Gospodarka finansowa państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej oraz zjednoczeń podległych Ministrowi Rolnictwa lub przez niego nadzorowanych.

Monitor Polski

M.P.1971.29.184

Akt utracił moc
Wersja od: 28 maja 1971 r.

UCHWAŁA Nr 86
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 maja 1971 r.
w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej oraz zjednoczeń podległych Ministrowi Rolnictwa lub przez niego nadzorowanych.

Na podstawie art. 9 i 25 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 18, poz. 111) Rada Ministrów uchwala, co następuje:

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Użyte w uchwale określenie:
1)
zjednoczenie - oznacza wojewódzkie zjednoczenie państwowych gospodarstw rolnych lub odpowiednie branżowe zjednoczenie planu centralnego; w zjednoczeniach, których struktura organizacyjna przewiduje tworzenie rejonowych inspektoratów, przedsiębiorstw prowadzących lub innych jednostek równorzędnych, funkcje zjednoczenia w zakresie uregulowanym niniejszą uchwałą mogą być przekazane przez dyrektora zjednoczenia tym inspektoratom (jednostkom);
2)
przedsiębiorstwo - oznacza państwowe przedsiębiorstwo gospodarki rolnej lub państwowe gospodarstwo rolne działające według zasad rozrachunku gospodarczego i wykonujące zadania w zakresie produkcji rolnej, ogrodniczej, rybackiej oraz przetwórstwa rolnego, podległe Ministrowi Rolnictwa lub przez niego nadzorowane;
3)
zakład - oznacza wszelkiego rodzaju jednostki organizacyjne wchodzące w skład przedsiębiorstw, działające według zasad wewnętrznego rozrachunku gospodarczego (pełnego lub ograniczonego), a w szczególności gospodarstwa (wydzielone obiekty) rolne, ogrodnicze i rybackie, wydzielone zakłady przetwórstwa rolnego, brygady budowlano-remontowe, warsztaty naprawcze lub inne jednostki usługowe;
4)
akumulacja finansowa przedsiębiorstwa - oznacza różnicę pomiędzy dochodami z wyłączeniem dotacji przedmiotowych a nakładami z wyłączeniem podatku obrotowego i różnic budżetowych, powiększoną lub pomniejszoną o różnicę wartości zapasów;
5)
wynik finansowy przedsiębiorstwa - oznacza akumulację finansową przedsiębiorstwa
a)
zmniejszoną o:

– podatek obrotowy,

– dodatnie różnice budżetowe,

– inne odpisy, jeżeli są przewidziane w obowiązujących przepisach,

b)
zwiększoną o:

– dotacje przedmiotowe,

– ujemne różnice budżetowe,

– inne zwiększenia, jeżeli są przewidziane w obowiązujących przepisach;

6)
zysk lub strata - oznacza ujemny lub dodatni wynik finansowy;
7)
budżet - oznacza budżet centralny lub terenowy - w zależności od tego, jakim planem objęte jest zjednoczenie, w którym zgrupowane są dane przedsiębiorstwa.
2.
Przepisy uchwały dotyczące zjednoczeń, z wyjątkiem § 20 ust. 1 pkt 3 oraz § 25-29, stosuje się odpowiednio do:
1)
dyrekcji instytutów naukowo-badawczych - w stosunku do przedsiębiorstw podległych tym instytutom,
2)
wydziałów rolnictwa i leśnictwa prezydium wojewódzkiej rady narodowej - w stosunku do przedsiębiorstw podległych radom narodowym.

Rozliczanie zysku.

