Jednostki nadrzędne nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi podległymi Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych lub przez niego nadzorowanymi.

Monitor Polski

M.P.1958.21.129

Akt utracił moc
Wersja od: 15 marca 1958 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 24 marca 1958 r.
w sprawie jednostek nadrzędnych nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi podległymi Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych lub przez niego nadzorowanymi.

Na podstawie § 2 ust. 2 i § 12 uchwały nr 45 Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1958 r. w sprawie zasad i trybu wprowadzenia nowej organizacji w budownictwie (Monitor Polski Nr 16, poz. 99) w porozumieniu z Ministrem Finansów oraz za zgodą Prezesa Rady Ministrów zarządza się, co następuje:
1.
Zarządzenie dotyczy jednostek nadrzędnych nad państwowymi przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi i innymi przedsiębiorstwami ściśle współdziałającymi z tymi przedsiębiorstwami, podległymi Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz radom narodowym, a przez tego Ministra nadzorowanymi, zwanymi dalej "przedsiębiorstwami".
2.
Jednostki nadrzędne, określone w ust. 1, zwane są w dalszych przepisach "zarządami".
Zarządy powołane są do koordynowania i kontrolowania działalności przedsiębiorstw oraz do reprezentowania wspólnych interesów tych przedsiębiorstw wobec organów władz i administracji państwowej.
1.
Zarządy tworzy się na zasadach i w trybie obowiązujących przepisów o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych.
2.
Zarządy nad przedsiębiorstwami podległymi Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, zwanemu dalej "Ministrem", tworzone są po uprzednim porozumieniu z Ministrem Finansów. Utworzenie zarządu następuje w uzgodnieniu z prezydium wojewódzkiej rady narodowej (miejskiej rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) na zasadach i w trybie określonych odrębnymi przepisami.
3.
Zarządy nad przedsiębiorstwami działającymi w ramach terenowego planu gospodarczego tworzone są po uzgodnieniu z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.
4.
O wydaniu zarządzenia w sprawie połączenia istniejących zarządów, ustalenia zakresu działania zarządu w granicach działalności budowlano-montażowej i zmiany nazwy należy zawiadomić organy, w porozumieniu lub uzgodnieniu z którymi zarząd został utworzony (ust. 2 i 3).
5.
Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio przy likwidacji zarządów.
1.
Zarząd posiada osobowość prawną.
2.
Zarząd podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorstw państwowych i nabywa osobowość prawną z dniem wpisu do rejestru.
3.
Zarząd działa według zasad rozrachunku gospodarczego.
Zarząd może obejmować:
1)
zespół przedsiębiorstw budowlano-montażowych oraz innych z nimi współdziałających na określonym terenie (zarząd terytorialny) albo
2)
zespół przedsiębiorstw budowlano-montażowych o jednolitej lub pokrewnej działalności branżowej oraz innych o charakterze pomocniczym lub usługowym dla działalności zespołu, działających na terenie całego Państwa lub na określonej jego części (zarząd branżowy).
Organ właściwy do utworzenia zarządu nadaje mu statut. W statucie należy podać: nazwę zarządu, siedzibę, rodzaj przedsiębiorstw objętych jego działalnością i teren działania oraz określić zasady działania zarządu i stosunek do podległych zarządowi przedsiębiorstw, a w miarę potrzeby także inne dane.
7.
Do zakresu działania zarządu należy:
1)
opracowywanie założeń prawidłowego rozwoju przedsiębiorstw objętych jego organizacją;
2)
bilansowanie zadań produkcyjnych zespołu przedsiębiorstw z możliwościami ich wykonania;
3)
koordynowanie i kontrolowanie działalności przedsiębiorstw w sposób zapewniający zgodność interesów poszczególnych przedsiębiorstw z całością gospodarki narodowej;
4)
reprezentowanie wspólnych interesów przedsiębiorstw wobec organów władz i administracji państwowej i innych instytucji i organizacji oraz inicjowanie lub prowadzenie wspólnych akcji gospodarczych, przedsięwzięć technicznych, socjalnych, kulturalnych itp.;
5)
podejmowanie działań w celu zapewnienia środków zabezpieczających harmonijną realizację zadań przez przedsiębiorstwa oraz w celu stałego podnoszenia ich sprawności technicznej, organizacyjnej oraz ekonomicznej;
6)
ustalanie metod planowania i ewidencji;
7)
prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej i inwestycyjnej niezbędnej dla należytego wykonania zadań wynikających z zakresu działania zarządu.
Do uprawnień zarządu w stosunku do przedsiębiorstw należy w szczególności:

1. w sprawach planowania i produkcji:

1) określanie przedsiębiorstwom rocznych zadań planowych zawierających:

a) wpłaty na rzecz budżetu Państwa ustalone procentowo w stosunku do zysku przedsiębiorstwa,

b) wpłaty do zarządu ustalone procentowo w stosunku do zysku przedsiębiorstwa, przeznaczone na wspólne rezerwy celowe,

c) wysokość dotacji:

na inwestycje finansowane ze środków innych niż środki własne przedsiębiorstwa,

na inne cele przewidziane obowiązującymi przepisami;

wpłaty na rzecz budżetu Państwa i do zarządu mogą być ustalone jako jedna łączna wpłata odprowadzana do zarządu;

2) zarządzanie, z inicjatywy własnej lub na wniosek właściwego banku finansującego przedsiębiorstwo, dokonania niezbędnych poprawek w planach przedsiębiorstw w razie stwierdzenia nieprawidłowego ustalenia przez przedsiębiorstwo rocznego planu, a zwłaszcza planu funduszu płac;

3) wyrażanie zgody na podejmowanie działalności poza określonym dla przedsiębiorstwa obszarem działania, w porozumieniu z właściwym dla danego obszaru zarządem;

4) wydawanie w uzasadnionych przypadkach przedsiębiorstwom poleceń przyjęcia określonych robót do wykonania lub wydawanie zakazów przyjmowania wskazanych robót oraz przesuwanie między przedsiębiorstwami, zgodnie z potrzebami inwestycyjnymi i możliwościami wykonania, zleceń na roboty budowlano-montażowe;

2. w sprawach gospodarki środkami trwałymi:

1) dysponowanie nadwyżką środków trwałych przedsiębiorstw w razie trwałego zmniejszenia ich zakresu działania przez wskazanie państwowego nabywcy lub dzierżawcy oraz przejmowanie uzyskanych z tego tytułu funduszów, zgodnie z zasadami ustalonymi odrębnymi przepisami;

2) w uzasadnionych przypadkach i na zasadach odrębnie ustalonych zarząd może przejąć część odpisów amortyzacyjnych przedsiębiorstwa na pokrycie potrzeb innych przedsiębiorstw;

3) zatwierdzanie porozumień między podporządkowanymi przedsiębiorstwami w sprawie przekazania części przedsiębiorstw stanowiących zorganizowane zespoły gospodarcze;

3. w sprawach inwestycji:

1) nakładanie na przedsiębiorstwa obowiązku podejmowania inwestycji scentralizowanych, pod warunkiem zapewnienia im pokrycia finansowego;

2) wstrzymywanie w trybie nadzoru wykonania zamierzonych przez przedsiębiorstwa inwestycji zdecentralizowanych w przypadku, gdy inwestycja nie gwarantuje należytej efektywności;

4. w sprawach zaopatrzenia materiałowo-technicznego:

1) ustalanie dla przedsiębiorstw w okresie przejściowym rozdzielników materiałów rozdzielanych centralnie;

2) ustalanie dla przedsiębiorstw rozdzielników sprzętu, maszyn i urządzeń rozdzielanych centralnie;

