Kryteria kwalifikacji oraz zasady dokonywania oceny jakości robót i obiektów budowlanych.

Monitor Polski

M.P.1980.8.36

Akt utracił moc
Wersja od: 20 marca 1980 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 4 marca 1980 r.
w sprawie kryteriów kwalifikacji oraz zasad dokonywania oceny jakości robót i obiektów budowlanych.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 8 lutego 1979 r. o jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych (Dz. U. Nr 2, poz. 7) oraz § 16 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 sierpnia 1979 r. w sprawie kwalifikacji jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych (Dz. U. Nr 22, poz. 130) zarządza się, co następuje:
1.
Ustala się kryteria kwalifikacji jakości robót i obiektów budowlanych wykonywanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej, zwane dalej "jednostkami".
2.
Kryteria, o których mowa w ust. 1, stosuje się przy ocenie jakości:
1)
zamierzonych do wykonania robót i obiektów budowlanych (ocena wstępna),
2)
wykonanych robót i obiektów budowlanych (ocena końcowa).
1.
Za podstawowe kryteria kwalifikacji jakości robót i obiektów budowlanych przy ocenie wstępnej przyjmuje się zgodność założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji lub dokumentacji jednostadiowej z normami, przepisami techniczno-budowlanymi, wytycznymi projektowania, przepisami szczególnymi, umowami, warunkami organizacyjno-technicznymi i wiedzą techniczną.
2.
Za pomocnicze kryteria kwalifikacji jakości obiektów budowlanych przy ocenie wstępnej przyjmuje się:
1)
racjonalne wykorzystanie terenu przeznaczonego pod planowaną inwestycję,
2)
zalety funkcjonalne i estetyczne obiektu,
3)
efektywność rozwiązania, m.in. ocenę efektu gospodarczego uzyskanego przez modernizację i optymalne wykorzystanie istniejących obiektów budowlanych,
4)
zmniejszenie materiałochłonności i energochłonności oraz obniżenie ciężaru obiektu,
5)
zmniejszenie udziału robót budowlanych w ogólnych nakładach inwestycyjnych,
6)
optymalny dobór technologii wykonania i organizacji robót,
7)
skrócenie okresu realizacji obiektu oraz okresu dochodzenia do projektowanych zdolności produkcyjnych,
8)
możliwość wprowadzenia zmian modernizacyjnych i przeprowadzania remontów w czasie użytkowania obiektu,
9)
zmniejszenie wskaźników kosztów realizacji i eksploatacji obiektu,
10)
zapewnienie ochrony środowiska, w szczególności neutralizację odpadów szkodliwych, rekultywację terenu, ochronę powietrza atmosferycznego, wód i gleby oraz zabezpieczenie środowiska przed hałasem,
11)
zapewnienie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej i warunków sanitarnych określonych odrębnymi przepisami,
12)
wykorzystanie rozwiązań typowych, zwięzłość i komunikatywność projektu,
13)
uzyskanie optymalnej trwałości elementów obiektu,
14)
zastosowanie w projekcie własnych rozwiązań technicznych o najwyższym poziomie światowym - prawnie chronionych.
Za kryteria kwalifikacji jakości robót i obiektów budowlanych przy ocenie końcowej przyjmuje się:
1)
zgodność wykonania poszczególnych rodzajów robót i obiektów budowlanych z dokumentacją projektową, normami, przepisami techniczno-budowlanymi i wiedzą techniczną,
2)
ustalenia zawarte w umowach,
3)
zastosowanie nowych, usprawniających rozwiązań technicznych i organizacyjnych.
1.
Ocena wstępna zamierzonych do wykonania obiektów budowlanych, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, jest dokonywana przez zatwierdzającego założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji lub dokumentację jednostadiową inwestycji. Przy ocenie są stosowane stopnie określone w załączniku nr 1.
2.
Ocena końcowa robót budowlanych, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 2, polegająca na stwierdzeniu zgodności wykonania z dokumentacją projektową i umową, jest dokonywana przez osoby bezpośredniego nadzoru technicznego jednostek, wpisane imiennie do dziennika budowy. Roboty podlegające zakryciu oraz ich poszczególne fazy są odbierane przed ich zakryciem, a wynik oceny ich jakości powinien być odnotowany w dzienniku budowy.
3.
Ocena końcowa obiektów budowlanych jest dokonywana komisyjnie przez generalnego wykonawcę w trybie i na zasadach określonych w załącznikach nr 1 i 2, przed rozpoczęciem czynności odbioru przez inwestora.
Kryteria kwalifikacji oraz zasady dokonywania oceny jakości robót i obiektów budowlanych nie objętych załącznikiem nr 1 do zarządzenia zostaną ustalone odrębnie, na wniosek zainteresowanych ministrów i kierowników urzędów centralnych.
Przepisów zarządzenia nie stosuje się:
1)
do robót i obiektów budowlanych wykonywanych na potrzeby bezpieczeństwa wewnętrznego i obrony kraju,
2)
do robót i obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków,
3)
do robót i obiektów budowlanych wykonywanych w ramach eksportu budownictwa.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 1 miesiąca od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZASADY DOKONYWANIA OCENY JAKOŚCI ROBÓT I OBIEKTÓW BUDOWLANYCH

