Rozdział 2 - Gospodarstwa pomocnicze działające na zasadach uproszczonych. - Gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych.

Monitor Polski

M.P.1978.9.32

Akt utracił moc
Wersja od: 16 marca 1978 r.

Rozdział  2

Gospodarstwa pomocnicze działające na zasadach uproszczonych.

§  13.
Przepisy § 14-29 zarządzenia stosuje się do gospodarstw pomocniczych działających na zasadach uproszczonych, chyba że przepisy § 30-39 stanowią inaczej.
§  14.
1.
Podstawę gospodarki finansowej gospodarstwa pomocniczego stanowi plan finansowy, opracowany na okres roku kalendarzowego, obejmujący przychody i rozchody gospodarstwa, rachunek wyników, plan funduszu obrotowego, podział amortyzacji i rozliczenie z budżetem.
2.
Do planu finansowego załącza się:
1)
kalkulację przychodów,
2)
kalkulację rozchodów, z uwzględnieniem szczegółowej kalkulacji zatrudnienia i funduszu płac.
3.
Zasady opracowywania planów finansowych gospodarstw pomocniczych oraz wzory tych planów ustalają przepisy dotyczące opracowywania projektu budżetu centralnego i projektów budżetów terenowych.
§  15.
1.
Po uchwaleniu budżetu Państwa przez Sejm i po ustaleniu szczegółowego podziału dochodów i wydatków budżetu centralnego ministrowie ustalają kwoty wpłat do budżetu, dotacji z budżetu oraz składników funduszu płac mających charakter dyrektywny:
1)
dla jednostek prowadzących gospodarstwa pomocnicze podległych bezpośrednio ministrowi,
2)
zbiorczo dla jednostek prowadzących gospodarstwa pomocnicze podporządkowanych jednostkom organizacyjnym podległym ministrowi.
2.
Jednostki nadrzędne, o których mowa w ust. 1 pkt 2, w granicach kwot ustalonych zbiorczo dla podporządkowanych jednostek prowadzących gospodarstwa ustalają dla poszczególnych jednostek kwoty wpłat do budżetu, dotacji z budżetu oraz składników funduszu płac mających charakter dyrektywny.
3.
Kierownicy jednostek prowadzących gospodarstwa zatwierdzają plany finansowe gospodarstw zgodnie z ustaleniami, o których mowa w ust. 1 i 2.
4.
Jednostka nadrzędna może sobie zastrzec prawo zatwierdzania planów finansowych gospodarstw jednostek podległych.
§  16.
1.
Po uchwaleniu budżetu terenowego przez radę narodową i po ustaleniu szczegółowego podziału dochodów i wydatków tego budżetu właściwe terenowe organy administracji państwowej ustalają kwoty wpłat do budżetu, dotacji z budżetu oraz składników funduszu płac mających charakter dyrektywny dla jednostek prowadzących gospodarstwa pomocnicze.
2.
W zakresie zatwierdzania planów finansowych gospodarstw stosuje się odpowiednio przepis § 15 ust. 3 i 4.
§  17.
1.
Zmiany planów finansowych gospodarstw pomocniczych powodujące zwiększenie dotacji budżetowych ponad ustalenia, o których mowa w § 15 ust. 1 i § 16 ust. 1, mogą być dokonywane wyłącznie po wprowadzeniu odpowiednich zmian w budżecie.
2.
Zmiany planów finansowych gospodarstw pomocniczych powodujące zmniejszenie wpłat do budżetu w stosunku do ustaleń, o których mowa w § 15 ust. 1 i § 16 ust. 1, mogą być dokonywane za zgodą:
1)
Ministra Finansów - w zakresie gospodarstw budżetu centralnego,
2)
właściwego terenowego organu administracji państwowej - w zakresie gospodarstw budżetu terenowego.
3.
