Badania techniczne pojazdów samochodowych i przyczep (naczep).

Monitor Polski

M.P.1969.5.48

Akt utracił moc
Wersja od: 14 lutego 1969 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 29 stycznia 1969 r.
w sprawie badań technicznych pojazdów samochodowych i przyczep (naczep).

Na podstawie art. 17 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o bezpieczeństwie i porządku ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 53, poz. 295) oraz § 134 ust. 4, § 142 ust. 2 pkt 2 i ust. 4, § 143 ust. 2 i § 168 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 20 lipca 1968 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 27, poz. 183) zarządza się, co następuje:

Przepisy ogólne.

§  1.
Badania techniczne pojazdów samochodowych i przyczep (naczep), określone w rozporządzeniu Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 20 lipca 1968 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 27, poz. 183), zwanym dalej "rozporządzeniem", przeprowadza się w sposób i w zakresie ustalonym w niniejszym zarządzeniu.
§  2.
1.
Przepisy zarządzenia dotyczą wszystkich pojazdów samochodowych i przyczep (naczep), zwanych dalej "pojazdami", podlegających badaniom technicznym (§ 1).
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o wydziale komunikacji bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć organ do spraw komunikacji prezydium rady narodowej właściwy do rejestracji pojazdów,
2)
o prezydium wojewódzkiej rady narodowej, należy przez to rozumieć również prezydium rady narodowej miasta wyłączonego z województwa.

Terminy i warunki przedstawiania pojazdów do badań technicznych.

§  3.
1.
Badaniom technicznym podlegają pojazdy w terminach określonych w wykazie stanowiącym załącznik do zarządzenia.
2.
Niezależnie od badań, o których mowa w ust. 1, badaniom technicznym podlegają również pojazdy:
1)
przed ponowną rejestracją:
a)
uprzednio wycofane z ruchu,
b)
w razie zmiany właściciela pojazdu; nie dotyczy to motocykli (skuterów) oraz samochodów osobowych nie przeznaczonych do komunikacji publicznej,
2)
w których dokonane zostały jakiekolwiek zmiany określone w § 130 ust. 1 rozporządzenia, z wyjątkiem zmiany silnika (§ 144 ust. 1 rozporządzenia),
3)
uprzednio zarejestrowane do użytku prywatnego w razie przeznaczenia ich do transportu drogowego wykonywanego na podstawie zezwolenia lub potwierdzenia zgłoszenia (§ 144 ust. 2 rozporządzenia).
3.
Oprócz badań, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być przeprowadzane doraźne badania hamulców lub świateł albo układów kierowniczych lub innych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu - stosownie do przepisów § 142 ust. 5 rozporządzenia oraz badania techniczne w razie wątpliwości, czy pojazd zagraża bezpieczeństwu ruchu, stosownie do przepisów § 153 ust. 1 rozporządzenia.
4.
Wydziały komunikacji prezydiów wojewódzkich rad narodowych mogą zezwolić na niedokonywanie określonych w wykazie, stanowiącym załącznik do niniejszego zarządzenia, badań technicznych motocykli (skuterów), samochodów osobowych nie przeznaczonych do komunikacji publicznej i samochodów ciężarowych o dopuszczalnym ciężarze całkowitym do 3,5 ton włącznie oraz przyczep, rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1964 r., w okresie koniecznym do zorganizowania badań technicznych pojazdów w trybie określonym przepisami niniejszego zarządzenia, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 1970 r.
§  4.
Termin badania technicznego po pierwszej rejestracji powinien być podany do wiadomości właściciela pojazdu i wpisany w dowodzie rejestracyjnym przez:
1)
wydział komunikacji - w stosunku do pojazdów, które nie podlegają badaniom technicznym przed pierwszą rejestracją,
2)
jednostkę dokonującą badań technicznych (§ 6 ust. 1) - w innych wypadkach niż określony w pkt 1.
§  5.
1.
Wydział komunikacji określa jednostkę upoważnioną do badań, w której dany pojazd powinien być przedstawiany do badania technicznego.
2.
Pojazdy przedstawiane do badania technicznego powinny być sprawne technicznie i czyste.
3.
Zgłaszający pojazd do badania technicznego (§ 3 ust. 1-3) obowiązany jest przedstawić dowód rejestracyjny pojazdu. Jednostki administracji państwowej, instytucje państwowe, jednostki gospodarki uspołecznionej oraz organizacje polityczne i społeczne przedstawiają ponadto książkę pojazdu samochodowego.
4.
Przepisy ust. 3 nie dotyczą wypadków zgłaszania do badania technicznego pojazdów przed pierwszą rejestracją.

Jednostki dokonujące badań technicznych pojazdów.

§  6.
1.
Badań technicznych pojazdów dokonują upoważnione przez wydział komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej przedsiębiorstwa i instytucje państwowe lub spółdzielcze oraz organizacje społeczne, zwane dalej "jednostkami upoważnionymi do badań".
2.
Do przeprowadzania badań technicznych pojazdów mogą być upoważnione jednostki, których poziom organizacyjny i techniczny zapewnia prawidłową i rzetelną ocenę techniczną przydatności badanych pojazdów do ruchu na drogach publicznych. Jednostki takie powinny posiadać stacje lub stanowiska kontroli stanu technicznego pojazdów, wyposażone co najmniej w urządzenia i przyrządy wymienione w § 32 zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 28 grudnia 1963 r. w sprawie planowo-zapobiegawczej obsługi technicznej i naprawy pojazdów samochodowych i przyczep (Monitor Polski z 1964 r. Nr 6, poz. 28 i Nr 60, poz. 281 oraz z 1965 r. Nr 59, poz. 305).
3.
Pracownicy jednostki (ust. 2), wyznaczeni do dokonywania badań technicznych pojazdów, powinni posiadać co najmniej następujące kwalifikacje:
1)
wyższe wykształcenie techniczne o specjalności samochodowej i 1 rok praktyki w stacji obsługi pojazdów samochodowych lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów samochodowych albo
2)
średnie wykształcenie techniczne o specjalności samochodowej i 3 lata praktyki, w tym 2 lata w stacji obsługi pojazdów samochodowych lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów samochodowych, albo
3)
uprawnienia montera i ukończoną co najmniej szkołę podstawową lub zasadniczą oraz co najmniej 10 lat praktyki w stacji obsługi pojazdów samochodowych lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów samochodowych.
4.
Praktyka, o której mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, powinna być dwukrotnie dłuższa, jeżeli posiadane wykształcenie techniczne należy do innej specjalności niż samochodowa.
5.
Poza kwalifikacjami, o których mowa w ust. 3 i 4, pracownicy wyznaczeni do dokonywania badań technicznych pojazdów powinni posiadać zaświadczenie stwierdzające odbycie z wynikiem dodatnim przeszkolenia w zakresie przeprowadzania badań technicznych pojazdów.
§  7.
1.
Jeżeli jednostka spełnia wymagania określone w § 6 ust. 2 oraz może zapewnić dokonywanie badań technicznych przez pracowników posiadających kwalifikacje określone w § 6 ust. 3, 4 i 5, wydział komunikacji właściwy ze względu na siedzibę jednostki może wystąpić, po uzgodnieniu z tą jednostką, do wydziału komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej z wnioskiem o udzielenie upoważnienia.
2.
Wydział komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej, po rozpatrzeniu otrzymanego wniosku i stwierdzeniu, że jednostka odpowiada wymaganym warunkom, wydaje upoważnienie do dokonywania badań technicznych pojazdów.
3.
Po nadesłaniu przez wydział komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej dwóch egzemplarzy upoważnienia wydział komunikacji wyznacza imiennie, w uzgodnieniu z jednostką upoważnioną do badań, pracowników, którym powierza się dokonywanie badań technicznych pojazdów. Nazwiska, imiona i stanowiska tych pracowników odnotowuje się na obu egzemplarzach upoważnienia, następnie jeden egzemplarz upoważnienia przekazuje się jednostce upoważnionej do badań, drugi egzemplarz pozostaje w wydziale komunikacji.
§  8.
1.
Wydział komunikacji sprawuje nadzór nad badaniami technicznymi dokonywanymi przez jednostki upoważnione do badań. Kontrolę w tym zakresie wydział komunikacji przeprowadza co najmniej raz na kwartał.
2.
W razie stwierdzenia, że jednostka upoważniona do badań nie przestrzega warunków upoważnienia, wydział komunikacji może:
1)
zażądać w wyznaczonym terminie:
a)
usunięcia stwierdzonych niedociągnięć,
b)
zmiany pracowników wyznaczonych do dokonywania badań technicznych;
2)
wystąpić do wydziału komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej z wnioskiem o cofnięcie upoważnienia.
3.
Ogólny nadzór nad działalnością, o której mowa w ust. 1 i 2, sprawuje wydział komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej.

Sposób przeprowadzania badań technicznych pojazdów.

§  9.
1.
Badanie techniczne pojazdów polega na sprawdzeniu, czy pojazd odpowiada warunkom technicznym, określonym w części IV rozporządzenia oraz w przepisach wydanych na jego podstawie.
2.
Badań technicznych mają prawo dokonywać wyłącznie pracownicy jednostki upoważnionej do badań, wyznaczeni w upoważnieniu (§ 7 ust. 3).
3.
Przed przystąpieniem do badania technicznego należy sprawdzić zgodność faktycznych danych pojazdu ze stanem zapisów w dowodzie rejestracyjnym i w książce pojazdu samochodowego, dotyczących charakterystyki i tożsamości pojazdu.
§  10.
1.
Przy badaniu technicznym pojazdów dopuszczanych do międzynarodowego przewozu drogowego należy - niezależnie od przeprowadzenia badań przewidzianych w niniejszym rozdziale - sprawdzić, czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym, określonym w § 11 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 10 września 1963 r. w sprawie prowadzenia międzynarodowego transportu drogowego krajowymi pojazdami samochodowymi (Dz. U. Nr 45, poz. 253).
2.
Przy badaniu technicznym pojazdów dopuszczonych do przewozu materiałów niebezpiecznych należy - niezależnie od przeprowadzenia badań przewidzianych w niniejszym rozdziale - sprawdzić, czy pojazd odpowiada warunkom technicznym określonym w § 6 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 7 grudnia 1965 r. w sprawie bezpieczeństwa ruchu przy przewozie materiałów niebezpiecznych na drogach publicznych (Dz. U. Nr 54, poz. 337), a w stosunku do pojazdów dopuszczonych do przewozu materiałów wybuchowych - przepisom § 12 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 17 maja 1965 r. w sprawie bezpieczeństwa ruchu przy przewozie materiałów wybuchowych na drogach publicznych (Dz. U. z 1965 r. Nr 22, poz. 139 i Nr 54, poz. 337 oraz z 1967 r. Nr 21, poz. 95).
§  11.
Przed przedstawieniem do badania technicznego pojazdu z zamontowanym urządzeniem specjalnym właściciel pojazdu obowiązany jest stwierdzić, że urządzenie to jest sprawne technicznie, przez dokonanie odpowiedniego wpisu w książce pojazdu (w części "Notatki służbowe").

Potwierdzenie dokonania badania technicznego pojazdu.

§  12.
1.
Wyniki badania poszczególnych mechanizmów i zespołów pojazdu jednostka upoważniona do badań odnotowuje w karcie badania technicznego, zakładanej dla każdego pojazdu przy pierwszym badaniu technicznym.
2.
Wypełnione karty badania technicznego pojazdów powinny być przechowywane w jednostkach upoważnionych do badań w formie kartoteki, prowadzonej według rodzajów pojazdów, a w ramach rodzajów - według numerów rejestracyjnych, oddzielnie dla pojazdów wymienionych w wykazie stanowiącym załącznik do niniejszego zarządzenia pod lp. 8-12 i oddzielnie dla pozostałych pojazdów.
3.
Karty badania technicznego przechowuje się pod zamknięciem, w sposób zabezpieczający przed zniszczeniem lub zagubieniem oraz wykluczający dostęp osób niepowołanych.
4.
Poza wynikami badania, o których mowa w ust. 1, jednostka upoważniona do badań wpisuje w karcie badania technicznego termin następnego badania pojazdu i aktualną kategorię pojazdu, kierując się następującymi zasadami:
1)
pojazd w okresie do trzech lat włącznie od daty jego wyprodukowania - otrzymuje 1 kategorię,
2)
pojazd w okresie powyżej 3 do 6 lat włącznie od daty jego wyprodukowania - otrzymuje 2 kategorię,
3)
pojazd w okresie powyżej 6 lat od daty jego wyprodukowania - otrzymuje 3 kategorię.
§  13.
1.
Jeżeli wynik badania technicznego pojazdu jest dodatni, niezależnie od wpisów w karcie badania technicznego (§ 12), pracownik dokonujący badania:
1)
w razie badania pojazdu po pierwszej rejestracji stosownie do ustaleń zawartych w wykazie stanowiącym załącznik do niniejszego zarządzenia - potwierdza to w dowodzie rejestracyjnym, wpisując aktualną kategorię badanego pojazdu oraz termin następnego badania technicznego,
2)
w innych wypadkach - wystawia zaświadczenie badania technicznego pojazdu i wręcza je właścicielowi pojazdu w celu przedstawienia w wydziale komunikacji.
2.
Jeżeli badanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, dotyczy pojazdu przeznaczonego do przewozu materiałów niebezpiecznych lub do międzynarodowego przewozu drogowego, pracownik dokonujący badania wystawia dodatkowo zaświadczenie badania technicznego stwierdzające, że pojazd ten odpowiada dodatkowym warunkom, określonym w przepisach powołanych w § 10. Zaświadczenie to wręcza się właścicielowi pojazdu w celu przedstawienia w wydziale komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
3.
Wpisy w dokumentach, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny być potwierdzone podpisem i pieczątką.
§  14.
W razie dokonywania badania technicznego pojazdu, skierowanego do badania przez organ kontroli ruchu drogowego, jednostka upoważniona do badań wystawia zaświadczenie badania technicznego pojazdu w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje właściciel pojazdu w celu przedstawienia w wydziale komunikacji, drugi pozostaje w aktach jednostki upoważnionej. W tym wypadku nie mają zastosowania przepisy § 12.
§  15.
Jeżeli w wyniku badania technicznego pojazdu stwierdzono niesprawne działanie jakiegokolwiek mechanizmu lub zespołu, jednostka upoważniona do badań wystawia zaświadczenie badania technicznego pojazdu (§ 13 ust. 1 pkt 2), wpisując w nim stwierdzone usterki, i:
1)
wręcza je osobie przedstawiającej pojazd do badania - jeżeli stwierdzona niesprawność nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, lub
2)
przesyła je wraz z dowodem rejestracyjnym lub pozwoleniem czasowym do wydziału komunikacji, w którym pojazd jest zarejestrowany - jeżeli stwierdzona niesprawność zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego; w tym wypadku osoba przedstawiająca pojazd do badania obowiązana jest spowodować odtransportowanie pojazdu z terenu jednostki upoważnionej do badań.
§  16.
Przy badaniu pojazdów, dla których prowadzona jest książka pojazdu samochodowego, jednostka upoważniona do badań odnotowuje w książce wynik przeprowadzonego badania technicznego.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  17.
Minister Komunikacji ustali i ogłosi w Dzienniku Taryf i Zarządzeń Komunikacyjnych:
1)
zestawienie mechanizmów i zespołów podlegających sprawdzeniu, o którym mowa w § 9 ust. 1,
2)
wzory druków, dokumentów i pieczątki, stosowanych przy badaniach technicznych pojazdów.
§  18.
Pobieranie opłat za badania techniczne pojazdów regulują odrębne przepisy.
§  19.
1.
Jednostka upoważniona do badań może na wniosek właściciela pojazdu usuwać niesprawność działania poszczególnych mechanizmów lub zespołów, stwierdzoną w czasie dokonywania badania technicznego, jeżeli pozwalają na to posiadane środki techniczne.
2.
Usuwanie niesprawności, o których mowa w ust. 1, nie wchodzi w zakres badania technicznego pojazdu. Pobieranie należności za usuwanie niesprawności regulują odrębne przepisy.
§  20.
W okresie do dnia 30 czerwca 1969 r. zachowują moc upoważnienia do przeprowadzania badań technicznych pojazdów, wydane państwowym przedsiębiorstwom lub innym organizacjom państwowym lub społecznym na podstawie § 143 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 1 października 1962 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. z 1962 r. Nr 61, poz. 295, z 1965 r. Nr 19, poz. 128 i Nr 54, poz. 337 oraz z 1966 r. Nr 54, poz. 326).
§  21.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ TERMINÓW BADAŃ TECHNICZNYCH POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH I PRZYCZEP (NACZEP)

Lp.Rodzaj pojazduTermin badań technicznych
1Autobusy
2Samochody ciężarowe i pojazdy członowe o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 9 ton
3Samochody ciężarowe używane do przewozu 1) przed pierwszą rejestracją *)
pracowników do pracy i z pracy oraz uczestników wycieczek2) po pierwszej rejestracji - co

roku

4Samochody osobowe przeznaczone do komunikacji publicznej
5Pojazdy samochodowe uprzywilejowane w ruchu
6Pojazdy samochodowe przeznaczone do przewozu materiałów niebezpiecznych
7Pojazdy samochodowe przeznaczone do międzynarodowego przewozu drogowego
8Motocykle (skutery)1) przed pierwszą rejestracją*)
9Samochody osobowe nie przeznaczone do komunikacji publicznej2) po pierwszej rejestracji:
10Samochody ciężarowe o dopuszczalnym ciężarze całkowitym do 9 ton włącznie a) pierwsze badanie - po 3

latach od pierwszej

rejestracji **),

11Inne pojazdy samochodowe niż wymienione pod lp. 1-10 b) drugie badanie - po 5 latach

od pierwszej rejestracji **),

12Przyczepy (naczepy) c) następne badania - co roku
Uwagi:

*) Obowiązek badania technicznego przed pierwszą rejestracją nie dotyczy nowych pojazdów, wymienionych pod lp. 1-5 i 8-12, na które zostały wydane zaświadczenia dopuszczalności typów pojazdów lub w stosunku do których Minister Komunikacji uznał za zbędne uzyskiwanie zaświadczenia dopuszczalności typu.

**) Nie dotyczy pojazdów używanych, sprowadzonych z zagranicy nie za pośrednictwem organizacji państwowej zajmującej się importem pojazdów samochodowych, które podlegają badaniom technicznym przed pierwszą rejestracją i następnie co roku.