§  2.
1.
Zysk przedsiębiorstwa podlega podziałowi na następujące cele według niżej ustalonej kolejności:
1)
odpis na fundusz premiowy, tworzony według odrębnych przepisów, łącznie ze składkami na ubezpieczenia społeczne przypadającymi od kwot premii wypłacanych z tego funduszu,
2)
odpis na finansowanie zapasów do wysokości sfinansowania ich funduszem własnym w obrocie, określonej w § 13 ust. 2.
2.
Jeżeli zysk nie wystarcza na pełne pokrycie odpisów wymienionych w ust. 1, brakującą kwotę przedsiębiorstwo otrzymuje ze środków funduszu rezerwowego zjednoczenia.
3.
Po dokonaniu odpisów przewidzianych w ust. 1 przedsiębiorstwo dzieli pozostałą część zysku, przeznaczając:
1)
90% - na odpis na fundusz inwestycyjno-remontowy,
2)
10% - na wpłatę na fundusz rezerwowy zjednoczenia.
§  3.
1.
Przed rozliczeniem wynik finansowy podlega weryfikacji w celu wyeliminowania zysku nieprawidłowego.
2.
Za nieprawidłowy uważa się zysk osiągnięty przez przedsiębiorstwo w sposób naruszający interes społeczny lub obowiązujące przepisy, a w szczególności:
1)
niedokonywanie bez gospodarczego uzasadnienia koniecznych zabiegów agrotechnicznych i zootechnicznych,
2)
niewykonanie planowanych remontów, powodujące przedwczesne zużycie budynków, maszyn i urządzeń,
3)
niewykonanie bez uzasadnienia planowanych nakładów na bezpieczeństwo i higienę pracy.
3.
Wypadki powodujące powstanie zysku nieprawidłowego wskutek okoliczności wymienionych w ust. 2 pkt 1 w odniesieniu do poszczególnych przedsiębiorstw i wysokość tego zysku określa każdorazowo dyrektor zjednoczenia.
4.
Minister Rolnictwa może określić inne wypadki poza wymienionymi w ust. 2, w których sposób osiągnięcia zysku przedsiębiorstwa będzie uważany za naruszający interes społeczny.
5.
Zysk nieprawidłowy podlega w całości wpłacie na rachunek funduszu rezerwowego zjednoczenia.
§  4.
W razie zmiany cen, taryf i opłat, stawek amortyzacyjnych, stawek ubezpieczeniowych lub podatkowych bądź innych zmian pociągających za sobą znaczne skutki finansowe Minister Rolnictwa, w porozumieniu z Ministrem Finansów, każdorazowo określi sposób rozliczenia tych skutków.

Fundusze przedsiębiorstw.

§  5.
1.
Przedsiębiorstwa tworzą:
1)
fundusz statutowy,
2)
fundusz inwestycyjno-remontowy,
3)
fundusz premiowy.
2.
Przedsiębiorstwa mogą również tworzyć inne fundusze na podstawie odrębnych przepisów.
§  6.
1.
Fundusz statutowy przedsiębiorstwa odzwierciedla wartość jego środków trwałych, wartości niematerialne i prawne oraz wartość środków obrotowych i zachodzące w nich zmiany.
2.
Zwiększenie lub zmniejszenie funduszu statutowego następuje w wypadkach określonych przez Ministra Finansów w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa.
§  7.
W przedsiębiorstwach nowo utworzonych fundusz statutowy stanowi równowartość otrzymanych nieodpłatnie środków trwałych i środków obrotowych oraz dotacji budżetowych na nabycie lub wytworzenie tych środków.
§  8.
1.
Fundusz statutowy przedsiębiorstwa powinien równać się co najmniej wartości netto posiadanych środków trwałych, zmniejszonej o dotyczące tych środków zobowiązania z tytułu kredytu bankowego zaciągniętego na określone zadania inwestycyjne, wartościom niematerialnym i prawnym oraz środkom obrotowym w części podlegającej sfinansowaniu funduszem własnym w obrocie.
2.
Przez fundusz własny w obrocie należy rozumieć różnicę między funduszem statutowym a wartością netto środków trwałych, zmniejszoną o dotyczące tych środków zobowiązania z tytułu kredytu bankowego zaciągniętego na określone zadania inwestycyjne, oraz wartościami niematerialnymi i prawnymi.
§  9.
1.
Fundusz inwestycyjno-remontowy służy do finansowania inwestycji własnych przedsiębiorstw i remontów kapitalnych.
2.
Minister Rolnictwa w porozumieniu z Ministrem Finansów określi zakres inwestycji własnych przedsiębiorstw.
§  10.
1.
Fundusz inwestycyjno-remontowy tworzy się z:
1)
odpisów z zysku przedsiębiorstw w wysokości określonej w § 2 ust. 3 pkt 1,
2)
odpisów amortyzacyjnych od wartości środków trwałych będących w posiadaniu przedsiębiorstwa,
3)
odszkodowań ubezpieczeniowych w związku ze szkodami poniesionymi w środkach trwałych,
4)
dochodów ze sprzedaży lub likwidacji środków trwałych po potrąceniu kosztów sprzedaży lub likwidacji,
5)
uzyskanych środków z funduszu szkód górniczych w związku ze szkodami wyrządzonymi w środkach trwałych,
6)
dotacji z funduszów celowych,
7)
innych wpływów określonych odrębnymi przepisami.
2.
Fundusz inwestycyjno-remontowy może być uzupełniony ze środków na inwestycje branżowe.
3.
Odpisy amortyzacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2, ustala się według stawek i zasad określonych przepisami o amortyzacji środków trwałych.
4.
Zjednoczenia mogą dokonywać redystrybucji środków funduszu inwestycyjno-remontowego między przedsiębiorstwami zgrupowanymi w zjednoczeniu.
5.
W razie braku środków na rachunku funduszu inwestycyjno-remontowego przedsiębiorstwa mogą korzystać z kredytu bankowego średnioterminowego na inwestycje przedsiębiorstw i remonty kapitalne, udzielanego na okres do 5 lat.
§  11.
Zasady tworzenia i wykorzystania funduszu premiowego regulują odrębne przepisy.

