Jednolite warunki gwarancyjne, dotyczące samochodów osobowych ogólnego przeznaczenia, samochodów specjalistycznych, motocykli oraz maszyn i sprzętu rolniczego sprzedawanych przez jednostki uspołecznionego handlu detalicznego.

Monitor Polski

M.P.1987.2.11

Akt utracił moc
Wersja od: 4 lutego 1987 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO I USŁUG
z dnia 8 grudnia 1986 r.
w sprawie jednolitych warunków gwarancyjnych, dotyczących samochodów osobowych ogólnego przeznaczenia, samochodów specjalistycznych, motocykli oraz maszyn i sprzętu rolniczego sprzedawanych przez jednostki uspołecznionego handlu detalicznego.

Na podstawie art. 384 Kodeksu cywilnego oraz § 8 ust. 2 uchwały nr 71 Rady Ministrów z dnia 13 czerwca 1983 r. w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży detalicznej towarów oraz ogólnych warunków gwarancyjnych dotyczących towarów trwałego użytku, sprzedawanych przez jednostki handlu uspołecznionego (Monitor Polski Nr 21, poz. 118), zarządza się, co następuje:
1. 
Ustala się, stanowiące załącznik do zarządzenia, jednolite warunki gwarancyjne dotyczące sprzedawanych przez jednostki uspołecznionego handlu detalicznego:
1)
samochodów osobowych ogólnego przeznaczenia, samochodów specjalistycznych i motocykli, zwanych dalej "pojazdami samochodowymi", oraz
2)
ciągników rolniczych, przyczep, maszyn i urządzeń rolniczych, zwanych dalej "sprzętem rolniczym",

łącznie określanych jako "towar".

2. 
Samochodami specjalistycznymi w rozumieniu zarządzenia są samochody ciężarowe (skrzyniowe i furgony).
3. 
Jednolite warunki gwarancyjne, o których mowa w ust. 1, zwane w dalszym ciągu zarządzenia "warunkami gwarancyjnymi", określają minimalny zakres świadczeń, do których jest zobowiązany gwarant lub sprzedawca towaru z tytułu gwarancji udzielonej kupującemu.
4. 
Warunki gwarancyjne stosuje się do towaru, przy którego sprzedaży producent lub jednostka wprowadzająca do obrotu towar importowany jest obowiązany udzielić gwarancji lub też udzielił jej dobrowolnie.
5. 
Zamieszczone przez gwaranta w karcie gwarancyjnej szczególne ustalenia dotyczące terminu gwarancji, liczby napraw gwarancyjnych, po których wykonaniu gwarant nie może bez zgody uprawnionego świadczyć dalszych napraw, a obowiązany jest do wymiany towaru na wolny od wad, jak też dotyczące innych warunków realizacji uprawnień gwarancyjnych - nie mogą być dla uprawnionego mniej korzystne, niż wynika to z niniejszego zarządzenia oraz z ustaleń zawartych w obowiązującym wykazie towarów objętych gwarancją producenta.
