Kontrola prac normalizacyjnych i stosowania norm.
Monitor Polski
M.P.1963.10.51
Akt utracił moc Wersja od: 6 lutego 1963 r.
ZARZĄDZENIE Nr 16
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 23 stycznia 1963 r.
w sprawie kontroli prac normalizacyjnych i stosowania norm.
Na podstawie art. 14 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 53, poz. 298) zarządza się, co następuje:
Przepisy ogólne.
Przepisy ogólne.
§ 1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o: 1)
ministrach, ministerstwach lub resortach - rozumie się przez to również komisje i komitety sprawujące funkcje naczelnych organów administracji i urzędy centralne oraz ich kierowników, 2)
ośrodkach normalizacyjnych - rozumie się przez to instytucje, którym właściwi ministrowie powierzyli pełnienie funkcji centralnych międzybranżowych, centralnych branżowych lub branżowych ośrodków normalizacyjnych, 3)
zjednoczeniach - rozumie się przez to również inne jednostki bezpośrednio nadrzędne nad zakładami pracy oraz zjednoczenia wiodące na podstawie uchwały nr 195 Rady Ministrów z dnia 9 czerwca 1960 r. o współpracy i koordynacji branżowej (Monitor Polski Nr 56, poz. 268), 4)
zakładach pracy - rozumie się przez to uspołecznione zakłady pracy podległe właściwym ministrom lub kierownikom urzędów centralnych oraz prezydiom rad narodowych, jak również spółdzielnie - prowadzące działalność produkcyjną, handlową lub usługową (przedsiębiorstwa, centralne biura konstrukcyjne, biura projektów, instytuty, centralne laboratoria i inne jednostki gospodarcze), 5)
doraźnej kontroli stosowania norm - rozumie się przez to sprawdzenie na miejscu zagadnień objętych przedmiotem kontroli, przeprowadzane w miarę uzasadnionej potrzeby.
Organy obowiązane do przeprowadzania kontroli.
Organy obowiązane do przeprowadzania kontroli.
§ 2.
1.
Kontrola prac normalizacyjnych należy do obowiązków zjednoczeń, ministerstw i Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.2.
Stała kontrola stosowania norm należy do obowiązków zakładów pracy.3.
Doraźną kontrolę stosowania norm przeprowadzają: zjednoczenia, ministerstwa, Polski Komitet Normalizacyjny i ośrodki normalizacyjne w powierzonym im zakresie kontroli.§ 3.
Kontrola stosowania norm powinna również być przedmiotem działalności kontrolnej jednostek powołanych do kontroli gospodarki w zakresie należącym do ich statutowych zadań, w szczególności Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Handlowej, Państwowej Inspekcji Zbożowej, Urzędu Dozoru Technicznego, Wyższego Urzędu Górniczego, Głównego Urzędu Miar oraz jednostek im podległych i Biura Znaku Jakości przy Polskim Komitecie Normalizacyjnym.
Zakres kontroli.
Zakres kontroli.
§ 4.
1.
Kierownicy zakładów pracy obowiązani są do zorganizowania i wykonywania stałej kontroli stosowania norm w zakresie działalności danego zakładu.2.
Kontrola, o której mowa w ust. 1, wchodzi w skład podstawowych zadań zakładów i obejmuje stosowanie Polskich Norm, norm branżowych i zakładowych oraz pozostających w mocy norm resortowych - w dokumentacji technicznej, poszczególnych fazach produkcji, kontroli technicznej, obrocie towarowym, zaopatrzeniu, gospodarce towarowej i magazynowej, transporcie, w ofertach, zamówieniach, reklamacjach, cennikach, katalogach i prospektach.§ 5.
1.
Zjednoczenia przeprowadzają w stosunku do zgrupowanych i podporządkowanych im jednostek organizacyjnych kontrolę prac normalizacyjnych i doraźną kontrolę stosowania norm.2.
Kontrola prac normalizacyjnych obejmuje: 1)
terminowość opracowania planów prac normalizacyjnych; 2)
prawidłowe uwzględnienie w tych planach potrzeb wynikających z planów gospodarczych, a zwłaszcza z planów rozwoju techniki; 3)
powiązanie planów prac normalizacyjnych z potrzebami w zakresie unifikacji i typizacji produkcji oraz podwyższania jej poziomu jakościowego; 4)
terminowość wykonania planów prac normalizacyjnych; 5)
przestrzeganie obowiązującego trybu opracowywania, uzgadniania i ustanawiania norm zakładowych oraz opracowywania i uzgadniania projektów norm branżowych lub Polskich Norm; 6)
analizę wykonania wytycznych nadrzędnych jednostek organizacyjnych w sprawie organizacji działalności normalizacyjnej; 7)
zapewnienie środków finansowych przeznaczonych na działalność normalizacyjną oraz prawidłowość i ekonomiczność ich wykorzystania; 8)
analizę skutków ekonomicznych i technicznych stosowania norm; 9)
wykonanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów o normalizacji (np. zaopatrywanie w normy poszczególnych stanowisk pracy, szkolenie pracowników w zakresie normalizacji).3.
