Oddział 4 - WSPÓLNA PROCEDURA TRANZYTOWA W TRANSPORCIE MORSKIM - Deklaracje skrócone i zgłoszenia celne.

Monitor Polski

M.P.1997.72.690

Akt utracił moc
Wersja od: 10 października 1997 r.

Oddział  4

WSPÓLNA PROCEDURA TRANZYTOWA W TRANSPORCIE MORSKIM

§  98. 
Towary przewożone transportem morskim mogą być objęte wspólną procedurą tranzytową wyłącznie w wypadku, gdy zostały one załadowane lub przeładowane w porcie krajów - Stron Konwencji.
§  99. 
Procedura tranzytu, o której mowa w § 98, realizowana jest na podstawie manifestów morskich.
§  100. 
1. 
Towarzystwa żeglugowe stają się głównym zobowiązanym po przyjęciu przesyłki do przewozu transportem morskim.
2. 
Przy realizacji przewozów, o których mowa w ust. l, towarzystwa żeglugowe są zwolnione z obowiązku składania zabezpieczenia.
§  101. 
Przy przewozie towarów transportem morskim w ramach wspólnej procedury tranzytowej może być stosowana procedura uproszczona lub procedura dodatkowo uproszczona.
§  102. 
1. 
Stosowanie procedury uproszczonej wymaga uzyskania zezwolenia organu celnego.
2. 
Towarzystwo żeglugowe składa w urzędzie celnym właściwym ze względu na jego siedzibę wniosek o wydanie zezwolenia na stosowanie procedury, o której mowa w ust. l.
3. 
Do wniosku o udzielenie zezwolenia na stosowanie procedury uproszczonej należy dołączyć listę przewidywanych portów morskich wyjścia i przeznaczenia.
4. 
Urząd celny, do którego złożono wniosek o wydanie zezwolenia na stosowanie procedury uproszczonej, przekazuje ten wniosek organom celnym krajów - Stron Konwencji, na których obszarze znajdują się przewidziane porty wyjścia i przeznaczenia.
5. 
Jeżeli w ciągu 60 dni, licząc o daty powiadomienia, nie wpłynęły żadne zastrzeżenia, organ celny udziela towarzystwu żeglugowemu zezwolenia na stosowanie procedury uproszczonej.
§  103. 
Zezwolenie na stosowanie procedury uproszczonej udzielane jest towarzystwom żeglugowym, które:
1)
prowadzą zapisy księgowe umożliwiające organom celnym kontrolę przewozu towarów,
2)
nie naruszyły w sposób rażący przepisów prawa celnego i przepisów podatkowych,
3)
stosują manifesty, które:
a)
zawierają nazwę i pełny adres towarzystwa żeglugowego, oznakowanie statku, nazwę portu załadunku i wyładunku, adnotacje dotyczące konosamentu, a także dla każdej przesyłki znaki, numery, liczbę i rodzaj opakowań, opis towarów, masę brutto w kg oraz numery kontenerów,
b)
mogą być bez trudności kontrolowane i oceniane przez organ celny,
c)
są całkowicie wypełnione, podpisane i mogą być przedstawione organom celnym przed wypłynięciem statków.
§  104. 
1. 
Przy stosowaniu procedury uproszczonej dla towarów o statusie wspólnotowym i niewspólnotowym należy sporządzić odrębne manifesty morskie dla towarów o różnych statusach.
2. 
Manifest lub manifesty, o których mowa w ust. l, muszą być podpisane przez osobę reprezentującą towarzystwo żeglugowe oraz zawierać datę sporządzenia manifestu.
3. 
W manifeście morskim powinien być wskazany status towarów wspólnotowy lub niewspólnotowy poprzez wpisanie symbolu T1 lub T2.
4. 
Manifest morski traktowany jest jako nota tranzytowa.
§  105. 
1. 
Stosowanie procedury dodatkowo uproszczonej wymaga uzyskania zezwolenia organu celnego.
2. 
Wniosek o wydanie zezwolenia na stosowanie procedury dodatkowo uproszczonej mogą złożyć międzynarodowe towarzystwa żeglugowe, które mają swoją siedzibę lub przedstawicielstwo na obszarze krajów - Stron Konwencji. Wniosek składa się w urzędzie celnym właściwym dla siedziby towarzystwa lub jego przedstawicielstwa.
3. 
Do wniosku o udzielenie zezwolenia na stosowanie procedury dodatkowo uproszczonej należy dołączyć wykaz przewidywanych portów morskich wyjścia i przeznaczenia.
4. 
Organ celny, do którego złożono wniosek o wydanie zezwolenia, przekazuje ten wniosek organom celnym krajów - Stron Konwencji, na których obszarze znajdują się przewidywane porty wyjścia i przeznaczenia.
5. 
Jeżeli w ciągu 60 dni, licząc od daty powiadomienia nie wpłynęły żadne zastrzeżenia, organ celny wydaje zezwolenie.
§  106. 
Zezwolenie na korzystanie z procedury dodatkowo uproszczonej udzielane jest towarzystwu żeglugowemu, które:
1)
spełnia warunki określone w § 103,
2)
dokonuje częstych i regularnych przewozów towarów między określonymi portami morskimi,
3)
zobowiązuje się wobec organu celnego do współdziałania przy wykrywaniu i wyjaśnianiu niezgodności i nieprawidłowości występujących w trakcie stosowania procedury tranzytu w transporcie morskim.
§  107. 
1. 
Przy stosowaniu procedury dodatkowo uproszczonej towarzystwo żeglugowe może stosować jeden manifest morski dla wszystkich przewożonych towarów, w którym należy podać odpowiedni status T1 lub T2 dla każdego towaru.
2. 
Towarzystwo żeglugowe musi odnotować w swoich dokumentach handlowych informacje o statusie wszystkich towarów wymienionych w manifeście.
3. 
Manifest, o którym mowa w ust. 1, musi być podpisany przez osobę reprezentującą towarzystwo żeglugowe oraz zawierać datę i potwierdzenie określające ten manifest jako zgłoszenie do procedury tranzytu.
4. 
Manifest morski traktowany jest jako nota tranzytowa.
§  108. 
1.Manifesty morskie należy przedstawiać do potwierdzenia w urzędzie celnym wyjścia w dwóch egzemplarzach.
2. 
W urzędzie celnym wyjścia funkcjonariusz celny na wszystkich egzemplarzach manifestu morskiego przystawia pieczęć "Polska-Cło" oraz składa podpis.
3. 
Jeden egzemplarz manifestu morskiego pozostaje w urzędzie celnym wyjścia i stanowi załącznik do ewidencji, drugi zwracany jest przewoźnikowi.
§  109. 
1. 
Wspólna procedura tranzytowa w transporcie morskim pozostaje zakończona, gdy manifest morski, potwierdzony przez urząd celny portu wyjścia, i przewożone towary zostaną przedstawione w urzędzie celnym przeznaczenia.
2. 
W urzędzie celnym przeznaczenia należy przedłożyć w oryginale manifest morski, o którym mowa w ust. 1, i konosamenty dotyczące wszystkich towarów objętych manifestem morskim.
3. 
Funkcjonariusz celny urzędu celnego przeznaczenia potwierdza na manifeście morskim i konosamentach dostarczenie towaru do urzędu celnego przeznaczenia poprzez przystawienie stempla SAD, wpisanie pozycji ewidencji i złożenie podpisu oraz przystawienie pieczęci "Polska-Cło".
4. 
Manifest morski i kserokopie konosamentów potwierdzone przez funkcjonariusza celnego za zgodność z oryginałem pozostają w urzędzie celnym przeznaczenia i stanowią załączniki do ewidencji. Oryginały konosamentów zwracane są przewoźnikowi.
5. 
Z zastrzeżeniem ust. 6, na żądanie przewoźnika funkcjonariusz celny wydaje kserokopię manifestu morskiego potwierdzoną za zgodność z oryginałem.
6. 
W wypadku złożenia oryginału i kopii manifestu morskiego, funkcjonariusz celny potwierdza oryginał i kopię w sposób określony w ust. 3. Kopia manifestu morskiego zwracana jest przewoźnikowi.
§  110. 
Urząd celny przeznaczenia przesyła w okresach miesięcznych urzędowi celnemu wyjścia wykaz manifestów morskich, na podstawie których odbywał się tranzyt towarów pomiędzy tymi urzędami. Przy każdym manifeście morskim zamieszczonym w wykazie należy podać:
1)
numer identyfikacyjny manifestu morskiego,
2)
nazwę towarzystwa żeglugowego, które przewoziło towary,
3)
nazwę statku,
4)
datę przyjęcia manifestu morskiego.
§  111. 
W wypadku stwierdzenia nieprawidłowości danych zawartych w manifeście morskim, urząd celny przeznaczenia powiadamia bezzwłocznie urząd celny wyjścia, podając numer konosamentu. Urząd celny wyjścia wszczyna postępowanie poszukiwawcze.