Kryteria kwalifikacji oraz zasady dokonywania oceny jakości robót i obiektów budowlanych.
M.P.1980.8.36
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 4 marca 1980 r.
w sprawie kryteriów kwalifikacji oraz zasad dokonywania oceny jakości robót i obiektów budowlanych.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ZASADY DOKONYWANIA OCENY JAKOŚCI ROBÓT I OBIEKTÓW BUDOWLANYCH
ZASADY DOKONYWANIA OCENY JAKOŚCI ROBÓT I OBIEKTÓW BUDOWLANYCH
1) jakość wzorowa (5) - gdy zostały spełnione wymagania przepisów w sprawie projektowania inwestycji, a założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji lub dokumentacja jednostadiowa uzyskały ocenę powyżej 70% punktów zgodnie z ramowymi kryteriami oceny jakości i nowoczesności opracowań projektowych, określonymi w odrębnych przepisach,
2) jakość wyższa (4) - gdy zostały spełnione wymagania przepisów w sprawie projektowania inwestycji, a założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji lub dokumentacja jednostadiowa uzyskały ocenę powyżej 50% do 70% punktów zgodnie z ramowymi kryteriami oceny jakości i nowoczesności opracowań projektowych, określonymi w odrębnych przepisach,
3) jakość dostateczna, standardowa (3) - gdy zostały spełnione wymagania przepisów w sprawie projektowania inwestycji, a założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji lub dokumentacja jednostadiowa uzyskały ocenę poniżej 50% punktów zgodnie z ramowymi kryteriami oceny jakości i nowoczesności opracowań projektowych, określonymi w odrębnych przepisach,
4) jakość zła (2) - gdy nie zostały spełnione wymagania określone w pkt 3.
2. Przy dokonywaniu końcowej oceny robót budowlanych i elementów obiektów budowlanych stosuje się następujące stopnie oceny:
1) jakość wzorowa (5) - gdy zostały spełnione wymagania określone w dokumentacji projektowej, normach i przepisach techniczno-budowlanych, z uwzględnieniem górnych granic tych wymagań, a część z nich została przekroczona lub osiąga poziom światowy,
2) jakość wyższa (4) - gdy wymagania określone w dokumentacji projektowej, normach, przepisach techniczno-budowlanych oraz umowach zostały spełnione z uwzględnieniem górnych granic wymagań,
3) jakość dostateczna, standardowa (3) - gdy zostały spełnione wymagania określone w dokumentacji projektowej, normach, przepisach techniczno-budowlanych oraz umowach,
4) jakość niższa (2) - gdy wymagania określone w pkt 3 nie zostały w pełni spełnione, jednak bez naruszenia bezpieczeństwa lub funkcjonalności elementu, urządzenia lub całości obiektu, przy czym występujące wady nie dają się usunąć, ale obiekt można użytkować zgodnie z jego przeznaczeniem,
5) jakość zła (1) - gdy wymagania określone w pkt 3 nie zostały spełnione.
