§ 9. - Inwestycje szczególnie ważne dla gospodarki narodowej.

Monitor Polski

M.P.1971.31.195

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1972 r.
§  9.
1.
Równolegle z przygotowaniem założeń techniczno-ekonomicznych dla przedsięwzięć (zadań) kluczowych powinny być opracowane założenia techniczno-ekonomiczne dla inwestycji wspólnych i towarzyszących. Zatwierdzenie założeń tych inwestycji powinno nastąpić w terminach skoordynowanych z terminami zatwierdzenia założeń dla inwestycji podstawowych. Obowiązki w zakresie przygotowania tych inwestycji do realizacji ciążą na kierownikach jednostek sprawujących nadzór nad inwestorami realizującymi inwestycje wspólne i towarzyszące.
2.
Na podstawie założeń techniczno-ekonomicznych powinna być zawarta umowa przedwstępna (porozumienie) z wskazanym przez właściwy organ generalnym realizatorem (generalnym wykonawcą).
3.
Wprowadzenie inwestycji kluczowych do projektu planu inwestycyjnego może nastąpić tylko na podstawie pozytywnej opinii banku o prawidłowym zapewnieniu warunków realizacji tych inwestycji, wydanej na podstawie przedłożonych bankowi zatwierdzonych założeń techniczno-ekonomicznych i umów przedwstępnych (porozumień), o których mowa w ust. 2.
4.
Określony w zatwierdzonych założeniach techniczno-ekonomicznych cykl budowy oraz terminy, ustalone zgodnie z tym cyklem po włączeniu zadania inwestycyjnego do planu w umowie o kredyt, są obowiązujące dla inwestora i wszystkich innych uczestników procesu inwestycyjnego.
5.
Ministrowie sprawujący nadzór nad inwestorami realizującymi inwestycje kluczowe zapewnią w rocznych planach odpowiednie limity dewizowe zapewniające w pierwszej kolejności zaspokojenie potrzeb tych inwestycji i umożliwiające zawarcie kontraktów - w miarę potrzeby - z rocznym lub dłuższym wyprzedzeniem według harmonogramu realizacji inwestycji. Zasady prowadzenia rachunku zaangażowania dewizowego dla inwestycji kluczowych określą odrębne przepisy.
6.
Minister Handlu Zagranicznego lub minister nadzorujący centralę handlu zagranicznego:
1)
wyznaczy dla inwestycji kluczowych generalnych dostawców maszyn i aparatury w wypadkach, gdy dostawy z importu stanowią wyposażenie całych linii technologicznych lub dotyczą zakupu licencji i całego programu dostaw maszyn i urządzeń,
2)
ustali priorytet w terminowej kontraktacji i realizacji zakupów z importu, warunkujących prawidłowy przebieg wykonawstwa inwestycji kluczowej,
3)
zapewni kontrolę terminowej realizacji zamówień importowych dla inwestycji kluczowej,
4)
zapewni za pośrednictwem podległych central handlu zagranicznego niezbędny dopływ informacji o terminach dostaw z importu maszyn i urządzeń.