Rozdział 6a - Polskie Laboratorium Antydopingowe - Zwalczanie dopingu w sporcie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.1258 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 14 czerwca 2022 r.

Rozdział  6a 

Polskie Laboratorium Antydopingowe

1. 
Polskie Laboratorium Antydopingowe, zwane dalej "Laboratorium", z siedzibą w Warszawie jest państwową osobą prawną.
2. 
Nadzór nad Laboratorium sprawuje minister właściwy do spraw zdrowia.
3. 
Minister właściwy do spraw zdrowia nadaje, w drodze rozporządzenia, statut Laboratorium, w którym określa jego organizację wewnętrzną oraz tryb pracy jego organów, mając na względzie sprawne wykonywanie zadań przez Laboratorium.
1. 
Do zadań Laboratorium należy:
1)
prowadzenie działań niezbędnych do utrzymania akredytacji:
a)
Światowej Agencji Antydopingowej,
b)
krajowej jednostki akredytującej na zgodność z normą ISO obowiązującą w laboratoriach badawczych;
2)
prowadzenie analiz antydopingowych próbek fizjologicznych zawodników i zwierząt;
3)
realizacja projektów badawczych w zakresie zwalczania dopingu w sporcie;
4)
współpraca krajowa i międzynarodowa w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych;
5)
inne zadania wynikające ze standardów międzynarodowych Światowej Agencji Antydopingowej.
2. 
Poza działalnością, o której mowa w ust. 1, Laboratorium może prowadzić analizy toksykologiczne, w tym w ramach współpracy z Policją, sądami, prokuratorem, Służbą Celno-Skarbową, Głównym Inspektorem Sanitarnym, Głównym Inspektorem Farmaceutycznym, szpitalami, instytutami badawczymi, uczelniami medycznymi oraz Żandarmerią Wojskową.
3. 
Laboratorium wykonuje zadania w sposób niezależny i bezstronny.

Organami Laboratorium są:

1)
Dyrektor Laboratorium;
2)
Rada Laboratorium.
1. 
Dyrektor Laboratorium kieruje Laboratorium.
2. 
Do zadań Dyrektora Laboratorium należy:
1)
reprezentowanie Laboratorium na zewnątrz;
2)
sporządzanie projektu rocznego planu finansowego Laboratorium;
3)
w ystępowanie do ministra właściwego do spraw zdrowia z wnioskami w sprawie wysokości dotacji podmiotowej z budżetu państwa przeznaczonej na dofinansowanie działalności bieżącej Laboratorium;
4)
sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego Laboratorium;
5)
sporządzanie projektów rocznych i wieloletnich planów działania Laboratorium;
6)
sporządzanie i przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw kultury zdrowia, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, sprawozdania z działalności Laboratorium w roku poprzednim;
7)
wykonywanie innych zadań związanych z kierowaniem Laboratorium.
3. 
Dyrektor Laboratorium wykonuje wobec osób zatrudnionych w Laboratorium czynności wynikające ze stosunku pracy.
4. 
Dyrektor Laboratorium przekazuje ministrowi właściwemu do spraw zdrowia informacje o przeprowadzonych w Laboratorium kontrolach. Po zakończeniu kontroli oraz po otrzymaniu wystąpienia pokontrolnego Dyrektor Laboratorium przekazuje ministrowi właściwemu do spraw kultury fizycznej, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wystąpienia pokontrolnego, kopię tego wystąpienia oraz informację o działaniach podjętych w związku z jego realizacją.
1. 
Dyrektor Laboratorium działa przy pomocy swoich zastępców, kierowników komórek organizacyjnych oraz głównego księgowego.
2. 
Dyrektor Laboratorium może upoważnić pracowników Laboratorium do załatwiania w jego imieniu spraw należących do jego kompetencji.
1. 
Dyrektorem Laboratorium może być osoba, która:
1)
spełnia wymagania zawarte w międzynarodowym standardzie wymagań dla laboratoriów określonym przez Światową Agencję Antydopingową;
2)
posiada doświadczenie i kompetencje w zakresie analizy materiału biologicznego na obecność substancji zabronionych;
3)
posiada doświadczenie lub ukończyła szkolenie w zakresie wykorzystywania analiz kryminalistycznych na potrzeby kontroli antydopingowej;
4)
posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie w zarządzaniu zespołami pracowniczymi;
5)
posiada znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym swobodne porozumiewanie się, również w sprawach dotyczących działalności badawczo-rozwojowej;
6)
posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie w sektorze badawczo-rozwojowym;
7)
ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych;
8)
ma nieposzlakowaną opinię;
9)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
10)
nie była karana dyscyplinarnie za doping w sporcie.
2. 
Dyrektora Laboratorium odwołuje się w przypadku:
1)
złożenia rezygnacji;
2)
utraty zdolności do pełnienia obowiązków na skutek długotrwałej choroby, trwającej co najmniej 6 miesięcy;
3)
zaprzestania spełniania jednego z wymagań, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 7-10;
4)
działania niezgodnego z prawem lub zasadami rzetelności lub gospodarności;
5)
niezatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Laboratorium lub jego nieprzedstawienia w terminie.
1. 
Dyrektora Laboratorium powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Rady Laboratorium.
2. 
Kadencja Dyrektora Laboratorium trwa 5 lat.
3. 
Powołanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
4. 
Kandydatów na stanowisko Dyrektora Laboratorium wyłania się w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru przeprowadzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
5. 
W razie śmierci lub odwołania Dyrektora Laboratorium, do czasu powołania jego następcy, funkcję Dyrektora Laboratorium pełni zastępca Dyrektora Laboratorium wskazany przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
1. 
Informację o naborze na stanowisko Dyrektora Laboratorium ogłasza się przez umieszczenie w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia oraz na jego stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej ogłoszenia o naborze, które zawiera:
1)
nazwę i adres Laboratorium;
2)
określenie stanowiska;
3)
wymagania związane ze stanowiskiem;
4)
zakres zadań wykonywanych na stanowisku;
5)
wskazanie dokumentów wymaganych w procesie naboru;
6)
termin i miejsce składania dokumentów;
7)
informację o sposobach oceny kandydatów.
2. 
Umieszczenie na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia ogłoszenia o naborze oraz o wyniku tego naboru jest bezpłatne.
3. 
Termin, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, nie może być krótszy niż 10 dni od dnia umieszczenia ogłoszenia o naborze na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia.
4. 
Nabór przeprowadza zespół powołany przez ministra właściwego do spraw zdrowia, liczący co najmniej 3 osoby, których wiedza i doświadczenie dają rękojmię wyłonienia najlepszych kandydatów, zwany dalej "zespołem".
5. 
W toku naboru zespół ocenia doświadczenie zawodowe kandydata, wiedzę niezbędną do wykonywania zadań na stanowisku Dyrektora Laboratorium oraz kompetencje kierownicze.
6. 
Ocena wiedzy i kompetencji kierowniczych kandydata może być dokonana, na zlecenie zespołu, przez osobę niebędącą jego członkiem, która posiada odpowiednie kwalifikacje do dokonania tej oceny.
7. 
Członek zespołu oraz osoba, o której mowa w ust. 6, mają obowiązek zachowania w tajemnicy informacji dotyczących osób ubiegających się o stanowisko, uzyskanych w toku naboru.
8. 
W toku naboru zespół wyłania nie więcej niż 3 kandydatów, których przedstawia ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
9. 
Z przeprowadzonego naboru zespół sporządza protokół zawierający:
1)
nazwę i adres Laboratorium;
2)
określenie stanowiska oraz liczbę kandydatów;
3)
imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 3 najlepszych kandydatów uszeregowanych według stopnia spełniania przez nich wymagań określonych w ogłoszeniu o naborze;
4)
informację o zastosowanych sposobach oceny kandydatów;
5)
uzasadnienie dokonanego wyboru albo powody niewyłonienia kandydata;
6)
skład zespołu.
10. 
Wynik naboru ogłasza się niezwłocznie przez umieszczenie informacji na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia, która zawiera:
1)
nazwę i adres Laboratorium;
2)
określenie stanowiska;
3)
imiona i nazwiska wybranych kandydatów oraz ich miejsca zamieszkania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny albo komunikat o niewyłonieniu kandydata.

Do zadań Rady Laboratorium należy, w szczególności, opiniowanie:

1)
projektu rocznego planu finansowego Laboratorium;
2)
rocznego sprawozdania finansowego Laboratorium;
3)
rocznych i wieloletnich planów działania Laboratorium;
4)
sprawozdania z działalności Laboratorium.
1. 
Rada Laboratorium składa się z pięciu członków.
2. 
W skład Rady Laboratorium wchodzą następujące osoby:
1)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw nauki,
2)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw zdrowia,
3)
trzy osoby posiadające doświadczenie zawodowe w zakresie nauk farmaceutycznych, medycznych, biologicznych, chemicznych lub pokrewnych

- dające rękojmię prawidłowego wykonywania zadań Rady Laboratorium.

3. 
Członkiem Rady Laboratorium nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe, niemająca pełnej zdolności do czynności prawnych lub karana dyscyplinarnie za doping w sporcie.
1. 
Członka Rady Laboratorium odwołuje się w przypadku:
1)
utraty zdolności do pełnienia obowiązków na skutek długotrwałej choroby, trwającej co najmniej 6 miesięcy;
2)
niewypełniania lub nienależytego wypełniania obowiązków;
3)
zaprzestania spełniania jednego z wymagań, o których mowa w art. 47j ust. 2 lub 3.
2. 
Ustanie członkostwa w Radzie Laboratorium następuje również z powodu rezygnacji albo śmierci.
1. 
Minister właściwy do spraw zdrowia powołuje i odwołuje członków Rady Laboratorium, a także stwierdza ustanie ich członkostwa w Radzie Laboratorium, z tym że powołanie członka, o którym mowa w art. 47j ust. 2 pkt 1, następuje na wniosek organu, którego jest przedstawicielem.
2. 
Kadencja Rady Laboratorium trwa 4 lata.
3. 
W przypadku odwołania członka Rady Laboratorium lub stwierdzenia ustania jego członkostwa w Radzie Laboratorium, minister właściwy do spraw zdrowia powołuje nowego członka Rady Laboratorium na okres do końca jej kadencji.
1. 
Rada Laboratorium wybiera ze swojego grona, w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej 3 członków Rady Laboratorium, Przewodniczącego Rady Laboratorium i jego zastępcę.
2. 
Do zadań Przewodniczącego Rady Laboratorium należy, w szczególności, zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Rady Laboratorium.
1. 
Rada Laboratorium obraduje na posiedzeniach, które odbywają się nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.
2. 
Przewodniczący Rady Laboratorium zwołuje posiedzenia Rady Laboratorium:
1)
z własnej inicjatywy lub
2)
na wniosek członka Rady Laboratorium, Dyrektora Laboratorium lub ministra właściwego do spraw zdrowia.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, posiedzenie Rady Laboratorium zwołuje się w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia wpłynięcia wniosku.
4. 
Pierwsze posiedzenie Rady Laboratorium nowej kadencji zwołuje minister właściwy do spraw zdrowia, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia powołania członków Rady Laboratorium.
1. 
Rada Laboratorium wyraża swoje stanowisko w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady Laboratorium.
2. 
Przewodniczący Rady Laboratorium, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady Laboratorium, może zdecydować o podjęciu uchwały przez Radę Laboratorium w trybie obiegowym. Do uchwał podejmowanych w trybie obiegowym stosuje się odpowiednio przepis ust. 1.
3. 
Członkowie Rady Laboratorium mogą złożyć sprzeciw do projektu uchwały podejmowanej w trybie obiegowym w terminie 5 dni od dnia jego otrzymania.
4. 
Uchwałę uznaje się za przyjętą w trybie obiegowym, jeżeli żaden z członków Rady Laboratorium nie złoży, w terminie, o którym mowa w ust. 3, pisemnego sprzeciwu wobec zastosowanego trybu lub projektu uchwały. W przypadku gdy w wyznaczonym terminie członek Rady Laboratorium złoży sprzeciw, projekt uchwały rozpatruje się na najbliższym posiedzeniu Rady Laboratorium.
1. 
Członek Rady Laboratorium podlega wyłączeniu od udziału w sprawie, w której zachodzi konflikt interesów lub istnieje inna okoliczność mogąca wywołać uzasadnioną wątpliwość co do jego bezstronności.
2. 
Członek Rady Laboratorium zawiadamia Przewodniczącego Rady Laboratorium o zachodzącej podstawie swojego wyłączenia i wstrzymuje się od udziału w sprawie.
3. 
W przypadku gdy okoliczność, o której mowa w ust. 1, dotyczy Przewodniczącego Rady Laboratorium, zawiadamia on o podstawie wyłączenia swojego zastępcę.

Członkowie Rady Laboratorium otrzymują zwrot kosztów związanych z podróżą na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.