Ewidencja wykorzystania limitu finansowego kosztów utrzymania i eksploatacji służbowych samochodów osobowych.

Monitor Polski

M.P.1968.12.77

Akt utracił moc
Wersja od: 21 marca 1968 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 15 marca 1968 r.
w sprawie ewidencji wykorzystania limitu finansowego kosztów utrzymania i eksploatacji służbowych samochodów osobowych.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) oraz § 9 ust. 5 uchwały nr 291 Rady Ministrów z dnia 1 grudnia 1967 r. w sprawie usprawnienia gospodarki służbowymi samochodami osobowymi zarządza się, co następuje:
1.
Każda jednostka organizacyjna objęta przepisami uchwały nr 291 Rady Ministrów z dnia 1 grudnia 1967 r. w sprawie usprawnienia gospodarki służbowymi samochodami osobowymi otwiera kartę limitu finansowego przyznanego na koszty utrzymania i eksploatacji służbowych samochodów osobowych, z wyjątkiem reprezentacyjnych. Na karcie tej ujmuje się:
1)
liczbę przyznanych przez właściwy organ na dzień 1 stycznia 1968 r. etatów służbowych samochodów osobowych oraz ich kolejne zmiany z podaniem dat i numerów pism dotyczących tych zmian,
2)
limit finansowy wynoszący zł 100.000 w stosunku rocznym na każdy etat służbowego samochodu osobowego oraz jego zmiany, o których mowa w ust. 2,
3)
wykorzystanie limitu finansowego za poszczególne lata, poczynając od roku 1968, ustalone w jednostkach działających według zasad rozrachunku gospodarczego - na podstawie danych wynikających z ewidencji, o której mowa w § 4 ust. 1, a w jednostkach i zakładach budżetowych - na podstawie właściwych dowodów księgowych, bez względu na rodzaj kosztów; dane o wykorzystaniu limitu finansowego powinny zawierać co najmniej podział kosztów na trzy grupy wymienione w § 3 ust. 1.
1a.
Kartę limitu finansowego otwierają również jednostki organizacyjne nie posiadające na dzień 1 stycznia 1968 r. służbowych samochodów osobowych, o ile w roku 1967 wydatki z tytułu ekwiwalentów wypłacanych pracownikom za używanie własnych samochodów osobowych lub motocykli do celów służbowych oraz wydatki na przejazdy środkami komunikacji miejskiej łącznie z przejazdami taksówkami, nie rozliczone w delegacjach służbowych, były wyższe niż 50.000 zł.
2.
Zlikwidowanie etatu służbowego samochodu osobowego w ciągu roku powinno spowodować zmniejszenie limitu finansowego, o którym mowa w ust. 1, o zł 30.000 w stosunku rocznym (zmniejszenie limitu następuje proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których etatu służbowego samochodu osobowego już nie było).
3.
Wykazywany na karcie limitu limit finansowy, o którym mowa w ust. 1 i 2, powiększa się na rok 1968 i lata następne o zaokrągloną do pełnych złotych kwotę:
1)
wypłat z tytułu ekwiwalentów za używanie przez pracowników własnych samochodów osobowych lub motocykli do celów służbowych, poniesionych w roku 1967, powiększoną o 10%, a w jednostkach zaliczonych do działów gospodarki narodowej rolnictwo oraz zdrowie i opieka społeczna, podległych Ministrom Rolnictwa oraz Zdrowia i Opieki Społecznej lub wydziałom rolnictwa oraz zdrowia i opieki społecznej prezydiów rad narodowych - o 20%,
2)
wypłat z tytułu nie rozliczonych w delegacjach służbowych przejazdów środkami komunikacji miejskiej łącznie z przejazdami taksówkami, poniesionych w roku 1967.
4.
W jednostkach organizacyjnych, o których mowa w ust. 1a, limit finansowy na rok 1968 i lata następne ustala się w wysokości sumy kwot określonych w ust. 3 pkt 1 i 2.
1.
W jednostkach na rozrachunku gospodarczym likwidacja każdego etatu służbowego samochodu osobowego powinna spowodować zmniejszenie planowanej liczby zatrudnionych o 1 pracownika i planowanego osobowego funduszu płac o 30.000 zł w stosunku rocznym.
2.
W jednostkach i zakładach budżetowych likwidacja każdego etatu służbowego samochodu osobowego powinna spowodować w planach finansowych odpowiednie zmniejszenie kwot planowanych we właściwych podziałkach klasyfikacji wydatków przy jednoczesnym zwiększeniu wydatków na podróże służbowe w § 30 "Podróże służbowe i przeniesienia", z tym że:
1)
wydatki należy zmniejszyć przynajmniej o kwotę 100.000 zł, a w tym osobowy fundusz płac co najmniej o 30.000 zł, przy jednoczesnym zmniejszeniu planowanej liczby zatrudnionych o 1 etat osobowy,
2)
zwiększenie wydatków na podróże służbowe nie może przekroczyć kwoty 70.000 zł

- na jeden zlikwidowany etat służbowego samochodu osobowego w stosunku rocznym.

3.
Zmiany planów finansowych, o których mowa w ust. 2, przeprowadza się w trybie przewidzianym w przepisach o dokonywaniu zmian w planach finansowych jednostek i zakładów budżetowych. Przeniesienia z tego tytułu kredytów w budżecie centralnym powodujące zwiększenie § 30 "Podróże służbowe i przeniesienia" nie wymagają zgody Ministra Finansów.
4. 2
Nie zmniejsza się planowanej liczby zatrudnionych o 1 pracownika i planowanego osobowego funduszu płac o 30.000 zł w stosunku rocznym w razie likwidacji służbowego samochodu osobowego, na który dana jednostka nie posiada etatu kierowcy.
1.
Do kosztów objętych limitem finansowym, o którym mowa w § 1, zalicza się:
1)
związane z eksploatacją służbowych samochodów osobowych koszty:
a)
materiałów pędnych i olejów,
b)
ogumienia,
c)
remontów eksploatacyjnych (napraw bieżących),
d)
płac i ubezpieczeń kierowców,
e)
delegacji kierowców,
2) 3
ekwiwalenty, w tym również ryczałty, wypłacane pracownikom za używanie własnych samochodów osobowych lub motocykli do celów służbowych, koszty przejazdów środkami komunikacji miejskiej łącznie z przejazdami taksówkami, o ile nie są one rozliczane w delegacjach służbowych,
3)
dodatki za prowadzenie służbowych samochodów osobowych przez pracowników nie zatrudnionych na stanowisku kierowcy.
2.
Zakres kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, określa § 2 ust. 1, 2 oraz ust. 4-6 załącznika do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 7 czerwca 1965 r. w sprawie zasad ewidencji kosztów gospodarstw samochodowych w przedsiębiorstwach i instytucjach nietransportowych (Monitor Polski Nr 32, poz. 175).
1.
Jednostki na rozrachunku gospodarczym ujmują wynikające z rozliczenia koszty, o których mowa w § 3, na odpowiednim koncie syntetycznym, przeznaczonym w branżowym planie kont do ewidencji tych kosztów (np. na koncie kosztów ogólnych), w odrębnej pozycji analitycznej zatytułowanej "koszty eksploatacji służbowych samochodów osobowych".
2.
Pozostałe koszty eksploatacji służbowych samochodów osobowych, jak np. koszty ich amortyzacji, narzut kosztów ogólnych, ujmuje się oddzielnie według zasad dotychczasowych.
Kierownicy jednostek objętych zarządzeniem lub upoważnione przez nich osoby zobowiązane są sprawdzać wykorzystanie limitu finansowego kosztów eksploatacji służbowych samochodów osobowych. W szczególności należy badać, czy wysokość kosztów ponoszonych w poszczególnych okresach nie zagraża przekroczeniem limitu w stosunku rocznym. Badania te należy przeprowadzać przynajmniej na koniec każdego kwartału.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą jednostek organizacyjnych, których przedmiotem działania jest świadczenie usług przewozowych na rzecz innych jednostek przy użyciu samochodów osobowych.";
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 31 lipca 1968 r. (M.P.68.34.231) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 marca 1968 r.
2 § 2 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 31 lipca 1968 r. (M.P.68.34.231) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 marca 1968 r.
3 § 3 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 31 lipca 1968 r. (M.P.68.34.231) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 marca 1968 r.
4 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 31 lipca 1968 r. (M.P.68.34.231) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 marca 1968 r.
5 § 7 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 31 lipca 1968 r. (M.P.68.34.231) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 marca 1968 r.