Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.
Monitor Polski
M.P.2021.117 t.j.
Akt utracił moc Wersja od: 28 stycznia 2021 r.
ZARZĄDZENIE Nr 131
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 30 września 2016 r.
w sprawie Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178) zarządza się, co następuje:
Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów, zwany dalej "Komitetem", jest organem pomocniczym Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
1.
Zadaniem Komitetu jest inicjowanie, przygotowywanie i uzgadnianie rozstrzygnięć albo stanowisk Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów w sprawach istotnych dla gospodarki lub rozwoju kraju.1a.
Zadaniem Komitetu jest w szczególności:1)
rozpatrywanie spraw istotnych dla gospodarki lub rozwoju kraju, zleconych przez Przewodniczącego Komitetu lub zgłoszonych przez członków Komitetu i zaakceptowanych przez Przewodniczącego Komitetu;2)
inicjowanie i koordynowanie spraw istotnych dla gospodarki lub rozwoju kraju, zleconych przez Przewodniczącego Komitetu lub zgłoszonych przez członków Komitetu i zaakceptowanych przez Przewodniczącego Komitetu;3)
przedstawianie rekomendacji w zakresie rozwiązań w sprawach istotnych dla gospodarki lub rozwoju kraju, zleconych przez Przewodniczącego Komitetu lub zgłoszonych przez członków Komitetu i zaakceptowanych przez Przewodniczącego Komitetu;4)
zlecanie członkom Komitetu oraz jednostkom organizacyjnym podległym lub nadzorowanym przez członka Komitetu zadań w sprawach istotnych dla gospodarki lub rozwoju kraju wskazanych przez Przewodniczącego Komitetu lub zgłoszonych przez członków Komitetu i zaakceptowanych przez Przewodniczącego Komitetu oraz monitorowanie przebiegu realizacji tych zadań;5)
rozstrzyganie wybranych, zgłoszonych przez członków Komitetu lub członków Rady Ministrów i zaakceptowanych przez Przewodniczącego Komitetu, rozbieżności w sprawach istotnych dla gospodarki lub rozwoju kraju.2.
Komitet rozpatruje w szczególności projekty dokumentów rządowych:1)
o istotnym wpływie na:a)
zdolności rozwojowe gospodarki,b)
zrównoważony rozwój, klimat i bezpieczeństwo energetyczne,c)
rynek pracy i sytuację demograficzną,d)
gospodarowanie finansami publicznymi i majątkiem Skarbu Państwa,e)
jakość otoczenia regulacyjnego przedsiębiorców i obywateli;2)
o przewidywanych skutkach finansowych w wysokości przekraczającej 500 mln zł rocznie.1.
W skład Komitetu wchodzą:1)
Przewodniczący Komitetu - Prezes Rady Ministrów;2)
Wiceprzewodniczący Komitetu - Przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów;3)
członkowie:a)
Wiceprezes Rady Ministrów - Minister Aktywów Państwowych,b)
Wiceprezes Rady Ministrów - Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu,c)
Wiceprezes Rady Ministrów - Minister Rozwoju, Pracy i Technologii,d)
Minister Cyfryzacji,e)
Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej,f)
Minister Infrastruktury,g)
Minister Klimatu i Środowiska,h)
Minister Rodziny i Polityki Społecznej,i)
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi,j)
Minister do Spraw Unii Europejskiej,k)
Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.1a.
W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komitetu jego kompetencje przysługują Wiceprzewodniczącemu Komitetu.1b.
W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na posiedzeniu Komitetu członka Komitetu w rozpatrywaniu spraw przez Komitet bierze udział wskazany przez tego członka Komitetu sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w urzędzie obsługującym nieobecnego członka Komitetu.2.
W przypadku rozpatrywania na posiedzeniu Komitetu spraw należących do zakresu kompetencji członków Rady Ministrów niewchodzących w skład Komitetu, Przewodniczący Komitetu zaprasza ich do uczestnictwa w posiedzeniu na prawach członka Komitetu.3.
Przewodniczący Komitetu może zapraszać do udziału w pracach Komitetu, z głosem doradczym, również inne osoby i podmioty niż określone w ust. 1 pkt 2 i 3, ust. 1b oraz ust. 2.4.
Sekretarzem Komitetu jest powoływany i odwoływany przez Przewodniczącego Komitetu dyrektor lub zastępca dyrektora komórki organizacyjnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.1.
Komitet odbywa posiedzenia w terminach wskazanych przez Przewodniczącego Komitetu.2.
(uchylony).1.