W stosunku do podporządkowanych zjednoczeniom jednostek organizacyjnych pełniących funkcje ośrodków normalizacyjnych kontrola prac normalizacyjnych powinna ponadto objąć: 1)
analizę wykonania planu prac naukowo-badawczych, doświadczalnych i statystycznych, niezbędnych do opracowania projektów norm; 2)
ocenę działalności ośrodków oraz ich współpracy z zakładami pracy w zakresie zagadnień normalizacyjnych.4.
Doraźna kontrola stosowania norm obejmuje: 1)
przestrzeganie kompletności dokumentacji normalizacyjnej, niezbędnej do wykonywania produkcji, zwłaszcza nowo uruchamianej; 2)
przygotowanie zakładów pracy do stosowania nowo wprowadzonych norm w zakresie dokumentacji produkcyjnej, dostosowania procesów technologicznych, wyposażenia technicznego, wykonania związanych z tym inwestycji, regulacji stosunków z odbiorcami itp.; 3)
stosowanie norm, zwłaszcza w dokumentacji technicznej (konstrukcyjnej i technologicznej) w poszczególnych fazach produkcji, w odniesieniu do surowców, materiałów, półwyrobów, wyrobów i ich części, opakowań i innych zagadnień regulowanych normami; 4)
stosowanie oznaczeń i klasyfikacji ustalonych normami - w obrocie towarowym, zaopatrzeniu, gospodarce magazynowej i transporcie, w ofertach, zamówieniach, cennikach, katalogach i prospektach; 5)
celowość uzyskiwania zezwoleń na odstąpienie od norm oraz stosowanie obowiązującego trybu uzyskiwania zezwoleń i przestrzeganie warunków określonych w tych zezwoleniach; 6)
sprawdzenie, czy zakład pracy prowadzi stałą kontrolę stosowania norm.5.
Kontrola, o której mowa w ust. 2-4, obok sprawdzania prawidłowości realizacji prac normalizacyjnych i dyscypliny stosowania norm powinna: 1)
ustalać przypadki niewystarczającego wykorzystania norm, ujawniać potrzeby opracowania nowych norm i aktualizacji postanowień norm; 2)
oceniać dostosowanie przedmiotu i zakresu prac normalizacyjnych do potrzeb postępu technicznego, organizacyjnego i ekonomicznego w produkcji, zaopatrzeniu i obrocie towarowym, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb eksportu, wymagań kooperacji oraz potrzeb specjalizacji i automatyzacji produkcji; 3)
sprawdzać wykonanie poleceń i zarządzeń pokontrolnych dotyczących zagadnień normalizacyjnych, wydanych w wyniku poprzednich kontroli; 4)
doprowadzać do pociągnięcia do odpowiedzialności karnej, karno-administracyjnej lub służbowej osób odpowiedzialnych za stwierdzone w toku kontroli uchybienia.§ 6.
1.
Ministerstwa przeprowadzają: 1)
kontrolę prac normalizacyjnych w stosunku do:a)
zjednoczeń,b)
bezpośrednio podporządkowanych zakładów pracy i instytucji pełniących funkcje ośrodków normalizacyjnych; 2)
doraźną kontrolę stosowania norm w stosunku do zakładów pracy - w zakresie wybranych zagadnień.2.
Kontrola prac normalizacyjnych w stosunku do zjednoczeń obejmuje: 1)
terminowość opracowania planów prac normalizacyjnych oraz ich wykonania; 2)
prawidłowe uwzględnianie w tych planach potrzeb wynikających z planów gospodarczych, planów rozwoju techniki oraz osiągnięć postępu technicznego, zwłaszcza potrzeb o znaczeniu międzybranżowym; 3)
przestrzeganie wytycznych ministrów w sprawie organizacji działalności normalizacyjnej w branży oraz zapewnienia i wykorzystania środków przeznaczonych na działalność normalizacyjną; 4)
wykonywanie przez zjednoczenia nadzoru i kontroli prac normalizacyjnych i stosowania norm; 5)
przeprowadzanie oceny skutków ekonomicznych i technicznych stosowania Polskich Norm oraz norm branżowych.3.
Kontrola prac normalizacyjnych w stosunku do bezpośrednio podporządkowanych instytucji pełniących funkcje ośrodków normalizacyjnych obejmuje w odpowiedni sposób funkcje określone w § 5 ust. 2, 3 i 5.4.
Kontrola prac normalizacyjnych w zakładach pracy bezpośrednio podporządkowanych oraz doraźna kontrola stosowania norm, sprawowana w stosunku do zakładów pracy, obejmuje odpowiednio tematykę określoną w § 5 ust. 2, 4 i 5.5.
