Komisje usprawnienia administracji publicznej.

Monitor Polski

M.P.1950.A-130.1625

Akt utracił moc
Wersja od: 15 grudnia 1950 r.

ZARZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 2 grudnia 1950 r.
o komisjach usprawnienia administracji publicznej.

Organizacja Komisji
Powołuje się następujące komisje usprawnienia administracji publicznej:
a)
Centralną Komisję Usprawnienia Administracji Publicznej przy Prezesie Rady Ministrów,
b)
komisje usprawnienia administracji publicznej przy Prezydium Rady Ministrów, Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, ministerstwach i podległych ministrom urzędach centralnych,
c)
komisje przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych oraz przy prezydiach rad narodowych m. st. Warszawy i Łodzi,
d)
komisje przy prezydiach powiatowych rad narodowych i miejskich rad narodowych miast stanowiących powiaty.
W skład Centralnej Komisji Usprawnienia Administracji Publicznej wchodzą:

przewodniczący i sekretarz wyznaczeni przez Prezesa Rady Ministrów,

zastępca przewodniczącego oraz czterech członków i czterech zastępców członków - wyznaczeni przez Centralną Radę Związków Zawodowych.

W skład komisji usprawnienia administracji publicznej przy Prezydium Rady Ministrów, Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, ministerstwach i podległych ministrom urzędach centralnych wchodzą:

przewodniczący i sekretarz - wyznaczeni przez ministra, (Prezesa Rady Ministrów, Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego),

zastępca przewodniczącego oraz trzech członków i trzech zastępców członków - wyznaczeni przez właściwy zarząd koła związku zawodowego.

W skład komisji usprawnienia administracji publicznej przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych m. st. Warszawy i Łodzi) wchodzą:

przewodniczący i sekretarz - wyznaczeni przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej m. st. Warszawy i Łodzi),

zastępca przewodniczącego oraz czterech członków i czterech zastępców członków - wyznaczeni przez Okręgową Radę Związków Zawodowych, na wniosek zarządów okręgowych związków zawodowych.

W skład komisji usprawnienia administracji publicznej przy prezydiach powiatowych rad narodowych oraz przy prezydiach rad narodowych miast stanowiących powiaty wchodzą:

przewodniczący i sekretarz - wyznaczeni przez prezydium powiatowej (miejskiej) rady narodowej,

trzech członków i trzech zastępców członków - wyznaczeni przez powiatową radę związków zawodowych na wniosek zarządów miejscowych rad właściwych związków zawodowych; jeden z członków pełni funkcję zastępcy przewodniczącego.

W skład komisji, wymienionych w § 1, wchodzą poza tym członkowie niestali, powoływani w miarę potrzeby przez przewodniczącego komisji spośród pracowników zainteresowanego działu administracji państwowej.

Przy rozpatrywaniu przez komisje przy wojewódzkich i powiatowych prezydiach rad narodowych spraw, dotyczących działów administracji państwowej niezespolonych w prezydiach rad narodowych, obecność członków niestałych, reprezentujących zainteresowane działy służby, jest konieczna.

Prócz komisji, wymienionych w § 1, mogą być powoływane przez Centralną Komisję Usprawnienia Administracji Publicznej inne komisje usprawnienia administracji publicznej; Centralna Komisja określi organizację, zakres działania i skład osobowy tych komisji.
Biurowość komisji wchodzi w skład tej jednostki administracyjnej, przy której komisja została powołana; jednostka ta dostarcza niezbędnych środków pracy.

Zadania Komisji.

Zadaniem komisji usprawnienia administracji publicznej jest inicjowanie oraz popieranie inicjatywy usprawnienia administracji publicznej i obniżenia kosztów jej utrzymania, a w szczególności:
a)
inicjowanie opracowania projektów, dotyczących problemów nierozwiązanych lub niewłaściwie rozwiązanych;
b)
przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków, zawierających projekty usprawnienia administracji i obniżenia kosztów jej utrzymania oraz wskazujących na wadliwość funkcjonowania aparatu państwowego;
c)
zwracanie się do właściwych władz z wnioskami o zrealizowanie przyjętych projektów z obowiązkiem interesowania się wynikami ich realizacji i rozpowszechnieniem;
d)
propagowanie akcji usprawnieniowej wśród szerokich rzesz pracowniczych;
e)
koordynacja i nadzór nad organizacją i działalnością hierarchicznie niższych komisji usprawnienia administracji publicznej.

Zakres działania Komisji rozciąga się na sprawy, dotyczące usprawnienia aparatu administracyjnego władz, urzędów, instytucji zarówno co do struktury tych jednostek, jak i metod pracy we wszystkich działach służby.