Organ wnioskujący informuje Komitet, za pośrednictwem Sekretarza Komitetu, o potrzebie rozpatrzenia projektu dokumentu rządowego, przekazując informację m.in. o:1)
udostępnieniu projektu w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny;2)
wpływie projektu na obszary wskazane w § 2 ust. 2 pkt 1;3)
przewidywanych skutkach finansowych projektu w wysokości przekraczającej 500 mln zł rocznie;4)
innych okolicznościach uzasadniających konieczność rozpatrzenia projektu przez Komitet, w tym o rozbieżności stanowisk ujętych w protokole rozbieżności.2.
Przewodniczący Komitetu podejmuje decyzję o rozpatrzeniu przez Komitet projektu dokumentu rządowego, o którym mowa w ust. 1.1.
Sekretarz Komitetu opracowuje projekt porządku obrad Komitetu oraz wprowadza w nim zmiany na podstawie informacji uzyskanych od organów wnioskujących oraz Przewodniczącego Komitetu.2.
Projekt porządku obrad Sekretarz Komitetu doręcza osobom uczestniczącym w posiedzeniu Komitetu przed dniem posiedzenia, o którym mowa w § 8 ust. 1.3.
Porządek obrad Komitetu może zostać zmieniony lub uzupełniony przez Przewodniczącego Komitetu z inicjatywy własnej lub na umotywowany wniosek osoby, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3, ust. 1b lub ust. 2.
W posiedzeniach Komitetu stale lub doraźnie uczestniczą, bez prawa udziału w podejmowaniu rozstrzygnięć, osoby zaproszone przez Sekretarza Komitetu, jeżeli uzna on ich udział w posiedzeniu za niezbędny do wykonywania powierzonych im zadań służbowych albo do obsługi prac Komitetu.
1.
Posiedzenia Komitetu odbywają się przy obecności większości osób wchodzących w jego skład.2.
Rozstrzygnięcia Komitetu zapadają w drodze uzgodnienia.3.
W przypadku gdy uzgodnienie nie jest możliwe, rozstrzyga zdanie Przewodniczącego Komitetu.4.
Osoby, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3, ust. 1b oraz ust. 2, mogą zgłosić na posiedzeniu Komitetu odrębne stanowisko w stosunku do rozstrzygnięcia podjętego na tym posiedzeniu.5.
Sekretarz Komitetu przekazuje osobom, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3, ust. 1b oraz ust. 2, Sekretarzowi Rady Ministrów i Sekretarzowi Stałego Komitetu Rady Ministrów przyjęte przez Komitet rozstrzygnięcia.1.
Przewodniczący Komitetu może zarządzić odbycie posiedzenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zawiadamiając o tym członków Komitetu oraz osoby i podmioty, o których mowa w § 7 ust. 1b, 2 i 3.2.
Odbycie posiedzenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej obejmuje w szczególności:1)
transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między uczestnikami posiedzenia,2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą się wypowiadać w toku posiedzenia,3)
możliwość prowadzenia głosowań dotyczących rozstrzygnięć Komitetu- z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.
3.
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do posiedzeń, których zakres tematyczny może dotyczyć informacji niejawnych w rozumieniu przepisów o ochronie informacji niejawnych.
Przewodniczący Komitetu albo działający z jego upoważnienia Sekretarz Komitetu może, na wniosek organu wnioskującego albo z inicjatywy własnej, zarządzić rozpatrzenie sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy).
1.
Komitet może określać sposoby i terminy wykonania prac mających na celu przygotowanie projektu dokumentu rządowego przewidywanego do rozpatrzenia przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów oraz wskazywać organy odpowiedzialne za ich wykonanie.2.
Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, przysługują również Przewodniczącemu Komitetu, jeżeli Komitet ten nie określił sposobu i terminu wykonania odpowiednich prac lub organów odpowiedzialnych za ich wykonanie.
Organy administracji rządowej oraz podległe im jednostki organizacyjne lub jednostki przez nie nadzorowane, na wniosek Przewodniczącego Komitetu, udzielają Komitetowi, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu jego zadań, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i udostępniają dokumenty.
Przewodniczący Komitetu może powoływać zespoły robocze oraz zespoły doradczo-eksperckie, w celu realizacji zadań określonych przez Komitet albo Przewodniczącego Komitetu.
Komitet albo jego Przewodniczący może powoływać rzeczoznawców lub ekspertów do opracowania analiz, prognoz, ekspertyz, opinii lub koncepcji i projektów rozwiązań programowych.
W zakresie nieuregulowanym w niniejszym zarządzeniu, do rozpatrywania projektu dokumentu rządowego przez Komitet stosuje się przepisy uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2016 r. poz. 1006, z późn. zm.).
Obsługę techniczno-organizacyjną Komitetu oraz środki związane z jego działalnością zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Traci moc zarządzenie nr 24 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 marca 2016 r. w sprawie Komitetu Rozwoju (M.P. poz. 220, 250 i 892).
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »