Ewidencjonowanie i badanie kosztów robót budowlano-montażowych wykonywanych w okresie zimowym 1953/54 r.

Monitor Polski

M.P.1953.A-98.1352

Akt utracił moc
Wersja od: 3 listopada 1953 r.

ZARZĄDZENIE Nr 141
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 października 1953 r.
w sprawie ewidencjonowania i badania kosztów robót budowlano-montażowych wykonywanych w okresie zimowym 1953/54 r.

Na podstawie § 15 ust. 1 uchwały nr 380 Prezydium Rządu z dnia 23 maja 1953 r. w sprawie opracowywania i zatwierdzania cenników oraz katalogów norm kosztorysowych na roboty budowlano-montażowe zarządza się, co następuje:
Ministerstwa i urzędy centralne nadzorujące przedsiębiorstwa budowlano-montażowe są obowiązane do ewidencjonowania i badania dodatkowych kosztów robót wykonywanych w okresie zimowym 1953/54 r. zgodnie z instrukcją stanowiącą załącznik do zarządzenia.
1.
Zakres ewidencjonowania i badania dodatkowych kosztów robót wykonywanych w okresie zimowym powinien obejmować w zasadzie wszystkie asortymenty robót wykonywanych przez nadzorowane przedsiębiorstwa budowlano-montażowe i w tym celu należy wyznaczyć odpowiednie budowy (obiekty, roboty).
2.
W szczególności następujące ministerstwa i urzędy centralne obowiązane są do ewidencjonowania i badania robót o podanej niżej numeracji, odpowiadającej wyszczególnieniu asortymentów w załączniku nr 1 do instrukcji przewidzianej w § 1:
1)
Ministerstwo Budownictwa Miast i Osiedli - nr 1 do 29;
2)
Ministerstwo Budownictwa Przemysłowego - nr 1 do 38 oraz nr 40 do 42 i 47 do 49;
3)
Ministerstwo Energetyki - nr 29, 45, 46 i 49;
4)
Ministerstwo Gospodarki Komunalnej - nr 1 do 29 oraz 40 i 41;
5)
Ministerstwo Górnictwa - nr 4 (w odniesieniu do robót wiertniczych), 38, 47 i 49;
6)
Ministerstwo Hutnictwa - nr 1, 3 do 11, 14, 18, 26, 27, 30, 34 do 36, 38, 47 do 49 i 53;
7)
Ministerstwo Kolei - nr 4, 30 do 33, 36 i 39;
8)
Ministerstwo Poczt i Telegrafów - nr 50 do 52;
9)
Ministerstwo Przemysłu Chemicznego - nr 49;
10)
Ministerstwo Przemysłu Lekkiego - nr 49;
11)
Ministerstwo Przemysłu Rolnego i Spożywczego - nr 49;
12)
Ministerstwo Rolnictwa - nr 29, 42, 45 i 46;
13)
Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego - nr 4, 30 do 34, 36, 40 i 41;
14)
Ministerstwo Żeglugi - nr 42 do 44;
15)
Centralny Urząd Geodezji i Kartografii - nr 53.
W przypadku uzasadnionej potrzeby właściwi ministrowie i kierownicy urzędów centralnych w porozumieniu z Urzędem Rady Ministrów (Biuro Norm Kosztorysowych) wydadzą w oparciu o instrukcję stanowiącą załącznik do zarządzenia szczegółowe instrukcje wykonawcze, uwzględniające specyfikę badanych robót.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA W SPRAWIE EWIDENCJONOWANIA I BADANIA DODATKOWYCH KOSZTÓW ROBÓT BUDOWLANO-MONTAŻOWYCH WYKONYWANYCH W OKRESIE ZIMOWYM 1953/54 R.

1.
Okres zimowy 1953/54 r. obejmuje miesiąc grudzień 1953 r. oraz miesiące styczeń, luty i marzec 1954 r.
2.
Okres pogotowia zimowego rozpoczyna się z dniem 15 listopada 1953 r. i trwa do dnia 31 marca 1954 r.
3.
Roboty przygotowawcze do pogotowia zimowego powinny być przeprowadzone do dnia 15 listopada 1953 r.
4.
Koszt robót przygotowawczych zalicza się do kosztu robót zimowych.
5.
Właściwe ministerstwa i urzędy centralne wyznaczą odpowiednie budowy (obiekty, roboty), na których prowadzona będzie ewidencja dodatkowych kosztów robót wykonywanych w okresie zimowym. Wyboru należy dokonać w ten sposób, by ewidencją dodatkowych kosztów objęte były budowy duże, średnie i małe o najczęściej spotykanej, typowej organizacji.
6.
Ewidencję dodatkowych kosztów robót wykonywanych w okresie zimowym prowadzi pozaksięgowo pion księgowo-finansowy przedsiębiorstwa przy współpracy pionu technicznego i kierownika budowy oddzielnie dla każdej wyznaczonej budowy (według rodzajów kosztów, podanych w załącznikach nr 2-8 do instrukcji) w sposób następujący:
a)
w miarę napływania dokumentów znakowanych zgodnie z ust. 7 pion księgowo-finansowy zakłada dla każdego rodzaju powstałego kosztu kartę ewidencyjną, oznaczając ją dwiema cyframi, z których pierwsza odpowiada numerowi załącznika, obejmującego dany rodzaj kosztu (nr 2-8), druga zaś - liczbie porządkowej kosztu wymienionego w tym załączniku, np. kartę ewidencyjną dla węgla należy zaopatrzyć numerem 4/1 (wzór karty ewidencyjnej dla węgla podano w załączniku nr 10 do instrukcji); nagłówki w kartach ewidencyjnych w kolumnach od trzeciej wzwyż po winny być identyczne jak na odpowiadających im załącznikach nr 2-8,
b)
po zakończeniu okresu zimowego i zaewidencjonowaniu wszystkich dokumentów kosztów, karty ewidencyjne należy podsumować, a wyniki wpisać do odpowiednich pozycji załączników nr 2-8.
7.
Kierownik budowy wyznaczonej do ewidencjonowania kosztów robót wykonywanych w okresie zimowym powinien:
a)
prowadzić statystykę dni o temperaturze poniżej +5° C;
b)
przy potwierdzaniu wszelkich dokumentów finansowych, zawierających w całości lub w części dodatkowe koszty robót wykonywanych w okresie zimowym - zaopatrywać je znakiem "Z" łamanym przez nr asortymentu robót (według załącznika nr 1), do których koszt powyższy należy odnieść;

Przykłady:

1) Dokument rozchodowy na 250 kg chlorku wapnia zużytego do betonu otrzyma znak "Z/9 - 4/8".

2) Przy ewidencjonowaniu dokumentu rozchodowego na 30 t cementu "250" należy oddzielnie uwzględnić cement, który został zużyty bez wpływu warunków zimowych (np. 27 t), i cement wynikający ze zwiększonego dozowania w warunkach zimowych (3 t); w tym przypadku pozycję 3 t cementu należy zaopatrzyć znakiem "Z/9 - 4/13".

3) Dokument rozchodowy dotyczący materiałów dodatkowych zużytych do różnych rodzajów robót należy oznaczyć "Z/0" (np. trociny do ocieplania przewodów wodociągowych - "Z/0 - 4/3").

c)
oddzielnie sporządzać podkładki do list płacy (zlecenia robocze BZ-2) dla robocizny dodatkowej, wynikającej z prowadzenia robót w okresie zimowym, oznaczając je jak niżej:

Przykłady:

1) Zlecenie robocze BZ-2 za uprzątnięcie śniegu i posypanie schodni piaskiem należy oznaczyć "Z/0 - 6/1".

2) Zlecenie robocze BZ-2 za ogrzewanie materiałów do robót murowych i żelazobetonowych zewnętrznych należy oznaczyć "Z/7/9 - 6/10".

Jak z powyższego wynika, dokumenty dotyczące kosztów dodatkowych powinny być oznaczone symbolem o układzie strukturalnym, który w przypadku cementu zużytego w wyniku zwiększonego dozowania przy robotach betonowych w warunkach zimowych ma postać następującą:

Z/9 - 4/13

oznaczenie kosztów dodatkowych robót wykonywanych w okresie zimowym,

oznaczenie asortymentu robót (według załącznika nr 1),

nr załącznika (nr 2-8) obejmującego dany rodzaj kosztu dodatkowego,

liczba porządkowa danego rodzaju kosztu dodatkowego w powyższym załączniku.

Uwaga: Dwa końcowe człony symbolu określają numer karty ewidencyjnej (wzór karty - załącznik nr 10), na której pion księgowo-finansowy powinien zarejestrować odnośny dokument.

d)
prowadzić ewidencję rachunków wystawianych w okresie od dnia 1 grudnia 1953 r. do dnia 31 marca 1954 r. bez uwzględnienia rachunków dodatkowych, wystawianych z tytułu wykonywania robót w okresie zimowym; ewidencję rachunków prowadzić należy według wzoru podanego w załączniku nr 9, przy czym kolejne pozycje powinny ujmować poszczególne asortymenty robót (podane w załączniku nr 1) objęte danym rachunkiem; do ewidencji należy dołączyć opis metod wykonywanych robót.
8.
Wymienione w ust. 6 oraz 7 lit. a) i d) karty ewidencyjne i zestawienia należy dostarczyć do dnia 15 kwietnia 1954 r. pionowi technicznemu przedsiębiorstwa, który przy współpracy pionu księgowo-finansowego przeprowadza podział kosztów na asortymenty robót, opierając się na procentowym stosunku wartości kosztorysowej poszczególnych robót wykonanych, do których odnosi się dany rodzaj kosztu dodatkowego.

Np. w pozycji 1 załącznika nr 4 wykazano koszt zużytego węgla w sumie 3.350 zł. Według oznaczenia kierownika budowy węgiel został zużyty na ogrzewanie piasku i wody do zapraw murarskich dla robót murowych zewnętrznych (asortyment robót nr 7) oraz na ogrzewanie wody i kruszywa do robót balonowych zewnętrznych (asortyment robót nr 9). Zgodnie z załącznikiem nr 9 w okresie zimowym robót murowych zewnętrznych wykonano na kwotę 450.000 zł, a robót betonowych zewnętrznych na kwotę 965.000 zł.

Asortyment robót nr 7 450.000 zł - 31,8%

Asortyment robót nr 9 965.000 zł - 68,2%

Razem 1.415.000 zł - 100%

Kwotę 3.350 zł należy odpowiednio rozdzielić:

na asortyment robót nr 7 3.350 zł × 0,318 = 1.065 zł

na asortyment robót nr 9 3.350 zł × 0,682 = 2.235 zł

Razem 3.350 zł

Po uprzednim założeniu kart według załączników nr 2-8 dla każdego asortymentu robót, rozliczone w powyższy sposób koszty nanosi się na te karty, np. na karcie przeznaczonej dla robót murowych zewnętrznych (asortyment robót nr 7), a dotyczącej kosztów dodatkowych materiałów dla robót zimowych (załącznik nr 4), w pozycji 1 "Węgiel" wpisać należy w rubryce "Koszt zł" sumę 1.065 zł; na takiej samej zaś karcie dotyczącej robót betonowych i żelazobetonowych zewnętrznych (asortyment robót nr 9) - sumę 2.285 zł.

W powyższy sposób należy przeprowadzić podział wszystkich kosztów na asortymenty robót, po czym podsumować poszczególne karty i dodać koszty ogólne w obowiązującej wysokości oraz wykonać zestawienie według wzoru podanego w załączniku nr 11.

Koszty ogólne we wszystkich załącznikach należy przyjąć w wysokości obowiązującej dla danego asortymentu robót, odnosząc je tylko do nakładów bezpośrednich, to jest do robocizny bezpośredniej, kosztu materiałów bezpośrednich oraz kosztu transportu i eksploatacji sprzętu.

Po obliczeniu procentu kosztu robót dodatkowych pion techniczny przesyła zestawienia wraz z załącznikami i krótkim opisem sposobów wykonawstwa poszczególnych asortymentów robót w warunkach zimowych do centralnego zarządu w terminie do dnia 1 maja 1954 r.

9.
Pion techniczny centralnego zarządu kontroluje otrzymane dane, sporządza zestawienie zbiorcze i przesyła je do ministerstwa lub urzędu centralnego w terminie do dnia 15 maja 1954 r.
10.
Ministerstwa i urzędy centralne sporządzają zestawienia zbiorcze otrzymanych wyników badań dodatkowych kosztów robót wykonywanych w okresie zimowym z podziałem na asortymenty robót oraz na budowy (obiekty, roboty) i przesyłają je wraz z propozycją ustalenia wysokości asortymentowego dodatku procentowego z uzasadnieniem i krótką charakterystyką robót do Urzędu Rady Ministrów (Biuro Norm Kosztorysowych) w terminie do dnia 31 maja 1954 r.
11.
Instrukcja nie obejmuje ewidencjonowania i badania dodatkowych kosztów, wynikających z obniżenia wydajności pracy w okresie zimowym, co powinno być dokonane w trybie § 15 ust. 2 uchwały nr 380 Prezydium Rządu z dnia 23 maja 1953 r. w sprawie opracowywania i zatwierdzania cenników oraz katalogów norm kosztorysowych na roboty budowlano-montażowe.

