Rozdział 2 - Gospodarstwa pomocnicze działające na zasadach uproszczonych. - Gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych.
Monitor Polski
M.P.1978.9.32
Akt utracił moc Wersja od: 16 marca 1978 r.
Rozdział 2
Gospodarstwa pomocnicze działające na zasadach uproszczonych.
Gospodarstwa pomocnicze działające na zasadach uproszczonych.
§ 13.
Przepisy § 14-29 zarządzenia stosuje się do gospodarstw pomocniczych działających na zasadach uproszczonych, chyba że przepisy § 30-39 stanowią inaczej.§ 14.
1.
Podstawę gospodarki finansowej gospodarstwa pomocniczego stanowi plan finansowy, opracowany na okres roku kalendarzowego, obejmujący przychody i rozchody gospodarstwa, rachunek wyników, plan funduszu obrotowego, podział amortyzacji i rozliczenie z budżetem.2.
Do planu finansowego załącza się:1)
kalkulację przychodów,2)
kalkulację rozchodów, z uwzględnieniem szczegółowej kalkulacji zatrudnienia i funduszu płac.3.
Zasady opracowywania planów finansowych gospodarstw pomocniczych oraz wzory tych planów ustalają przepisy dotyczące opracowywania projektu budżetu centralnego i projektów budżetów terenowych.§ 15.
1.
Po uchwaleniu budżetu Państwa przez Sejm i po ustaleniu szczegółowego podziału dochodów i wydatków budżetu centralnego ministrowie ustalają kwoty wpłat do budżetu, dotacji z budżetu oraz składników funduszu płac mających charakter dyrektywny:1)
dla jednostek prowadzących gospodarstwa pomocnicze podległych bezpośrednio ministrowi,2)
zbiorczo dla jednostek prowadzących gospodarstwa pomocnicze podporządkowanych jednostkom organizacyjnym podległym ministrowi.2.
Jednostki nadrzędne, o których mowa w ust. 1 pkt 2, w granicach kwot ustalonych zbiorczo dla podporządkowanych jednostek prowadzących gospodarstwa ustalają dla poszczególnych jednostek kwoty wpłat do budżetu, dotacji z budżetu oraz składników funduszu płac mających charakter dyrektywny.3.
Kierownicy jednostek prowadzących gospodarstwa zatwierdzają plany finansowe gospodarstw zgodnie z ustaleniami, o których mowa w ust. 1 i 2.4.
Jednostka nadrzędna może sobie zastrzec prawo zatwierdzania planów finansowych gospodarstw jednostek podległych.§ 16.
1.
Po uchwaleniu budżetu terenowego przez radę narodową i po ustaleniu szczegółowego podziału dochodów i wydatków tego budżetu właściwe terenowe organy administracji państwowej ustalają kwoty wpłat do budżetu, dotacji z budżetu oraz składników funduszu płac mających charakter dyrektywny dla jednostek prowadzących gospodarstwa pomocnicze.2.
W zakresie zatwierdzania planów finansowych gospodarstw stosuje się odpowiednio przepis § 15 ust. 3 i 4.§ 17.
1.
Zmiany planów finansowych gospodarstw pomocniczych powodujące zwiększenie dotacji budżetowych ponad ustalenia, o których mowa w § 15 ust. 1 i § 16 ust. 1, mogą być dokonywane wyłącznie po wprowadzeniu odpowiednich zmian w budżecie.2.
Zmiany planów finansowych gospodarstw pomocniczych powodujące zmniejszenie wpłat do budżetu w stosunku do ustaleń, o których mowa w § 15 ust. 1 i § 16 ust. 1, mogą być dokonywane za zgodą:1)
Ministra Finansów - w zakresie gospodarstw budżetu centralnego,2)
właściwego terenowego organu administracji państwowej - w zakresie gospodarstw budżetu terenowego.3.
Zmiana planu finansowego gospodarstwa w zakresie funduszu płac nie może powodować zwiększenia kwot funduszu płac ustalonych zgodnie z § 15 ust. 1 i § 16 ust. 1, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.§ 18.
1.
Środki obrotowe gospodarstwa pomocniczego są finansowane funduszem obrotowym.2.
Fundusz obrotowy gospodarstwa pomocniczego powinien równać się normatywowi środków obrotowych.3.
Gospodarstwo pomocnicze otrzymuje pierwsze wyposażenie w fundusz obrotowy ze środków jednostki budżetowej.4.
Nadwyżka funduszu obrotowego według stanu na początek roku podlega wpłacie do budżetu.5.
Niedobór funduszu obrotowego według stanu na początek roku, w części nie pokrytej z zysku, podlega sfinansowaniu z budżetu.§ 19.
1.
Normatyw środków obrotowych gospodarstwa pomocniczego ustala kierownik jednostki budżetowej na podstawie wytycznych właściwego ministra.2.
Normowaniu podlegają następujące środki obrotowe:1)
materiały,2)
produkcja w toku,3)
wyroby gotowe,4)
rozliczenia międzyokresowe czynne.§ 20.
1.
Zysk gospodarstwa pomocniczego przeznaczony jest przede wszystkim na uzupełnienie funduszu obrotowego, a w pozostałej części - na wpłatę do budżetu.2.
Jeżeli przepisy zarządzenia przewidują przekazanie całości lub części zysku na rachunek środków specjalnych jednostki budżetowej, kwota zysku podlegająca przekazaniu do budżetu ulega odpowiedniemu zmniejszeniu.3.
Ujawnione w toku kontroli cen zyski nieprawidłowe gospodarstw, w tym także zyski nadmierne, podlegają przekazaniu na dochód budżetu centralnego.§ 21.
Gospodarstwo pomocnicze może otrzymywać z budżetu dotacje na pokrycie planowanych strat.§ 22.
1.
Gospodarstwo pomocnicze dokonuje odpisów amortyzacyjnych od wartości ewidencyjnej środków trwałych przydzielonych gospodarstwu według stawek określonych w przepisach w sprawie amortyzacji środków trwałych.2.
Odpisy amortyzacyjne podlegają przekazaniu na dochody budżetowe.§ 23.
Dochody z tytułu likwidacji i zbycia środków trwałych gospodarstwa pomocniczego stanowią zyski nadzwyczajne, a koszty tej likwidacji lub zbycia - straty nadzwyczajne gospodarstwa.§ 24.
W zakresie finansowania inwestycji i remontów gospodarstw pomocniczych stosuje się przepisy w sprawie zasad finansowania inwestycji i remontów w jednostkach gospodarki uspołecznionej.§ 25.
1.
Gospodarstwo pomocnicze, którego plan finansowy przewiduje wpłatę z zysku do budżetu, dokonuje wpłaty zaliczkowo za I, II i III kwartał w ciągu 15 dni po zakończeniu kwartału, a za IV kwartał zaliczkowo do dnia 31 grudnia i ostatecznie w ciągu 5 dni po przyjęciu rocznego sprawozdania finansowego przez jednostkę nadrzędną.2.
Zaliczkowe wpłaty do budżetu ustala się w wysokości 1/4 planowanej wpłaty rocznej.3.
Ostateczną wpłatę do budżetu ustala się w takim stosunku do faktycznie osiągniętego zysku, w jakim pozostaje roczna planowana wpłata do rocznej planowanej kwoty zysku.4.
W uzasadnionych wypadkach można stosować inny tryb wpłat z zysku do budżetu niż określony w ust. 1-3 za zgodą:1)
właściwego ministra - co do gospodarstw pomocniczych budżetu centralnego,2)
właściwego terenowego organu administracji państwowej - co do gospodarstw pomocniczych budżetu terenowego.5.
Nadpłacona kwota wpłat z zysku do budżetu podlega zaliczeniu na poczet wpłat roku następnego lub zwrotowi w terminie 5 dni od daty złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.6.
Zasady i terminy ustalone w ust. 1-5 stosuje się również przy dokonywaniu wpłat na rachunek środków specjalnych.§ 26.
Wpłaty do budżetu z tytułu nadwyżki funduszu obrotowego na początek roku oraz wpłaty odpisów amortyzacyjnych dokonywane są jednorazowo w terminie przewidzianym dla dokonania ostatecznej wpłaty z zysku do budżetu (§ 25 ust. 1).§ 27.
1.
Dotację budżetową na pokrycie planowanych strat przekazuje się gospodarstwu pomocniczemu raz na kwartał w wysokości 1/4 planowanej dotacji rocznej.2.
W zależności od przebiegu wykonania planu finansowego dotacja może być odpowiednio zmniejszona lub zwiększona w granicach ustalonych na ten cel kredytów budżetowych.3.
Jeżeli strata wykazana w rocznym sprawozdaniu finansowym jest niższa od planowanej, kwota nadmiernie udzielonej dotacji podlega zwrotowi do budżetu w terminie 5 dni od dnia sporządzenia sprawozdania.§ 28.
Dotacja budżetowa na pokrycie niedoboru funduszu obrotowego na początek roku przekazywana jest jednorazowo w ciągu 5 dni po przyjęciu rocznego sprawozdania finansowego.§ 29.
Gospodarstwo pomocnicze prowadzi księgowość oraz sporządza sprawozdania zgodnie z typowym planem kont dla jednostek i zakładów budżetowych oraz przepisami o sprawozdawczości budżetowej.§ 30.
1.
Nie podlegają normowaniu środki obrotowe gospodarstw pomocniczych:1)
typu 01, 02 i 05,2)
innych gospodarstw, które ze względu na charakter działalności zostaną zwolnione przez właściwego ministra w porozumieniu z Ministrem Finansów od normowania środków obrotowych.2.
Gospodarstwa wymienione w ust. 1 pkt 1 powinny być wyposażone w fundusz obrotowy w następującej wysokości:1)
gospodarstwa rolne i ogrodnicze typu 01 oraz gospodarstwa typu 02 - do wysokości 100% wartości inwentarza żywego, zwiększonej o wartość zapasów nie przekraczającą 50% wartości rocznej sprzedaży produkcji,2)
gospodarstwa leśne typu 01 - do wysokości wartości zapasów nie przekraczającej 60% wartości rocznej sprzedaży produkcji,3)
gospodarstwa typu 05 - do wysokości miesięcznych kosztów eksploatacji budynku.3.
Wysokość funduszu obrotowego gospodarstw pomocniczych zwolnionych od normowania środków obrotowych określa właściwy minister w porozumieniu z Ministrem Finansów.4.
Do gospodarstw wymienionych w ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy § 18 ust. 3-5.§ 31.
1.
Nadwyżka i niedobór funduszu obrotowego gospodarstw pomocniczych typu 03 szkół zawodowych nadzorowanych przez Ministra Oświaty i Wychowania oraz szkół zawodowych podległych Ministrom: Górnictwa, Hutnictwa, Przemysłu Maszynowego oraz Energetyki i Energii Atomowej podlega rozliczeniu ze środkami specjalnymi typu 03 "Środki dla warsztatów szkolnych".2.
Nadwyżka i niedobór funduszu obrotowego gospodarstw pomocniczych jednostek więziennictwa i zakładów dla nieletnich podlega rozliczeniu ze środkami specjalnymi typu 04 "Środki dla gospodarstw pomocniczych jednostek więziennictwa i zakładów dla nieletnich", z których gospodarstwa te otrzymują także pierwsze wyposażenie w fundusz obrotowy.§ 32.
1.