1. Przy dokonywaniu wstępnej oceny zamierzonych do wykonania obiektów budowlanych stosuje się następujące stopnie oceny:

1) jakość wzorowa (5) - gdy zostały spełnione wymagania przepisów w sprawie projektowania inwestycji, a założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji lub dokumentacja jednostadiowa uzyskały ocenę powyżej 70% punktów zgodnie z ramowymi kryteriami oceny jakości i nowoczesności opracowań projektowych, określonymi w odrębnych przepisach,

2) jakość wyższa (4) - gdy zostały spełnione wymagania przepisów w sprawie projektowania inwestycji, a założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji lub dokumentacja jednostadiowa uzyskały ocenę powyżej 50% do 70% punktów zgodnie z ramowymi kryteriami oceny jakości i nowoczesności opracowań projektowych, określonymi w odrębnych przepisach,

3) jakość dostateczna, standardowa (3) - gdy zostały spełnione wymagania przepisów w sprawie projektowania inwestycji, a założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji lub dokumentacja jednostadiowa uzyskały ocenę poniżej 50% punktów zgodnie z ramowymi kryteriami oceny jakości i nowoczesności opracowań projektowych, określonymi w odrębnych przepisach,

4) jakość zła (2) - gdy nie zostały spełnione wymagania określone w pkt 3.

2. Przy dokonywaniu końcowej oceny robót budowlanych i elementów obiektów budowlanych stosuje się następujące stopnie oceny:

1) jakość wzorowa (5) - gdy zostały spełnione wymagania określone w dokumentacji projektowej, normach i przepisach techniczno-budowlanych, z uwzględnieniem górnych granic tych wymagań, a część z nich została przekroczona lub osiąga poziom światowy,

2) jakość wyższa (4) - gdy wymagania określone w dokumentacji projektowej, normach, przepisach techniczno-budowlanych oraz umowach zostały spełnione z uwzględnieniem górnych granic wymagań,

3) jakość dostateczna, standardowa (3) - gdy zostały spełnione wymagania określone w dokumentacji projektowej, normach, przepisach techniczno-budowlanych oraz umowach,

4) jakość niższa (2) - gdy wymagania określone w pkt 3 nie zostały w pełni spełnione, jednak bez naruszenia bezpieczeństwa lub funkcjonalności elementu, urządzenia lub całości obiektu, przy czym występujące wady nie dają się usunąć, ale obiekt można użytkować zgodnie z jego przeznaczeniem,

5) jakość zła (1) - gdy wymagania określone w pkt 3 nie zostały spełnione.