Finansowanie środków obrotowych.

§  12.
Do środków obrotowych zalicza się następujące składniki majątkowe przedsiębiorstwa, zwane dalej zapasami:
1)
inwentarz żywy,
2)
materiały (nasiona i sadzeniaki ziemniaka, pasze, surowce dla przemysłu rolnego, nawozy, paliwo, materiały budowlane i remontowe, przedmioty nietrwałe, pozostałe materiały),
3)
produkty przeznaczone na sprzedaż i wyroby własne,
4)
towary,
5)
produkcję nie zakończoną (ogrodniczą, budowlano-montażową i roboty warsztatowe w toku).
§  13.
1.
Zapasy finansowane są funduszem własnym w obrocie oraz kredytem bankowym.
2.
Funduszem własnym w obrocie finansowane są zapasy w wysokości 70% ogólnej wartości wszystkich zapasów na koniec roku gospodarczego.
3.
Zapasy nie sfinansowane funduszem własnym w obrocie finansowane są kredytem bankowym.
§  14.
1.
Bank udzielając przedsiębiorstwu kredytów zmniejsza ich wysokość o występujące w przedsiębiorstwie zobowiązania prawidłowe.
2.
Do zobowiązań prawidłowych zalicza się nie przeterminowane zobowiązania przedsiębiorstwa, w szczególności z tytułu:
1)
płac,
2)
ubezpieczeń społecznych,
3)
rozliczeń za dostawy, roboty i usługi,
4)
wpłat z zysku na rzecz zjednoczenia.
§  15.
1.
Uzupełnienie funduszu własnego w obrocie do wysokości określonej w § 13 ust. 2 następuje z zysku (§ 2 ust. 1 pkt 2).
2.
Jeżeli fundusz własny w obrocie przedsiębiorstwa po uzupełnieniu, o którym mowa w ust. 1, ukształtował się poniżej wysokości określonej w § 13 ust. 2, wówczas powstały niedobór funduszu własnego w obrocie podlega pokryciu z funduszu rezerwowego zjednoczenia.
3.
Pokrycie z funduszu rezerwowego, o którym mowa w ust. 2, może nastąpić po uprzednim dokonaniu przez zjednoczenie szczegółowej analizy przyczyn powstawania w przedsiębiorstwie niedoboru funduszu własnego w obrocie.
§  16.
Jeżeli następuje zmniejszenie zapasów pokrytych funduszem własnym w obrocie, zjednoczenie przejmuje na fundusz rezerwowy nadwyżkę środków obrotowych przedsiębiorstwa.

