Art. 1. - Brazylia-Polska. Umowa o komunikacji lotniczej. Rio de Janeiro.2000.03.13.

Monitor Polski

M.P.2020.198

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 grudnia 2019 r.
ARTYKUŁ  1

Definicje

Dla celów niniejszej Umowy, o ile z kontekstu nie wynika inaczej:

(a)
wyrażenie "władze lotnicze" oznacza, w przypadku Rzeczypospolitej Polskiej, Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej a w przypadku Federacyjnej Republiki Brazylii, Głównego Dowódcę Lotnictwa lub, w obu przypadkach inną osobę lub organ upoważniony do pełnienia funkcji obecnie wykonywanych przez wyżej wymienione władze;
(b)
wyrażenie "niniejsza Umowa" oznacza niniejsza Umowę, Załącznik do niej, oraz jakiekolwiek zmiany do Umowy lub Załącznika;
(c)
wyrażenie "uzgodnione linie" oznacza linie lotnicze ustanowione na określonych trasach, w celu przewozu pasażerów, ładunków i poczty, oddzielnie lub łącznie;
(d)
wyrażenie "linie lotnicze", "międzynarodowe linie lotnicze", "przedsiębiorstwo lotnicze oraz "lądowanie w celach niehandlowych" posiadają znaczenie odpowiednio określone dla nich w Artykule 96 Konwencji;
(e)
wyrażenie "Konwencja" oznacza Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, otwartą do podpisu w Chicago dnia siódmego grudnia 1944 roku i obejmuje jakikolwiek Załącznik przyjęty zgodnie z Artykułem 90 tej Konwencji i każdą zmianę Załączników lub Konwencji, dokonaną zgodnie z jej Artykułami 90 i 94, o ile te Załączniki i zmiany są obowiązujące dla obu Umawiających się Stron;
(f)
wyrażenie "wyznaczone przedsiębiorstwo lotnicze" oznacza przedsiębiorstwo lotnicze, które zostało wyznaczone i upoważnione zgodnie z Artykułem 3 niniejszej Umowy;
(g)
wyrażenie "określona trasa" oznacza trasę określoną w Załączniku do niniejszej Umowy;
(h)
wyrażenie "taryfa" oznacza ceny, pobierane za przewóz pasażerów, bagażu lub ładunków (z wyłączeniem poczty), łącznie z wszelkimi istotnymi dodatkowymi usługami jakie będą świadczone lub udostępnione w związku z przewozem, oraz z prowizją od sprzedaży biletów na przewóz pasażerów lub od transakcji za przewóz ładunków. Obejmuje ono także warunki stosowania cen za przewóz lub płatności prowizji;
(i)
wyrażenie "terytorium" w odniesieniu do państwa ma znaczenie określone w Artykule 2 Konwencji; "terytorium Umawiającej się Strony" oznacza terytorium państwa, którego Rząd jest Stroną niniejszej Umowy;
(j)
wyrażenie "opłata od użytkownika" oznacza opłatę pobieraną od przedsiębiorstwa lotniczego za korzystanie z portu lotniczego, urządzeń i usług w zakresie nawigacji lotniczej lub ochrony lotnictwa.