Rozdział 1 - Rodzaje i zakres kontroli - Kontrola nauki zawodu i dokształcania się młodocianych zatrudnionych w zakładach pracy.

Monitor Polski

M.P.1959.75.400

Akt utracił moc
Wersja od: 5 września 1959 r.

I.

Rodzaje i zakres kontroli

§  1.
Ilekroć w instrukcji jest mowa:
1)
o ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 2 lipca 1958 r. o nauce zawodu, przyuczaniu do określonej pracy i warunkach zatrudniania młodocianych w zakładach pracy oraz wstępnym stażu pracy (Dz. U. Nr 45, poz. 226),
2)
o uchwale Rady Ministrów, należy przez to rozumieć uchwałę nr 364 Rady Ministrów z dnia 26 września 1958 r. w sprawie zatrudniania młodocianych przez zakłady pracy w celu nauki zawodu, przyuczania do określonej pracy i odbycia wstępnego stażu pracy (Monitor Polski Nr 78, poz. 453),
3)
o rozporządzeniu Ministra Oświaty, należy przez to rozumieć rozporządzenie Ministra Oświaty z dnia 14 lutego 1959 r. w sprawie dokształcania oraz kontroli nauki zawodu młodocianych zatrudnionych w zakładach pracy (Dz. U. Nr 17, poz. 99),
4)
o zakładach, należy przez to rozumieć państwowe i niepaństwowe zakłady pracy wszystkich rodzajów,
5)
o szkołach dokształcających, należy przez to rozumieć zasadnicze szkoły zawodowe dla pracujących (dokształcające i przyzakładowe).
§  2.
1.
Kuratorium okręgu szkolnego sprawuje kontrolę nad przebiegiem nauki zawodu młodocianych zatrudnionych w zakładach oraz nad dokształcaniem się tych młodocianych niezależnie od kontroli sprawowanej przez kierownictwo zakładu pracy i jego władze nadrzędne.
2.
Kontrolę przebiegu nauki zawodu kuratorium sprawuje na podstawie art. 24 ust. 3 ustawy, § 1 ust. 4 i 5 uchwały oraz § 23 rozporządzenia Ministra Oświaty; kontroli podlegają zakłady znajdujące się na terenie okręgu szkolnego i zatrudniające młodocianych w celu nauki zawodu.
3.
Kontrola nad spełnianiem przez młodocianych obowiązku dokształcania się jest wykonywana przez kuratorium na podstawie art. 12 ust. 7 ustawy oraz w myśl §§ 21 i 22 rozporządzenia Ministra Oświaty; kontrola ta obejmuje wszystkie zakłady zatrudniające młodocianych w celu nauki zawodu, przyuczenia do określonej pracy i odbycia wstępnego stażu pracy po przyuczeniu oraz młodocianych przyjętych do pracy.
§  3.
Do zadań kuratorium w zakresie kontroli przebiegu nauki zawodu należy:
1)
kontrolowanie przebiegu nauki zawodu i egzaminów oraz warunków nauki młodocianych w zakładach,
2)
sprawdzanie kwalifikacji osób prowadzących naukę zawodu w zakładach,
3)
udzielanie zakładom wyjaśnień i wskazówek dotyczących organizacji nauki zawodu oraz metod nauczania i wychowania,
4)
przesyłanie zakładom wniosków i zaleceń z wizytacji,
5)
podawanie do wiadomości technicznego inspektora pracy uchybień w dziedzinie bezpieczeństwa, higieny i ochrony pracy w czasie nauki zawodu młodocianych,
6)
rozpowszechnianie dobrych doświadczeń w zakresie nauki zawodu młodocianych w zakładach,
7)
kontrolowanie wykonania przez zakłady zarządzeń, wytycznych i zaleceń, w sprawie nauki zawodu i dokształcania,
8)
współdziałanie z zakładami i ich jednostkami nadrzędnymi w dokształcaniu i doskonaleniu osób szkolących młodocianych,
9)
współpraca z odpowiednimi wydziałami prezydiów rad narodowych, jednostkami nadrzędnymi nad zakładami, związkami zawodowymi oraz izbą rzemieślniczą i cechami rzemiosł w sprawie nauczania i wychowania w zakładach i szkołach.
§  4.
Dla realizacji powyższych zadań kuratorium przez swoich przedstawicieli:
1)
zaznajamia się w zakładach i cechach rzemiosł z aktami osobowymi młodocianych i dokumentami dotyczącymi nauki zawodu i dokształcania,
2)
kontroluje w zakładach przebieg nauki zawodu młodocianych na stanowiskach pracy,
3)
zwraca uwagę zakładowi na stwierdzone uchybienia i ustala terminy ich usunięcia (§ 1 ust. 4 uchwały),
4)
występuje z wnioskami do właściwych władz w sprawie wyciągnięcia konsekwencji przewidzianych w art. 25 ustawy, § 1 ust. 5 uchwały oraz pkt 8 instrukcji Centralnej Rady Związków Zawodowych z dnia 12 grudnia 1958 r. w sprawie zadań technicznych inspektorów pracy w zakresie nadzoru nad warunkami pracy młodocianych (Biuletyn CRZZ z 1959 r. Nr 3, poz. 57),
5)
inicjuje i organizuje konferencje przedstawicieli zakładów w sprawie nauki zawodu i dokształcania młodocianych,
6)
zgłasza wnioski w sprawie:
a)
otwarcia szkół dokształcających,
b)
udzielania pomocy szkołom dokształcającym i współpracy z tymi szkołami,
c)
dostarczenia lokalu szkolnego i wyposażenia dla szkoły dokształcającej przyzakładowej ze środków własnych zakładu,
d)
przyjęcia większej liczby młodocianych na naukę zawodu.