Komisje usprawnienia administracji publicznej mają prawo zasięgania opinii właściwych urzędów i instytucji oraz rzeczoznawców, a także badać przez swych delegatów sposób i wyniki stosowania projektów.
Komisje, w granicach swej właściwości (§§ 13-16), mogą spowodować sporządzenie projektowanych wzorców urządzeń i narzędzi pracy (przyrządy, formularze, rysunki itp.) oraz przeprowadzać ich próbne stosowanie, a także próbne stosowanie projektowanych metod pracy, bądź w wzorcowniach instytucji, powołanych do przeprowadzania badań w dziedzinie organizacji pracy (Polski Komitet Normalizacyjny, Główny Instytut Pracy, Biuro Organizacji Rachunkowości itp.) bądź, za zgodą kierownictwa, w zainteresowanym urzędzie lub instytucji.
Jeżeli sporządzenie wzorców lub badania, o których mowa w § 11, związane jest z wydatkami, właściwa komisja obowiązana jest uprzednio uzyskać zgodę Centralnej Komisji Usprawnienia Administracji Publicznej.

Uprawnienie do udzielania zgody Centralna Komisja może przelać na komisje przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych.

Właściwość Komisji.

Centralna Komisja Usprawnienia Administracji Publicznej właściwa jest do:
a)
rozpatrywania wniosków, dotyczących zagadnień w skali ogólnopaństwowej lub międzyresortowej,
b)
rozpatrywania odwołań i ostatecznego decydowania w sprawach, rozpatrzonych przez hierarchicznie niższe komisje (§ 1 lit. b) - d) i § 7).
Komisje usprawnienia administracji publicznej przy ministerstwach właściwe są do:
a)
rozpatrywania wniosków, dotyczących zagadnień danego resortu w skali ogólno-resortowej oraz samego Zarządu Centralnego,
b)
rozpatrywania odwołań od postanowień komisji przy resortowych urzędach centralnych oraz przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych w sprawach, dotyczących danego resortu.

Postanowienie ustępu poprzedzającego stosuje się odpowiednio do Komisji Usprawnienia Administracji Publicznej przy Prezydium Rady Ministrów, przy Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i przy podległych ministrom urzędach centralnych.

Komisje usprawnienia administracji publicznej przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych właściwe są do:
a)
rozpatrywania wniosków, dotyczących zagadnień lokalnych, w których decyzja należy do wojewódzkiej rady narodowej, prezydium wojewódzkiej rady narodowej lub przewodniczącego prezydium, do władz niezespolonych w prezydium wojewódzkiej rady narodowej, z zastrzeżeniem wynikającym z § 6 ust. 2, oraz wniosków dotyczących pracy w wydziałach danego prezydium;
b)
rozpatrywania odwołań od postanowień komisji hierarchicznie niższych.
Komisje usprawnienia administracji publicznej przy prezydiach powiatowych rad narodowych właściwe są do rozpatrywania projektów, dotyczących zagadnień lokalnych, w których decyzja należy do powiatowej lub gminnej rady narodowej, prezydium rady narodowej, bądź przewodniczącego prezydium, do władz niezespolonych w prezydium powiatowej (gminnej) rady narodowej z zastrzeżeniem wynikającym z § 6 ust. 2, oraz wniosków dotyczących pracy w referatach danego prezydium.

Tryb postępowania.

Każdy może złożyć do właściwej komisji usprawnienia administracji publicznej wniosek, zawierający projekt usprawnienia administracji publicznej lub obniżenia kosztów jej utrzymania oraz wskazujący na wadliwość funkcjonowania aparatu państwowego.

Wnioski, złożone do niewłaściwej komisji, przewodniczący komisji przesyła komisji właściwej (§§ 7, 13-16), powiadamiając o tym wnioskodawcę.

Na żądanie wnioskodawcy wydaje się potwierdzenie złożenia wniosku.

Jeżeli złożony wniosek wymaga rozpracowania, sporządzenia rysunków, przeprowadzenia prób itp., komisja obowiązana jest przyjść w tym względzie z niezbędną pomocą wnioskodawcy, przy uwzględnieniu postanowień §§ 11 i 12.
Wnioskodawca ma prawo żądania zachowania jego nazwiska w tajemnicy; w tym przypadku osoba wnioskodawcy nie może być ujawniona bez jego zgody.
Wnioskodawca może żądać zwrotu złożonego wniosku w przypadku jego odrzucenia.
Złożone wnioski podlegają rejestracji na ogólnych zasadach, obowiązujących przy rejestracji pism i otrzymują kolejny numer. W miarę potrzeby przewodniczący komisji uprawniony jest do zarządzenia wprowadzenia innych środków technicznych dla zapewnienia sprawności pracy komisji (kartoteki, terminarze, zapiski itp.).
Przewodniczący komisji, w miarę potrzeby, przeprowadza postępowanie wyjaśniające i przygotowuje sprawy pod obrady komisji, przy czym może przydzielić sprawę do opracowania poszczególnemu członkowi komisji, który wówczas jest referentem danej sprawy na komisji.
Komisja opierając się na całokształcie zebranego materiału rozpatruje złożony wniosek i wydaje postanowienie.