Zmiana planu finansowego gospodarstwa w zakresie funduszu płac nie może powodować zwiększenia kwot funduszu płac ustalonych zgodnie z § 15 ust. 1 i § 16 ust. 1, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
§  18.
1.
Środki obrotowe gospodarstwa pomocniczego są finansowane funduszem obrotowym.
2.
Fundusz obrotowy gospodarstwa pomocniczego powinien równać się normatywowi środków obrotowych.
3.
Gospodarstwo pomocnicze otrzymuje pierwsze wyposażenie w fundusz obrotowy ze środków jednostki budżetowej.
4.
Nadwyżka funduszu obrotowego według stanu na początek roku podlega wpłacie do budżetu.
5.
Niedobór funduszu obrotowego według stanu na początek roku, w części nie pokrytej z zysku, podlega sfinansowaniu z budżetu.
§  19.
1.
Normatyw środków obrotowych gospodarstwa pomocniczego ustala kierownik jednostki budżetowej na podstawie wytycznych właściwego ministra.
2.
Normowaniu podlegają następujące środki obrotowe:
1)
materiały,
2)
produkcja w toku,
3)
wyroby gotowe,
4)
rozliczenia międzyokresowe czynne.
§  20.
1.
Zysk gospodarstwa pomocniczego przeznaczony jest przede wszystkim na uzupełnienie funduszu obrotowego, a w pozostałej części - na wpłatę do budżetu.
2.
Jeżeli przepisy zarządzenia przewidują przekazanie całości lub części zysku na rachunek środków specjalnych jednostki budżetowej, kwota zysku podlegająca przekazaniu do budżetu ulega odpowiedniemu zmniejszeniu.
3.
Ujawnione w toku kontroli cen zyski nieprawidłowe gospodarstw, w tym także zyski nadmierne, podlegają przekazaniu na dochód budżetu centralnego.
§  21.
Gospodarstwo pomocnicze może otrzymywać z budżetu dotacje na pokrycie planowanych strat.
§  22.
1.
Gospodarstwo pomocnicze dokonuje odpisów amortyzacyjnych od wartości ewidencyjnej środków trwałych przydzielonych gospodarstwu według stawek określonych w przepisach w sprawie amortyzacji środków trwałych.
2.
Odpisy amortyzacyjne podlegają przekazaniu na dochody budżetowe.
§  23.
Dochody z tytułu likwidacji i zbycia środków trwałych gospodarstwa pomocniczego stanowią zyski nadzwyczajne, a koszty tej likwidacji lub zbycia - straty nadzwyczajne gospodarstwa.
§  24.
W zakresie finansowania inwestycji i remontów gospodarstw pomocniczych stosuje się przepisy w sprawie zasad finansowania inwestycji i remontów w jednostkach gospodarki uspołecznionej.
§  25.
1.
Gospodarstwo pomocnicze, którego plan finansowy przewiduje wpłatę z zysku do budżetu, dokonuje wpłaty zaliczkowo za I, II i III kwartał w ciągu 15 dni po zakończeniu kwartału, a za IV kwartał zaliczkowo do dnia 31 grudnia i ostatecznie w ciągu 5 dni po przyjęciu rocznego sprawozdania finansowego przez jednostkę nadrzędną.
2.
Zaliczkowe wpłaty do budżetu ustala się w wysokości 1/4 planowanej wpłaty rocznej.
3.
Ostateczną wpłatę do budżetu ustala się w takim stosunku do faktycznie osiągniętego zysku, w jakim pozostaje roczna planowana wpłata do rocznej planowanej kwoty zysku.
4.
W uzasadnionych wypadkach można stosować inny tryb wpłat z zysku do budżetu niż określony w ust. 1-3 za zgodą:
1)
właściwego ministra - co do gospodarstw pomocniczych budżetu centralnego,
2)
właściwego terenowego organu administracji państwowej - co do gospodarstw pomocniczych budżetu terenowego.
5.
Nadpłacona kwota wpłat z zysku do budżetu podlega zaliczeniu na poczet wpłat roku następnego lub zwrotowi w terminie 5 dni od daty złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.
