Zwolnienie funkcjonarjuszy związków komunalnych, tudzież ich zakładów i przedsiębiorstw od obowiązku ubezpieczenia pensyjnego funkcjonarjuszy w służbie prywatnej i niektórych funkcjonarjuszy w służbie publicznej.
Dz.U.1923.10.61
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 27 grudnia 1922 r.
w przedmiocie zwolnienia funkcjonariuszy związków komunalnych, tudzież ich zakładów i przedsiębiorstw od obowiązku ubezpieczenia pensyjnego funkcjonariuszy w służbie prywatnej i niektórych funkcjonarjuszy w służbie publicznej.
Przepis powyższy nie narusza przysługujących ewentualnie związkom komunalnym, tudzież ich zakładom i przedsiębiorstwom uprawnień do uzyskania właściwości Zakładu Zastępczego.
Zobowiązanie co do przekazywania rezerw musi być również zawarte w statucie emerytalnym.
O przyjęciu tego zobowiązania do wiadomości zawiadamia Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej Zakład Pensyjny dla funkcjonarjuszy i odnośnego służbodawcę.
Wymienionemu Zakładowi, jako powołanemu do przeprowadzenia ubezpieczenia pensyjnego przysługuje prawo badania, czy i o ile zachodzą warunki, od których ustawa pensyjna z 16/XII 1906 r. w brzmieniu, ustalonem rozporządzeniem z 25/VI 1914 r. i ustawami z 10/VI 1921 r. oraz ustawą z 22/!X 1922 r. uzależnia zwolnienie wymienionych w § 1 niniejszego rozporządzenia grup funkcjonarjuszy.
Nadto na wyraźne żądanie kogokolwiek z interesowanych wydaje orzeczenie, że statut czyni warunkom cytowanej wyżej ustawy zadość, wskutek czego funkcjonariuszom danego służbodawcy, objętym tym statutem, przysługują z mocy ustawy zwolnienie od obowiązku ubezpieczenia pensyjnego.
Za termin, w którym warunku dopełniono, uważać należy dzień przedłożenia oświadczenia - wedle wzoru wskazanego niniejszem rozporządzeniem- Ministerstwu Pracy i Opieki Społecznej.
W szczególności statut, lub uchwala winna przewidywać rodzaje świadczeń, względnie odpraw w wysokości, obliczonej przy zastosowaniu podstawy wymiaru, tek postępowania przy przyznawaniu i wymierzaniu uposarzenia emerytalnego z pozostawieniem interesowanym prawa odwołania w terminach do władzy przełożonej dla tej władzy, która była powołana do załatwienia sprawy zaopatrzenia emerytalnego i wreszcie winny być przewidziane warunki uzyskania, zawieszania i wygaśnięcia świadczeń emerytalnych oraz dodatki drożyźniane dla osób pobierających zaopatrzenie emerytalne, - analogicznie do odnośnych postanowień, zawartych w ustawie emerytalnej funkcjonarjuszów państwowych nadto w statucie lub uchwale uwzględnione być muszą przepisy § 2 ustęp drugi i §§ 9 - 12 niniejszego rozporządzenia.
Każdy funkcjonarjusz, korzystający ze zwolnienia od obowiązku ubezpieczenia, winien otrzymać 1 egzemplarz statutu emerytalnego, względnie odpis odnośnej uchwały.
Natomiast pominięcie pewnych rodzajów świadczeń względnie odpraw, przyznanie ich w niższej wysokości lub przyjęcie niższej podstawy wymiaru, połączenie praw do zaopatrzenia emerytalnego z uciążliwszemi warunkami uzyskania, zawieszania lub wygaśnięcia, nałożenie ciężarów na funkcjonarjuszy (opłata premji, dopłaty w razie niedoboru i t. p.) jako też odmówienie dodatków, drożyżnianych lub przyznanie ich w niższej wysokości, będą miały tan skutek, że ze względu na sprzeczność z przepisami powołanemi w poprzednim paragrafie, obowiązany będzie Zakład Pensyjny dla funkcjonarjuszy pociągnąć funkcjonarjuszy danego służbodawcy do ubezpieczenia.
Jeżeli przekazana rezerwa premjowa jest wystarczająca, nabywa ubezpieczony u nowego służbodawcy, u którego korzysta ze zwolnienia od ubezpieczenia po myśli § 1 niniejszego rozporządzania, takie prawa do zaopatrzenia emerytalnego, jakie na podstawie przepisów statutu odpowiadają zaliczonemu dotychczas okresowi wkładkowemu danego funkcjonarjusza.