5. w sprawach osobowych:

powoływanie i odwoływanie dyrektorów przedsiębiorstw, a na ich wniosek lub w porozumieniu z nimi również zastępców dyrektora i głównych księgowych, po uzgodnieniu z radą robotniczą przedsiębiorstwa; dobór kandydatów na te stanowiska może nastąpić w drodze konkursu organizowanego przez zarząd, po uzgodnieniu z radą robotniczą lub na jej wniosek oraz w porozumieniu z dyrektorem przedsiębiorstwa, gdy konkurs dotyczy zastępców dyrektora lub głównego księgowego; konkurs na stanowiska zastępców dyrektora i głównego księgowego może również organizować przedsiębiorstwo w porozumieniu z zarządem;

uprawnienia powyższe wykonywane będą w odniesieniu do przedsiębiorstw podległych radom narodowym, zgodnie ze szczególnymi przepisami;

6. w sprawach płac:

1) ustalanie wynagrodzeń dyrektorów przedsiębiorstw, ich zastępców oraz głównych księgowych w ramach obowiązujących zasad wynagradzania;

2) przyznawanie przedsiębiorstwom środków na nagrody oraz przyznawanie nagród dyrektorom przedsiębiorstw, a na ich wniosek zastępcom dyrektorów oraz głównym księgowym;

7. w sprawach bilansów:

przyjmowanie bilansów przedsiębiorstw oraz powoływanie zespołów rewizyjnych do ich badania;

8. w sprawach podziału zysku:

zatwierdzanie podziału zysku przedsiębiorstw;

9. w sprawach wspólnych akcji gospodarczych:

inicjowanie lub prowadzenie wspólnych akcji gospodarczych, przedsięwzięć technicznych, socjalnych, kulturalnych itp.;

w razie gdy działalność powyższa powoduje zobowiązania obciążające środki finansowe przedsiębiorstw, wymaga ona uzgodnienia z przedsiębiorstwami co do ich udziału w nakładach;

10. w sprawie świadczeń przedsiębiorstw do zarządu na wspólne cele:

określanie, według ustalonych zasad, kwot odprowadzanych na:

a)
koszty utrzymania i działalności zarządu,
b)
finansowanie postępu technicznego,
c)
kwot przeznaczonych na nagrody dla pracowników przedsiębiorstw;

11. w sprawie środków finansowych:

dokonywanie rozdziału środków z budżetu oraz środków finansowych otrzymywanych z przedsiębiorstw;

12. w sprawach rad robotniczych:

wydawanie decyzji w sprawach spornych między radami robotniczymi a dyrektorami przedsiębiorstw.

1.
Na czele zarządu stoi dyrektor, powoływany i odwoływany przez Ministra.
2.
Zastępcy dyrektora i główny księgowy są powoływani i odwoływani przez Ministra.
3.
Powoływanie oraz odwoływanie dyrektorów i ich zastępców w zarządach podlegających radom narodowym regulują odrębne przepisy.
1.
Dyrektor kieruje całokształtem prac zarządu i ponosi za to odpowiedzialność.
2.
Do kompetencji dyrektora zarządu należy w szczególności:
1)
reprezentowanie zarządu wobec władz zwierzchnich, organów administracji państwowej oraz innych instytucji i organizacji;
2)
powoływanie i odwoływanie dyrektorów, zastępców dyrektorów i głównych księgowych przedsiębiorstw oraz ustalanie ich wynagrodzeń z zachowaniem trybu określonego w § 8 ust. 5;
3)
przyjmowanie i zwalnianie pracowników zarządu;
4)
przyznawanie nagród pracownikom zarządu;
5)
ustalanie struktury i organizacji wewnętrznej zarządu;
6)
ustalanie zakresu działania i kompetencji swoich zastępców.
1.
Przy zarządzie działa rada techniczno-ekonomiczna, zwana dalej "radą", jako organ doradczy dyrektora zarządu.
2.
Do zakresu działania rady należy rozpatrywanie i opiniowanie podstawowych problemów technicznych i ekonomicznych zarządu i podporządkowanych mu przedsiębiorstw.
3.
Skład rady, szczegółowy zakres jej działania, organizację i tryb pracy rady ustala regulamin rady zatwierdzony przez dyrektora zarządu, opracowany na podstawie ramowego regulaminu ustalonego przez Ministra.
1.
Zarząd sporządza zbiorczy plan działalności, który rozpatruje i opiniuje rada, a zatwierdza Minister, a w odniesieniu do zarządu podległego radzie narodowej - prezydium właściwej rady narodowej.
2.
Zarząd składa Ministrowi, a zarząd podległy radzie narodowej - prezydium rady narodowej, zbiorcze sprawozdania z działalności zespołu przedsiębiorstw oraz bilanse i sprawozdania z działalności własnej.
3.
Zarząd terytorialny składa również okresowe sprawozdania ze swojej działalności prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej.
1.
Zarząd sporządza preliminarz budżetowy (wpływów i wydatków), obejmujący koszty utrzymania i działalności zarządu.
2.
Preliminarz budżetowy zarządu obejmuje również fundusz nagród, przeznaczony dla pracowników zarządu.
3.
Preliminarz budżetowy zarządu zatwierdza Minister, a w odniesieniu do zarządu podległego radzie narodowej - prezydium tej rady narodowej.
Koszty utrzymania i działalności zarządu pokrywa się z wpłat podporządkowanych przedsiębiorstw w stosunku procentowym do ich planowanego obrotu.
1.
Zasady płac pracowników zarządu ustalają odrębne przepisy.
2.
Zasady przyznawania nagród określają odrębne przepisy, na podstawie których dyrektor zarządu może wydać regulamin określający szczegółowe zasady i tryb przyznawania nagród.
3.
Nagrody dyrektora, jego zastępców i głównego księgowego zarządu ustala Minister, a w odniesieniu do zarządu podległego radzie narodowej - prezydium tej rady narodowej.
Do zarządu mają zastosowanie ogólnie obowiązujące przepisy o przedsiębiorstwach państwowych oraz odpowiednio przepisy zawarte w §§ 6, 12, 13, 14 oraz 19 zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 24 marca 1958 r. w sprawie zasad działania i zakresu uprawnień państwowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych podległych Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych lub przez niego nadzorowanych (Monitor Polski Nr 21, poz. 128), z wyjątkiem tych przypadków, które na podstawie niniejszego zarządzenia uregulowane są odmiennie.
Zgodnie z postanowieniami § 14 uchwały nr 45 Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1958 r. w sprawie zasad i trybu wprowadzenia nowej organizacji w budownictwie (Monitor Polski Nr 16, poz. 99) w stosunku do zarządów utworzonych na podstawie niniejszego zarządzenia tracą moc przepisy:
1)
uchwały Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 12 maja 1950 r. w sprawie struktury organizacyjnej uspołecznionych przedsiębiorstw przemysłu kluczowego, centralnych zarządów przemysłu i zjednoczeń (Biuletyn PKPG Nr 12, poz. 145);
2)
uchwały Prezydium Rządu z dnia 23 grudnia 1950 r. w sprawie włączenia w skład ministerstw centralnych zarządów (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-5, poz. 63);
3)
uchwały nr 321 Prezydium Rządu z dnia 18 maja 1954 r. w sprawie zasad organizacji ministerstw i centralnych urzędów;
4)
uchwały nr 518 Rady Ministrów z dnia 17 sierpnia 1956 r., w sprawie rozszerzenia uprawnień dyrektorów centralnych zarządów przemysłu (Monitor Polski z 1956 r. Nr 83, poz. 975 i z 1957 r. Nr 69, poz. 419);
5)
zarządzenia nr 83 Ministra Budownictwa z dnia 15 listopada 1956 r. w sprawie rozszerzenia uprawnień dyrektorów centralnych zarządów resortu Ministra Budownictwa.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 15 marca 1958 r.