Kontrola wykorzystania lokali mieszkalnych.

Monitor Polski

M.P.1953.A-75.895

Akt utracił moc
Wersja od: 20 sierpnia 1953 r.

UCHWAŁA Nr 574
RADY MINISTRÓW
z dnia 1 sierpnia 1953 r.
w sprawie kontroli wykorzystania lokali mieszkalnych.

W związku z § 19 uchwały nr 583 Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1952 r. w sprawie dodatkowej powierzchni mieszkalnej (Monitor Polski Nr A-83, poz. 1326) Rada Ministrów uchwala:
Zobowiązuje się Ministra Gospodarki Komunalnej do sprawowania kontroli nad należytym wykorzystaniem lokali mieszkalnych podlegających przepisom dekretu z dnia 21 grudnia 1945 r. o publicznej gospodarce lokalami (Dz. U. z 1950 r. Nr 36, poz. 343) oraz nad wykonywaniem przez władze kwaterunkowe uprawnień przewidzianych w art. 9 tego dekretu w zakresie należytego wykorzystywania lokali przeznaczonych na mieszkania służbowe i zakładowe.
1.
Dla ułatwienia kontroli należytego wykorzystania lokali mieszkalnych Minister Gospodarki Komunalnej wprowadzi w odniesieniu do mieszkań objętych publiczną gospodarką lokalami kartotekę mieszkaniową. Kartoteka prowadzona będzie w trybie określonym w § 3 i następnych niniejszej uchwały.
2.
Dla mieszkań służbowych, dawnych pracowniczych i zakładowych kartoteka prowadzona będzie w trybie określonym w zarządzeniu nr 245 Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 listopada 1952 r. w sprawie ewidencji mieszkań służbowych i zakładowych (Monitor Polski Nr A-96, poz. 1470).
1.
Kartoteka mieszkaniowa mieszkań objętych publiczną gospodarką lokalami składać się będzie z kart ewidencyjnych sporządzonych oddzielnie dla wszystkich samodzielnych mieszkań objętych publiczną gospodarką lokalami w danej miejscowości. Wzór karty ewidencyjnej stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
2.
Kartotekę mieszkaniową prowadzą:
1)
administratorzy (właściciele, posiadacze) budynków w odniesieniu do wszystkich lokali mieszkalnych znajdujących się w tych budynkach;
2)
Prezydia Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi oraz miejskich i gminnych rad narodowych (jednostki organizacyjne załatwiające sprawy kwaterunkowe) - w odniesieniu do wszystkich lokali mieszkalnych objętych publiczną gospodarką lokalami na ich terenie.
Karty ewidencyjne poszczególnych samodzielnych mieszkań wypełnia na formularzach dostarczonych przez miejscowe prezydium rady narodowej administrator (właściciel, posiadacz) budynku w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden przesyła do prezydium rady narodowej (§ 3 ust. 2 pkt 2), drugi zaś zatrzymuje włączając go do prowadzonej przez siebie kartoteki.
Prezydia rad narodowych prowadzą kartotekę mieszkaniową według ulic w porządku alfabetycznym, w obrębie ulic według kolejnej numeracji domów, w obrębie zaś domów według kolejnej numeracji mieszkań.
Przesłanie do prezydium rady narodowej wypełnionych kart ewidencyjnych poszczególnych mieszkań przez administratorów (właścicieli, posiadaczy) budynków powinno nastąpić w ciągu 30 dni od dnia dostarczenia im formularzy przez prezydia.
Założenie kartoteki mieszkaniowej przez prezydia powinno nastąpić w ciągu 30 dni od upływu terminu określonego w § 6.
Celem utrzymania kartoteki mieszkaniowej w stanie aktualności wszelkie zmiany w zakresie przydziału i zaludnienia mieszkań powinny być bez zwłoki wzajemnie komunikowane przez obowiązanych do prowadzenia kartoteki (§ 3 ust. 2).
Minister Gospodarki Komunalnej unormuje szczegółowo:
1)
sposób rozprowadzenia kart ewidencyjnych przez prezydia rad narodowych między administracje budynków;
2)
sposób wypełniania kart ewidencyjnych oraz przeprowadzania w nich zmian;
3)
sprawowanie stałej kontroli nad należytym wypełnianiem kart ewidencyjnych i prowadzeniem kartoteki mieszkaniowej przez administracje (właścicieli, posiadaczy) budynków i prezydia;
4)
tryb sprawozdawczości w sprawach kontroli wykorzystania lokali mieszkalnych.
Podawanie nieprawdziwych danych przy wypełnianiu karty ewidencyjnej lub przy komunikowaniu zmian w zakresie przydziału i zaludnienia mieszkań w celu obejścia przepisów podlega karze przewidzianej w art. 36 pkt 1 dekretu z dnia 21 grudnia 1945 r. o publicznej gospodarce lokalami.
Zobowiązuje się Prezesa Państwowej Komisji Etatów do przyznania prezydiom rad narodowych odpowiedniej ilości dodatkowych etatów osobowych, niezbędnych dla prowadzenia przez te prezydia kartotek mieszkaniowych.
Upoważnia się Ministra Finansów do przeniesienia z rezerwy budżetu centralnego na dotację wyrównawczą budżetów terenowych sum niezbędnych na cele wskazane niniejszą uchwałą.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Gospodarki Komunalnej, Ministrowi Finansów oraz Prezesowi Państwowej Komisji Etatów.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................