Zysk - w części pozostałej po uzupełnieniu funduszu obrotowego:1)
w gospodarstwach pomocniczych typu 01, 02 i 04 zakładów służby zdrowia i pomocy społecznej podległych lub nadzorowanych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej - podlega przekazaniu na rachunek środków specjalnych typu 07 "Zakup żywności i poprawa warunków w urządzeniach oświatowych i socjalnych" oraz na inwestycje,2)
w gospodarstwach pomocniczych typu 01 i 03 zakładów opiekuńczo-wychowawczych oraz w gospodarstwach typu 01 szkół specjalnych - podlega przekazaniu na rachunek środków specjalnych typu 07 "Zakup żywności i poprawa warunków w urządzeniach oświatowych i socjalnych",3)
w gospodarstwach pomocniczych typu 03 zakładów i ośrodków szkolenia inwalidów podległych Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej oraz szkół rolniczych nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa przeznaczony jest w kwocie stanowiącej nie więcej niż 30% zysku oraz w granicach ustalonego w planie społeczno-gospodarczym funduszu płac na nagrody dla nauczycieli, uczniów i pracowników warsztatu szkolnego oraz na cele socjalne i kulturalne dla uczniów,4)
w gospodarstwach pomocniczych typu 03 szkół specjalnych przeznaczony jest w kwocie stanowiącej nie więcej niż 30% zysku oraz w granicach ustalonego w planie społeczno-gospodarczym funduszu płac na nagrody dla nauczycieli, uczniów i pracowników warsztatu szkolnego oraz na cele socjalne i kulturalne dla uczniów, a w pozostałej części podlega przekazaniu na rachunek środków specjalnych typu 07 "Zakup żywności i poprawa warunków w urządzeniach oświatowych i socjalnych",5)
w gospodarstwach pomocniczych typu 03 szkół zawodowych nadzorowanych przez Ministra Oświaty i Wychowania oraz szkół zawodowych podległych Ministrom: Górnictwa, Hutnictwa, Przemysłu Maszynowego oraz Energetyki i Energii Atomowej:a)
w kwocie stanowiącej co najmniej 40% zysku podlega przekazaniu na rachunek środków specjalnych typu 03 "Środki dla warsztatów szkolnych",b)
w kwocie stanowiącej nie więcej niż 30% zysku oraz w granicach ustalonego w planie społeczno-gospodarczym funduszu płac przeznaczony jest na nagrody dla nauczycieli, uczniów i pracowników warsztatu szkolnego oraz na cele socjalne i kulturalne dla uczniów,c)
w pozostałej kwocie przeznaczony jest na inwestycje.2.
Zasady wykorzystywania kwoty określonej w ust. 1 pkt 3, 4 i 5 lit. b) ustalają regulaminy wydane przez właściwych ministrów.3.
Jeżeli zysk warsztatów szkolnych określonych w ust. 1 pkt 5 nie wystarczy na uzupełnienie funduszu obrotowego oraz na pokrycie wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 5 lit. b), właściwy terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego lub właściwy minister może zwolnić warsztat częściowo lub całkowicie od wpłaty na rzecz środków specjalnych typu 03 lub przyznać odpowiednią dotację z tych środków.§ 33.
1.
Zysk gospodarstw pomocniczych typu 01 i 03 zakładów dla nieletnich podległych Ministrowi Sprawiedliwości podlega przekazaniu na środki specjalne typu 04 "Środki dla gospodarstw pomocniczych jednostek więziennictwa i zakładów dla nieletnich", z przeznaczeniem:1)
w 65% na zwiększenie funduszu obrotowego oraz na inwestycje,2)
w pozostałej kwocie na finansowanie szkolenia kursowego, potrzeb kulturalno-oświatowych pracowników gospodarstw i wychowanków, akcji socjalnej wychowanków oraz nagród dla wychowanków (30% zysku) i nagród dla pracowników gospodarstw, którzy przyczynili się do zwiększenia zysku (5% zysku).2.
Zasady wykorzystania kwoty przeznaczonej na nagrody dla pracowników ustala regulamin wydany przez Ministra Sprawiedliwości.§ 34.
1.
Gospodarstwa pomocnicze jednostek więziennictwa przekazują 10% zysku na dochody budżetowe. Pozostały zysk podlega przekazaniu na środki specjalne, o których mowa w § 33 ust. 1, z przeznaczeniem:1)
w 75% na zwiększenie funduszu obrotowego, na inwestycje gospodarstw oraz na budownictwo socjalne i mieszkaniowe,2)
w pozostałej kwocie na finansowanie nagród dla skazanych (osadzonych) wyróżniających się w pracy i nauce (5% zysku), potrzeb kulturalno-oświatowych funkcjonariuszów służby więziennej, pracowników gospodarstw oraz skazanych (osadzonych) i szkolenia kursowego (15% zysku) oraz nagród dla pracowników gospodarstw, którzy przyczynili się do zwiększenia zysku (5% zysku).2.
Przepis § 33 ust. 2 stosuje się odpowiednio.§ 35.
Obowiązek dokonywania odpisów amortyzacyjnych (§ 22) nie dotyczy:1)
gospodarstw pomocniczych typu 01 i 02 zakładów służby zdrowia i pomocy społecznej podległych lub nadzorowanych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej,2)
gospodarstw pomocniczych typu 01 zakładów opiekuńczo-wychowawczych i szkół specjalnych,3)
gospodarstw pomocniczych typu 05, 06, 07 i 10.§ 36.
1.
Gospodarstwa pomocnicze typu 03 szkół zawodowych nadzorowanych przez Ministra Oświaty i Wychowania oraz szkół zawodowych podległych Ministrom: Górnictwa, Hutnictwa, Przemysłu Maszynowego oraz Energetyki i Energii Atomowej przekazują odpisy amortyzacyjne na rzecz środków specjalnych typu 03 "Środki dla warsztatów szkolnych".2.
Gospodarstwa pomocnicze zakładów dla nieletnich i jednostek więziennictwa przekazują odpisy amortyzacyjne na rzecz środków specjalnych typu 04 "Środki dla gospodarstw pomocniczych, jednostek więziennictwa i zakładów dla nieletnich".§ 37.
1.
Pozostałość środków pieniężnych z likwidacji gospodarstw pomocniczych typu 03 szkół zawodowych nadzorowanych przez Ministra Oświaty i Wychowania oraz szkół zawodowych podległych Ministrom: Górnictwa, Hutnictwa, Przemysłu Maszynowego oraz Energetyki i Energii Atomowej, jak również dochody z tytułu likwidacji i zbycia środków trwałych tych gospodarstw, zmniejszone o koszty likwidacji lub zbycia, podlegają przekazaniu na rzecz środków specjalnych typu 03 "Środki dla warsztatów szkolnych".2.
Pozostałość środków pieniężnych z likwidacji gospodarstw pomocniczych zakładów dla nieletnich i jednostek więziennictwa oraz dochody z tytułu likwidacji i zbycia środków trwałych gospodarstw, zmniejszone o koszty likwidacji lub zbycia, podlegają przekazaniu na rzecz środków specjalnych typu 04 "Środki dla gospodarstw pomocniczych jednostek więziennictwa i zakładów dla nieletnich".§ 38.
Koszty działalności eksploatacyjnej gospodarstw pomocniczych typu 03 i 09 nie obejmują wynagrodzeń kierowników warsztatów i nauczycieli zawodu, płatnych ze środków jednostki budżetowej.§ 39.
1.
Rolnym gospodarstwom pomocniczym przysługują dotacje budżetowe na zagospodarowanie przejętych gruntów w wysokości oraz w trybie przewidzianych w odrębnych przepisach.2.
Rolnym gospodarstwom pomocniczym jednostek budżetowych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej przysługują również dotacje budżetowe na inne cele niż wymienione w ust. 1 w wysokości i w trybie określonych w odrębnych przepisach.