3. Oceny końcowej robót i elementów obiektów budowlanych dokonuje się komisyjnie przez ustalenie stopni oceny dla danego rodzaju robót lub elementów, określonego w poniższej tabeli:

Lp.Rodzaje robót lub elementów obiektuStopień oceny jakości roboty lub elementów
123
IBUDYNKI MIESZKALNE
1Roboty stanu zerowego
2Ściany zewnętrzne (wraz z fakturami zewnętrznymi i wewnętrznymi)
3Ściany wewnętrzne i działowe (wraz z fakturami)
4Stropy (wraz z fakturą sufitową i warstwami podłogowymi)
5Dach (wraz z pokryciem, obróbkami i odprowadzeniem wody)
6Schody (biegi, spoczniki, balustrady, ściany, wraz z wykończeniem)
7Balkony, loggie
8Okna (stolarka i oszklenie oraz okucia i malowanie)
9Drzwi
10Instalacja cieplna (c.o. i c.w.)
11Instalacja wodociągowa wody zimnej wraz z białym montażem
12Instalacja kanalizacyjna
13Instalacja wentylacyjna
14Instalacja gazowa
15Instalacja elektryczna
16Instalacja przeciwpożarowa
17Instalacja odgromowa
18Elementy wbudowanego wyposażenia pomieszczeń użytkowych
19Teren przyobiektowy
20Inne elementy lub roboty
IIBUDYNKI UŻYTKU PUBLICZNEGO
1Fundamenty
2Część podziemna (piwnice)
3Ściany konstrukcyjne nośne
4Ściany działowe
5Stropy, balkony i loggie
6Dach (wraz z pokryciem, obróbkami i odprowadzeniem wody)
7Schody łącznie z wykończeniem i balustradami
8Stolarka okienna i drzwiowa wraz z wykończeniem i okuciami
9Wykończenie wnętrz (tynki, sztablatura, stiuki, malowanie)
10Elewacja (z kamienia, tynki szlachetne itp.)
11Elementy wbudowanego wyposażenia pomieszczeń użyteczności publicznej (szatnie, szafy wbudowane itp.)
12Instalacja wodociągowa wraz z białym montażem
13Instalacja kanalizacyjna wraz z białym montażem
14Instalacja cieplna (c.o. i c.w.)
15Instalacja gazowa
16Instalacja elektryczna wraz z sygnalizacją alarmową
17Instalacja przeciwpożarowa
18Instalacje specjalne (sceny, zapadnie itp.)
19Instalacja wentylacyjna
20Instalacja odgromowa
21Teren i urządzenia przyobiektowe
22Inne elementy lub roboty
IIIBUDYNKI PRODUKCYJNE I USŁUGOWE
1Posadowienia (stopy, ławy, studnie, pale, płyty, podpory, kesony)
2Ustroje nośne (słupy, dźwigary, płatwie, stropy)
3Przegrody zewnętrzne pionowe wraz z elewacją, oknami, bramami, drzwiami itp.
4Izolacje cieplne, przeciwwodne, przeciwwilgociowe, przeciwakustyczne - konstrukcji podziemnych i naziemnych
5Przegrody wewnętrzne
6Przykrycia dachowe wraz z robotami izolacyjnymi, odprowadzeniem wody opadowej, świetlikami
7Klatki schodowe
8Podłoża i posadzki
9Instalacja wodociągowa
10Instalacja kanalizacyjna
11Instalacja wentylacyjna
12Instalacja cieplna (c.o. i c.w.)
13Instalacja elektryczna
14Instalacja gazowa
15Instalacja przeciwpożarowa
16Instalacja odgromowa
17Urządzenia transportu poziomego i pionowego związane z obiektem
18Urządzenia z zakresu ochrony środowiska (np. filtry, cyklony, elektrofiltry)
19Pomosty i galerie
20Teren przyobiektowy
21Inne elementy lub roboty
IVBUDOWLE PRZEMYSŁOWE I SKŁADOWE NAZIEMNE
1Roboty ziemne
2Posadowienia (stopy, ławy, studnie, pale, płyty, podpory, kesony i inne)
3Konstrukcje:
- prefabrykowane żelbetowe z płyt i bloków
- szkieletowe prefabrykowane
- monolityczne
- mieszane
- stalowe
- o ścianach nośnych z cegły, bloków lub pustaków

drobnowymiarowych

- pozostałe, m.in. drewniane
4Izolacje przeciwwilgociowe, przeciwwodne i cieplne
5Roboty malarskie i antykorozyjne
6Instalacja elektryczna
7Instalacja cieplna (c.o. i c.w.)
8Instalacja kanalizacyjna
9Instalacja gazowa
10Instalacja wentylacyjna
11Instalacja przeciwpożarowa
12Instalacja odgromowa
13Roboty wykończeniowe
14Zagospodarowanie terenu i stref ochronnych
15Urządzenia i instalacje z zakresu ochrony środowiska
16Inne elementy lub roboty
VBUDOWLE INŻYNIERSKIE LĄDOWE
Rurociągi i przewody. Budowle przemysłowe i składowe podziemne oraz inne podziemne poza górniczymi. Budowle sportowe. Sieci elektroenergetyczne. Budowle inżynierskie lądowe pozostałe.
1Zabezpieczenie wykopów głębokich i specjalnych
- szyby przeciskowe lub tunelowe, skarpowanie, obudowa ścian,

obniżenie poziomu wód gruntowych lub budowa przegród

wodoszczelnych, tymczasowe ściany oporowe

2Posadowienia (stopy, ławy, studnie, pale, płyty, podpory, kesony, kotwie, drenaże stałe, inne)
3Ustroje nośne
4Rzędne posadowienia i spadki rurociągów i przewodów
5Szczelność konstrukcji i rurociągów
6Izolacje: cieplne, przeciwwodne, przeciwwilgociowe
7Roboty malarskie i antykorozyjne
8Instalacja wodociągowa
9Instalacja kanalizacyjna
10Instalacja wentylacyjna
11Instalacja elektryczna
12Instalacja gazowa
13Instalacja cieplna (c.o. i c.w.)
14Instalacja przeciwpożarowa
15Instalacja odgromowa
16Montaż konstrukcji i wyposażenia związanego z obiektem
17Urządzenia transportowe związane z obiektem
18Pomosty, schody, podpory naziemne
19Roboty wykończeniowe
20Zagospodarowanie terenu
21Inne elementy lub roboty
VIBUDOWLE INŻYNIERSKIE WODNE
ABudowle piętrzące. Kanały, ujęcia i zrzuty wody. Budowle regulacyjne. Budowle portowe i stoczniowe. Budowle wodne pozostałe. Tymczasowe budowle inżynierskie wodne.
1Grodze (zabezpieczenie wykopów)
2Wykopy fundamentowe
3Odwodnienie wykopów fundamentowych
4Przygotowanie podłoża
5Przesłony uszczelniające
6Fundamenty obiektów z podziałem na fazy betonowania
7Konstrukcje betonowe i żelbetowe z podziałem na fazy betonowania (łącznie z okuciami, kanałami, wnękami, otworami, instalacjami itp.)
8Konstrukcje zabezpieczeń od górnej i dolnej wody
9Konstrukcje stalowe zamknięć hydrotechnicznych (według podziału i faz montażu zgodnych z dokumentacją)
10Inne konstrukcje stalowe (dalby, pomosty itp.)
11Mechanizmy i urządzenia technologiczne (mechaniczne i elektryczne według podziału zgodnego z dokumentacją)
12Nasypy i zasypy wg faz zgodnych z dokumentacją
13Zabezpieczenia i drenaże nasypów ziemnych
14Ekrany wodoszczelne zapór ziemnych
15Kanały i rowy odwadniające wraz z zabezpieczeniami
16Przełożenie koryta cieku wodnego
17Przegrodzenie koryta cieku wodnego
18Przygotowanie czaszy zbiornika do zalania
19Przygotowanie dołu fundamentowego do zalania (m.in. rozbiórka grodzy)
20Roboty regulacyjne w górnym i dolnym stanowisku hydrowęzła (według podziału jak w dokumentacji)
21Strefa ochronna i jej zagospodarowanie
22Inne elementy lub roboty
BBudowle oczyszczalni wód i ścieków
1Podłoże pod zbiorniki
2Zbiornik (szczelność i wymiary geometryczne budowli):
- dno
- ściany
- dylatacje
- izolacje i wykładziny
- otwory i "marki"
3Instalacje w zbiornikach:
- przewody technologiczne z armaturą
- elektroenergetyczne
- sterowania i automatyki
4Izolacja termiczna
5Urządzenia mechaniczne
6Nasypy
7Strefa ochrony sanitarnej i jej zagospodarowanie
8Inne elementy lub roboty

4. Jednostka projektowania, na podstawie danych zawartych w ust. 3 (tabela), określa dla danego obiektu rodzaje robót i elementów, których jakość wykonania ma istotny wpływ na ocenę końcową tego obiektu. Przy ocenie budynków mieszkalnych i użytku publicznego jednostka projektowania jest zobowiązana do uwzględnienia wszystkich występujących w obiekcie rodzajów robót i elementów wymienionych w tabeli oraz innych mających istotny wpływ na wartość użytkową obiektu. Wykaz tych robót i elementów powinien stanowić załącznik (w formie tabeli) do założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji. Nazewnictwo obiektów powinno odpowiadać klasyfikacji ustalonej przez Główny Urząd Statystyczny.

5. Dla każdego rodzaju robót lub elementów ustala się stopień oceny zgodnie z ust. 2 i zapisuje go w tabeli określonej w ust. 4.

6. Oceny końcowej obiektu budowlanego dokonuje się wówczas, gdy wszystkie roboty lub elementy określone przez jednostkę projektowania uzyskały stopień oceny co najmniej "jakość niższa (2)".

7. W celu dokonania oceny końcowej obiektu budowlanego ustala się następujące stopnie oceny:

1) jakość wzorowa (5) - jeśli średnia arytmetyczna kolumny 3 tabeli określonej w ust. 4 osiąga wartość powyżej 4,5 do 5,

2) jakość wyższa (4) - jeżeli średnia arytmetyczna kolumny 3 tabeli określonej w ust. 4 osiąga wartość powyżej 3,5 do 4,5,

3) jakość dostateczna, standardowa (3) - jeżeli średnia arytmetyczna kolumny 3 tabeli określonej w ust. 4 jest równa co najmniej 3,

4) jakość niższa (2) - jeżeli średnia arytmetyczna kolumny 3 tabeli określonej w ust. 4 jest niższa od 3.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

TRYB DZIAŁANIA KOMISJI OCENY JAKOŚCI ROBÓT I OBIEKTÓW BUDOWLANYCH

1. Przewodniczącego i członków komisji oceny jakości powołuje dyrektor jednostki. Przewodniczącym komisji powinien być przedstawiciel generalnego wykonawcy. W skład komisji wchodzą przedstawiciele:

1) służby kontroli jakości generalnego wykonawcy,

2) służby wykonawstwa generalnego wykonawcy,

3) jednostki projektowania,

4) podwykonawców.

W pracach komisji bierze udział upełnomocniony przedstawiciel inwestora. Do uczestniczenia w pracy komisji można zapraszać w miarę potrzeby inne osoby.