3. Oceny końcowej robót i elementów obiektów budowlanych dokonuje się komisyjnie przez ustalenie stopni oceny dla danego rodzaju robót lub elementów, określonego w poniższej tabeli:
Lp. | Rodzaje robót lub elementów obiektu | Stopień oceny jakości roboty lub elementów |
1 | 2 | 3 |
I | BUDYNKI MIESZKALNE | |
1 | Roboty stanu zerowego | |
2 | Ściany zewnętrzne (wraz z fakturami zewnętrznymi i wewnętrznymi) | |
3 | Ściany wewnętrzne i działowe (wraz z fakturami) | |
4 | Stropy (wraz z fakturą sufitową i warstwami podłogowymi) | |
5 | Dach (wraz z pokryciem, obróbkami i odprowadzeniem wody) | |
6 | Schody (biegi, spoczniki, balustrady, ściany, wraz z wykończeniem) | |
7 | Balkony, loggie | |
8 | Okna (stolarka i oszklenie oraz okucia i malowanie) | |
9 | Drzwi | |
10 | Instalacja cieplna (c.o. i c.w.) | |
11 | Instalacja wodociągowa wody zimnej wraz z białym montażem | |
12 | Instalacja kanalizacyjna | |
13 | Instalacja wentylacyjna | |
14 | Instalacja gazowa | |
15 | Instalacja elektryczna | |
16 | Instalacja przeciwpożarowa | |
17 | Instalacja odgromowa | |
18 | Elementy wbudowanego wyposażenia pomieszczeń użytkowych | |
19 | Teren przyobiektowy | |
20 | Inne elementy lub roboty | |
II | BUDYNKI UŻYTKU PUBLICZNEGO | |
1 | Fundamenty | |
2 | Część podziemna (piwnice) | |
3 | Ściany konstrukcyjne nośne | |
4 | Ściany działowe | |
5 | Stropy, balkony i loggie | |
6 | Dach (wraz z pokryciem, obróbkami i odprowadzeniem wody) | |
7 | Schody łącznie z wykończeniem i balustradami | |
8 | Stolarka okienna i drzwiowa wraz z wykończeniem i okuciami | |
9 | Wykończenie wnętrz (tynki, sztablatura, stiuki, malowanie) | |
10 | Elewacja (z kamienia, tynki szlachetne itp.) | |
11 | Elementy wbudowanego wyposażenia pomieszczeń użyteczności publicznej (szatnie, szafy wbudowane itp.) | |
12 | Instalacja wodociągowa wraz z białym montażem | |
13 | Instalacja kanalizacyjna wraz z białym montażem | |
14 | Instalacja cieplna (c.o. i c.w.) | |
15 | Instalacja gazowa | |
16 | Instalacja elektryczna wraz z sygnalizacją alarmową | |
17 | Instalacja przeciwpożarowa | |
18 | Instalacje specjalne (sceny, zapadnie itp.) | |
19 | Instalacja wentylacyjna | |
20 | Instalacja odgromowa | |
21 | Teren i urządzenia przyobiektowe | |
22 | Inne elementy lub roboty | |
III | BUDYNKI PRODUKCYJNE I USŁUGOWE | |
1 | Posadowienia (stopy, ławy, studnie, pale, płyty, podpory, kesony) | |
2 | Ustroje nośne (słupy, dźwigary, płatwie, stropy) | |
3 | Przegrody zewnętrzne pionowe wraz z elewacją, oknami, bramami, drzwiami itp. | |
4 | Izolacje cieplne, przeciwwodne, przeciwwilgociowe, przeciwakustyczne - konstrukcji podziemnych i naziemnych | |
5 | Przegrody wewnętrzne | |
6 | Przykrycia dachowe wraz z robotami izolacyjnymi, odprowadzeniem wody opadowej, świetlikami | |
7 | Klatki schodowe | |
8 | Podłoża i posadzki | |
9 | Instalacja wodociągowa | |
10 | Instalacja kanalizacyjna | |
11 | Instalacja wentylacyjna | |
12 | Instalacja cieplna (c.o. i c.w.) | |
13 | Instalacja elektryczna | |
14 | Instalacja gazowa | |
15 | Instalacja przeciwpożarowa | |
16 | Instalacja odgromowa | |
17 | Urządzenia transportu poziomego i pionowego związane z obiektem | |
18 | Urządzenia z zakresu ochrony środowiska (np. filtry, cyklony, elektrofiltry) | |
19 | Pomosty i galerie | |
20 | Teren przyobiektowy | |
21 | Inne elementy lub roboty | |
IV | BUDOWLE PRZEMYSŁOWE I SKŁADOWE NAZIEMNE | |
1 | Roboty ziemne | |
2 | Posadowienia (stopy, ławy, studnie, pale, płyty, podpory, kesony i inne) | |
3 | Konstrukcje: | |
- prefabrykowane żelbetowe z płyt i bloków | ||
- szkieletowe prefabrykowane | ||
- monolityczne | ||
- mieszane | ||
- stalowe | ||
- o ścianach nośnych z cegły, bloków lub pustaków drobnowymiarowych | ||
- pozostałe, m.in. drewniane | ||
4 | Izolacje przeciwwilgociowe, przeciwwodne i cieplne | |
5 | Roboty malarskie i antykorozyjne | |
6 | Instalacja elektryczna | |
7 | Instalacja cieplna (c.o. i c.w.) | |
8 | Instalacja kanalizacyjna | |
9 | Instalacja gazowa | |
10 | Instalacja wentylacyjna | |
11 | Instalacja przeciwpożarowa | |
12 | Instalacja odgromowa | |
13 | Roboty wykończeniowe | |
14 | Zagospodarowanie terenu i stref ochronnych | |
15 | Urządzenia i instalacje z zakresu ochrony środowiska | |
16 | Inne elementy lub roboty | |
V | BUDOWLE INŻYNIERSKIE LĄDOWE | |
Rurociągi i przewody. Budowle przemysłowe i składowe podziemne oraz inne podziemne poza górniczymi. Budowle sportowe. Sieci elektroenergetyczne. Budowle inżynierskie lądowe pozostałe. | ||
1 | Zabezpieczenie wykopów głębokich i specjalnych | |
- szyby przeciskowe lub tunelowe, skarpowanie, obudowa ścian, obniżenie poziomu wód gruntowych lub budowa przegród wodoszczelnych, tymczasowe ściany oporowe | ||
2 | Posadowienia (stopy, ławy, studnie, pale, płyty, podpory, kesony, kotwie, drenaże stałe, inne) | |
3 | Ustroje nośne | |
4 | Rzędne posadowienia i spadki rurociągów i przewodów | |
5 | Szczelność konstrukcji i rurociągów | |
6 | Izolacje: cieplne, przeciwwodne, przeciwwilgociowe | |
7 | Roboty malarskie i antykorozyjne | |
8 | Instalacja wodociągowa | |
9 | Instalacja kanalizacyjna | |
10 | Instalacja wentylacyjna | |
11 | Instalacja elektryczna | |
12 | Instalacja gazowa | |
13 | Instalacja cieplna (c.o. i c.w.) | |
14 | Instalacja przeciwpożarowa | |
15 | Instalacja odgromowa | |
16 | Montaż konstrukcji i wyposażenia związanego z obiektem | |
17 | Urządzenia transportowe związane z obiektem | |
18 | Pomosty, schody, podpory naziemne | |
19 | Roboty wykończeniowe | |
20 | Zagospodarowanie terenu | |
21 | Inne elementy lub roboty | |
VI | BUDOWLE INŻYNIERSKIE WODNE | |
A | Budowle piętrzące. Kanały, ujęcia i zrzuty wody. Budowle regulacyjne. Budowle portowe i stoczniowe. Budowle wodne pozostałe. Tymczasowe budowle inżynierskie wodne. | |
1 | Grodze (zabezpieczenie wykopów) | |
2 | Wykopy fundamentowe | |
3 | Odwodnienie wykopów fundamentowych | |
4 | Przygotowanie podłoża | |
5 | Przesłony uszczelniające | |
6 | Fundamenty obiektów z podziałem na fazy betonowania | |
7 | Konstrukcje betonowe i żelbetowe z podziałem na fazy betonowania (łącznie z okuciami, kanałami, wnękami, otworami, instalacjami itp.) | |
8 | Konstrukcje zabezpieczeń od górnej i dolnej wody | |
9 | Konstrukcje stalowe zamknięć hydrotechnicznych (według podziału i faz montażu zgodnych z dokumentacją) | |
10 | Inne konstrukcje stalowe (dalby, pomosty itp.) | |
11 | Mechanizmy i urządzenia technologiczne (mechaniczne i elektryczne według podziału zgodnego z dokumentacją) | |
12 | Nasypy i zasypy wg faz zgodnych z dokumentacją | |
13 | Zabezpieczenia i drenaże nasypów ziemnych | |
14 | Ekrany wodoszczelne zapór ziemnych | |
15 | Kanały i rowy odwadniające wraz z zabezpieczeniami | |
16 | Przełożenie koryta cieku wodnego | |
17 | Przegrodzenie koryta cieku wodnego | |
18 | Przygotowanie czaszy zbiornika do zalania | |
19 | Przygotowanie dołu fundamentowego do zalania (m.in. rozbiórka grodzy) | |
20 | Roboty regulacyjne w górnym i dolnym stanowisku hydrowęzła (według podziału jak w dokumentacji) | |
21 | Strefa ochronna i jej zagospodarowanie | |
22 | Inne elementy lub roboty | |
B | Budowle oczyszczalni wód i ścieków | |
1 | Podłoże pod zbiorniki | |
2 | Zbiornik (szczelność i wymiary geometryczne budowli): | |
- dno | ||
- ściany | ||
- dylatacje | ||
- izolacje i wykładziny | ||
- otwory i "marki" | ||
3 | Instalacje w zbiornikach: | |
- przewody technologiczne z armaturą | ||
- elektroenergetyczne | ||
- sterowania i automatyki | ||
4 | Izolacja termiczna | |
5 | Urządzenia mechaniczne | |
6 | Nasypy | |
7 | Strefa ochrony sanitarnej i jej zagospodarowanie | |
8 | Inne elementy lub roboty |
4. Jednostka projektowania, na podstawie danych zawartych w ust. 3 (tabela), określa dla danego obiektu rodzaje robót i elementów, których jakość wykonania ma istotny wpływ na ocenę końcową tego obiektu. Przy ocenie budynków mieszkalnych i użytku publicznego jednostka projektowania jest zobowiązana do uwzględnienia wszystkich występujących w obiekcie rodzajów robót i elementów wymienionych w tabeli oraz innych mających istotny wpływ na wartość użytkową obiektu. Wykaz tych robót i elementów powinien stanowić załącznik (w formie tabeli) do założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji. Nazewnictwo obiektów powinno odpowiadać klasyfikacji ustalonej przez Główny Urząd Statystyczny.
5. Dla każdego rodzaju robót lub elementów ustala się stopień oceny zgodnie z ust. 2 i zapisuje go w tabeli określonej w ust. 4.
6. Oceny końcowej obiektu budowlanego dokonuje się wówczas, gdy wszystkie roboty lub elementy określone przez jednostkę projektowania uzyskały stopień oceny co najmniej "jakość niższa (2)".
7. W celu dokonania oceny końcowej obiektu budowlanego ustala się następujące stopnie oceny:
1) jakość wzorowa (5) - jeśli średnia arytmetyczna kolumny 3 tabeli określonej w ust. 4 osiąga wartość powyżej 4,5 do 5,
2) jakość wyższa (4) - jeżeli średnia arytmetyczna kolumny 3 tabeli określonej w ust. 4 osiąga wartość powyżej 3,5 do 4,5,
3) jakość dostateczna, standardowa (3) - jeżeli średnia arytmetyczna kolumny 3 tabeli określonej w ust. 4 jest równa co najmniej 3,
4) jakość niższa (2) - jeżeli średnia arytmetyczna kolumny 3 tabeli określonej w ust. 4 jest niższa od 3.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
TRYB DZIAŁANIA KOMISJI OCENY JAKOŚCI ROBÓT I OBIEKTÓW BUDOWLANYCH
TRYB DZIAŁANIA KOMISJI OCENY JAKOŚCI ROBÓT I OBIEKTÓW BUDOWLANYCH
1) służby kontroli jakości generalnego wykonawcy,
2) służby wykonawstwa generalnego wykonawcy,
3) jednostki projektowania,
4) podwykonawców.
W pracach komisji bierze udział upełnomocniony przedstawiciel inwestora. Do uczestniczenia w pracy komisji można zapraszać w miarę potrzeby inne osoby.