1. 
Przy wydawaniu towaru (przed pokwitowaniem odbioru przez kupującego) sprzedawca jest obowiązany:
1)
udzielić kupującemu informacji dotyczących jakości i kompletności towaru oraz jego pełnego programu funkcjonalnego, a także zademonstrować sposób uruchamiania jego mechanizmów i podstawowych zespołów, zapewniających zgodne z przeznaczeniem używanie (działanie) towaru, a w przypadku pojazdu samochodowego i samojezdnego sprzętu rolniczego - także działanie towaru w ruchu,
2)
przedstawić kupującemu:
a)
zgodność zapisów znajdujących się w karcie gwarancyjnej z odpowiednimi oznaczeniami i danymi na towarze oraz urządzeniach pomiarowo-rejestracyjnych,
b)
nie naruszone plomby (inne zabezpieczenia towaru) w miejscach przewidzianych w karcie gwarancyjnej,
3)
stwierdzić na piśmie, że towar nie ma wad.
2. 
Obowiązki, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, ciążą również na zakładzie usługowym przy wydawaniu towaru po każdym przeglądzie lub naprawie gwarancyjnej.
Przy wydawaniu pojazdu samochodowego lub samojezdnego sprzętu rolniczego sprzedawca jest obowiązany umożliwić kupującemu nabycie paliwa w ilości wystarczającej na dojazd do miejsca zamieszkania.
Za przedmioty przyjęte łącznie z towarem oddanym do naprawy gwarancyjnej lub do przeglądu zakład przyjmujący towar ponosi odpowiedzialność według przepisów Kodeksu cywilnego o przechowaniu.
Przepisy zarządzenia stosuje się w razie zgłoszenia przez uprawnionego z gwarancji roszczeń z tytułu gwarancji udzielonej na towar przed dniem wejścia w życie zarządzenia, jeżeli warunki gwarancji są mniej korzystne od warunków ustalonych w zarządzeniu.
W zakresie nie uregulowanym zarządzeniem stosuje się przepisy uchwały nr 71 Rady Ministrów z dnia 13 czerwca 1983 r. w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży detalicznej towarów oraz ogólnych warunków gwarancyjnych dotyczących towarów trwałego użytku sprzedawanych przez jednostki handlu uspołecznionego (Monitor Polski Nr 21, poz. 118) oraz § 1-11 i § 12 ust. 1 załącznika do uchwały.
Teksty zarządzenia oraz przepisów powołanych w § 6 powinny być podane do wiadomości kupujących w każdym miejscu sprzedaży towaru oraz w każdym miejscu świadczenia napraw gwarancyjnych przez umieszczenie ich na stałe w miejscu swobodnie dostępnym.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 1987 r.

ZAŁĄCZNIK

JEDNOLITE WARUNKI GWARANCYJNE DOTYCZĄCE POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH I SPRZĘTU ROLNICZEGO, SPRZEDAWANYCH PRZEZ JEDNOSTKI USPOŁECZNIONEGO HANDLU DETALICZNEGO.

§  1. 
1. 
Gwarant zapewnia dobrą jakość i sprawne działanie towaru, na który została wydana karta gwarancyjna, przy używaniu go zgodnie z przeznaczeniem w warunkach eksploatacyjnych, określonych w instrukcji obsługi, dołączonej do towaru.
2. 
W razie gdy w ciągu terminu gwarancji, określonego w karcie gwarancyjnej, wydawanej przy sprzedaży towaru, ujawni się w towarze wada - gwarant:
1)
jest obowiązany do jej bezpłatnego usunięcia w terminie określonym w karcie gwarancyjnej,
2)
nie może odmówić wymiany towaru na wolny od wad na żądanie uprawnionego z gwarancji - jeżeli po wykonaniu przewidzianej w karcie gwarancyjnej liczby napraw w towarze wystąpi wada.
§  2. 
1. 
Termin gwarancji, podany w karcie gwarancyjnej, nie może być krótszy niż ustalony dla danego towaru w obowiązujących przepisach ustalających wykaz towarów produkcji krajowej, objętych gwarancją producenta.
2. 
Liczba napraw gwarancyjnych, po których wykonaniu, gdy wystąpi w towarze wada, gwarant nie może odmówić żądaniu uprawnionego z gwarancji wymiany towaru na wolny od wad, nie może być większa od ustalonej w wykazie, o którym mowa w ust. 1.
§  3. 
1. 
Gwarant odpowiada za wady wynikłe z przyczyny tkwiącej w sprzedanym towarze oraz za uszkodzenia towaru będące ich następstwem, a także za skutki wadliwie wykonanych napraw, świadczonych z tytułu gwarancji lub rękojmi.
2. 
Nie są objęte gwarancją uszkodzenia towaru powstałe z innych przyczyn, po jego wydaniu kupującemu, a w szczególności w wyniku niewłaściwego (niezgodnego z instrukcją obsługi) używania, konserwacji i regulacji lub przechowywania oraz wynikłe po sprzedaży ze zdarzeń losowych i innych okoliczności, za które nie odpowiada producent ani sprzedawca.
3. 
Nie są objęte gwarancją części towaru, które przy używaniu go zgodnie z przeznaczeniem, w warunkach określonych w instrukcji obsługi, zużywają się przed upływem terminu gwarancji towaru, tj. świece zapłonowe i żarowe, żarówki, bezpieczniki, pióra wycieraczek, wkłady filtrujące oraz elementy ze szkła, z wyjątkiem szyb i lusterek.
§  4. 
Gwarant jest obowiązany zapewnić warunki prawidłowej realizacji świadczeń gwarancyjnych, a w szczególności:
1)
przyjęcie towaru do przewidzianych dla niego przeglądów technicznych oraz do napraw gwarancyjnych i terminowe wykonanie tych czynności z użyciem materiałów gwaranta,
2)
dostarczenie fabrycznie nowych części w celu dokonania napraw gwarancyjnych,
3)
dostarczenie fabrycznie nowego towaru w celu dokonania wymiany towaru wadliwego na wolny od wad, gdy zgodnie z obowiązującymi przepisami przysługuje uprawnionemu wymiana towaru (§ 15 i 16).
§  5. 
1. 
Uprawnienia z tytułu udzielonej gwarancji mogą być realizowane jedynie po przedstawieniu przez posiadacza towaru ważnej karty gwarancyjnej.
2. 
Karta gwarancyjna powinna zawierać w szczególności:
1)
nazwę gwaranta (producenta lub sprzedawcy),
2)
nazwę towaru i inne niezbędne dane identyfikacyjne towaru,
3)
termin gwarancji (przebieg, czas pracy),
4)
datę sprzedaży i nazwę (adres) sprzedawcy,
5)
informację o dopuszczalnej liczbie napraw gwarancyjnych, po których dokonaniu, gdy w towarze nadal występują wady, gwarant nie może odmówić żądaniu uprawnionego wymiany towaru na nowy, wolny od wad,
6)
informację, że obowiązki gwaranta i uprawnienia posiadacza towaru, wynikające z gwarancji, są ustalone w niniejszych warunkach gwarancyjnych, a w razie zapewnienia przez gwaranta korzystniejszych warunków - wyraźnie je wymienić,
7)
