Gospodarowanie ogumieniem do pojazdów samochodowych.

Monitor Polski

M.P.1959.56.272

Akt utracił moc
Wersja od: 23 czerwca 1959 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 8 kwietnia 1959 r.
w sprawie gospodarowania ogumieniem do pojazdów samochodowych.

Na podstawie art. 3 ust. 2 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) i § 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 grudnia 1956 r. w sprawie przekazania uprawnień do wydawania przepisów o gospodarowaniu pojazdami samochodowymi, częściami zamiennymi i ogumieniem do tych pojazdów oraz o normowaniu zużycia materiałów pędnych w eksploatacji i obsłudze pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr 105, poz. 1209) oraz w wykonaniu uchwały nr 420 Rady Ministrów z dnia 31 października 1958 r. w sprawie gospodarki ogumieniem trakcyjnym zarządza się, co następuje:
1.
Jednostki organizacyjne administracji państwowej, gospodarki uspołecznionej oraz organizacji społecznych, zwane w dalszym ciągu "jednostkami", są obowiązane sprzedać opony w wymiarach nadających się do trakcji konnej, które osiągnęły normę przebiegu lub z innych powodów nie nadają się do trakcji mechanicznej, jak również zużyte dętki i wkłady - spółdzielniom zrzeszonym w Krajowym Związku Spółdzielni Transportu lub Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska".
2.
Za opony nadające się do trakcji konnej należy uważać opony o średnicy wewnętrznej 15 do 16 cali ang. i szerokości od 5,50 do 7,50 cali ang. włącznie oraz o średnicy wewnętrznej 20 cali ang. i szerokości od 6,00 do 7,50 cali ang. włącznie, a ponadto opony o wymiarach 32 × 6, 34 × 7, 165 × 400 i 185 × 400.
3.
Z chwilą gdy oponę sprzedano jako zdatną do trakcji konnej, należy wpisać datę i rodzaj dowodu, za którym opona została przekazana spółdzielni, w rubryce "B" karty ewidencyjnej ogumienia, o której mowa w § 12 załącznika nr 2 do zarządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 24 sierpnia 1955 r. w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych (Monitor Polski z 1955 r. Nr 79, poz. 950 i z 1958 r. Nr 65, poz. 387).
Opony o wymiarach nie nadających się do trakcji konnej, które osiągnęły normę przebiegu lub nie nadają się do użytku przed osiągnięciem normy, jak również opony o wymiarach nadających się do trakcji konnej, lecz nie nabyte przez spółdzielnie (§ 1), jednostki obowiązane są sprzedać:
1)
uspołecznionym zakładom naprawczym - jeżeli nadają się do bieżnikowania lub naprawy, zgodnie z warunkami technicznymi ustalonymi przez zakłady wykonujące bieżnikowanie lub naprawę,
2)
uspołecznionym jednostkom organizacyjnym prowadzącym skup odpadów - jeżeli wykazują uszkodzenia kwalifikujące je na złom, a w szczególności:
a)
przerwanie drutów w stopce,
b)
zbutwiałą lub zgniłą tkaninę osnowy (nitka nie wytrzymuje obciążenia 5 kg),
c)
stwardniałą, kruchą gumę,
d)
popękaną tkaninę osnowy,
e)
rozwarstwienie opony,
f)
przebicia lub rozdarcia o długości lub w ilości uniemożliwiającej naprawę opony.
Kwalifikowania ogumienia, o którym mowa w § 1 i w § 2, dokonuje rzeczoznawca jednostki zakupującej ogumienie przy współudziale pracowników jednostki sprzedającej, wyznaczonych przez kierownika jednostki.
Obowiązek sprzedaży nie dotyczy przypadków, gdy jednostka może oponę użyć do trakcji konnej lub naprawić ją we własnym zakresie lub na własny rachunek.
Sprzedaż zużytych opon o osnowie zawierającej elementy metalowe może być dokonywana bezpośrednio, poza jednostkami wymienionymi w § 1 i w § 2, również innym jednostkom gospodarki uspołecznionej lub nie uspołecznionej na zasadach i w trybie ustalonych w uchwale nr 302 Rady Ministrów z dnia 29 lipca 1957 r. w sprawie cen na przedmioty niepełnowartościowe, nabywane lub zbywane przez jednostki państwowe (Monitor Polski Nr 65, poz. 399).
Po osiągnięciu normy przebiegu mogą być dalej użytkowane zarówno opony o wymiarach nadających się do trakcji konnej, lecz nie zakupione przez spółdzielnię mimo zgłoszenia ich do sprzedaży, jak również opony o wymiarach nie nadających się do trakcji konnej - jeżeli nie wykazują takiego zużycia, które uzasadniałoby oddanie ich do bieżnikowania, z zachowaniem przepisów "Instrukcji o przechowywaniu, użytkowaniu, naprawie i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych", stanowiącej załącznik nr 2 do zarządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 24 sierpnia 1955 r. w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych (Monitor Polski z 1955 r. Nr 79, poz. 950 i z 1958 r. Nr 65, poz. 387).
Zarządzenie nie dotyczy resortów Ministrów Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.