Zniesienie generalnej dyrekcji regulacji rzek żeglownych, dyrekcji okręgów regulacji rzek żeglownych w Krakowie i Toruniu, biura projektów kanałów żeglugi w Krakowie oraz państwowych zarządów rzek w Szczucinie, Jarosławiu i Włocławku.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1923.135.1129

Akt utracił moc
Wersja od: 28 grudnia 1923 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROBÓT PUBLICZNYCH
z dnia 37 grudnia 1923 r.
o zniesieniu generalnej dyrekcji regulacji rzek żeglownych, dyrekcji okręgów regulacji rzek żeglownych w Krakowie ! Toruniu, biura projektów kanałów żeglug! w Krakowie oraz państwowych zarządów rzek w Szczucinie, Jarosławiu i Włocławku.

Na zasadzie art. 3 ustawy z dnia 29 kwietnia 1919 r. o organizacji i zakresie działania Ministerstwa Robót Publicznych (Dz. P. P. P. № 39 poz. 283) zarządzą się co następuje:
Znosi się istniejącą przy Ministerstwie Robót Publicznych generalni dyrekcje regulacji rzek żeglownych w Warszawie, dyrekcje okręgów regulacji rzek żeglownych w Krakowie i Toruniu, biuro projektów kanałów żeglugi w Krakowie, oraz państwowe zarządy rzek w Szczucinie, Jarosławiu i Włocławku, a ich agendy sprawować będzie departament wodny Ministerstwa Robót Publicznych względnie wyszczególnione niżej urzędy.
Istniejąca dyrekcja okręgu regulacji rzek żeglownych w Warszawie otrzymuje nazwę dyrekcji dróg wodnych w Warszawie i obejmie pod względem terytorjalnym:
a)
Wisłę poniżej ujścia Przemszy do granicy Państwa i jej dopływy:

1) Przemszę poniżej połączenia się Białej i Czarnej Przemszy,

2) Dunajec poniżej ujścia Łososiny,

3) Nidę poniżej połączenia się Białej i Czarnej Nidy,

4) San poniżej ujścia Wisłoku,

5) Wieprz poniżej ujścia Bystrzycy,

6) Pilicę poniżej ujścia Wolborki,

7) Bug poniżej ujścia Raty.

Dyrekcja dróg wodnych w Wilnie obejmie:
a)
Niemen w granicach Państwa z żeglownemi i spławnemi odcinkami dopływów,
b)
Prypeć od ujścia Turyji, do granicy polsko-rosyjskiej z dopływami:

1) Stochodem od Majdanu,

2) Styrem od Beresteczka z Ikwą,

3) Horyniem od granicy polsko-rosyjskiej,

4) Słuczą wołyńską od granicy polsko-rosyjskiej,

5) Jasiołda od Truchnowrcz;

c)
Narew poniżej ujścia Narewki z dopływami:

1) Supraślą poniżej Sokółdy,

2) Biebrzą od wsi Ponarlice,

3) Pisą od granicy polsko-niemieckiej,

4) Omulewem od granicy polsko-niemieckiej,

5) Orzycem od wsi Drążewo;

d)
Kanał Królewski ze skanalizowanemi odcinkami Piny i Muchawca,
e)
Kanał Ogińskiego i skanalizowane przestrzenie Szczary i Jasiołdy,
f)
Kanał Augustowski oraz
g)
Graniczną przestrzeń Dźwiny z dopływami:

1) Dzisną poniżej ujścia Łuczanki,

2) Dryją od Surmaczowa w dół.

Nieobjęte art. 2 i 3 niniejszego rozporządzenia przestrzenie rzek podlegać będą działalności właściwych władz administracyjnych.

Do obowiązków dyrekcji dróg wodnych należy:

A. W dziale budowlanym:

1)
opracowywanie generalnych i szczegółowych projektów regulacji rzek i kanałów żeglugi, tudzież projektów, portów zimowisk i t. p. urządzeń potrzebnych dla żeglugi,
2)
zatwierdzanie szczegółowych kosztorysów nowych budowli w ramach zatwierdzonych przez Ministerstwo Robót Publicznych, kosztorysów generalnych i programu robót w granicach budżetu i do wysokości kwoty periodycznie przez Ministerstwo Robót Publicznych ustalanej,
3)
zatwierdzanie w granicach budżetu projektów i kosztorysów na wszelkie roboty zachowawcze,
4)
rozpisywanie i przeprowadzanie przetargów, oraz zawieranie umów na dostawę materjałów budowlanych lub na wykonanie budowy w granicach jednorocznego budżetu i zatwierdzonego programu robót,
5)
utrzymanie należytej głębokości w nurcie celem niesienia doraźnej pomocy żegludze,
6)
dokonywanie stałej kontroli budowlanej i przeprowadzanie kolaudacji wykonanych robót,
7)
sprawdzania merytoryczne wszelkich rachunków budowy i kosztów komisyjnych ect.

B) w dziale administracji wodnej:

1)
Zarząd i ewidencja wszelkiej własności państwowe] związanej z gospodarką wodną tak nieruchomej jak ruchomej w granicach szczegółowych przepisów,
2)
inspekcja żeglugi i spławu oraz rejestracja statków,
3)
sygnalizacja stanów wody, pochodu lodów i t.p.,
4)
sprawy hydrograficzne w rozmiarach przepisanych rozporządzeniem o służbie hydrograficznej,
5)
współudział w sprawach wodnych z władzami wojewodzkiemi na żądanie tych władz.

C) w dziale administracji wewnętrznej:

1)
Mianowanie służby rzecznej niższej-jak nadzorców rzek, wytycznych - gajowych, służby na parostatkach i pogłębiarkach w granicach etatów i przeznaczonego na ten cel kredytu,
2)
przyjmowanie kontraktowych urzędników z płacą od XII do VIII kategorji włącznie w ramach zezwolenia M. R. P.,
3)
przeznaczanie podległych dyrekcji funkcjonarjuszy do VIII stopnia włącznie na miejsca służbowe,
4)
udzielanie urlopów do dni 8, oraz urlopów wypoczynkowych Wszystkim urzędnikom i funkcjonarjuszom,
5)
udzielanie remuneracji i zapomóg w granicach upoważnień,
6)
zwracanie się do Prokuratorji Generalnej o poradę i zastępstwo prawne w sprawach poruczonych administracji dyrekcji względnie podległych jej zarządów.
Dyrekcja składa się:
1)
z wydziału ogólnego dla załatwiania spraw osobowych, administracjnych, budżetowych, rachunkowych, gospodarczych, opracowywania kontraktów i rozporządzeń i prowadzenia kancelarji dyrekcji,
2)
wydziału budowy dla prowadzenia zarządu technicznego, opracowywania projektów generalnych, zatwierdzania projektów szczegółowych w granicach kompetencji, wykonywania kontroli prowadzonych budowli i kolaudacji ukończonych robót,
3)
wydziału nurtowego dla wykonywania inspekcji żeglugi, opieki nad nurtem i prowadzenia robót doraźnych celem uzyskania potrzebnych dla żeglugi głębokości,
4)
wydziału mechanicznego dla załatwiania spraw taboru (holowników, statków inspekcyjnych, motorówek, pogłębiarek) i warsztatów,
5)
biura hydrograficznego dla wykonywania służby hydrograficznej oraz studjów i pomiarów dla opracowania ogółowych i szczegółowych projektów regulacji rzek.
Jako ekspozytury dyrekcji dróg wodnych w Warszawie - funkcjonować będą aż do dalszego zarządzenia dla dorzecza górnej i dolnej Wisły:

A. inspektorat dróg wodnych w Krakowie dla zarządów dróg wodnych w Krakowie, Tarnowie i Sandomierzu celem wykonywania kontroli prowadzonych budowli, przeprowadzania kolaudacji ukończonych robót, rejestrowania statków żeglujących na górnej Wiśle i Przemszy, jakoteż dla dalszego prowadzenia studjów nad projektami kanałów żeglugi z Górnego Śląska do Gdańska, oraz z Krakowskiego Zagłębia węglowego do dorzecza Dniestru;

B. inspektorat dróg wodnych w Toruniu dla zarządów dróg wodnych w Toruniu, Chełmnie i Tczewie celem wykonania budowli, przeprowadzania kolaudacji ukończonych robót, rejestracji statków żeglujących na dolnej Wiśle, oraz prowadzenia administracji terenów nadrzecznych uzyskanych wskutek regulacji i utrzymania bezpośrednich stosunków z Radą Portu w Gdańsku.

