Art. 1. - Arabia Saud.-Polska. Umowa o komunikacji lotniczej. Warszawa.2023.08.28.

Monitor Polski

M.P.2024.205

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 stycznia 2024 r.
ARTYKUŁ  1

DEFINICJE

1. 
Dla celów niniejszej Umowy, o ile z kontekstu nie wynika inaczej:
a)
wyrażenie "Konwencja" oznacza Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisaną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 roku i obejmuje każdy Załącznik przyjęty zgodnie z artykułem 90 tej Konwencji oraz każdą zmianę Załączników lub Konwencji przyjętą zgodnie z artykułami 90 i 94 Konwencji w zakresie, w jakim te Załączniki i zmiany zostały przyjęte przez obie Umawiające się Strony;
b)
wyrażenie "władze lotnicze" oznacza w przypadku Rzeczypospolitej Polskiej Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a w przypadku Królestwa Arabii Saudyjskiej Główny Urząd Lotnictwa Cywilnego lub, w obydwu przypadkach, każdą inną osobę lub organ upoważniony do pełnienia jakichkolwiek funkcji wykonywanych obecnie przez te władze;
c)
wyrażenie "wyznaczone przedsiębiorstwo lotnicze" oznacza przedsiębiorstwo lotnicze, które zostało wyznaczone i upoważnione zgodnie z artykułem 3 (Wyznaczenie przedsiębiorstw lotniczych i zezwolenie eksploatacyjne) niniejszej Umowy;
d)
wyrażenie "taryfa" oznacza ceny pobierane za przewóz pasażerów, bagażu i ładunków oraz warunki stosowania tych cen, włączając ceny i warunki za pośrednictwo i inne dodatkowe usługi, z wyłączeniem jednak opłaty i warunków przewozu poczty;
e)
wyrażenie "terytorium" oznacza terytorium Państwa którejkolwiek Umawiającej się Strony i ma znaczenie mu przypisane w artykule 2 Konwencji;
f)
wyrażenia "przewóz lotniczy", "międzynarodowy przewóz lotniczy", "przedsiębiorstwo lotnicze" i "lądowanie w celach niehandlowych" mają znaczenia odpowiednio im przypisane w artykule 96 Konwencji;
g)
wyrażenie "Umowa" oznacza niniejszą Umowę, Załącznik do niej oraz jakiekolwiek zmiany do nich;
h)
wyrażenie "Wykaz tras" oznacza wykaz tras do eksploatacji regularnych międzynarodowych przewozów lotniczych określonych w Załączniku do niniejszej Umowy;
i)
wyrażenie "zdolność przewozowa" w odniesieniu do statku powietrznego oznacza pojemność tego statku powietrznego dostępną na trasie lub odcinku trasy a w odniesieniu do uzgodnionej linii, zdolność przewozową statku powietrznego używanego na tej linii pomnożoną przez częstotliwość wykonywaną przez ten statek powietrzny w określonym okresie na trasie lub części trasy;
j)
wyrażenie "opłaty od użytkownika" oznacza opłaty nałożone na przedsiębiorstwa lotnicze przez właściwą władzę lub na której nałożenie dana władza zezwoliła z tytułu korzystania z portu lotniczego lub jego urządzeń lub urządzeń w zakresie nawigacji lotniczej, włączając urządzenia związane z przelotami lub powiązane z tym usługi i urządzenia dla statków powietrznych, ich załóg, pasażerów i ładunków;
k)
wyrażenie "certyfikat przewoźnika lotniczego" oznacza dokument wydany przedsiębiorstwu lotniczemu potwierdzający, że dane przedsiębiorstwo lotnicze posiada kwalifikacje zawodowe i organizacyjne dla zapewnienia bezpiecznej eksploatacji statków powietrznych w zakresie działalności lotniczej określonej w certyfikacie;
l)
wyrażenie "państwo członkowskie UE" oznacza państwo, które jest umawiającą się stroną Traktatów UE;
m)
wyrażenie "Traktaty UE" oznacza Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
2. 
Załącznik do niniejszej Umowy stanowi integralną część Umowy i wszelkie odwoływania się do Umowy będą miały zastosowanie do wspomnianego Załącznika, chyba że wyraźnie wskazano inaczej.