Postanowienie powinno być wydane w ciągu 30 dni od daty otrzymania wniosku; o wydanym postanowieniu wnioskodawcę należy niezwłocznie zawiadomić na piśmie.

Termin, przewidziany w ustępie poprzedzającym, ulega odpowiednio przedłużeniu na czas, niezbędny do ostatecznego przepracowania problemu, przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, prób itp., o czym należy zawiadomić wnioskodawcę.

Postanowienie odrzucające wniosek powinno zawierać uzasadnienie.

Wnioski, przyjęte w formie proponowanej lub zmienionej, komisja przekazuje kierownikowi danej jednostki administracyjnej celem wprowadzenia w życie. Jeżeli zrealizowanie wniosku przekracza kompetencje kierownika danej jednostki administracyjnej, przekazuje on wniosek władzy właściwej do wydania decyzji.

W przypadku rozbieżności zdań pomiędzy kierownikiem danej jednostki administracyjnej a komisją co do realizacji wniosku, sprawę rozstrzyga władza na szczeblu bezpośrednio wyższym, a w razie istnienia dalszych rozbieżności zdań - odpowiedni minister na wniosek Centralnej Komisji Usprawnienia Administracji Publicznej.

O wnioskach przyjętych do realizacji komisja komunikuje redakcjom czasopism zainteresowanego związku zawodowego, celem wykorzystania ich, jako materiał do notatek, popularyzujących akcję usprawnienia administracji publicznej. Centralna Komisja może stosować także inne środki popularyzacji przyjętych wniosków.
Wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia odwołania od postanowienia komisji. Odwołanie wnosi się do właściwej komisji za pośrednictwem tej komisji, która postanowienie wydała. Odwołanie z aktami sprawy powinno być przesłane do rozstrzygnięcia właściwej komisji w terminie trzech dni. Ostateczna decyzja należy do Centralnej Komisji Usprawnienia Administracji Publicznej.
Każdy może wnieść zażalenie na działalność komisji bądź do komisji hierarchicznie wyższej, bądź bezpośrednio do Centralnej Komisji Usprawnienia Administracji Publicznej.
W przypadku przyjęcia projektu, zgłoszonego we wniosku, komisja może zakwalifikować wnioskodawcę do wyróżnienia.

Wprowadza się następujące formy wyróżnienia:

a)
odznaczenie,
b)
dyplom uznania,
c)
nagroda w postaci książki,
d)
nagroda pieniężna.

Powyższe formy wyróżnienia mogą być stosowane łącznie lub oddzielnie. Decyzja o wyróżnieniu należy do Centralnej Komisji Usprawnienia Administracji Publicznej na wniosek właściwej komisji, bądź z własnej inicjatywy Centralnej Komisji.

Z posiedzeń. komisji spisuje się protokół, który podpisują przewodniczący, zastępca przewodniczącego i sekretarz. Osobom wchodzącym w skład Komisji przysługuje wynagrodzenie za udział w posiedzeniu Komisji.

Sprawozdawczość.

Komisja w pierwszym miesiącu każdego kwartału składa sprawozdanie ze swej działalności za ubiegły kwartał kierownikowi jednostki administracyjnej, przy której została powołana. Ponadto zastępca przewodniczącego i członkowie referują to sprawozdanie na zebraniu pracowników tych organizacji związkowych, z których zostali wyznaczeni.

Centralna Komisja składa sprawozdanie Prezesowi Rady Ministrów w okresach półrocznych. Sprawozdania te zastępca przewodniczącego referuje na Sekretariacie Centralnej Rady Związków Zawodowych, a poszczególni członkowie na plenarnych zebraniach zarządów głównych tych związków zawodowych, z których zostali wyznaczeni.

Odpis sprawozdania, o którym mowa w § 30 ust. 1, komisja przesyła Centralnej Komisji Usprawnienia Administracji Publicznej.

Postanowienia końcowe.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1951 r.

Z tym dniem traci moc obowiązującą regulamin, załączony do okólnika Nr 19 Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 1949 r. (Monitor Polski Nr A-57, poz. 755).