Art. 8. - Brazylia-Polska. Umowa o komunikacji lotniczej. Rio de Janeiro.2000.03.13.

Monitor Polski

M.P.2020.198

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 grudnia 2019 r.
ARTYKUŁ  8

Taryfy

1. 
Taryfy za przewóz na uzgodnionych liniach na terytorium lub z terytorium Umawiających się Stron, będą ustalane na rozsądnych poziomach, z należytym uwzględnieniem wszystkich właściwych czynników, łącznie z interesem użytkowników, kosztem eksploatacji, rozsądnym zyskiem, charakterystykami linii oraz, gdzie to jest możliwe, z taryfami innych przedsiębiorstw lotniczych, eksploatującym całość lub część tej samej trasy.
2. 
Taryfy, o których mowa w ustępie 1 niniejszego Artykułu będą, w miarę możliwości, uzgadniane między wyznaczonymi przedsiębiorstwami lotniczymi Umawiających się Stron. Jeżeli nie określono inaczej, przy stosowaniu ustępu 4 niniejszego Artykułu, każde wyznaczone przedsiębiorstwo lotnicze będzie zobowiązane do przedstawienia jedynie swoim władzom lotniczym uzasadnienia i zasadności taryf w ten sposób uzgodnionych.
3. 
Ustalone w ten sposób taryfy, będą przedkładane do zatwierdzenia władzom lotniczym Umawiających się Stron co najmniej na sześćdziesiąt (60) dni przed datą proponowaną do wejścia ich w życie. W szczególnych przypadkach termin ten może być skrócony, stosownie do porozumienia wymienionych władz. Po przedłożeniu taryf, władze lotnicze rozpatrzą je bez nieuzasadnionej zwłoki.
4. 
Jeżeli niemożliwe jest uzgodnienie taryfy zgodnie z postanowieniami ustępu 2 niniejszego Artykułu lub jeżeli w terminie określonym zgodnie z ustępem 3 niniejszego Artykułu, przekazane zostanie powiadomienie o dezaprobacie, władze lotnicze Umawiających się Stron będą starać się ustalić taryfę w drodze wspólnego porozumienia. Konsultacje między władzami lotniczymi przeprowadzone zostaną zgodnie z Artykułem 14 niniejszej Umowy.
5. 
Jeżeli władze lotnicze nie mogą osiągnąć porozumienia co do jakiejkolwiek taryfy przedłożonej im zgodnie z ustępem 3 niniejszego Artykułu lub na ustalenie jakiejkolwiek taryfy zgodnie z ustępem 4 niniejszego Artykułu, spór zostanie rozstrzygnięty zgodnie z postanowieniami Artykułu 15 niniejszej Umowy.
6. 
(a)
Żadna taryfa nie wejdzie w życie, o ile władze lotnicze którejkolwiek Umawiającej się Strony wyrażą dezaprobatę, z wyjątkiem postanowień ustępu 3 Artykułu 15 niniejszej Umowy.
(b)
Jeżeli taryfy zostaną ustalone zgodnie z postanowieniami niniejszego Artykułu, pozostaną one w mocy do czasu ustalenia nowych taryf zgodnie z postanowieniami niniejszego Artykułu lub Artykułu 15 niniejszej Umowy.
7. 
Jeżeli władze lotnicze jednej z Umawiających się Stron wyrażą swoją dezaprobatę odnośnie ustalonej taryfy, powiadomią one o tym fakcie władze lotnicze drugiej Umawiającej się Strony, zaś wyznaczone przedsiębiorstwa lotnicze będą dążyć, gdy jest to możliwe, do osiągnięcia porozumienia w zakresie zmodyfikowanej lub zmienionej taryfy. Jeżeli w okresie dziewięćdziesięciu (90) dni od daty otrzymania takiej notyfikacji, nie można uzgodnić nowej taryfy zgodnie z postanowieniami ustępów 2 i 3 niniejszego Artykułu, stosowane będą procedury ustalone w ustępach 4 i 5 niniejszego Artykułu.
8. 
Władze lotnicze obu Umawiających się Stron będą starać się zapewnić, aby:
(a)
stosowane i pobierane taryfy odpowiadały taryfom zatwierdzonym przez obie władze lotnicze; oraz
(b)
żadne przedsiębiorstwo lotnicze nie będzie w jakikolwiek sposób stosowało zaniżeń takich taryf.