Rozliczenie renty gruntowej.

§  17.
1.
Przedsiębiorstwa posiadające grunty klasy I, II, III, IV i V dokonują wpłat z tytułu renty gruntowej od każdego hektara tych gruntów w wysokości określonej przez Ministra Rolnictwa.
2.
Upoważnia się Ministra Rolnictwa do określenia wypadków, w których przedsiębiorstwa będą zwolnione od dokonywania wpłat z tytułu renty gruntowej od całości lub części gruntów.
3.
Wpłaty, o których mowa w ust. 1, przekazywane są na fundusz rezerwowy zjednoczenia.

Rozliczenie z budżetem.

§  18.
1.
Rozliczenia przedsiębiorstw z tytułu wpłat z zysku, dotacji na stratę, dotacji na pokrycie odpisu na fundusz premiowy oraz dotacji na finansowanie zapasów dokonywane są za pośrednictwem funduszu rezerwowego zjednoczenia.
2.
Szczegółowe zasady oraz tryb ustalania i rozliczania podatku obrotowego i różnic budżetowych regulują odrębne przepisy.
§  19.
Rozliczenia z budżetem z tytułu należnych przedsiębiorstwom dotacji przedmiotowych regulują odrębne przepisy.

Fundusze zjednoczeń.

§  20.
1.
Zjednoczenia tworzą:
1)
fundusz rezerwowy,
2)
inne fundusze na podstawie odrębnych przepisów,
3)
fundusz statutowy zjednoczenia.
2.
Zjednoczenia objęte planowaniem centralnym tworzą fundusz inwestycyjny według zasad, które regulują odrębne przepisy.
3.
Funduszami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, dysponują dyrektorzy zjednoczeń.
§  21.
1.
Fundusz rezerwowy tworzy się:
1)
z części zysku wpłaconego przez przedsiębiorstwa do zjednoczenia;
2)
z wpłat przedsiębiorstw z tytułu renty gruntowej.
2.
Na fundusz rezerwowy przekazuje się także:
1)
zyski nieprawidłowe przedsiębiorstw;
2)
nie wykorzystane środki na utrzymanie zjednoczeń, pochodzące z wpłat przedsiębiorstw (§ 26 ust. 4);
3)
nadwyżki środków obrotowych przedsiębiorstw;
4)
inne środki określone odrębnymi przepisami.
§  22.
1.
Fundusz rezerwowy przeznaczony jest na:
1)
pokrycie planowanych strat przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu;
2)
uzupełnienie niedoboru funduszu własnego w obrocie przedsiębiorstw;
3)
pokrycie odpisów na fundusz premiowy przedsiębiorstw;
4)
fundusz inwestycyjno-remontowy przedsiębiorstw do wysokości ich potrzeb;
5)
inne cele, określone odrębnymi przepisami.
2.
Straty ponadplanowe i nie planowane przedsiębiorstw mogą być pokryte z funduszu rezerwowego po uprzednim dokonaniu przez zjednoczenie analizy przyczyn powstania tych strat i określenie środków zmierzających do poprawy gospodarki finansowej przedsiębiorstwa.
§  23.
Jeżeli środki funduszu rezerwowego nie wystarczają na cele określone w § 22 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 oraz ust. 2, zjednoczenie otrzymuje na pokrycie potrzeb przedsiębiorstw dotację budżetową.
§  24.
Pozostała część funduszu rezerwowego, po pokryciu potrzeb określonych w § 22, podlega przekazaniu do budżetu.
§  25.
1.
Fundusz statutowy zjednoczenia odzwierciedla wartość jego środków trwałych, wartości niematerialne i prawne oraz wartość środków obrotowych i zachodzące w nich zmiany.
2.
Do funduszu statutowego zjednoczenia stosuje się przepisy § 6-8.

Koszty utrzymania zjednoczeń.

§  26.
1.
Koszty utrzymania zjednoczeń objętych planowaniem centralnym są pokrywane z gromadzonych na specjalnym rachunku bankowym wpłat obciążających nakłady przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu. Wysokość tych wpłat, w formie norm kwotowych, ustalają dyrektorzy zjednoczeń (na podstawie opinii kolegium zjednoczenia) dla zgrupowanych przedsiębiorstw w granicach łącznych kwot ustalonych dla zjednoczeń przez Ministra Rolnictwa.
2.
Ze środków, o których mowa w ust. 1, pokrywane są wydatki osobowe i rzeczowe (łącznie z remontami) zjednoczeń, z wyjątkiem wydatków inwestycyjnych.
3.
Zjednoczenia amortyzują posiadane środki trwałe w wysokości wynikającej z części stawek amortyzacyjnych przeznaczonej na wymianę. Odpisy amortyzacyjne zjednoczenia podlegają przekazaniu na fundusz inwestycyjny zjednoczenia.
4.
Nie wykorzystane środki na utrzymanie zjednoczenia przekazywane są na fundusz rezerwowy zjednoczenia.
§  27.
1.
Koszty utrzymania zjednoczeń objętych planowaniem terenowym pokrywane są dotacją budżetową właściwej wojewódzkiej rady narodowej.
2.
Ze środków, o których mowa w ust. 1, pokrywane są wszystkie wydatki zjednoczeń łącznie z wydatkami inwestycyjnymi.
3.
Zjednoczenia, o których mowa w ust. 1, nie amortyzują posiadanych środków trwałych.
§  28.
1.
Zjednoczenia ujmują koszty swojej działalności w rocznych planach finansowych.
2.
Plany finansowe opracowywane są na podstawie wytycznych Ministra Rolnictwa, a w odniesieniu do zjednoczeń planu terenowego na podstawie wytycznych prezydium wojewódzkiej rady narodowej. Wytyczne te ustalają liczbę zatrudnionych oraz kwoty osobowego i bezosobowego funduszu płac poszczególnych zjednoczeń w granicach globalnych kwot określonych projektem budżetu Państwa.
3.
Zatwierdzony roczny plan finansowy stanowi podstawę do dokonywania przez bank wypłat na pokrycie wydatków związanych z działalnością zjednoczenia.
§  29.
1.
Zmiany w planie finansowym, o którym mowa w § 28, powodujące zwiększenie ogólnej jego kwoty albo liczby zatrudnionych pracowników lub kwot osobowego i bezosobowego funduszu płac, mogą następować jedynie za zgodą Ministra Rolnictwa (przewodniczącego prezydium wojewódzkiej rady narodowej) w granicach ogólnych kwot ustalonych w tym zakresie.
2.
Poza zmianami, o których mowa w ust. 1, dyrektor zjednoczenia uprawniony jest do dokonywania zmian w planie finansowym zjednoczenia, polegających na przeniesieniach między poszczególnymi pozycjami planu.

Przepisy końcowe.

§  30.
Minister Finansów określi zasady i tryb dokonania jednorazowego rozliczenia funduszów przedsiębiorstw i zjednoczeń w związku z wejściem w życie nowych zasad gospodarki finansowej.
§  31.
Minister Finansów może na wniosek właściwego ministra rozciągnąć przepisy uchwały w całości lub ze zmianami na nie objęte uchwałą przedsiębiorstwa albo wyłączyć określone jednostki w całości lub w części spod działania uchwały.
§  32.
Upoważnia się Ministra Finansów do uregulowania zasad i trybu rozliczeń między przedsiębiorstwami a zjednoczeniami oraz z budżetem.
§  33.
Tracą moc:
1)
uchwała nr 42 Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1964 r. w sprawie zasad gospodarki finansowej państwowych gospodarstw rolnych objętych planowaniem centralnym i terenowym (Monitor Polski Nr 17, poz. 79),
2)
przepis § 6 ust. 3 uchwały nr 534 Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1961 r. w sprawie amortyzacji środków trwałych (Monitor Polski z 1966 r. Nr 65, poz. 312 i z 1967 r. Nr 60, poz. 284).
§  34.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1971 r., a w odniesieniu do przedsiębiorstw zgrupowanych w Zjednoczeniu Państwowych Gospodarstw Rybackich od 1 kwietnia 1971 r.