Art. 14. - Arabia Saud.-Polska. Umowa o komunikacji lotniczej. Warszawa.2023.08.28.

Monitor Polski

M.P.2024.205

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 stycznia 2024 r.
ARTYKUŁ  14

BEZPIECZEŃSTWO LOTNICTWA

1. 
Każda Umawiająca się Strona może w dowolnym czasie zażądać konsultacji z drugą Umawiającą się Stroną, dotyczących przyjętych przez drugą Umawiającą się Stronę standardów bezpieczeństwa w każdej dziedzinie dotyczącej urządzeń lotniczych, załogi lotniczej, statków powietrznych i ich eksploatacji. Konsultacje takie odbędą się w terminie trzydziestu (30) dni od daty otrzymania takiej prośby.
2. 
Jeżeli po przeprowadzeniu takich konsultacji, jedna Umawiająca się Strona stwierdzi, że druga Umawiająca się Strona skutecznie nie stosuje i nie utrzymuje standardów i wymogów bezpieczeństwa wjakiejkolwiek wskazanej dziedzinie, które byłyby co najmniej równe minimalnym standardom, ustanowionym w tym czasie zgodnie z Konwencją, pierwsza Umawiająca się Strona powiadomi drugą Umawiającą się Stronę o tych wnioskach oraz o środkach uznanych za konieczne dla zapewnienia tych minimalnych standardów, a druga Umawiająca się Strona podejmie odpowiednie działanie naprawcze. Niepodjęcie przez drugą Umawiającą się Stronę odpowiedniego działania w terminie piętnastu (15) dni lub w dłuższym terminie, jaki może być uzgodniony, stanowić będzie podstawę do zastosowania artykułu 4 (Odmowa wydania, cofnięcie, ograniczenie lub zawieszenie zezwolenia eksploatacyjnego) niniejszej Umowy.
3. 
Zgodnie z artykułem 16 Konwencji, Umawiające się Strony uzgadniają, że każdy statek powietrzny eksploatowany przez lub w imieniu przedsiębiorstw lotniczych wyznaczonych przez jedną Umawiającą się Stronę na liniach do lub z terytorium drugiej Umawiającej się Strony, może być poddany, podczas pobytu na terytorium drugiej Umawiającej się Strony, inspekcji przez upoważnionych przedstawicieli władz lotniczych drugiej Umawiającej się Strony, pod warunkiem, że nie spowoduje to nieuzasadnionego opóźnienia w eksploatacji tego statku powietrznego. Niezależnie od zobowiązań wymienionych w artykule 33 Konwencji, celem takiej inspekcji (w niniejszym artykule zwanej "inspekcją rampową") będzie sprawdzenie ważności dokumentów statku powietrznego, jak i jego załogi oraz widocznego stanu statku powietrznego i jego wyposażenia.
4. 
Jeżeli w wyniku jakiejkolwiek takiej inspekcji rampowej lub serii inspekcji rampowych powstaną:
a)
poważne zastrzeżenia, że statek powietrzny lub eksploatacja statku powietrznego nie spełniają minimalnych standardów ustanowionych w tym czasie zgodnie z Konwencją; lub
b)
poważne zastrzeżenia odnośnie braku skutecznego utrzymywania i stosowania standardów bezpieczeństwa, ustanowionych w tym czasie zgodnie z Konwencją,

Umawiająca się Strona dokonująca inspekcji, dla celów artykułu 33 Konwencji, może stwierdzić, że wymagania, na podstawie których świadectwa lub licencje w odniesieniu do tego statku powietrznego lub w odniesieniu do załogi tego statku powietrznego zostały wydane lub uznane za ważne, albo że wymagania, zgodnie z którymi eksploatowany jest ten statek powietrzny, nie są równe lub wyższe od minimalnych standardów ustanowionych zgodnie z Konwencją.

5. 
Każda Umawiająca się Strona zastrzega sobie prawo do natychmiastowego zawieszenia lub zmiany zezwolenia eksploatacyjnego przedsiębiorstwu lotniczemu lub przedsiębiorstwom lotniczym drugiej Umawiającej się Strony w przypadku, gdy w wyniku inspekcji rampowej, serii inspekcji rampowych, odmowy dostępu dla inspekcji rampowej, konsultacji lub innych działań, konieczne jest podjęcie bezzwłocznego działania dla bezpieczeństwa operacji przedsiębiorstwa lotniczego.
6. 
Jakiekolwiek działanie podjęte przez jedną Umawiającą się Stronę w stosunku do wyznaczonego przedsiębiorstwa lotniczego drugiej Umawiającej się Strony zgodnie z ustępem 2 i 5 niniejszego artykułu, powinno zostać zakończone z chwilą, gdy przestała istnieć przyczyna dla prowadzenia takiego działania.
7. 
Jeżeli Rzeczpospolita Polska wyznaczyła przedsiębiorstwo lotnicze, nad którym kontrolę regulacyjną sprawuje i utrzymuje inne państwo członkowskie UE, prawa Królestwa Arabii Saudyjskiej zgodnie z niniejszym artykułem mają w równym stopniu zastosowanie w stosunku do przyjmowania, wykonywania lub utrzymywania standardów bezpieczeństwa przez to inne państwo członkowskie UE oraz do zezwolenia eksploatacyjnego tego przedsiębiorstwa lotniczego.