Dział 2 - GOSPODARKA FINANSOWA PRZEDSIĘBIORSTW - Gospodarka finansowa objętych planowaniem terenowym państwowych przedsiębiorstw przemysłowych, budowlanych i gospodarki komunalnej oraz ich zjednoczeń.

Monitor Polski

M.P.1973.14.85

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1975 r.

Dział  II

GOSPODARKA FINANSOWA PRZEDSIĘBIORSTW

Przepisy ogólne.

§  3.
Użyte w uchwale określenie:
1)
akumulacja finansowa przedsiębiorstwa - oznacza różnicę między wartością sprzedaży krajowej i na eksport według cen sprzedaży a kosztem własnym tej sprzedaży, skorygowaną o saldo strat i zysków nadzwyczajnych;
2)
wynik finansowy przedsiębiorstwa - oznacza akumulację finansową przedsiębiorstwa:
a)
zmniejszoną o:

podatek obrotowy, dodatnie różnice budżetowe i inne odpisy, jeżeli są przewidziane w obowiązujących przepisach,

b)
zwiększoną o:

dopłaty do cen transakcyjnych, akumulację pośrednią, dotacje przedmiotowe, ujemne różnice budżetowe i inne zwiększenia, jeżeli są przewidziane w obowiązujących przepisach;

3)
zysk lub strata - oznacza odpowiednio dodatni lub ujemny wynik finansowy przedsiębiorstwa;
4)
ceny transakcyjne - dotyczy cen transakcyjnych w eksporcie i oznacza dewizowe ceny sprzedaży FOB port polski lub franco granica Polski, przeliczone na złote według obowiązujących przeliczników; szczegółowy sposób ustalania cen transakcyjnych regulują odrębne przepisy;
5)
sprzedaż na eksport - oznacza sprzedaż za granicę na własny rachunek, to znaczy według cen transakcyjnych, w tym również za pośrednictwem jednostek handlu zagranicznego eksportujących towary na podstawie umowy komisu lub agencyjnej;
6)
akumulacja pośrednia - oznacza zwrot z budżetu podatku obrotowego i dodatnich różnic budżetowych zawartych w cenie zakupu surowców i materiałów zużytych do produkcji wyrobów sprzedanych na eksport.
§  4.
1.
W przedsiębiorstwach dokonujących sprzedaży na eksport na własny rachunek wynikiem finansowym z eksportu jest różnica między wartością sprzedaży na eksport według cen transakcyjnych a wartością tej sprzedaży według cen zbytu zmniejszonych o podatek obrotowy, zwiększona o dopłaty do cen transakcyjnych i o akumulację pośrednią, skorygowana o saldo strat i zysków nadzwyczajnych związanych z eksportem oraz zmniejszona o prowizję jednostek handlu zagranicznego i prowizję agenta zagranicznego.
2.
W przedsiębiorstwach budowlanych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b), dokonujących sprzedaży na eksport na własny rachunek, wynikiem finansowym z eksportu jest różnica między wartością sprzedaży na eksport według cen transakcyjnych a kosztem własnym tej sprzedaży, obejmującym również prowizję jednostek handlu zagranicznego i prowizję agenta zagranicznego, zwiększona o dopłaty do cen transakcyjnych oraz o akumulację pośrednią i skorygowana o saldo strat i zysków nadzwyczajnych związanych z eksportem.
3.
W uzasadnionych wypadkach wynik finansowy z eksportu przedsiębiorstw dokonujących sprzedaży na własny rachunek, a nie będących przedsiębiorstwami budowlanymi, może być ustalany według zasad określonych w ust. 2 za zgodą Ministra Finansów wyrażoną na wniosek właściwego ministra.
4.
Przedsiębiorstwa, które nie dokonują sprzedaży na eksport na własny rachunek, nie wyodrębniają wyniku finansowego z eksportu.
§  5.
1.
Wynik finansowy z eksportu wchodzi w skład łącznego wyniku finansowego przedsiębiorstwa.
2. 4
W uzasadnionych wypadkach rozliczenie wyniku finansowego z eksportu może być dokonywane w skali całego zjednoczenia według zasad określonych przez Ministra Finansów na wniosek właściwego ministra lub wojewody.