informację o jednostkach zobowiązanych do świadczenia napraw gwarancyjnych w imieniu gwaranta,
8)
informację o terminach dokonania naprawy, określonych dla danego towaru w § 11,
9)
informację o ewentualnym przejęciu obowiązków gwaranta przez sprzedawcę.
3. 
W razie utraty karty gwarancyjnej, na wniosek uprawnionego, poparty dowodem sprzedaży towaru lub innym wiarygodnym dowodem, gwarant po przeprowadzeniu stosownego badania technicznego jest obowiązany wydać zastępczą kartę gwarancyjną na pozostałą jeszcze część terminu gwarancji, uwidoczniając w niej wykonanie przeglądów i napraw gwarancyjnych udokumentowanych przez uprawnionego.
4. 
Koszty badania technicznego, o którym mowa w ust. 3, pokrywa uprawniony z gwarancji.
§  6. 
1. 
Gwarant może odmówić wykonania świadczenia gwarancyjnego w zakresie wad (uszkodzeń) powstałych lub mogących powstać w towarze w związku z niżej wymienionymi działaniami lub zaniechaniami uprawnionego z gwarancji:
1)
dokonaniem w towarze przeróbek lub modyfikacji - bez uprzednio uzyskanej pisemnej zgody gwaranta,
2)
dokonaniem naprawy lub regulacji przez osobę lub zakład nie autoryzowany przez gwaranta albo instytucję ubezpieczającą pojazdy samochodowe w ruchu zagranicznym,
3)
niezgodną z przeznaczeniem eksploatacją towaru, a w przypadku pojazdu samochodowego lub ciągnika rolniczego - także gdy był używany do nauki jazdy lub brał udział w zawodach sportowych (z wyłączeniem udziału ciągników rolniczych w konkursie orki),
4)
niezgłoszeniem i nieprzedstawieniem gwarantowi do oględzin - przed naprawą, w terminie i miejscu przez niego wskazanym - uszkodzenia towaru powstałego na skutek zdarzenia losowego lub kolizji w ruchu drogowym,
5)
niedokonaniem obowiązkowych przeglądów technicznych, przewidzianych w instrukcji obsługi.
2. 
W razie stwierdzenia zerwania lub uszkodzenia zabezpieczeń (plomb), założonych przez producenta lub zakład dokonujący naprawy gwarancyjnej na zespołach określonych w karcie gwarancyjnej, uprawniony z gwarancji traci uprawnienia gwarancyjne w odniesieniu do danego zespoły, chyba że udowodni, iż zerwanie lub uszkodzenie nastąpiło w sposób nie zamierzony.
§  7. 
1. 
W razie gdy wada pojazdu samochodowego, uniemożliwiająca używanie go w ruchu drogowym zgodnie z obowiązującymi przepisami, wystąpiła za granicą i została usunięta przez zakład autoryzowany w ramach umów zawartych przez instytucje ubezpieczające pojazdy samochodowe w ruchu zagranicznym, naprawa taka nie powoduje skutków, o których mowa w § 6 ust. 2 i § 15.
2. 
Naprawę, o której mowa w ust. 1, zalicza się do liczby napraw, po których dokonaniu sprzedawca nie może odmówić wymiany towaru na wolny od wad, jeżeli spełnia ona warunki określone w § 16.
§  8. 
1. 
Do przyjęcia reklamacji z tytułu wady podlegającej naprawie gwarancyjnej oraz do wykonania takiej naprawy jest zobowiązany gwarant lub inna jednostka wskazana w karcie gwarancyjnej jako upoważniona przez gwaranta do świadczenia usług gwarancyjnych, zwany w warunkach gwarancyjnych "zakładem usługowym".
2. 
Jeżeli w karcie gwarancyjnej nie wyznaczono zakładu usługowego, określonego dla towaru, uprawniony z gwarancji może żądać naprawy gwarancyjnej od dowolnie wybranego zakładu usługowego.
3. 
Przyjęcie reklamacji następuje poprzez sporządzenie protokołu, z wyszczególnieniem zgłoszonych przez uprawnionego wad i objawów niesprawności towaru oraz określeniem daty sporządzenia protokołu.
4. 
Kopię protokołu wydaje się uprawnionemu bezpośrednio po jego sporządzeniu, a w razie równoczesnego przyjęcia towaru do naprawy - wraz z pokwitowaniem przyjętego towaru do naprawy oraz pozostawionego z nim wyposażenia i innych przedmiotów ujętych w protokole, jak też ewentualnie dostarczonych przez uprawnionego części zamiennych lub innych materiałów do użycia przy naprawie.