Ministrowie mogą zlecić prowadzenie doraźnej kontroli stosowania norm w określonym zakresie instytucjom pełniącym funkcję ośrodków normalizacyjnych lub innym specjalistycznym jednostkom organizacyjnym.§ 7.
1.
Polski Komitet Normalizacyjny przeprowadza: 1)
kontrolę prac normalizacyjnych w stosunku do ministerstw, 2)
doraźną kontrolę prac normalizacyjnych i stosowania norm w stosunku do zjednoczeń, zakładów pracy oraz instytucji pełniących funkcje ośrodków normalizacyjnych.2.
Kontrola prac normalizacyjnych w stosunku do ministerstw obejmuje: 1)
ogólną ocenę stanu znormalizowania produkcji w resorcie; 2)
sprawdzenie:a)
prawidłowości organizacji działalności normalizacyjnej,b)
terminowości opracowania i wykonania resortowych planów prac normalizacyjnych,c)
racjonalnego wykorzystania przez resort środków finansowych, przeznaczonych na prace normalizacyjne; 3)
przeprowadzenie:a)
analizy resortowych planów prac normalizacyjnych oraz ich wykonania w zakresie Polskich Norm i norm branżowych,b)
analizy kompleksowej wybranych ważnych zagadnień normalizacyjnych w celu skoordynowania działalności normalizacyjnej różnych gałęzi gospodarki narodowej, dostosowania zakresu i tempa prac normalizacyjnych do postępu technicznego, uruchomienia nowych procesów technologicznych itp.3.
Doraźna kontrola w stosunku do ośrodków normalizacyjnych w zakresie prac normalizacyjnych obejmuje: 1)
wykonanie instruktażu metodologicznego; 2)
stan organizacji prac nad normami; 3)
opracowywanie planów prac normalizacyjnych zgodnie z wytycznymi; 4)
właściwe wykorzystanie środków finansowych.4.
Doraźna kontrola w stosunku do zjednoczeń i zakładów pracy w zakresie prac normalizacyjnych obejmuje: 1)
przestrzeganie i uwzględnianie w planach gospodarczych zadań normalizacji zgodnie z wytycznymi jednostek organizacyjnych nadrzędnych, 2)
prowadzenie przez zjednoczenia kontroli prac normalizacyjnych i stosowania norm w przedsiębiorstwach i ośrodkach normalizacyjnych podporządkowanych zjednoczeniom.5.
Doraźna kontrola stosowania norm obejmuje: 1)
sprawdzenie:a)
czy normy są wykorzystywane i stosowane w dokumentacji technicznej, w poszczególnych fazach produkcji, obrocie towarowym, zaopatrzeniu, gospodarce magazynowej, transporcie itp.,b)
czy laboratoria przeprowadzają badania i wydają oceny zgodnie z normami; 2)
zbieranie materiałów dotyczących prawidłowości postanowień poszczególnych norm.6.
Doraźną kontrolą Polskiego Komitetu Normalizacyjnego objęte są cenniki, katalogi i prospekty, pod względem ich zgodności z normami.7.
Kontrolę, o której mowa w ust. 2 do 5, Polski Komitet Normalizacyjny wykonuje w ramach uprawnień ustawowych, stosownie do znaczenia zagadnień normalizacyjnych, przez analizę dostarczanej na żądanie Polskiego Komitetu Normalizacyjnego dokumentacji, planów i sprawozdań oraz, w miarę potrzeby, przez inspekcje przeprowadzane bezpośrednio w jednostkach kontrolowanych, także z udziałem specjalistów z zewnątrz.
Koordynacja i tryb kontroli.
Koordynacja i tryb kontroli.
§ 8.
Do zadań Polskiego Komitetu Normalizacyjnego w ramach koordynowania i organizacji działalności normalizacyjnej należy: 1)
występowanie z wnioskami do właściwych organów co do zakresu i tematyki kontroli prac normalizacyjnych oraz kontroli stosowania norm; 2)
uzgadnianie, w miarę potrzeby, zasad współpracy na odcinku kontroli stosowania norm z organami wymienionymi w § 3; 3)
występowanie do właściwych organów z wnioskami wynikającymi z materiałów pokontrolnych; 4)
ocena wykonania resortowych zadań w zakresie kontroli stosowania norm i przedkładanie w tym zakresie zbiorczych sprawozdań Prezesowi Rady Ministrów; 5)
określanie zasad i trybu przeprowadzania inspekcji oraz wydawania zarządzeń pokontrolnych.
Przepisy końcowe.
Przepisy końcowe.
§ 9.
Właściwi ministrowie w porozumieniu z Prezesem Polskiego Komitetu Normalizacyjnego mogą w razie potrzeby wydawać instrukcje określające szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli prac normalizacyjnych i stosowania norm w podległych jednostkach organizacyjnych, jak również określić zasady współdziałania jednostek powołanych do kontroli, wymienionych w § 3, z innymi organami.§ 10.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą kontroli wykonywanej przez organy podległe Ministrowi Handlu Zagranicznego.§ 11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »