Ceny detaliczne na używane pojazdy samochodowe.

Monitor Polski

M.P.1957.56.354

Akt utracił moc
Wersja od: 13 lutego 1958 r.

OKÓLNIK
PAŃSTWOWEJ KOMISJA CEN
z dnia 10 lipca 1957 r.
w sprawie cen detalicznych na używane pojazdy samochodowe.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 uchwały nr 406 Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1953 r. w sprawie właściwości organów do ustalania niektórych cen, opłat i stawek taryfowych oraz w sprawie zasad i trybu składania wniosków o ustalenie cen, opłat i stawek taryfowych oraz określenie wytycznych do ich ustalenia (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-57, poz. 722, Nr A-96, poz. 1336, Nr A-115, poz. 1495, z 1954 r. Nr A-50, poz. 683 oraz z 1955 r. Nr 65, poz. 850, Nr 120, poz. 1582 i Nr 123, poz. 1601) zarządza się, co następuje:
Ustala się następujące podstawowe ceny detaliczne na używane samochody osobowe, ciężarowe, specjalne ciągniki drogowe, przyczepy (naczepy) i autobusy oraz motocykle i przyczepy motocyklowe:
1.
Samochody osobowe:
1)
samochody o pojemności cylindrów powyżej 3.500 cm3 - 150.000 zł,
2)
samochody o pojemności cylindrów 2.501 do 3.500 cm3 - 135.000 zł,
3)
samochody o pojemności cylindrów 2.001 do 2.500 cm3 - 120.000 zł,
4)
samochody o pojemności cylindrów 1.501 do 2.000 cm3 - 105.000 zł,
5)
samochody o pojemności cylindrów 1.001 do 1.500 cm3 - 90.000 zł,
6)
samochody o pojemności cylindrów 501 do 1.000 cm3 - 75.000 zł,
7)
samochody o pojemności cylindrów poniżej 501 cm3 - 50.000 zł,
8) 1
samochody terenowe o nadwoziu otwartym pojemności cylindra 2501-3500 cm3 (np. Gaz-57) - 90.000 zł.
2.
Samochody ciężarowe z silnikiem gaźnikowym (benzynowe):
1)
samochody o ładowności do 2,5 t włącznie - 120.000 zł,
2)
samochody o ładowności powyżej 2,5 do 5 t włącznie - 140.000 zł.

Za cenę detaliczną samochodu o ładowności większej niż 5 t przyjmuje się cenę samochodu o ładowności 5 t powiększoną o 10.000 zł za każdą tonnę ładowności powyżej 5.

3.
Samochody ciężarowe z silnikiem wysokoprężnym (Diesel):
1)
samochody o ładowności do 3 t włącznie - 140.000 zł,
2)
samochody o ładowności powyżej 3 do 4 t włącznie - 160.000 zł,
3)
samochody o ładowności powyżej 4 do 6 t włącznie - 200.000 zł,
4)
samochody o ładowności powyżej 6 do 8 t włącznie - 220.000 zł,
5)
samochody o ładowności powyżej 8 do 10 t włącznie - 240.000 zł.

Za cenę detaliczną samochodu o ładowności większej niż 10 t przyjmuje się cenę samochodu o ładowności 10 t powiększoną o 20.000 zł za każdą tonnę ładowności powyżej 10.

Cenę samochodu z więcej niż jedną osią napędową powiększa się o 10% za każdą następną oś napędową.

4.
Samochody konstrukcyjnie oparte na podwoziu samochodu osobowego:

Na samochody konstrukcyjnie oparte na podwoziu samochodu osobowego, lecz przeznaczone do innych celów (samochody dostawcze, furgonetki, sanitarki itp.), stosuje się odpowiednio ceny samochodów osobowych określone w ust. 1.

5.
Samochody specjalne:

Na samochody specjalne konstrukcyjnie oparte na podwoziu samochodu ciężarowego (samochody-dźwigi itp.) stosuje się odpowiednio ceny samochodów ciężarowych, określone w ust. 2 i 3, powiększone o wartość urządzeń zainstalowanych na danym samochodzie.

6. 2
Ciągniki ze sprzęgiem hakowym lub siodłowym:
1)
ciągniki marki "URSUS" - 59.800 zł,
2)
ciągniki marki "ZETOR" - 70.000 zł,
3)
pozostałe:
a)
ciągniki z silnikiem o mocy do 50 KM - 80.000 zł,
b)
ciągniki z silnikiem o mocy powyżej 50 do 100 KM - 120.000 zł,
c)
ciągniki z silnikiem o mocy powyżej 100 KM - 150.000 zł
7.
Przyczepy (naczepy) ciężarowe:
1)
przyczepy o ładowności do 0,5 t (dwukołowe) - 10.000 zł,
2)
przyczepy o ładowności powyżej 0,5 do 1,5 t włącznie - 20.000 zł,
3)
przyczepy o ładowności powyżej 1,5 do 3 t włącznie - 26.000 zł,
4)
przyczepy o ładowności powyżej 3 do 6 t włącznie - 60.000 zł,
5)
przyczepy o ładowności powyżej 6 do 10 t włącznie - 80.000 zł.

Za cenę przyczepy (naczepy) o ładowności większej niż 10 t przyjmuje się cenę przyczepy (naczepy) o ładowności 10 t, powiększoną o 6.000 zł za każdą tonnę ładowności powyżej 10.

8. 3
Autobusy:
1)
autobusy z silnikiem gaźnikowym - 200.000 zł,
2)
autobusy z silnikiem wysokoprężnym (Diesel) - 250.000 zł.
9.
Motocykle:
1)
motocykle o pojemności skokowej silnika do 125 cm3 - 7.000 zł,
2)
motocykle o pojemności skokowej silnika powyżej 125 do 200 cm3 - 12.000 zł,
3)
motocykle o pojemności skokowej silnika powyżej 200 do 250 cm3 - 17.000 zł,
4)
motocykle o pojemności skokowej silnika powyżej 250 do 350 cm3 - 24.000 zł,
5)
motocykle o pojemności skokowej silnika powyżej 350 do 500 cm3 - 27.000 zł,
6)
motocykle o pojemności skokowej silnika powyżej 500 do 750 cm3 - 32.000 zł,
7)
motocykle o pojemności skokowej silnika powyżej 750 cm3 - 35.000 zł.
10.
Przyczepy do motocykli (boczne):
1)
przyczepy do motocykli o pojemności skokowej silnika od 250 do 350 cm3 - 5.500 zł,
2)
przyczepy do motocykli o pojemności skokowej silnika od 500 do 600 cm3 - 7.000 zł,
3)
przyczepy do motocykli o pojemności skokowej silnika 700 cm3 i powyżej - 8.500 zł.
1.
Ceny detaliczne określone w § 1 mają zastosowanie jako ceny szacunkowe pojazdów przeznaczonych do przekazania, sprzedaży bez przetargu lub jako ceny wywołania pojazdów zbywanych w drodze przetargu po pomniejszeniu ich o kwoty odpowiadające stopniowi zużycia pojazdu, obliczone w trybie określonym zarządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 8 maja 1957 r. w sprawie postępowania ze zbędnymi pojazdami samochodowymi (Monitor Polski Nr 56, poz. 353).
2.
Kwota potrąceń z tytułu zużycia pojazdu przy ustalaniu ceny wywołania przy sprzedaży pojazdu w drodze przetargu nie może być wyższa niż 75% ceny detalicznej określonej w § 1.
3. 4
Cenami szacunkowymi zbędnych pojazdów, o których mowa w częściach 2, 3 i 7 § 1, w razie gdy pojazdy te sprzedawane są jednostkom gospodarki uspołecznionej, są ceny podane w § 1 pomniejszone w odniesieniu do samochodów ciężarowych (część 2 i 3) oraz przyczep (naczep) ciężarowych (część 7) o 45%. Tak wyliczoną cenę szacunkową pomniejsza się o kwotę odpowiadającą stopniowi zużycia pojazdu w trybie, o którym mowa w ust. 1.
Traci moc zarządzenie Państwowej Komisji Cen z dnia 15 grudnia 1956 r. w sprawie cen detalicznych na używane samochody osobowe (Monitor Polski Nr 106, poz. 1245).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Przewodniczący Państwowej
1 § 1 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1957 r. (M.P.58.9.56) zmieniającego nin. okólnik z dniem 13 lutego 1958 r.
2 § 1 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1957 r. (M.P.58.9.56) zmieniającego nin. okólnik z dniem 13 lutego 1958 r.
3 § 1 ust. 8 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1957 r. (M.P.58.9.56) zmieniającego nin. okólnik z dniem 13 lutego 1958 r.
4 § 2 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1957 r. (M.P.58.9.56) zmieniającego nin. okólnik z dniem 13 lutego 1958 r.