Rozliczenie zysków.

§  6. 5
1.
Zysk przedsiębiorstwa podlega podziałowi na określone niżej cele w następującej kolejności:
1)
oprocentowanie środków trwałych;
2)
wpłatę z zysku do budżetu;
3)
wpłatę na fundusz efektów wdrożeniowych jednostek badawczych;
4)
fundusz premiowy pracowników na kierowniczych i samodzielnych stanowiskach pracy;
5)
wpłatę na fundusz rezerwowy zjednoczenia.
2.
Odpisy z zysku wymienione w ust. 1:
1)
w pkt 1, 3 i 4 dokonywane są na zasadach przewidzianych odrębnymi przepisami, z tym że w odniesieniu do pkt 4 przez zysk netto dla ustalenia wielkości funduszu premiowego pracowników umysłowych zatrudnionych na kierowniczych i samodzielnych stanowiskach pracy w przedsiębiorstwach państwowego przemysłu terenowego rozumie się zysk zmniejszony o odpisy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3,
2)
w pkt 1-3 dokonywane są obowiązkowo; jeżeli osiągnięty zysk nie wystarcza na pełne pokrycie odpisów obowiązkowych, brakującą kwotą przedsiębiorstwo obciąża fundusz statutowy.
3.
Wpłatę z zysku do budżetu ustala się według następujących zasad:
1)
przedsiębiorstwo przemysłowe dokonuje wpłaty według stawek określonych przez Ministra Finansów;
2)
przedsiębiorstwo gospodarki komunalnej przekazuje wpłatę bezpośrednio do budżetu właściwej rady narodowej lub za pośrednictwem zjednoczenia, stosownie do decyzji wojewody, z tym że przedsiębiorstwo:
a)
osiągające rentowność do 3% nie dokonuje wpłat,
b)
osiągające rentowność od 3% do 4% dokonuje wpłat w wysokości 10% zysku osiągniętego ponad 3% rentowności,
c)
osiągające rentowność powyżej 4% dokonuje wpłat na zasadzie określonej pod lit. b) oraz w wysokości 70% zysku osiągniętego ponad 4% rentowności,
d)
jednobranżowe przedsiębiorstwo wodociągów i kanalizacji oraz przedsiębiorstwo wielobranżowe, w którego skład wchodzi zakład wodociągowo-kanalizacyjny, osiągające rentowność do 5%, dokonuje wpłat na zasadach określonych pod lit. a), b) i c), a zysk osiągnięty ponad 5% rentowności przekazuje na terenowy (branżowy) fundusz inwestycyjny;
3)
przedsiębiorstwo budowlane zgrupowane w zjednoczeniu przekazuje wpłatę z zysku do budżetu za pośrednictwem zjednoczenia lub bezpośrednio do budżetu właściwej rady narodowej, stosownie do decyzji wojewody, według procentowej normy ustalonej przez zjednoczenie w stosunku do sumy wartości brutto przeciętnego rocznego stanu środków trwałych i wartości przeciętnego rocznego stanu zapasów; normę wpłaty z zysku do budżetu ustala dla zjednoczenia Minister Finansów na wniosek wojewody; procentową normę wpłaty z zysku ustala się na okres 2 lat; jeżeli po dokonaniu odpisów wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 3 zysk nie wystarcza na dokonanie pełnej wpłaty do budżetu (ust. 1 pkt 2), to wpłacie do budżetu podlega różnica między zyskiem a tymi odpisami; brakującą kwotę wpłaty do budżetu zjednoczenie uzupełnia z funduszu rezerwowego;
4)
przedsiębiorstwo robót remontowo-budowlanych przemysłu terenowego oraz geodezyjne i geologiczno-wiertnicze dokonuje wpłat z zysku do budżetu według stawek określonych w pkt 2 lit. a) - c);
5)
przedsiębiorstwo budowlane zgrupowane w zjednoczeniu obowiązane do dokonywania wpłaty z zysku do budżetu za pośrednictwem zjednoczenia dokonuje tej wpłaty i wpłaty na fundusz rezerwowy na rachunek rozliczeniowy zjednoczenia.