6.
Zasady i terminy ustalone w ust. 1-5 stosuje się również przy dokonywaniu wpłat na rachunek środków specjalnych.
§  26.
Wpłaty do budżetu z tytułu nadwyżki funduszu obrotowego na początek roku oraz wpłaty odpisów amortyzacyjnych dokonywane są jednorazowo w terminie przewidzianym dla dokonania ostatecznej wpłaty z zysku do budżetu (§ 25 ust. 1).
§  27.
1.
Dotację budżetową na pokrycie planowanych strat przekazuje się gospodarstwu pomocniczemu raz na kwartał w wysokości 1/4 planowanej dotacji rocznej.
2.
W zależności od przebiegu wykonania planu finansowego dotacja może być odpowiednio zmniejszona lub zwiększona w granicach ustalonych na ten cel kredytów budżetowych.
3.
Jeżeli strata wykazana w rocznym sprawozdaniu finansowym jest niższa od planowanej, kwota nadmiernie udzielonej dotacji podlega zwrotowi do budżetu w terminie 5 dni od dnia sporządzenia sprawozdania.
§  28.
Dotacja budżetowa na pokrycie niedoboru funduszu obrotowego na początek roku przekazywana jest jednorazowo w ciągu 5 dni po przyjęciu rocznego sprawozdania finansowego.
§  29.
Gospodarstwo pomocnicze prowadzi księgowość oraz sporządza sprawozdania zgodnie z typowym planem kont dla jednostek i zakładów budżetowych oraz przepisami o sprawozdawczości budżetowej.
§  30.
1.
Nie podlegają normowaniu środki obrotowe gospodarstw pomocniczych:
1)
typu 01, 02 i 05,
2)
innych gospodarstw, które ze względu na charakter działalności zostaną zwolnione przez właściwego ministra w porozumieniu z Ministrem Finansów od normowania środków obrotowych.
2.
Gospodarstwa wymienione w ust. 1 pkt 1 powinny być wyposażone w fundusz obrotowy w następującej wysokości:
1)
gospodarstwa rolne i ogrodnicze typu 01 oraz gospodarstwa typu 02 - do wysokości 100% wartości inwentarza żywego, zwiększonej o wartość zapasów nie przekraczającą 50% wartości rocznej sprzedaży produkcji,
2)
gospodarstwa leśne typu 01 - do wysokości wartości zapasów nie przekraczającej 60% wartości rocznej sprzedaży produkcji,
3)
gospodarstwa typu 05 - do wysokości miesięcznych kosztów eksploatacji budynku.
3.
Wysokość funduszu obrotowego gospodarstw pomocniczych zwolnionych od normowania środków obrotowych określa właściwy minister w porozumieniu z Ministrem Finansów.
4.
Do gospodarstw wymienionych w ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy § 18 ust. 3-5.
§  31.
1.
Nadwyżka i niedobór funduszu obrotowego gospodarstw pomocniczych typu 03 szkół zawodowych nadzorowanych przez Ministra Oświaty i Wychowania oraz szkół zawodowych podległych Ministrom: Górnictwa, Hutnictwa, Przemysłu Maszynowego oraz Energetyki i Energii Atomowej podlega rozliczeniu ze środkami specjalnymi typu 03 "Środki dla warsztatów szkolnych".
2.
Nadwyżka i niedobór funduszu obrotowego gospodarstw pomocniczych jednostek więziennictwa i zakładów dla nieletnich podlega rozliczeniu ze środkami specjalnymi typu 04 "Środki dla gospodarstw pomocniczych jednostek więziennictwa i zakładów dla nieletnich", z których gospodarstwa te otrzymują także pierwsze wyposażenie w fundusz obrotowy.
§  32.
1.
Zysk - w części pozostałej po uzupełnieniu funduszu obrotowego:
1)
w gospodarstwach pomocniczych typu 01, 02 i 04 zakładów służby zdrowia i pomocy społecznej podległych lub nadzorowanych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej - podlega przekazaniu na rachunek środków specjalnych typu 07 "Zakup żywności i poprawa warunków w urządzeniach oświatowych i socjalnych" oraz na inwestycje,
2)
w gospodarstwach pomocniczych typu 01 i 03 zakładów opiekuńczo-wychowawczych oraz w gospodarstwach typu 01 szkół specjalnych - podlega przekazaniu na rachunek środków specjalnych typu 07 "Zakup żywności i poprawa warunków w urządzeniach oświatowych i socjalnych",
3)
w gospodarstwach pomocniczych typu 03 zakładów i ośrodków szkolenia inwalidów podległych Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej oraz szkół rolniczych nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa przeznaczony jest w kwocie stanowiącej nie więcej niż 30% zysku oraz w granicach ustalonego w planie społeczno-gospodarczym funduszu płac na nagrody dla nauczycieli, uczniów i pracowników warsztatu szkolnego oraz na cele socjalne i kulturalne dla uczniów,
4)
w gospodarstwach pomocniczych typu 03 szkół specjalnych przeznaczony jest w kwocie stanowiącej nie więcej niż 30% zysku oraz w granicach ustalonego w planie społeczno-gospodarczym funduszu płac na nagrody dla nauczycieli, uczniów i pracowników warsztatu szkolnego oraz na cele socjalne i kulturalne dla uczniów, a w pozostałej części podlega przekazaniu na rachunek środków specjalnych typu 07 "Zakup żywności i poprawa warunków w urządzeniach oświatowych i socjalnych",
5)
w gospodarstwach pomocniczych typu 03 szkół zawodowych nadzorowanych przez Ministra Oświaty i Wychowania oraz szkół zawodowych podległych Ministrom: Górnictwa, Hutnictwa, Przemysłu Maszynowego oraz Energetyki i Energii Atomowej:
a)
w kwocie stanowiącej co najmniej 40% zysku podlega przekazaniu na rachunek środków specjalnych typu 03 "Środki dla warsztatów szkolnych",
b)
w kwocie stanowiącej nie więcej niż 30% zysku oraz w granicach ustalonego w planie społeczno-gospodarczym funduszu płac przeznaczony jest na nagrody dla nauczycieli, uczniów i pracowników warsztatu szkolnego oraz na cele socjalne i kulturalne dla uczniów,
c)
w pozostałej kwocie przeznaczony jest na inwestycje.
2.
Zasady wykorzystywania kwoty określonej w ust. 1 pkt 3, 4 i 5 lit. b) ustalają regulaminy wydane przez właściwych ministrów.
3.
Jeżeli zysk warsztatów szkolnych określonych w ust. 1 pkt 5 nie wystarczy na uzupełnienie funduszu obrotowego oraz na pokrycie wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 5 lit. b), właściwy terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego lub właściwy minister może zwolnić warsztat częściowo lub całkowicie od wpłaty na rzecz środków specjalnych typu 03 lub przyznać odpowiednią dotację z tych środków.
§  33.
1.
Zysk gospodarstw pomocniczych typu 01 i 03 zakładów dla nieletnich podległych Ministrowi Sprawiedliwości podlega przekazaniu na środki specjalne typu 04 "Środki dla gospodarstw pomocniczych jednostek więziennictwa i zakładów dla nieletnich", z przeznaczeniem:
1)
w 65% na zwiększenie funduszu obrotowego oraz na inwestycje,
2)
w pozostałej kwocie na finansowanie szkolenia kursowego, potrzeb kulturalno-oświatowych pracowników gospodarstw i wychowanków, akcji socjalnej wychowanków oraz nagród dla wychowanków (30% zysku) i nagród dla pracowników gospodarstw, którzy przyczynili się do zwiększenia zysku (5% zysku).
2.
Zasady wykorzystania kwoty przeznaczonej na nagrody dla pracowników ustala regulamin wydany przez Ministra Sprawiedliwości.
§  34.
1.
Gospodarstwa pomocnicze jednostek więziennictwa przekazują 10% zysku na dochody budżetowe. Pozostały zysk podlega przekazaniu na środki specjalne, o których mowa w § 33 ust. 1, z przeznaczeniem:
1)
w 75% na zwiększenie funduszu obrotowego, na inwestycje gospodarstw oraz na budownictwo socjalne i mieszkaniowe,
2)
w pozostałej kwocie na finansowanie nagród dla skazanych (osadzonych) wyróżniających się w pracy i nauce (5% zysku), potrzeb kulturalno-oświatowych funkcjonariuszów służby więziennej, pracowników gospodarstw oraz skazanych (osadzonych) i szkolenia kursowego (15% zysku) oraz nagród dla pracowników gospodarstw, którzy przyczynili się do zwiększenia zysku (5% zysku).
2.
Przepis § 33 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  35.
Obowiązek dokonywania odpisów amortyzacyjnych (§ 22) nie dotyczy:
1)
gospodarstw pomocniczych typu 01 i 02 zakładów służby zdrowia i pomocy społecznej podległych lub nadzorowanych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej,
2)
gospodarstw pomocniczych typu 01 zakładów opiekuńczo-wychowawczych i szkół specjalnych,
3)
gospodarstw pomocniczych typu 05, 06, 07 i 10.
§  36.
1.
Gospodarstwa pomocnicze typu 03 szkół zawodowych nadzorowanych przez Ministra Oświaty i Wychowania oraz szkół zawodowych podległych Ministrom: Górnictwa, Hutnictwa, Przemysłu Maszynowego oraz Energetyki i Energii Atomowej przekazują odpisy amortyzacyjne na rzecz środków specjalnych typu 03 "Środki dla warsztatów szkolnych".
2.
Gospodarstwa pomocnicze zakładów dla nieletnich i jednostek więziennictwa przekazują odpisy amortyzacyjne na rzecz środków specjalnych typu 04 "Środki dla gospodarstw pomocniczych, jednostek więziennictwa i zakładów dla nieletnich".
§  37.
1.
Pozostałość środków pieniężnych z likwidacji gospodarstw pomocniczych typu 03 szkół zawodowych nadzorowanych przez Ministra Oświaty i Wychowania oraz szkół zawodowych podległych Ministrom: Górnictwa, Hutnictwa, Przemysłu Maszynowego oraz Energetyki i Energii Atomowej, jak również dochody z tytułu likwidacji i zbycia środków trwałych tych gospodarstw, zmniejszone o koszty likwidacji lub zbycia, podlegają przekazaniu na rzecz środków specjalnych typu 03 "Środki dla warsztatów szkolnych".
2.
Pozostałość środków pieniężnych z likwidacji gospodarstw pomocniczych zakładów dla nieletnich i jednostek więziennictwa oraz dochody z tytułu likwidacji i zbycia środków trwałych gospodarstw, zmniejszone o koszty likwidacji lub zbycia, podlegają przekazaniu na rzecz środków specjalnych typu 04 "Środki dla gospodarstw pomocniczych jednostek więziennictwa i zakładów dla nieletnich".
§  38.
Koszty działalności eksploatacyjnej gospodarstw pomocniczych typu 03 i 09 nie obejmują wynagrodzeń kierowników warsztatów i nauczycieli zawodu, płatnych ze środków jednostki budżetowej.
§  39.
1.
Rolnym gospodarstwom pomocniczym przysługują dotacje budżetowe na zagospodarowanie przejętych gruntów w wysokości oraz w trybie przewidzianych w odrębnych przepisach.
2.
Rolnym gospodarstwom pomocniczym jednostek budżetowych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej przysługują również dotacje budżetowe na inne cele niż wymienione w ust. 1 w wysokości i w trybie określonych w odrębnych przepisach.