Kontrola warunków pracy i prawidłowości zatrudnienia inwalidów w zakładach pracy.

Monitor Polski

M.P.1968.21.138

Akt utracił moc
Wersja od: 22 maja 1968 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ ORAZ PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU PRACY I PŁAC
z dnia 18 kwietnia 1968 r.
w sprawie kontroli warunków pracy i prawidłowości zatrudnienia inwalidów w zakładach pracy.

Na podstawie § 6 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 1967 r. w sprawie planowego zatrudniania inwalidów (Dz. U. Nr 20, poz. 88) zarządza się, co następuje:
1.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej prezydiów powiatowych (miejskich miast stanowiących powiaty, dzielnicowych w miastach wyłączonych z województw) rad narodowych przeprowadzają przy współudziale właściwych terenowo komisji lekarskich do spraw inwalidztwa i zatrudnienia kontrolę warunków pracy i prawidłowości zatrudnienia inwalidów w zakładach pracy.
2.
W miarę potrzeby w kontroli, o której mowa w ust. 1, biorą udział przedstawiciele wydziału zatrudnienia prezydium powiatowej (miejskiej w mieście stanowiącym powiat) rady narodowej i wojewódzkiej poradni rehabilitacji zawodowej oraz właściwy inspektor pracy.
Kontrola, o której mowa w § 1 ust. 1, ma na celu stwierdzenie, czy inwalidzi zatrudnieni w danym zakładzie pracują na stanowiskach odpowiadających wskazaniom lekarskim i czy warunki pracy są odpowiednie do stanu zdrowia zatrudnionych inwalidów.
Dla zapewnienia sprawnej i skutecznej kontroli powinna ona odbywać się z udziałem przedstawiciela kierownictwa technicznego zakładu, lekarza zakładu przemysłowej służby zdrowia sprawującego opiekę nad danym zakładem pracy oraz zakładowego instruktora inwalidzkiego.
1.
Organy, o których mowa w § 1 ust. 1, sporządzają protokół przeprowadzonej kontroli.
2.
W razie stwierdzenia nieprawidłowego zatrudnienia inwalidów na stanowiskach pracy, bądź jeżeli warunki pracy mogą powodować pogorszenie stanu zdrowia zatrudnionych inwalidów, do protokołu wprowadza się zalecenia dotyczące usunięcia stwierdzonych uchybień wraz z terminem ich wykonania, uzgodnionym z przedstawicielem kierownictwa zakładu pracy.
3.
Jeden egzemplarz protokołu wraz z zaleceniami otrzymuje kierownik zakładu pracy do wiadomości i wykonania.
W razie niewykonania zaleceń ujętych protokołem kontroli w wyznaczonym terminie, organ sporządzający protokół zawiadamia o tym jednostkę nadrzędną nad zakładem pracy w celu spowodowania wykonania tych zaleceń, przesyłając równocześnie odpis zawiadomienia do wydziału zdrowia i opieki społecznej prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) oraz do właściwego inspektora pracy.
W czasie kontroli organy, o których mowa w § 1, powinny udzielać zakładom pracy pomocy w ustalaniu stanowisk pracy odpowiednich dla inwalidów oraz badać dalsze możliwości zatrudnienia inwalidów w kontrolowanych zakładach pracy.
1.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) oraz właściwe terenowo oddziały Zakładu Ubezpieczeń Społecznych opracowują wspólnie kwartalne plany kontroli zakładów pracy.
2.
Organy, o których mowa w ust. 1, współpracują z wojewódzkimi inspektorami pracy wojewódzkich komisji związków zawodowych w koordynowaniu działalności inspektorów pracy na terenie danego województwa w zakresie kontroli warunków pracy i prawidłowości zatrudnienia inwalidów.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.