Załącznik  Nr 1

ASORTYMENTY ROBÓT DLA BADAŃ DODATKOWYCH KOSZTÓW ROBÓT WYKONYWANYCH W OKRESIE ZIMOWYM

Nr asortymentuWyszczególnienie
1.Rozbiórki i odgruzowania,
2.Roboty przygotowawcze i dotyczące urządzenia placu budowy,
3.Roboty transportowe i takelunkowe,
4.Roboty wiertnicze, studzienne i kesonowe,
5.Roboty ziemne ręczne,
6.Roboty ziemne zmechanizowane,
7.Roboty murowe zewnętrzne,
8.Roboty murowe wewnętrzne,
9.Roboty betonowe i żelazobetonowe zewnętrzne (stemplowanie, deskowanie, zbrojenie, układanie betonu),
10.Roboty betonowe i żelazobetonowe wewnętrzne,
11.Roboty ciesielskie zewnętrzne (z wyjątkiem stemplowań i deskowań),
12.Roboty ciesielskie i stolarskie wewnętrzne,
13.Roboty ślusarsko-kowalskie zewnętrzne,
14.Roboty ślusarsko-kowalskie wewnętrzne,
15.Roboty blacharskie zewnętrzne,
16.Roboty dekarskie - krycie papą,
17.Roboty dekarskie - krycie innymi materiałami,
18.Roboty tynkarskie i oblicowania ścian,
19.Roboty szklarskie,
20.Roboty zduńskie,
21.Roboty posadzkarskie - układanie podłogi białej i klepki na gwóźdź,
22.Roboty posadzkarskie - układanie klepki na lepik,
23.Roboty posadzkarskie - inne rodzaje posadzek,
24.Roboty malarskie - malowanie olejne,
25.Roboty malarskie - malowanie klejowe,
26.Roboty instalacyjne wewnętrzne: wodociągowo-kanalizacyjne, gazu, centralnego ogrzewania i wentylacji,
27.Roboty instalacyjne zewnętrzne: wodociągowo-kanalizacyjne, gazu i centralnego ogrzewania,
28.Zakładanie instalacji elektrycznej i dźwigowej wewnętrznej,
29.Zakładanie instalacji elektrycznej zewnętrznej sieciowej i kablowej,
30.Roboty ziemne profilowe (kolejowe i drogowe),
31.Roboty ciesielskie inżynieryjne,
32.Roboty palowe - pale zabijane,
33.Roboty palowe - pale wpuszczane,
34.Roboty spawalnicze zewnętrzne,
35.Wykonywanie konstrukcji stalowych,
36.Montaż konstrukcji stalowych,
37.Montaż żelazobetonowych hal prefabrykowanych,
38.Montaż rurociągów stalowych i żeliwnych,
39.Nawierzchnie torowe,
40.Nawierzchnie bitumiczne,
41.Nawierzchnie brukowe i betonowe,
42.Roboty faszynowe, regulacyjne i wodno-melioracyjne,
43.Roboty czerpalne morskie,
44.Roboty czerpalne śródlądowe,
45.Montaż linii energetycznych,
46.Montaż stacji energetycznych,
47.Głębienie szybów,
48.Budowa pieców przemysłowych,
49.Montaż, demontaż oraz remont maszyn i urządzeń przemysłowych,
50.Roboty telekomunikacyjne kablowe,
51.Roboty telekomunikacyjne linii napowietrznych,
52.Roboty antenowe,
53.Roboty pomiarowe.

Załącznik  Nr 2

DODATKOWE KOSZTY WYPOSAŻENIA PLACU BUDOWY DO ROBÓT ZIMOWYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Załącznik  Nr 3

DODATKOWE KOSZTY AMORTYZACJI SPRZĘTU SPECJALNEGO DO ROBÓT WYKONYWANYCH W OKRESIE ZIMOWYM

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Załącznik  Nr 4

KOSZTY DODATKOWYCH MATERIAŁÓW DO ROBÓT WYKONYWANYCH W OKRESIE ZIMOWYM

(wraz z kosztami dowozu na plac budowy)
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Załącznik  Nr 5

DODATKOWE KOSZTY W GOSPODARCE MATERIAŁOWEJ W OKRESIE ZIMOWYM

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Załącznik  Nr 6

KOSZTY DODATKOWYCH ROBÓT PLACOWYCH W OKRESIE ZIMOWYM

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Załącznik  Nr 7

DODATKOWE KOSZTY UBRAŃ OCHRONNYCH W OKRESIE ZIMOWYM

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Załącznik  Nr 8

DODATKOWY KOSZT INSTALACJI SPECJALNYCH DLA ROBÓT WYKONYWANYCH W OKRESIE ZIMOWYM

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Załącznik  Nr 9

EWIDENCJA WYSTAWIONYCH RACHUNKÓW W OKRESIE ZIMOWYM 1953/54 R. (BEZ DODATKOWYCH RACHUNKÓW Z TYTUŁU PROWADZENIA ROBÓT W OKRESIE ZIMOWYM) W CENACH NETTO 1953 R. I 1954 R.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Załącznik  Nr 10

KARTA EWIDENCYJNA Nr 4/1

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Załącznik  Nr 11

ZESTAWIENIE DODATKOWYCH KOSZTÓW ROBÓT WYKONYWANYCH W WARUNKACH ZIMOWYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................