Jeżeli suma przekracza wymaganą do tego celu rezerwę premjowa należy nadwyżką oprocentować na rzecz funkcjonariusza zwolnionego w wysokości 4% i razem z odsetkami przekazać przy ponownem przejściu właściwemu podmiotowi ubezpieczającemu, względnie innemu służbodawcy (§ 1 nin. rozporządzenia), a w razie wypłaty świadczeń wypłacić ubezpieczonemu lub uprawnionym do poboru.
Jeżeli suma przekazana nie dosięga wymaganej rezerwy premjowej, to należy odpowiednio zmniejszyć prawa do zaopatrzenia emerytalnego, względnie policzalny czas służby.
Jednakże do czasu wyczekiwania, wymaganego statutem danego służbodawcy, musi być zaliczony cały czas, policzony funkcjonarjuszowi do ubezpieczenia przez podmiot ubezpieczający, który przekazał za niego rezerwę premjowa.
Poprzedni służbodawca ma w tym wypadku przekazać nowemu służbodawcy funkcjonariusza kwotę, odpowiadającą tej rezerwie premiowej, jaką obowiązany byłby przekazać, gdyby dany funkcjonariusz objął posadę uzasadniającą obowiązek ubezpieczenia.
W postępowaniu, zmierzającem do ustalenia, czy wypełniono warunki, określone w ustępie pierwszym niniejszego paragrafu, obowiązują odpowiednio zastosowane postanowienia §§ 2 - 5, 9-11 i 13 niniejszego rozporządzenia.
Treść oświadczenia podają załącznik 2 niniejszego rozporządzenia.
Zapewnienie przez służbodawców, wymienionych w ustępie 1 niniejszego paragrafu, swoim funkcjonariuszom praw emerytalnych, przysługujących urzędnikom państwowym, zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia, uwalane będzie za zapewnienie praw emerytalnych korzystniejszych, niż zapewnione przez ustawą pensyjną, powołaną w paragrafie niniejszym.
ZAŁĄCZNIK № 1
OŚWIADCZENIE
Na wypadek, gdyby, funkcjonariusz, zajęty u N.N. i korzystający ze zwolnienia na podstawie § 2 p. 6 ustawy pensyjnej, objął posadą uzasadniającą obowiązek ubezpieczenia, względnie przeszedł do innego służbodawcy, wymienionego w § 2 p. 6 ustawy pensyjnej baz poprzedniego przejścia w stan spoczynku, obowiązuje się N.N. do przekazania za danego funkcjonariusza właściwemu wówczas dla niego podmiotowi ubezpieczającemu kwoty, odpowiadającej tej rezerwie premjowej, jaka powinnaby była już być dla tego funkcjonarjusza zebrana, gdyby tenże był przez cały zaliczony mu czas zatrudnienia (§ 10 rozporządzenia Ministra Pracy i Opieki Społecznej 2 dnia 27 grudnia 1922 r.) członkiem Zakładu Pensyjnego dla funkcjonariuszy.
ZAŁĄCZNIK № 2
OŚWIADCZENIE.
Na wypadek, gdyby funkcjonarjusz, zajęty u N. N. korzystający ze zwolnienia na podstawia § 2 p. 6 ustawy pensyjnej, objął posadą uzasadniającą obowiązek ubezpieczenia, względnie przeszedł do innego służbodawcy, wymienionego w § 2 p, 6 ustawy pensyjnej-bez poprzedniego przejścia w stan spoczynku, obowiązuje się N. N. do przekazania za danego funkcjonarjusza właściwemu wówczas dla niego podmiotowi ubezpieczającemu kwoty, odpowiadającej tej rezerwie premjowej, jaka powinnaby była już być dla tego funkcjonarjusza zebrana, gdyby tenże był przez cały zaliczony mu czas zatrudnienia (§ 10 rozporządzenia Ministra Pracy i Opieki Społecznej z dnia 27 grudnia 1922 r.) członkiem Zakładu Pensyjnego dla funkcjonariuszy.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (3)
Podstawa prawna liczba obiektów na liście: (2)
- Zmiana przepisów austrjackiej ustawy z dnia 16 grudnia 1906 r. o ubezpieczeniu pensyjnem funkcjonarjuszy w służbie prywatnej i niektórych funkcjonarjuszy w służbie publicznej w brzmieniu ustalonem rozporządzeniem z dnia 25 czerwca 1914 r. i ustawą z dnia 10 czerwca 1921 roku.
- Zmiana przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 1906 r. o ubezpieczeniu pensyjnem funkcjonarjuszy w służbie prywatnej i niektórych funkcjonarjuszy w służbie publicznej (Austr. Dz. Ust z r. 1907 Nr 1) w brzmieniu, ustalonem rozporządzeniem cesarskiem z dn. 25 czerwca 1914 r. o ubezpieczeniu pensyjnem (Austr. Dz. Ust. Nr 138).