Kontrola ruchu na drogach publicznych.

Monitor Polski

M.P.1972.41.224

Akt utracił moc
Wersja od: 26 sierpnia 1972 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 1 sierpnia 1972 r.
w sprawie kontroli ruchu na drogach publicznych.

Na podstawie art. 23 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o bezpieczeństwie i porządku ruchu na drogach publicznych (Dz. U. z 1961 r. Nr 53, poz. 295 i z 1971 r. Nr 12, poz. 115) zarządza się, co następuje:
1.
Kontrola ruchu drogowego, czuwanie nad porządkiem i bezpieczeństwem ruchu na drogach publicznych oraz kierowanie ruchem należy do organów Milicji Obywatelskiej.
2.
Czynności, o których mowa w ust. 1, wykonywane są przez:
1)
zmotoryzowane i piesze patrole drogowe,
2)
posterunki kontroli drogowej,
3)
posterunki kierowania ruchem,
4)
innych funkcjonariuszy Milicji Obywatelskiej.
1.
Organy Milicji Obywatelskiej obowiązane są do kontroli:
1)
użytkowników dróg w razie stwierdzenia naruszenia przez nich przepisów o bezpieczeństwie i porządku ruchu,
2)
użytkowników dróg w razie stwierdzenia, że są uczestnikami wypadku drogowego,
3)
kierujących pojazdami podejrzanych o znajdowanie się w stanie wskazującym na użycie alkoholu lub innego podobnie działającego środka,
4)
kierujących pojazdami, jeżeli stan techniczny pojazdu zagraża bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu.
2.
Organy Milicji Obywatelskiej przy wykonywaniu kontroli obowiązane są:
1)
uniemożliwić dalsze kierowanie pojazdem kierującemu znajdującemu się w stanie wskazującym na użycie alkoholu lub innego podobnie działającego środka,
2)
uniemożliwić dalsze korzystanie z pojazdu, którego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu,
3)
skierować na badanie lekarskie do właściwego zakładu społecznej służby zdrowia kierowcę, który uczestniczył w wypadku z ofiarami w ludziach.
3.
Organy Milicji Obywatelskiej przy wykonywaniu kontroli uprawnione są do:
1)
legitymowania użytkowników dróg,
2)
sprawdzania i zatrzymywania dokumentów pojazdu i dokumentów uprawniających do kierowania tym pojazdem,
3)
sprawdzania urządzeń pojazdu mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy, a w szczególności układów hamulcowego i kierowniczego, świateł, ogumienia, zabezpieczenia instalacji elektrycznej i paliwowej oraz stanu nadwozia,
4)
sprawdzania wyposażenia i oznakowania pojazdu,
5)
sprawdzania, czy pojazd nie jest przeciążony ponad dopuszczalną ładowność określoną w dowodzie rejestracyjnym oraz czy ładunek jest odpowiednio umieszczony i zabezpieczony,
6)
używania urządzeń pomiarowo-kontrolnych,
7)
sprawdzania, czy kierujący nie znajduje się w stanie wskazującym na użycie alkoholu lub innego podobnie działającego środka,
8)
udzielania użytkownikom dróg wiążących poleceń co do sposobu używania pojazdu i drogi,
9)
usuwania lub przemieszczania pojazdu utrudniającego ruch na drodze publicznej lub zagrażającego jego bezpieczeństwu.
4.
Organy Milicji Obywatelskiej, niezależnie od prawa karania użytkowników dróg w trybie postępowania mandatowego oraz występowania z wnioskami o ukaranie użytkowników dróg winnych nieprzestrzegania przepisów o bezpieczeństwie i porządku ruchu, mogą występować z wnioskami do właściwych organów w sprawach:
1)
cofnięcia kierowcy prawa jazdy,
2)
poddania kierującego pojazdem egzaminowi sprawdzającemu kwalifikacje,
3)
poddania badaniom lekarskim lub innym wymaganym badaniom kierowcy, którego stan zdrowia nasuwa uzasadnione wątpliwości,
4)
cofnięcia zezwolenia na zarobkowy przewóz osób i ładunków osobie prowadzącej transport drogowy,
5)
usuwania wszelkich przeszkód utrudniających ruch drogowy lub zagrażających jego bezpieczeństwu.
1.
Organy Milicji Obywatelskiej uprawnione są do zatrzymania na drodze każdego pojazdu.
2.
Funkcjonariusze Milicji Obywatelskiej nie umundurowani obowiązani są w celu zatrzymania pojazdu posługiwać się wyłącznie tarczą lub latarką ze światłem czerwonym. Funkcjonariusze ci uprawnieni są do zatrzymywania pojazdów przez całą dobę tylko na obszarach miast, a na innych obszarach zabudowanych tylko w ciągu dnia (od świtu do zmroku). Poza obszarami zabudowanymi funkcjonariusze nie umundurowani uprawnieni są do zatrzymywania pojazdów w ciągu dnia tylko wtedy, kiedy posługują się pojazdem samochodowym.
3.
Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych funkcjonariusze nie umundurowani obowiązani są wylegitymować się. Funkcjonariusze umundurowani legitymują się tylko na żądanie kontrolowanego.
1.
Uprawnienia, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2 oraz ust. 3 pkt 2-5, 7 i 8, przysługują również upoważnionym przez organy Milicji Obywatelskiej członkom Ochotniczej Rezerwy Milicji Obywatelskiej.
2.
Uprawnienia, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2, ust. 3 pkt 2-5, 7 i 8 oraz w ust. 4 pkt 1, 2 i 4, przysługują inspektorom gospodarki samochodowej.
3.
Przy wykonywaniu uprawnień określonych w ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio przepisy § 3 ust. 2 i 3.
1.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą pojazdów:
1)
jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej oraz Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem Komendy Głównej Straży Pożarnych oraz przedsiębiorstw podległych tym Ministrom,
2)
przedstawicielstw dyplomatycznych państw obcych, a także szefów i członków personelu dyplomatycznego tych przedstawicielstw,
3)
których dysponenci posiadają dokumenty zwalniające od kontroli,
4)
jednostek organizacyjnych służby więziennej w czasie przewozu osób aresztowanych lub skazanych.
2.
Zasady wykonywania kontroli ruchu pojazdów wymienionych w ust. 1 określają odrębne przepisy.
Traci moc zarządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 22 sierpnia 1962 r. w sprawie kontroli ruchu na drogach publicznych (Monitor Polski Nr 68, poz. 314).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.