Ewidencjonowanie wypłat ze środków inwestycyjnych na pokrycie zobowiązań w ramach "poślizgu finansowego".

Monitor Polski

M.P.1955.23.232

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1955 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 26 stycznia 1955 r.
w sprawie ewidencjonowania wypłat ze środków inwestycyjnych na pokrycie zobowiązań w ramach "poślizgu finansowego".

Celem stworzenia podstaw do ustalania wartości nakładów inwestycyjnych dokonywanych w ciągu roku kalendarzowego w ramach inwestycji scentralizowanych limitowych - na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) zarządza się, co następuje:
1.
Inwestorzy bezpośredni, jak również banki finansujące inwestycje prowadzić będą poza normalną ewidencją wypłaconych kwot ze środków inwestycyjnych na inwestycje scentralizowane limitowe dodatkową ewidencję wypłat dotyczących tzw. "poślizgu finansowego". Ewidencję te należy wprowadzić w odniesieniu do wypłat dokonanych po dniu 1 stycznia 1955 r.
2.
Ewidencję, o której mowa w ust. 1, powinni inwestorzy zaprowadzić odrębnie dla poszczególnych planów sfinansowania inwestycji w formie kart kontowych, wykazów lub w inny sposób umożliwiający ustalenie kwoty wypłat dokonanych na pokrycie zobowiązań w ramach "poślizgu finansowego".
Pojęciem "poślizgu finansowego" objęte są wypłaty na pokrycie w danym roku:
1)
faktur za roboty budowlano-montażowe, prace projektowe i inne usługi inwestycyjne wykonane do dnia 31 grudnia roku poprzedniego, bez względu na to, kiedy złożono fakturę; podstawą do zakwalifikowania faktur do "poślizgu finansowego" lub do nakładów roku bieżącego jest podany w treści faktury okres, za jaki faktura została wystawiona;
2)
faktur za dostawy maszyn, urządzeń i materiałów inwestycyjnych, zarówno krajowych, jak i pochodzących z importu, o ile zachodzi jeden z następujących warunków:
a)
o ile faktura realizowana w trybie inkasa wpłynęła do banku finansującego inwestycje (banku płatnika) lub gdy faktura nie podlegająca pokryciu w trybie inkasa bankowego wpłynęła do inwestora do dnia 31 grudnia roku poprzedniego,
b)
o ile inwestor do dnia 31 grudnia roku poprzedniego otrzymał dostawę;
3)
dokumentów rozliczeniowych z tytułu innych nakładów (jak np. odpłatne nabycie środków trwałych, odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości i zniszczone plony), o ile nakłady z tego tytułu zostały zarejestrowane w księgowości inwestora do dnia 31 grudnia roku poprzedniego;
4)
rozliczeń refundacyjnych (faktur wewnętrznych) za roboty i usługi wykonane przez aparat inwestora na rzecz inwestycji do dnia 31 grudnia roku poprzedniego.
1.
Faktury, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. a), powinny być zaksięgowane u inwestora na koncie inwestycji rozpoczętych lub na koncie materiałów na inwestycje w zależności od charakteru dostawy. Zasada ta obowiązuje również w odniesieniu do dostaw do dnia 31 grudnia jeszcze przez inwestora nie otrzymanych; należy je ująć na odpowiednim koncie analitycznym do konta "Materiały na inwestycje" jako "materiały w drodze".
2.
Dostawy, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. b), w przypadku nieotrzymania przez inwestora do dnia 31 grudnia roku poprzedniego faktury, powinny być przez inwestora wycenione i ujęte w księgach roku poprzedniego jako "dostawy nie fakturowane".
Banki finansujące inwestycje, opłacając zobowiązania w ramach "poślizgu finansowego", obowiązane są przesyłane inwestorowi dokumenty stwierdzające dokonanie rozliczenia oznaczać w sposób widoczny symbolem "ZB". Umieszczenie przez bank tego symbolu na dokumencie rozliczeniowym jest stwierdzeniem dla inwestora, że bank taki dokument wciągnął do swej ewidencji wypłat z poślizgu.
Inwestor jest obowiązany sprawdzić w oparciu o kryteria podane w §§ 2 i 3 prawidłowość zakwalifikowania przez bank dokumentów (na wypłaty dotyczące nakładów roku bieżącego lub wypłaty z "poślizgu finansowego"). W razie stwierdzenia mylnej kwalifikacji inwestor w ciągu 10 dni od daty otrzymania dokumentu obowiązany jest zwrócić się do banku o dokonanie odpowiedniego sprostowania.
Dokumenty dotyczące rozliczeń dokonywanych w trybie pozainkasowym powinny być odpowiednio do wskazań zawartych w § 4 znakowane przez inwestora (płatnika).
W odniesieniu do wypłat dokonanych przez banki finansujące inwestycje w okresie od dnia 1 do dnia 31 stycznia 1955 r. oddziały banków wezwą inwestorów do dokonania wspólnie z oddziałem banku zakwalifikowania dokonanych wypłat na dotyczące "poślizgu finansowego" oraz na dotyczące nakładów roku bieżącego. Inwestor na żądanie banku jest obowiązany przedłożyć bankowi szczegółowy wykaz otrzymanych od banku w tym okresie wypłat z rozbiciem na wypłaty dotyczące "poślizgu finansowego" i wypłaty na nakłady roku bieżącego.
Przy okresowym uzgadnianiu kont między inwestorami a bankami finansującymi inwestycje w ramach uzgadniania kont finansowania podlegają również uzgodnieniu salda ujętych w ewidencji inwestora i banku wypłat z tytułu "poślizgu finansowego".
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1955 r.