4.
Przedsiębiorstwo dokonuje odpisu z zysku na fundusz rezerwowy zjednoczenia według ustalonej przez zjednoczenie i zatwierdzonej przez wojewodę normy procentowej, określonej w stosunku do zysku zmniejszonego o odpisy obowiązkowe, o których mowa w ust. 2.
5.
Po dokonaniu odpisów przewidzianych w ust. 1 przedsiębiorstwo przeznacza pozostałą część zysku, w dowolnej kolejności, na finansowanie zapasów i na fundusz inwestycyjny.
6.
Przeciętną wartość środków trwałych i zapasów przedsiębiorstw określonych w ust. 3 pkt 3 oblicza się jako iloraz wynikający z podzielenia przez pięć sumy wartości tych środków na początek i na koniec każdego kwartału, z tym że:
1)
przy ustalaniu przeciętnego rocznego stanu środków trwałych wyłącza się środki trwałe służące zakładowej działalności socjalnej oraz ochronie powietrza i wód przed zanieczyszczeniem i środki uznane w obowiązującym trybie za trwale nieczynne; wartość środków trwałych, wchodzących w skład inwestycji oddanych do użytku w okresie osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej, ustala się na koniec kwartałów z uwzględnieniem procentu zdolności produkcyjnej, który powinien być osiągnięty zgodnie z założeniami techniczno-ekonomicznymi;
2)
przy ustalaniu przeciętnego rocznego stanu zapasów wyłącza się zapasy, które zgodnie z obowiązującymi przepisami finansowane są w całości kredytem bankowym.
§  7.
1.
Przed rozliczeniem wynik finansowy przedsiębiorstwa podlega weryfikacji w celu wyeliminowania:
1)
zysku niezależnego od działalności przedsiębiorstwa;
2)
zysku nieprawidłowego.
2.
Za zysk niezależny od działalności przedsiębiorstwa uważa się zysk osiągnięty w wyniku zmian cen, taryf i opłat, stawek amortyzacyjnych, stawek ubezpieczeniowych lub podatkowych, jeżeli decyzje w sprawie tych zmian ustalają, że jest to zysk niezależny od działalności przedsiębiorstwa, oraz w wyniku zmian metodologicznych i organizacyjnych.
3.
Za nieprawidłowy uważa się zysk osiągnięty przez przedsiębiorstwo w sposób naruszający interes społeczny lub obowiązujące przepisy, np. wskutek stosowania niewłaściwych cen i taryf, pogorszenia jakości produkcji w stosunku do obowiązujących norm, standardów lub receptur, nieuzasadnionego obniżenia nakładów na bezpieczeństwo i higienę pracy. Za nieprawidłowy uważa się również zysk nadmierny określony odrębnymi przepisami.
4.
Ujawnione zyski określone w ust. 1 podlegają wpłacie:
1)
do budżetu w takim procencie, w jakim przedsiębiorstwo dokonuje wpłaty do budżetu z zysku zweryfikowanego; jeżeli przedsiębiorstwo nie jest zobowiązane do wpłaty z zysku do budżetu - przekazuje do budżetu 70% tych zysków, nie więcej jednak niż wynosi kwota zysku przed weryfikacją;
2)
na fundusz rezerwowy zjednoczenia w pozostałej kwocie.
5. 6
Jeżeli zysk nieprawidłowy ujawniony został przez organy kontroli zewnętrznej, bank, właściwy terenowy organ administracji państwowej lub zjednoczenie, to niezależnie od dokonanych wpłat, o których mowa w ust. 4, przedsiębiorstwo przekazuje dodatkowo na fundusz rezerwowy zjednoczenia kwotę odpowiadającą 50% tego zysku.
6.
Szczegółowe zasady obliczania zysku niezależnego i nieprawidłowego ustala Minister Finansów.

Fundusze przedsiębiorstw.

§  8.
1.
Przedsiębiorstwa tworzą:
1)
fundusz statutowy;
2)
fundusz inwestycyjny.
2.
Przedsiębiorstwa mogą również tworzyć inne fundusze na podstawie odrębnych przepisów.
§  9.
1.
Fundusz statutowy przedsiębiorstwa odzwierciedla wartość jego środków trwałych, wartości niematerialne i prawne oraz wartość środków obrotowych i zachodzące w nich zmiany.
2.
Zwiększenie lub zmniejszenie funduszu statutowego następuje w wypadkach określonych przez Ministra Finansów.
§  10.
1.
W przedsiębiorstwach nowo utworzonych fundusz statutowy stanowi równowartość otrzymanych nieodpłatnie środków trwałych i środków obrotowych oraz dotacji właściwej rady narodowej przeznaczonej na nabycie lub wytworzenie tych środków.
2.
W przedsiębiorstwach, w których są organizowane nowe zakłady, oddziały produkcyjne i usługowe albo stanowiska pracy, w szczególności związane ze wzrostem usług dla ludności i produkcji nakładczej, jak również w przedsiębiorstwach budowlanych, w których następuje znaczne rozszerzenie zakresu robót budowlano-montażowych, zwiększenie funduszu statutowego jest dokonywane z dotacji właściwych rad narodowych.
§  11.
1.
Fundusz statutowy przedsiębiorstwa powinien równać się co najmniej wartości netto posiadanych środków trwałych, zmniejszonej o dotyczące tych środków zobowiązania z tytułu kredytu bankowego, zaciągniętego na określone zadania inwestycyjne, wartościom niematerialnym i prawnym oraz środkom obrotowym w części podlegającej sfinansowaniu funduszem własnym w obrocie.
2.
Przez fundusz własny w obrocie należy rozumieć różnicę między funduszem statutowym a wartością netto środków trwałych, zmniejszoną o dotyczące tych środków zobowiązania z tytułu kredytu bankowego, zaciągniętego na określone zadania inwestycyjne, oraz wartościami niematerialnymi i prawnymi.
§  12.
1.
Fundusz inwestycyjny przedsiębiorstwa służy do finansowania inwestycji produkcyjnych. Przedsiębiorstwo finansuje wszelkie remonty obciążając koszty eksploatacji.
2. 7
Fundusz inwestycyjny tworzy się z:
1)
odpisów z zysku przedsiębiorstwa;
2)
amortyzacji w części pozostającej do dyspozycji przedsiębiorstwa;
3)
opłat za przekroczenie kontyngentu wody przez odbiorców;
4)
opłat za straty wody spowodowane uszkodzeniami przewodów wodociągowych przez wykonawców robót ziemnych;
5)
innych wpływów określonych odrębnymi przepisami.
3. 8
W toku realizacji planu rocznego przedsiębiorstwo może zaliczyć na fundusz inwestycyjny środki przeznaczone na sfinansowanie remontu, jeżeli wymiana środka trwałego jest bardziej opłacalna niż dokonanie remontu, z tym że środki przeznaczone na remonty budynków mieszkalnych stanowiących własność Państwa, a pozostających w zarządzie właściwych terenowych organów administracji państwowej mogą być przekazane na powiatowy (miejski) fundusz mieszkaniowy właściwej rady narodowej, na podstawie decyzji wojewody.
4.
Przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej nie dokonują odpisów amortyzacyjnych od budynków obejmujących lokale, od których pobiera się czynsze.
5. 9
Przedsiębiorstwo przeznacza na fundusz inwestycyjny amortyzację środków trwałych produkcyjnych według normy ustalonej przez zjednoczenie w granicach normy zbiorczej określonej dla zjednoczenia przez wojewodę.
§  13.
1.
Zasady wykorzystywania funduszu inwestycyjnego przedsiębiorstw regulują przepisy o finansowaniu inwestycji w jednostkach państwowych.
2.
Oprócz zadań określonych w przepisach, o których mowa w ust. 1, wielobranżowe przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej i mieszkaniowej finansują ze środków funduszu inwestycyjnego:
1)
nakłady na modernizację budynków mieszkalnych;
2)
wykonanie elewacji w budynkach mieszkalnych;
3)
usuwanie wad i usterek w nowym budownictwie mieszkaniowym, jeżeli konieczność tego rodzaju robót wystąpiła po upływie okresu gwarancyjnego i nie obciąża jednostek wykonawstwa inwestycyjnego;
4)
budowę izb zastępczych niezbędnych na tymczasowe pomieszczenia dla najemców w związku z modernizacją budynków.

Finansowanie środków obrotowych.

§  14.
1.
Do środków obrotowych zalicza się następujące składniki majątkowe przedsiębiorstwa (zwane dalej "zapasami"):
1)
materiały wraz z kosztami zakupu (materiały podstawowe, konstrukcje, elementy kooperacyjne, materiały pomocnicze, paliwo, części zapasowe maszyn i urządzeń, opakowania, odpadki, przedmioty nietrwałe oraz tymczasowe budynki i urządzenia placu budowy);
2) 10
produkcję nie zakończoną (produkcję podstawową, pomocniczą i uboczną w toku, roboty i usługi w toku, półfabrykaty oraz produkcję w toku zakładowej działalności socjalnej wraz z saldem rozliczeń międzyokresowych kosztów tej działalności, jak również gotowe obiekty i roboty budowlane, na które nie wystawiono jeszcze faktury dla zamawiającego);
3)
wyroby gotowe oraz roboty i usługi własnej produkcji przedsiębiorstwa wykonane, lecz nie zafakturowane;
4)
towary;
5)
inwentarz żywy;
6)
koszty przyszłych okresów.
2.
Zapasy dzieli się na bieżące, nieprawidłowe, sezonowe i rezerwy; kryteria podziału zapasów na te grupy ustalają instrukcje bankowe.
§  15.
1.
Zapasy bieżące i nieprawidłowe - z wyjątkiem zapasów generalnych dostawców, generalnych realizatorów inwestycji oraz produkcji w toku przedsiębiorstw budowlanych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b), finansowane są funduszem własnym w obrocie oraz kredytem bankowym.
2.
Zapasy sezonowe i rezerwy, zapasy generalnych dostawców, generalnych realizatorów inwestycji oraz nie zakończona produkcja budowlano-montażowa przedsiębiorstw budowlanych finansowane są w całości kredytem bankowym.
§  16.
1.
Zapasy bieżące i nieprawidłowe (§ 15 ust. 1) przedsiębiorstwo powinno finansować w 60% funduszem własnym w obrocie, a w pozostałej części kredytem bankowym.
2. 11
Przedsiębiorstwa (bazy) zaopatrzenia powinny finansować zapasy bieżące i nieprawidłowe (ust. 1) w 30% funduszem własnym w obrocie, a w pozostałej części kredytem bankowym.
3.
Wysokość funduszu własnego w obrocie ustala się według stanu na koniec roku. Dla ustalenia stopnia sfinansowania zapasów:
1)
funduszem własnym w obrocie - przyjmuje się przeciętny roczny stan zapasów wynikający z podzielenia przez 5 sumy stanu zapasów na początek roku i na koniec każdego kwartału;
2)
kredytem bankowym - przyjmuje się różnicę między przeciętnym rocznym stanem zapasów a wysokością funduszu własnego w obrocie.
4-7. 12
(skreślone).
8.
Jeżeli sfinansowanie zapasów bieżących i nieprawidłowych funduszem własnym w obrocie przekroczy 90%, a w przedsiębiorstwach określonych w ust. 2 - 60%, nadwyżka wynikająca z przekroczenia tego procentu podlega przekazaniu na fundusz rezerwowy zjednoczenia.
§  17.
1.
Bank udzielając przedsiębiorstwu kredytów zmniejsza ich wysokość o występujące w przedsiębiorstwie zobowiązania prawidłowe.
2.
Do zobowiązań prawidłowych zalicza się nie przeterminowane zobowiązania przedsiębiorstwa, w szczególności z tytułu:
1)
płac;
2)
ubezpieczeń społecznych;
3)
rozliczeń międzyokresowych biernych;
4)
rozliczeń za dostawy, roboty i usługi;
5)
wpłat z zysku na rzecz budżetu lub zjednoczenia.
§  18.
1.
W razie znacznego rozmiaru zobowiązań prawidłowych Minister Finansów może ustalić niższy od określonego w § 16 ust. 1 i 2 stopień sfinansowania zapasów funduszem własnym w obrocie. Wówczas odpowiedniej zmianie ulegają normy finansowania zapasów bieżących i nieprawidłowych kredytem bankowym.
2.
Minister Finansów może ustalić, że poza zapasami określonymi w § 15 ust. 2 wszystkie pozostałe lub niektóre zapasy będą finansowane w całości kredytem bankowym.
§  19.
1.
