Iran-Polska. Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Islamskiej Republiki Iranu o transporcie lotniczym. Warszawa.1999.10.26.
M.P.2020.878
Akt obowiązującyUMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Islamskiej Republiki Iranu o transporcie lotniczym,
podpisana w Warszawie dnia 26 października 1999 r.
Będąc stronami Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, otwartej do podpisu w Chicago, dnia siódmego grudnia 1944 roku (16/09/1323),
Dążąc do rozwijania współpracy w dziedzinie transportu lotniczego i przyczynienia się do postępu w międzynarodowym lotnictwie cywilnym,
Pragnąc zawrzeć Umowę w celu ustanowienia i eksploatacji rozkładowych linii lotniczych między i poza ich terytoriami,
Uzgodniły, co następuje:
Definicje
A. Wyrażenie "Konwencja" oznacza Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, otwartą do podpisu w Chicago, dnia siódmego grudnia 1944 roku (16/09/1323) i obejmuje każdy Załącznik przyjęty zgodnie z Artykułem 90 tej Konwencji oraz każdą zmianę Załączników lub Konwencji przyjętą zgodnie z jej Artykułami 90 i 94, w zakresie, w jakim te Załączniki i zmiany zostały przyjęte przez obie Umawiające się Strony;
B. Wyrażenie "władze lotnicze" oznacza w przypadku Rzeczypospolitej Polskiej, Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, a w przypadku Islamskiej Republiki Iranu, Zarządzającego Organizacją Lotnictwa Cywilnego, albo w obydwu przypadkach organ lub osobę prawnie upoważnione do wykonywania funkcji należących do wymienionych władz;
C. Wyrażenie "wyznaczone przedsiębiorstwo lotnicze Umawiającej się Strony" oznacza przedsiębiorstwo lotnicze, które zostało wyznaczone i upoważnione zgodnie z Artykułem 3 niniejszej Umowy;
D. Wyrażenia "uzgodniona linia" i "określona trasa" oznaczają odpowiednio międzynarodową linię lotniczą ustanowioną zgodnie z Artykułem 2 niniejszej Umowy oraz trasę określoną w Załączniku do niniejszej Umowy;
E. Wyrażenie "taryfa" oznacza ceny, pobierane za przewóz pasażerów, bagażu i ładunków oraz warunki stosowania tych cen, włączając ceny i warunki innych usług świadczonych przez przedsiębiorstwo lotnicze, związanych z przewozem lotniczym, z wyłączeniem jednak cen i warunków przewozu poczty;
F. Wyrażenia "linia lotnicza", "międzynarodowa linia lotnicza", "przedsiębiorstwo lotnicze" i "lądowanie w celach niehandlowych" posiadają znaczenia odpowiednio określone dla nich w Artykule 96 Konwencji;
G. Wyrażenie "terytorium" w odniesieniu do każdej Umawiającej się Strony oznacza obszary lądowe i wody terytorialne, objęte suwerennością Państwa tej Strony, włączając przestrzeń powietrzną nad nimi;
H. Wyrażenie "zdolność przewozowa" w odniesieniu do statku powietrznego oznacza udźwig handlowy tego statku powietrznego oferowany na trasie lub części trasy, zaś wyrażenie zdolność przewozowa w odniesieniu do uzgodnionej linii oznacza pojemność statków powietrznych eksploatowanych na takiej linii pomnożoną przez częstotliwość połączeń wykonywanych przez takie statki powietrzne w określonym czasie na trasie lub jej części.
Przyznanie praw
(a) prawo przelotu nad jej terytorium bez lądowania;
(b) prawo lądowania na jej terytorium w celach niehandlowych; oraz
(c) w zakresie, na jaki zezwala niniejsza Umowa, prawo wykonywania lądowań na jej terytorium na trasach wyszczególnionych w Załączniku do niniejszej Umowy, w celu zabrania i pozostawienia w ruchu międzynarodowym pasażerów i ładunków, włączając pocztę, oddzielnie lub łącznie.
Wyznaczenie i zezwolenie eksploatacyjne
Cofnięcie i zawieszenie zezwolenia eksploatacyjnego
(a) w przypadku nie wykazania przez takie przedsiębiorstwo lotnicze władzom lotniczym tej Umawiającej się Strony, że posiada ono kwalifikacje zgodne z ustawami i przepisami tej Umawiającej się Strony normalnie stosowanymi przez te władze lotnicze zgodnie z Konwencją;
(b) w przypadku nieprzestrzegania przez takie przedsiębiorstwo lotnicze ustaw i przepisów tej Umawiającej się Strony;
(c) w przypadku, gdy nie uzyskają one dowodu, że przeważająca część własności i rzeczywista kontrola tego przedsiębiorstwa lotniczego należą do Umawiającej się Strony wyznaczającej przedsiębiorstwo lotnicze lub do jej obywateli; oraz
(d) w przypadku, gdy przedsiębiorstwo lotnicze w inny sposób nie przestrzega warunków określonych w niniejszej Umowie.
Stosowanie ustaw i przepisów
Przedstawicielstwo przedsiębiorstwa lotniczego
Wyznaczone przedsiębiorstwo lotnicze jednej Umawiającej się Strony będzie miało prawo do utworzenia swojego przedstawicielstwa i sprowadzenia oraz zatrudnienia na terytorium drugiej Umawiającej się Strony, zgodnie z ustawami i przepisami drugiej Umawiającej się Strony, własnych pracowników w zakresie zarządzania, spraw technicznych, operacyjnych, handlowych i innych pracowników specjalistycznych, niezbędnych do eksploatacji i promocji linii lotniczych.
Sprzedaż i transfer wpływów
Zwolnienia z opłat celnych i innych opłat
(a) zapasy pokładowe wzięte na terytorium którejkolwiek Umawiającej się Strony zgodnie z ograniczeniami ustalonymi przez kompetentne organy tej Umawiającej się Strony i przeznaczone do zużycia na pokładzie wylatujących statków powietrznych, używanych na liniach międzynarodowych przez wyznaczone przedsiębiorstwo lotnicze drugiej Umawiającej się Strony;
(b) części zapasowe i normalne wyposażenie wwiezione na terytorium jednej Umawiającej się Strony i przeznaczone do eksploatacji lub naprawy statków powietrznych, używanych na liniach międzynarodowych przez wyznaczone przedsiębiorstwo lotnicze drugiej Umawiającej się Strony;
(c) materiały pędne i smary, przeznaczone do zaopatrzenia statków powietrznych, używanych na liniach międzynarodowych przez wyznaczone przedsiębiorstwo lotnicze drugiej Umawiającej się Strony, nawet, jeżeli materiały te będą zużyte na odcinku lotu wykonywanego nad terytorium Umawiającej się Strony, w której zostały one załadowane na pokład;
(d) materiały reklamowe, nie posiadające wartości handlowej, używane przez wyznaczone przedsiębiorstwo lotnicze jednej Umawiającej się Strony na terytorium drugiej Umawiającej się Strony;
(e) oficjalne dokumenty posiadające znaki przedsiębiorstwa lotniczego, takie jak oznaczenia bagażu, pasażerskie bilety lotnicze, towarowe bilety lotnicze, karty pokładowe i rozkłady lotów, wwożone na terytorium jednej Umawiającej się Strony, przeznaczone do wyłącznego użytku przez wyznaczone przedsiębiorstwo lotnicze drugiej Umawiającej się Strony.
Zasady dotyczące eksploatacji uzgodnionych linii
Taryfy
Opłaty portowe i inne opłaty
Opłaty, stosowane na terytorium jednej Umawiającej się Strony w odniesieniu do operacji wyznaczonego przedsiębiorstwa lotniczego drugiej Umawiającej się Strony, za korzystanie z portów lotniczych udostępnionych dla komunikacji lotniczej oraz z innych urządzeń lotniczych, w tym opłaty pobierane przez służby łączności i meteorologiczne, na terytorium pierwszej Umawiającej się Strony będą sprawiedliwe i rozsądne oraz pobierane zgodnie z jednolitymi warunkami stosowanymi bez dyskryminacji w odniesieniu do przynależności państwowej danego statku powietrznego.
Świadectwa i licencje
Ochrona lotnictwa
Dane statystyczne
Władze lotnicze jednej Umawiającej się Strony będą dostarczać władzom lotniczym drugiej Umawiającej się Strony, na ich żądanie, takich informacji i danych statystycznych dotyczących przewozów na uzgodnionych liniach przez wyznaczone przedsiębiorstwo lotnicze na lub z terytorium drugiej Umawiającej się Strony, jakie mogą być zwykle opracowywane i przedkładane przez wyznaczone przedsiębiorstwo lotnicze swoim władzom lotniczym.
Przedkładanie jakichkolwiek dodatkowych danych statystycznych, których władze lotnicze Umawiającej się Strony mogą wymagać od władz lotniczych drugiej Umawiającej się Strony, będą przedmiotem negocjacji i uzgodnień między obu Umawiającymi się Stronami.
Rozstrzyganie sporów
Konsultacje
Modyfikacja i zmiana Umowy
Wypowiedzenie Umowy
Niniejsza Umowa zawarta jest na czas nieokreślony.
Każda Umawiająca się Strona może w każdym czasie notyfikować drugiej Umawiającej się Stronie o swojej decyzji wypowiedzenia niniejszej Umowy. Powiadomienie takie powinno być przekazane jednocześnie do Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego. W takim przypadku niniejsza Umowa utraci moc po upływie dwunastu (12) miesięcy od daty otrzymania powiadomienia przez drugą Umawiającą się Stronę, chyba że powiadomienie to zostało wycofane w drodze porozumienia przed upływem tego terminu. W przypadku braku potwierdzenia otrzymania noty przez drugą Umawiającą się Stronę, uważać się będzie, że powiadomienie zostało otrzymane po upływie czternastu (14) dni od dnia otrzymania powiadomienia przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego.
Rejestracja w ICAO
Niniejsza Umowa i jej Załącznik(i) oraz jakakolwiek zmiana do nich będą zarejestrowane w Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego.
Konwencie wielostronne
W przypadku wejścia w życie wielostronnej umowy lub konwencji lotniczej wiążącej obie Umawiające się Strony, niniejsza Umowa i jej Załącznik(i) zostaną zmienione w drodze negocjacji, o których mowa w Artykule 17, między Umawiającymi się Stronami, tak aby jej postanowienia dostosowane zostały do postanowień takiej umowy lub konwencji.
Wejście w życie
Niniejsza Umowa wejdzie w życie w dniu późniejszej notyfikacji dokonanej przez jedną Umawiającą się Stronę do drugiej Umawiającej się Strony, stwierdzającej spełnienie wymogów konstytucyjnych dotyczących wejścia w życie niniejszej Umowy.
SPORZĄDZONO w dwóch egzemplarzach w Warszawie dnia 26 października 1999 roku, co odpowiada 04 Aban 1378 roku, w językach polskim, perskim i angielskim, przy czym wszystkie teksty są jednakowo autentyczne. W przypadku rozbieżności co do interpretacji, tekst angielski będzie rozstrzygający.
ZAŁĄCZNIK
WYKAZ TRAS
WYKAZ TRAS
Punkty | Punkty | Punkty | Punkty |
początkowe | pośrednie | docelowe | położone dalej |
Warszawa | do późniejszego określenia | Teheran | do późniejszego określenia |
Punkty | Punkty | Punkty | Punkty |
początkowe | pośrednie | docelowe | położone dalej |
Teheran | do późniejszego określenia | Warszawa | do późniejszego określenia |
UWAGI:
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »