania i rozpatrywania przez uspołecznione przedsiębiorstwa usługowe i ich zakłady skarg i wniosków oraz trybu zawiadamiania o ich załatwieniu (Monitor Polski Nr 95, poz. 423).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.