Przedsiębiorstwo uzupełnia fundusz własny w obrocie z części osiągniętego zysku, z dotacji zjednoczenia i z budżetu.
2. 13
Jeżeli fundusz własny w obrocie przedsiębiorstwa na koniec roku wynosi poniżej 40%, a w przedsiębiorstwach określonych w § 16 ust. 2 poniżej 20% wartości przeciętnego rocznego stanu zapasów bieżących i nieprawidłowych, przedsiębiorstwo w porozumieniu z bankiem i zjednoczeniem obowiązane jest przedłożyć do akceptacji właściwemu terenowemu organowi administracji państwowej program poprawy sytuacji finansowej, określający środki zmierzające do usunięcia nieprawidłowości w gospodarce przedsiębiorstwa.
3.
Jeżeli przedsiębiorstwo nie przedstawi w ustalonym przez bank terminie programu poprawy sytuacji finansowej lub jeżeli zastosowane w tym celu środki nie dały wyniku, bank może odmówić dalszego kredytowania przedsiębiorstwa i zażądać spłaty udzielonych kredytów.
4. 14
O zamiarze odmowy dalszego kredytowania przedsiębiorstwa i o zamiarze żądania spłaty udzielonych kredytów bank zawiadamia właściwy terenowy organ administracji państwowej.
5.
Powstały w przedsiębiorstwie niedobór funduszu własnego w obrocie w granicach określonych w ust. 2 może być pokryty:
1)
z budżetu wojewódzkiej rady narodowej, jeżeli przedsiębiorstwo rozlicza się z budżetem za pośrednictwem zjednoczenia;
2)
z budżetu właściwej rady narodowej - w pozostałym wypadku.
4 § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 22 uchwały nr 215 z dnia 6 września 1974 r. (M.P.74.31.186) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 1974 r.
5 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 4 uchwały nr 215 z dnia 6 września 1974 r. (M.P.74.31.186) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 1974 r., z tym że § 6 ust. 3 pkt 3 lit. d wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1975 r.
6 § 7 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 5 uchwały nr 215 z dnia 6 września 1974 r. (M.P.74.31.186) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 1974 r.
7 § 12 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a) uchwały nr 215 z dnia 6 września 1974 r. (M.P.74.31.186) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 1974 r., z tym że § 12 ust. 2 pkt 4 wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1975 r.
8 § 12 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 22 uchwały nr 215 z dnia 6 września 1974 r. (M.P.74.31.186) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 1974 r.
9 § 12 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. b) uchwały nr 215 z dnia 6 września 1974 r. (M.P.74.31.186) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 1974 r.
10 § 14 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 uchwały nr 215 z dnia 6 września 1974 r. (M.P.74.31.186) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 1974 r.
11 § 16 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. a) uchwały nr 215 z dnia 6 września 1974 r. (M.P.74.31.186) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 1974 r.
12 § 16 ust. 4-7 skreślone przez § 1 pkt 8 lit. b) uchwały nr 215 z dnia 6 września 1974 r. (M.P.74.31.186) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1974 r.
13 § 19 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 22 uchwały nr 215 z dnia 6 września 1974 r. (M.P.74.31.186) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 1974 r.
14 § 19 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 22 uchwały nr 215 z dnia 6 września 1974 r. (M.P.74.31.186) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 1974 r.