2. Komisja dokonuje końcowej oceny obiektu budowlanego na podstawie oględzin oraz następujących dokumentów:

1) dokumentacji projektowej,

2) decyzji zatwierdzającej założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji lub dokumentację jednostadiową,

3) dokumentów stanowiących podstawę odbioru materiałów, elementów i wyrobów przeznaczonych do realizacji obiektu,

4) wyników kontroli laboratoryjnych,

5) dziennika budowy, dziennika montażu obiektu oraz dzienników robót specjalistycznych z następującymi oświadczeniami:

a) "Obiekt zgłoszony komisji oceny jakości został zrealizowany w zakresie konstrukcji i pozostałych robót zgodnie z dokumentacją. Przebieg budowy jest udokumentowany w niniejszym dzienniku.",

b) "W dzienniku dokonano (nie dokonano) prawidłowych zapisów przewidzianych w obowiązujących przepisach dotyczących robót budowlanych z uwzględnieniem robót podlegających zakryciu.";

oświadczenie wymienione pod lit. a) podpisuje kierownik budowy, a oświadczenie wymienione pod lit. b) - przedstawiciele służby kontroli jakości generalnego wykonawcy i podwykonawców; obok podpisu osób składających oświadczenia należy zamieścić imię i nazwisko podpisanego, jego stanowisko służbowe, nazwę reprezentowanej instytucji, nazwę miejscowości, datę złożenia podpisu; w miarę potrzeby oświadczenia mogą być uzupełnione ewentualnymi uwagami.

3. Z prac komisji sporządza się protokół - według wzoru zamieszczonego dalej - w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje inwestor, a dwa generalny wykonawca.

4. Członek komisji, który wyraził odmienną niż komisja opinię, uzasadnia swoje stanowisko w piśmie, które załącza się do protokołu.

5. Protokół podlega uzgodnieniu z przedstawicielem inwestora. W wypadku rozbieżnych opinii przedstawiciel inwestora uzasadnia swoje stanowisko w piśmie, które załącza się do protokołu.

Wzór

Generalny wykonawca ......... Lokalizacja obiektu ..........

(pełna nazwa i nr

statystyczny)

Inwestor .................... Kubatura .....................

(pełna nazwa)

...................................................

(nazwa ministerstwa lub urzędu centralnego)

Nazwa obiektu i symbol ...... Powierzchnia użytkowa ........

.............................

PROTOKÓŁ

PRAC KOMISJI OCENY JAKOŚCI

W dniu ........................

komisja w składzie:

- przewodniczący komisji ..................................

(imię i nazwisko, stanowisko, nazwa instytucji)

- członek komisji .........................................

(imię i nazwisko, stanowisko, nazwa instytucji)

- członek komisji .........................................

(imię i nazwisko, stanowisko, nazwa instytucji)

- członek komisji ..........................................

(imię i nazwisko, stanowisko, nazwa instytucji)

z udziałem przedstawiciela inwestora .......................

............................................................

(imię i nazwisko, stanowisko, nazwa instytucji)

oraz zaproszonych osób .....................................

............................................................

(imię i nazwisko, stanowisko, nazwa instytucji)

............................................................

dokonała oceny końcowej obiektu.

Stopnie oceny poszczególnych rodzajów robót i elementów

kształtują się następująco:

Lp.Rodzaje robót lub elementów obiektuStopień oceny jakości robót lub elementów

Stopień oceny końcowej obiektu, określony zgodnie z ust. 7

załącznika nr 1, jest następujący: .........................

Uwagi: ............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Na tym protokół zakończono i podpisano:

Członkowie Przewodniczący

............................. ........................

(podpis oraz imię i nazwisko) (podpis oraz imię

............................. i nazwisko)

(podpis oraz imię i nazwisko)

.............................

(podpis oraz imię i nazwisko)

Uzgodniono, nie uzgodniono*)

Przedstawiciel inwestora

..............................

(podpis oraz imię i nazwisko)

______

*) Niepotrzebne skreślić.