§  9. 
1. 
Zakład usługowy dokonuje naprawy gwarancyjnej towaru po dostarczeniu go staraniem uprawnionego z gwarancji, za zwrotem kosztów (§ 19 ust. 2), z zastrzeżeniem przepisów ust. 2 i 3.
2. 
W odniesieniu do sprzętu rolniczego zainstalowanego, samojezdnego i innego, unieruchomionego z powodu wady w miejscu pracy (§ 11 ust. 1 pkt 1 i 2), naprawa następuje w miejscu awarii przez wysłaną tam ekipę techniczną, chyba że zakład usługowy zastosuje korzystniejszy dla uprawnionego sposób dokonania naprawy.
3. 
Na żądanie uprawnionego z gwarancji, zgłaszającego reklamację w odniesieniu do pojazdu samochodowego unieruchomionego z powodu wady, dostarczenie tego pojazdu do naprawy gwarancyjnej powinno być dokonane staraniem zakładu usługowego.
§  10. 
1. 
Przez naprawę gwarancyjną rozumie się wykonanie przez zakład usługowy czynności właściwych do usunięcia wady objętej gwarancją oraz skutków wywołanych nią w towarze - zgodnie z technologią obowiązującą dla takiego rodzaju naprawy, zapewniającą towarowi właściwą sprawność eksploatacyjną, przy czym ustalenie sposobu usunięcia wady należy do gwaranta (zakładu usługowego).
2. 
Zakład usługowy jest obowiązany w ramach wykonywanej naprawy gwarancyjnej do usunięcia wad wskazanych przez uprawnionego z gwarancji, a także innych wad objętych gwarancją, stwierdzonych przez zakład.
3. 
Nie uważa się za naprawę gwarancyjną czynności wymienionych w instrukcji obsługi jako należących do normalnej obsługi eksploatacyjnej przez uprawnionego z gwarancji.
§  11. 
1. 
Zgłoszona reklamacja powinna być załatwiona:
1)
w odniesieniu do sprzętu rolniczego, w którym wada wystąpiła w trakcie używania do prac w okresie kampanii, a mianowicie: kombajnów zbożowych, kombajnów do zbioru buraków, kombajnów do zbioru ziemniaków, kosiarek rotacyjnych, opryskiwaczy, sieczkarni polowych, agregatorów uprawowych, siewników, pras zbierających, snopowiązałek i kolumn parnikowych oraz dojarek i schładzarek do mleka - w miejscu występowania awarii, przez dokonanie naprawy gwarancyjnej niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 48 godzin od chwili zgłoszenia,
2)
w odniesieniu do urządzeń udojowych i schładzających zainstalowanych w halach udojowych - przez dokonanie naprawy gwarancyjnej w miejscu wystąpienia awarii niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 12 godzin od chwili zgłoszenia reklamacji,
3)
w odniesieniu do innych towarów i innych przypadków powstania wad niż wymienione w pkt 1 i 2 - przez dokonanie naprawy gwarancyjnej lub inne stosowne świadczenie (§ 15 i 16) niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia pisemnego zgłoszenia reklamacji, a gdy towar z przyczyn leżących po stronie uprawnionego został przez niego dostarczony do naprawy później - od dnia dostarczenia towaru.
2. 
Termin, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, może być przedłużony, jeśli uprawniony z gwarancji wyrazi na to zgodę na piśmie.
§  12. 
1. 
W razie nieuwzględnienia reklamacji, należy zawiadomić o tym uprawnionego z gwarancji na piśmie, podając uzasadnienie oraz wskazując miejsce i termin, w którym powinien on odebrać towar będący przedmiotem reklamacji. W zawiadomieniu należy zamieścić informację, że dalsze dochodzenie roszczeń z tytułu nieuwzględnienia reklamacji maże nastąpić na drodze sądowej.
2. 
Niedokonanie zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1:
1)
natychmiast po dokonaniu oględzin sprzętu rolniczego, reklamowanego w przypadkach wymienionych w § 11 ust. 1 pkt 1 i 2,
2)
w terminach określonych w § 11 ust. 1 pkt 3 w przypadku innych towarów,