2. Komisja dokonuje końcowej oceny obiektu budowlanego na podstawie oględzin oraz następujących dokumentów:
1) dokumentacji projektowej,
2) decyzji zatwierdzającej założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji lub dokumentację jednostadiową,
3) dokumentów stanowiących podstawę odbioru materiałów, elementów i wyrobów przeznaczonych do realizacji obiektu,
4) wyników kontroli laboratoryjnych,
5) dziennika budowy, dziennika montażu obiektu oraz dzienników robót specjalistycznych z następującymi oświadczeniami:
a) "Obiekt zgłoszony komisji oceny jakości został zrealizowany w zakresie konstrukcji i pozostałych robót zgodnie z dokumentacją. Przebieg budowy jest udokumentowany w niniejszym dzienniku.",
b) "W dzienniku dokonano (nie dokonano) prawidłowych zapisów przewidzianych w obowiązujących przepisach dotyczących robót budowlanych z uwzględnieniem robót podlegających zakryciu.";
oświadczenie wymienione pod lit. a) podpisuje kierownik budowy, a oświadczenie wymienione pod lit. b) - przedstawiciele służby kontroli jakości generalnego wykonawcy i podwykonawców; obok podpisu osób składających oświadczenia należy zamieścić imię i nazwisko podpisanego, jego stanowisko służbowe, nazwę reprezentowanej instytucji, nazwę miejscowości, datę złożenia podpisu; w miarę potrzeby oświadczenia mogą być uzupełnione ewentualnymi uwagami.
3. Z prac komisji sporządza się protokół - według wzoru zamieszczonego dalej - w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje inwestor, a dwa generalny wykonawca.
4. Członek komisji, który wyraził odmienną niż komisja opinię, uzasadnia swoje stanowisko w piśmie, które załącza się do protokołu.
5. Protokół podlega uzgodnieniu z przedstawicielem inwestora. W wypadku rozbieżnych opinii przedstawiciel inwestora uzasadnia swoje stanowisko w piśmie, które załącza się do protokołu.
Wzór
Generalny wykonawca ......... Lokalizacja obiektu ..........
(pełna nazwa i nr
statystyczny)
Inwestor .................... Kubatura .....................
(pełna nazwa)
...................................................
(nazwa ministerstwa lub urzędu centralnego)
Nazwa obiektu i symbol ...... Powierzchnia użytkowa ........
.............................
PROTOKÓŁ
PRAC KOMISJI OCENY JAKOŚCI
W dniu ........................
komisja w składzie:
- przewodniczący komisji ..................................
(imię i nazwisko, stanowisko, nazwa instytucji)
- członek komisji .........................................
(imię i nazwisko, stanowisko, nazwa instytucji)
- członek komisji .........................................
(imię i nazwisko, stanowisko, nazwa instytucji)
- członek komisji ..........................................
(imię i nazwisko, stanowisko, nazwa instytucji)
z udziałem przedstawiciela inwestora .......................
............................................................
(imię i nazwisko, stanowisko, nazwa instytucji)
oraz zaproszonych osób .....................................
............................................................
(imię i nazwisko, stanowisko, nazwa instytucji)
............................................................
dokonała oceny końcowej obiektu.
Stopnie oceny poszczególnych rodzajów robót i elementów
kształtują się następująco:
Lp. | Rodzaje robót lub elementów obiektu | Stopień oceny jakości robót lub elementów |
Stopień oceny końcowej obiektu, określony zgodnie z ust. 7
załącznika nr 1, jest następujący: .........................
Uwagi: ............................................................
............................................................
............................................................
............................................................
............................................................
Na tym protokół zakończono i podpisano:
Członkowie Przewodniczący
............................. ........................
(podpis oraz imię i nazwisko) (podpis oraz imię
............................. i nazwisko)
(podpis oraz imię i nazwisko)
.............................
(podpis oraz imię i nazwisko)
Uzgodniono, nie uzgodniono*)
Przedstawiciel inwestora
..............................
(podpis oraz imię i nazwisko)
______
*) Niepotrzebne skreślić.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »