Zwalczanie nieuczciwej konkurencji.
Dz.U.2022.1233 t.j.
Akt obowiązującyUSTAWA
z dnia 16 kwietnia 1993 r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Ustawa reguluje zapobieganie i zwalczanie nieuczciwej konkurencji w działalności gospodarczej, w szczególności produkcji przemysłowej i rolnej, budownictwie, handlu i usługach - w interesie publicznym, przedsiębiorców oraz klientów.
Przedsiębiorcami, w rozumieniu ustawy, są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które prowadząc, chociażby ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową uczestniczą w działalności gospodarczej.
Zagraniczne osoby fizyczne i prawne korzystają z uprawnień wynikających z przepisów ustawy na podstawie umów międzynarodowych obowiązujących Rzeczpospolitą Polską lub na zasadzie wzajemności.
Czyny nieuczciwej konkurencji
Czyny nieuczciwej konkurencji
Czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie przedsiębiorstwa, które może wprowadzić klientów w błąd co do jego tożsamości, przez używanie firmy, nazwy, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego, zgodnie z prawem, do oznaczenia innego przedsiębiorstwa.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest opatrywanie towarów lub usług fałszywym lub oszukańczym oznaczeniem geograficznym wskazującym bezpośrednio albo pośrednio na kraj, region lub miejscowość ich pochodzenia albo używanie takiego oznaczenia w działalności handlowej, reklamie, listach handlowych, rachunkach lub innych dokumentach.
Czynem nieuczciwej konkurencji polegającym na przekupstwie osoby pełniącej funkcję publiczną jest określone w art. 229 Kodeksu karnego zachowanie osoby fizycznej:
Czynem nieuczciwej konkurencji jest naruszenie zakazu praktyk ograniczających konkurencję w rozumieniu art. 6 i art. 9 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2021 r. poz. 275), a także art. 101 i art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Czynu nieuczciwej konkurencji, w rozumieniu art. 16, dopuszcza się również agencja reklamowa albo inny przedsiębiorca, który reklamę opracował.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest wprowadzanie do obrotu przez sieci sklepów dyskontowych towarów w ilości przewyższającej 20% wartości obrotów z markami stanowiącymi własność właściciela sieci lub podmiotów zależnych.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty za dostarczone towary lub wykonane usługi, polegające w szczególności na:
Odpowiedzialność cywilna
Odpowiedzialność cywilna
Ciężar dowodu prawdziwości oznaczeń lub informacji umieszczanych na towarach albo ich opakowaniach lub wypowiedzi zawartych w reklamie spoczywa na osobie, której zarzuca się czyn nieuczciwej konkurencji związany z wprowadzeniem w błąd.
(uchylony)
(uchylony)
Przepisy karne
Przepisy karne
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Kto, za pomocą technicznych środków reprodukcji, kopiuje zewnętrzną postać produktu lub tak skopiowany wprowadza do obrotu, stwarzając tym możliwość wprowadzenia klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu, czym wyrządza poważną szkodę przedsiębiorcy,
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Kto organizuje system sprzedaży lawinowej lub takim systemem kieruje, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
podlega karze aresztu albo grzywny.
Zmiany w przepisach obowiązujących
Zmiany w przepisach obowiązujących
W dekrecie z dnia 24 czerwca 1953 r. o uprawie tytoniu i wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 34, poz. 144, z 1988 r. Nr 41, poz. 324 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192) po art. 8 dodaje się art. 8a w brzmieniu: (zmiany pominięte).
W ustawie z dnia 10 października 1991 r. o środkach farmaceutycznych, materiałach medycznych, aptekach, hurtowniach i nadzorze farmaceutycznym (Dz. U. Nr 105, poz. 452 i z 1993 r. Nr 16, poz. 68) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
Przepisy końcowe
Przepisy końcowe
Traci moc ustawa z dnia 2 sierpnia 1926 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 1930 r. poz. 467).
Ustawa wchodzi w życie po upływie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia 3 , z wyjątkiem art. 28, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1995 r.
1) dyrektywy 84/450/EWG z dnia 10 września 1984 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących reklamy wprowadzającej w błąd (Dz. Urz. WE L 250 z 19.09.1984),
2) dyrektywy 97/55/WE z dnia 6 października 1997 r. zmieniającej dyrektywę 84/450/EWG dotyczącą reklamy wprowadzającej w błąd w celu włączenia do niej reklamy porównawczej (Dz. Urz. WE L 290 z 23.10.1997).
Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie - z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej - dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (220)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (220)
- Czy postanowienie w umowie o pracę o zakazie nakłaniania współpracowników do zmiany pracy jest skuteczne?
- W jaki sposób ocenić ofertę w postępowaniu na usługi, jeśli w wyjaśnieniach ceny oferty wykonawca nie uwzględnia jako kosztu realizacji zamówienia pracy samego wykonawcy wskazując, że jego wynagrodzeniem jest zysk z wykonania zamówienia?
- Czy wykonawca może zastrzec informacje przedkładane w ramach wyjaśnienia kwestii rażąco niskiej ceny oferty, jako informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa?
Procedury liczba obiektów na liście: (1)
Procedury liczba obiektów na liście: (1)
Akty prawne liczba obiektów na liście: (31)
Akty zmieniane liczba obiektów na liście: (2)
Akty implementowane liczba obiektów na liście: (2)
Akty interpretujące liczba obiektów na liście: (1)
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (4329)
Orzeczenia sądów liczba obiektów na liście: (2963)
Pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (6)
- DOZIK-4.611.5.2018.KK, Decyzja nr DOZIK-7/2023 - Pismo wydane przez: Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- Interpretacja przepisów nowelizacji ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. - Pismo wydane przez: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- Zasada równości i uczciwej konkurencji. - Pismo wydane przez: Urząd Zamówień Publicznych
Komentarze i publikacje liczba obiektów na liście: (422)
Komentarze praktyczne liczba obiektów na liście: (11)
- Rozpowszechnianie fałszywych informacji o przedsiębiorstwie jako wykroczenie pozwalające na walkę z dezinformacją
- Dostosowanie procedury cywilnej do przepisów UE dotyczących ochrony konsumentów
- Odpowiedzialność wspólników większościowych w spółce kapitałowej za szkodę wyrządzoną wspólnikom mniejszościowym
Artykuły liczba obiektów na liście: (87)
Linie orzecznicze liczba obiektów na liście: (12)
- Obowiązek dowodzenia przez przedsiębiorcę, iż pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towarów do sprzedaży stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, który spowodował utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku
- Konkurencyjność przedsiębiorców jako wyznacznik zakresu ochrony nazwy przedsiębiorstwa (firmy)
- Zapis na sąd polubowny w przypadku stosunku umownego
Omówienia liczba obiektów na liście: (4)
- Tajemnica przedsiębiorstwa a przejrzystość przetargu. Omówienie wyroku TS z dnia 17 listopada 2022 r., C-54/21 (Antea Polska)
- Przejmowanie klientów to nie zawsze nieuczciwa konkurencja
- Strasburg: Jezus i Maria mogą występować w kampaniach reklamowych. Sekmadienis Ltd. przeciwko Litwie - wyrok ETPC z dnia 30 stycznia 2018 r., skarga nr 69317/14