uważa się za uznanie reklamacji za uzasadnioną, z obowiązkiem załatwiania jej zgodnie z żądaniem uprawnionego z gwarancji, zgłoszonym w reklamacji.

§  13. 
1. 
W razie gdy:
1)
według oceny gwaranta (zakładu usługowego) przyczyna reklamacji zgłoszonej przez uprawnionego z gwarancji nie stanowi wady podlegającej naprawie gwarancyjnej (§ 6) i reklamacja zostaje odrzucona, a uprawniony nie zgadza się z tym, lub
2)
przy przyjmowaniu reklamacji wystąpi rozbieżność stanowisk stron co do rodzaju lub rozmiaru wady, lub stanu technicznego towaru, albo
3)
przy wydawaniu towaru po naprawie wystąpi rozbieżność stanowisk stron co do prawidłowości usunięcia wady lub na tle stanu technicznego towaru,

gwarant (zakład usługowy) obowiązany jest zlecić wykonanie ekspertyzy w spornym zakresie.

2. 
Gwarant (zakład usługowy) jest obowiązany zlecić wykonanie ekspertyzy, o której mowa w ust. 1:
1)
w odniesieniu do pojazdów samochodowych - Organizacji Rzeczoznawców Techniki Samochodowej Polskiego Związku Motorowego,
2)
w odniesieniu do sprzętu rolniczego - właściwej branżowo organizacji lub instytucji uprawnionej do wydawania takich ekspertyz.
3. 
Ekspertyza, o której mowa w ust. 2, wiąże gwaranta (zakład usługowy).
§  14. 
1. 
W razie gdy dokonano istotnej naprawy towaru, a w szczególności gdy:
1)
koszt tej naprawy przekroczył:
a)
w odniesieniu do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem kosztów wymiany nadwozia - 40%, obowiązującej ceny detalicznej towaru,
b)
w odniesieniu do sprzętu rolniczego - 30% obowiązującej ceny detalicznej towaru

- termin gwarancji biegnie na nowo od dnia zwrócenia uprawnionemu towaru po naprawie w odniesieniu do całego naprawianego towaru,

2)
naprawy dokonano przez wymianę części lub podzespołu, podlegającego gwarancji z mocy prawa, a koszt naprawy nie przekroczył wysokości określonej w pkt 1, jak też przy wymianie nadwozia - termin gwarancji biegnie na nowo w pełnym rozmiarze, przewidzianym dla towaru naprawianego, jednakże tylko w odniesieniu do części lub podzespołu wymienionego przy tej naprawie, chyba że termin gwarancji przewidziany dla danej części lub podzespołu jest dłuższy.
2. 
W przypadku sprzętu rolniczego, którego naprawa gwarancyjna została dokonana w okresie międzysezonowym, termin gwarancji przedłuża się co najmniej do końca następnego sezonu, w którym sprzęt ten będzie mógł być wykorzystany.
3. 
W innych przypadkach niż wskazane w ust. 1 termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w którym uprawniony z gwarancji nie mógł skorzystać z towaru z powodu wady, a jeżeli dokładne ustalenie (udowodnienie) tego byłoby niemożliwe lub utrudnione, termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas od nia zgłoszenia reklamacji do dnia zwrotu towaru po naprawie. Gdy dostarczenie towaru do naprawy uległo zwłoce ze strony uprawnionego, czas ten liczy się odpowiednio od dnia dostarczenia towaru do naprawy, natomiast gdy z przyczyn leżących po stronie uprawnionego nastąpiło opóźnienie odbioru towaru, czas ten liczy się od dnia odbioru towaru, uzgodnionego przy przyjmowaniu reklamacji.
4. 
Fakt i data naprawy podlega poświadczeniu przez zakład usługowy w dokumencie gwarancyjnym, po uprzednim okazaniu uprawnionemu dokonanych napraw i zademonstrowaniu przywróconej sprawności towaru, z wyszczególnieniem dokonanych czynności, usuniętych wad, części wymienionych przy naprawie i łącznego kosztu naprawy oraz ze wskazaniem, czy naprawa podlega zaliczeniu zgodnie z § 16.
§  15. 
1. 
W razie gdy:
1)
naprawa gwarancyjna nie została wykonana w terminie 14 dni lub dłuższym, uzgodnionym na piśmie z uprawnionym z gwarancji, a uprawniony nie wyraża zgody na przedłużenie tego terminu,
2)
zakład usługowy stwierdził pisemnie niemożliwość usunięcia wady w terminie 14 dni z przyczyn technicznych, niezależnych od zakładu (np. brak części zamiennych lub inne przeszkody techniczne), a uprawniony nie wyraża zgody na przedłużenie terminu załatwienia reklamacji lub też wada jest nieusuwalna,
3)
w terminie gwarancji wykonano już ustaloną dla towaru liczbę napraw, podaną w karcie gwarancyjnej (oraz ewentualne naprawy dodatkowe, uzgodnione z uprawnionym), a uprawniony nie wyraża zgody na dokonanie naprawy nadal występujących wad,
4)
przed upływem 3 miesięcy po zakończeniu terminu gwarancji zostanie zgłoszona wada towaru wymagająca naprawy określonej w § 16, wynikła nie wcześniej niż miesiąc przed końcem terminu gwarancji lub wynikła po upływie terminu gwarancji (ale nie wcześniej niż miesiąc przed zgłoszeniem reklamacji), a uprawniony nie żąda usunięcia wady przez naprawę towaru lub nie zgadza się na to,

sprzedawca jest obowiązany dokonać, zgodnie z żądaniem uprawnionego z gwarancji niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni:

- wymiany wadliwego towaru na taki sam nowy towar wolny od wad, a w braku takiego samego towaru - wymiany towaru wadliwego na towar podobny (z wyrównaniem różnicy cen obowiązujących w dacie sprzedaży towaru wadliwego) lub

- zwrotu ceny za zwrotem wadliwego towaru (odstąpienie od umowy) albo

- stosownego obniżenia ceny.

2. 
Obniżenie ceny towaru powinno nastąpić co najmniej w takim stosunku, w jakim wartość (użyteczność) tego towaru uległa, z powodu uznanych wad, obniżeniu w porównaniu do wartości towaru bez wad.
3. 
Wraz ze zwracanym towarem uprawniony z gwarancji jest obowiązany zwrócić towarzyszącą dokumentację.
4. 
W braku takiego samego towaru na wymianę z przyczyn obiektywnych (zaprzestanie produkcji, importu, niemożliwość uzyskania towaru z zagranicy w przewidywanej przyszłości), sprzedawca wypełni zobowiązanie, gdy przedstawi uprawnionemu do wyboru co najmniej dwa podobne wyroby do wymiany z wyrównaniem różnicy cen według ceny obowiązującej w dniu sprzedaży towaru wadliwego.
§  16. 
1. 
Do liczby napraw gwarancyjnych, po których wykonaniu, zgodnie z ustaleniem karty gwarancyjnej, gwarant nie może odmówić wymiany towaru na wolny od wad, w razie gdy nadal wystąpi w nim wada, zalicza się:
1)
w odniesieniu do pojazdów samochodowych:
a)
naprawę głównych zespołów pojazdu: silnika, skrzyni biegów, mostu napędowego, zawieszenia i układu kierowniczego - jeżeli naprawa ta wymagała ich wymontowania z pojazdu,
b)
wymianę zespołów, o których mowa pod lit. a), a także wymianę karoserii,
c)
każdą inną naprawę, gdy czas pozostawania pojazdu w zakładzie przekracza 6 dni roboczych,
2)
w odniesieniu do sprzętu rolniczego - naprawy, których koszt (robocizny i materiałów) przekracza 2% aktualnej ceny detalicznej.
2. 
Ustalona w karcie gwarancyjnej liczba napraw, jak i wymogi ust. 1 nie pozbawiają uprawnionego z gwarancji sądowego dochodzenia wymiany towaru, jeżeli jego wady powodują dla uprawnionego poważne zakłócenia w korzystaniu z rzeczy.
§  17. 
W przypadkach, o których mowa w § 15, reklamację obowiązany jest przyjąć sklep (placówka handlowa), w którym sprzedano wadliwy towar, a gdy towar jest używany w innej miejscowości - położona najbliżej miejsca używania (garażowania towaru placówka handlowa tej samej organizacji handlowej lub powołana przez ten sam organ założycielski do prowadzenia sprzedaży takiego samego towaru.
§  18. 