Dyrekcji dróg wodnych w Warszawie podlegają następujące zarządy dróg wodnych:
a)
zarząd dróg wodnych w Krakowie, który obejmie odcinek Wisły od ujścia Przemszy do ujścia Dunajca, Przemszę od połączenia się obu Przemsz, oraz budowę i konserwacją kanału żeglugi z krakowskiego zagłębia węglowego do Krakowa,
b)
zarząd dróg wodnych w Tarnowie, który obejmie odcinek Wisły od ujścia Dunajca do ujścia, Brnia (Otałęż - km. 210) Nidą od połączenia się obu Nid oraz Dunajec od ujścia Łososiny,
c)
zarząd dróg wodnych w Sandomierzu obejmie odcinek Wisły od ujścia Brnia do ujścia Kamiennej oraz San od ujścia Wisłoku,
d)
zarząd dróg wodnych w Puławach obejmujący odcinek Wisły od ujścia Kamiennej do ujścia Radomki oraz Wieprz od ujścia Bystrzycy,
e)
zarząd dróg wodnych w Warszawie obejmujący Wisłę od ujścia Radomki do ujścia Bugu oraz Pilicę od ujścia Wolborki,
f)
zarząd dróg wodnych w Płocku obejmujący Wisłę od ujścia Bugu do Korabnik (km. 684) poniżej Włocławka,
g)
zarząd dróg wodnych w Toruniu obejmujący odcinek Wisły od Korabnik (km. 684) do Karolewa (km. 784 dawniej 66),
h)
zarząd dróg wodnych w Chełmnie obejmujący Wisłę od Karolewa (km. 784) do km. 849 (dawniej 131),
i)
zarząd dróg wodnych w Tczewie obejmujący odcinek Wisły od km. 849 do granic Państwa,
k)
zarząd dróg wodnych w Wyszkowie obejmujący Bug od jazu pod Brześciem nad Bugiem do- ujścia do Wisły,
l)
zarząd dróg wodnych w Dorohusku obejmujący Bug od ujścia Raty do ujścia Muchawca,
Dyrekcji dróg wodnych w Wilnie podlegać będą:
a)
zarząd dróg wodnych w Pułtusku dla Narwi i jej dopływów jak poz. c) § 3),
b)
zarząd dróg wodnych w Augustowie dla kanału Augustowskiego oraz spławnych i żeglownych odcinków Biebrzy i Czarnej Hańczy,
c)
zarząd dróg wodnych w Grodnie dla Niemna od granicy polsko-rosyjskiej do granicy polsko-litewskiej oraz jego spławnych i żeglownych dopływów, wyjąwszy rzekę Szczarę i Wilję z dopływami,
d)
zarząd dróg wodnych w Wilejce dla Wilji w granicach Państwa i jej spławnych dopływów oraz granicznej przestrzeni Dżwiny z dopływami,
e)
zarząd dróg wodnych w Słonimie dla kanału Ogińskiego oraz żeglownych i spławnych odcinków Szczary i Jasiołdy,
f)
zarząd dróg wodnych w Pińsku dla skanalizowanej i żeglownej części Pipy oraz Prypeci od ujścia Turyji do granic Państwa,
g)
zarząd dróg wodnych w Brześciu nad Bugiem dla kanału Królewskiego wraz z kanałami zasilczemi (Białozierskim, Orzechowskim i Turskim) oraz żeglownego i spławnego odcinka Muchawca do jazu na Bugu pod Brześciem n/Bugiem,
h)
zarząd dróg wodnych w Rożyszczach dla spławnych i żeglownych odcinków rzek Styru z Ikwą, Stochodu, Horynia i Słuczy wołyńskiej.
Do obowiązków zarządów dróg wodnych należą:
a)
wykonywanie szczegółowych pomiarów,
b)
opracowywanie szczegółowego projektu budowy w ramach zatwierdzonego programu robót,
c)
opracowywanie szczegółowych projektów i kosztorysu na wszelkie roboty zachowawcze,
d)
wykonywanie budowli regulacyjnych według zatwierdzonych projektów szczegółowych, zarządzanie we własnym zakresie działania robót zachowawczych w granicach zezwolonego na ten cel kredytu oraz zakup w drodze przetargu lub z wolnej ręki materjałów budowlanych do wysokości i w trybie odnośnemi rozporządzeniami ustanowionych,
e)
zakładanie nowych plantacji wiklinowych i ogólna administracja państwowemi plantacjami wiklinowemi,
f)
opieka nad nurtem rzeki, czyszczenie łożyska z pni, karczy i kamieni oraz wytyczanie i oświetlanie nurtu,
g)
inspekcja żeglugi i spławu, cechowanie galarów i rejestracja statków, o ile czynność ta nie jest zastrzeżona dyrekcji,
h)
współdziałanie z władzami administracyjnemi przy wykonywaniu policji rzecznej,
i)
administracja przydzielonego do robót taboru budowlanego i inspekcyjnego,
j)
ściąganie opłat żeglugowych,
k)
wskazywanie interesowanym miejsc poboru żwiru i piasku, stawianie kąpielowych urządzeń i t. d.

W ogólności zarządy dróg wodnych powołane są do bezpośredniego kierowania robotami na drogach wodnych i spełniania wszelkich czynności urzędowych stojących w związku z utrzymaniem i budową takich dróg oraz zawiadywania ruchomym i nieruchomym majątkiem administracji wodnej.

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1924 roku.

Z tym dniem tracą moc obowiązującą rozporządzenia Ministra Robot Publicznych o organizacji Zarządu Rzek Żeglownych z dnia 8 czerwca 1920 roku (Dz. U. R. P. № 50 poz. 308), z 21 czerwca 1921 r. (Dz. U. R. P. № 60 poz. 381) oraz z 15 września 1922 r. (Dz. U. R. P. № 82 poz. 734).