W razie gdy w wyniku uznania reklamacji następuje wymiana towaru lub zwrot ceny za zwrotem towaru (odstąpienie od umowy), a w towarze tym oprócz wad produkcyjnych występują uszkodzenia nie wywołane tymi wadami albo normalnym używaniem towaru lub też zmiany albo przeróbki, dokonane bez zgody gwaranta, bądź też towar będzie zdekompletowany, sprzedawca potrąci równowartość tych uszkodzonych lub brakujących elementów oraz kosztu ich wymiany, których uzupełnienie będzie niezbędne ze względu na przewidywane wykorzystanie (przeznaczenie) zwracanego wadliwego towaru.
§  19. 
1. 
Żądanie uprawnionego, dotyczące naprawienia szkody będącej następstwem wady towaru, sprzedawca uwzględnia na zasadach ogólnych, w szczególności na podstawie przepisów art. 566 oraz art. 471 Kodeksu cywilnego.
2. 
Jeżeli w celu wymiany lub zwrotu za zwrotem ceny, jak też w celu naprawy towar został dostarczony staraniem uprawnionego, zakład usługowy lub sprzedawca załatwiający reklamację, na żądanie uprawnionego, jest obowiązany zwrócić mu poniesione koszty z tym związane, a w szczególności uzgodnionego z zakładem usługowym niezbędnego demontażu i ponownego zainstalowania towaru lub zdemontowanego wyposażenia, oraz koszty dostarczenia towaru do sprzedawcy zgodnie z ustaleniem § 17 lub do i z naprawy, liczone od zakładu usługowego, wskazanego w karcie gwarancyjnej, a gdy nie wskazano określonego zakładu - do zakładu położonego najbliżej miejsca zamieszkania (zarejestrowanego miejsca garażowania towaru) lub miejsca wystąpienia wady (awarii) pojazdu w drodze. Koszty te są ustalane na podstawie rachunków wystawionych przez osoby lub jednostki gospodarcze, wykonujące zawodowo te usługi, a w razie braku takiego rachunku - według stawek stosowanych przez uspołecznione jednostki usługowe.
3. 
Na żądanie kupującego zakład usługowy (lub odpowiednio sprzedawca) jest zobowiązany zapłacić mu karę za zwłokę w załatwieniu reklamacji w wysokości:
1)
w odniesieniu do towarów i przypadków wystąpienia wad, o których mowa w § 11 pkt 1 i 2 - 0,1% aktualnej ceny towaru za pierwszy i za drugi dzień zwłoki oraz 0,2% aktualnej ceny towaru za każdy następny dzień zwłoki - do łącznej wysokości 10% ceny towaru,
2)
w odniesieniu do pozostałych towarów - 0,1% aktualnej ceny towaru za każdy dzień zwłoki do 20 dni i 0,3% za każdy dalszy dzień zwłoki - do łącznej wysokości 10% ceny towaru.
4. 
Za początek zwłoki uważa się odpowiednio pierwszy dzień po ustalonym terminie załatwienia reklamacji (według § 11), a gdy termin ten przedłuża się za zgodą kupującego - po upływie pierwszego jego przedłużenia.
§  20. 
Roszczeń z tytułu wady towaru, nie zaspokojonych w trybie postępowania reklamacyjnego, przewidzianego w niniejszych warunkach gwarancyjnych, uprawniony może dochodzić sądownie od gwaranta z tytułu udzielonej gwarancji lub od sprzedawcy na zasadzie odpowiedzialności z tytułu rękojmi. Roszczeń z tytułu rękojmi, wynikłych z napraw gwarancyjnych wadliwie wykonanych przez zakład usługowy, uprawniony może dochodzić od gwaranta.